Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bureaublad op afstand  (gelezen 6661 keer)

Bureaublad op afstand
« Gepost op: 2009/02/13, 17:25:08 »
Bureaublad op afstand werkt in mijn eigen netwerk prima. Maar ik wil graag bij mijn vader van 80 dit ook gebruiken om zijn computer te onderhouden maar het lukt me maar niet. En van zijn Ziggo modem heb ik al helemaal geen verstand en daar moet ik toch een poort openzetten. Klopt dat? Heeft iemand ervaring hier mee. Ik heb de wiki al gelezen die hierover beschikbaar is, maar ik kom er niet uit.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/13, 18:57:19 »
Waar loop je precies tegenaan in de wiki? En welke wiki, Nederlandse, Engelse?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/13, 19:07:23 »
Je geeft aan dat je lokaal remote desktop al in orde hebt gekregen.
De standaard poort van vnc is 5900 deze moet je forwarden in de router/modem naar de computer.

Opzich is vnc geen echt veilig protocol. Daarom wordt vnc meestal getunneld door ssh in linux omgevingen. Dit is echter niet zo simpel op te zetten.

Offline iceman564

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/13, 20:15:47 »
Als je bij je vader in wil loggen, moet je bij je vader de poort openzetten , niet bij jezelf.

Wat is de situatie bij je vader ?

dus welk modem en/of router, welke firewall draait hij ?, een softwarematige , de ingebouwde in de router? , geen ?

dat zul je eerst moeten weten , dan weet je waar je wat moet instellen.

Offline joop905

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/13, 22:39:43 »
OpenSSH/vnc/server How-To

http://linuxblog.bananaskills.nl/?p=24

GrJ.

Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/17, 13:42:37 »
Iedereen bedankt voor het meedenken. Helaas heb ik wegens omstandigheden niet aan de computer kunnen werken toen ik bij mijn vader was. Zijn vervoermiddel, een electrische scootmobiel had prioriteit, ik moest daar even naar kijken. Dat vond ie nog belangrijker dan een Bureaublad op afstand.

Cornelius
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline HP

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/05, 13:41:24 »
Iedereen bedankt voor het meedenken. Helaas heb ik wegens omstandigheden niet aan de computer kunnen werken toen ik bij mijn vader was. Zijn vervoermiddel, een electrische scootmobiel had prioriteit, ik moest daar even naar kijken. Dat vond ie nog belangrijker dan een Bureaublad op afstand.

Maar misschien krijg je er later weer eens tijd voor... daarom ga ik even doorvragen in deze draad. Ik kwam namelijk op precies hetzelfde probleem bij mijn moeder van 65. Toen ik haar PC onlangs vista-vrij maakte bij mij thuis bleek na Ubuntu 8.10 installatie in het lokale netwerk VNC het goed te doen! Op mijn pc een vncviewer installeren zodat je in toepassingen>internet>terminal server client kunt kiezen voor vnc; op de hare zette ik bij systeem>bureaubladopafstand wat vinkjes aan en: klaar. In het lokale netwerk werkte het dus alle benodigdheden waren in orde.

Nu echter, allebei achter een modem + router, heb ik in haar modem poort 5900 naar haar pc doorgestuurd (het zogenaamde "port forwarden"). Dat zou voldoende moeten zijn. Helaas werkt het niet. Ik heb me op internet en op dit forum ongans gezocht maar niets gevonden. Wat kan het zijn? Zie ik iets over het hoofd? Moet ik ook in mijn modem een port openzetten?
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/05, 19:44:42 »
Is NoMachine niet iets. Ik gebruik het intern voor mijn test servertje. Maar volgens mij moet dit ook extern werken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline HP

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/05, 20:00:05 »
Het is me inmiddels gelukt, toch. Het bleek niet meteen mis te zijn gegaan bij het IP adres (zie http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/vast-ip-adres-toekennen-in-ubuntu-8-10/ ) maar het modem bij de remote computer was uitgevallen bij het testen. Dan houd het op he....

Of vnc echt veilig is weet ik niet (men beweert dat het openzetten van poort 5900 gelijk is aan een uitnodiging op je deurmat om binnen te komen) maar het werkt wel, met een wachtwoord beveiligd en toestemming van de gebruiker nodig voor je naar binnen mag lijkt het me redelijk safe.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/06, 19:52:34 »
Beveiligen met ssh. Ik gebruik vnc zelf niet, dit is wat ik er een beetje van weet Bijv sudo apt-get install openssh-server voor meer info, zoek maar eens op het forum.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline akjssdk

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/07, 10:47:18 »
Let wel op, je kan het niet bij jezelf testen, vraag dus iemand buiten het netwerk om het te testen, anders werkt het niet

Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/07, 13:28:04 »
Even een opmerking: de GNOME in Jaunty Jackalope, de volgende Ubuntu-versie, heeft uPnP-ondersteuning in z'n remote desktop-programma. Dan hoef je niet meer zelf poorten open te zetten, dat doet Ubuntu dan zelf :) Die optie moet daarvoor wél aanstaan in de router.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Bureaublad op afstand
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/22, 22:51:14 »
Even een opmerking: de GNOME in Jaunty Jackalope, de volgende Ubuntu-versie, heeft uPnP-ondersteuning in z'n remote desktop-programma. Dan hoef je niet meer zelf poorten open te zetten, dat doet Ubuntu dan zelf :) Die optie moet daarvoor wél aanstaan in de router.

Hoe werkt dit?
Werk zelf met 9.10 en wil de computer met 10.10 op ander adres bedienen.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]