Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 14.04 en SSD  (gelezen 3644 keer)

Ubuntu 14.04 en SSD
« Gepost op: 2014/04/14, 11:35:51 »
Op internet las ik:
Ubuntu users with Solid-State Drives have something extra to look forward to in April’s release of Ubuntu 14.04 LTS: TRIM support is finally enabled by default.

Betekent dit dat de stappen zoals aangegeven in  https://sites.google.com/site/computertip/ssd niet meer van toepassing zijn ? Of moeten (sommige) toch nog worden uitgevoerd ?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/14, 11:54:38 »
Het meeste blijft relevant. Bovendien is TRIM in 14.04 actief via cron, en dat vind ik wat minder geslaagd dan via rc.local. In de tekst van m'n handleiding ga ik nu ook in op 14.04....

Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/14, 12:36:48 »
Het meeste blijft relevant. Bovendien is TRIM in 14.04 actief via cron, en dat vind ik wat minder geslaagd dan via rc.local. In de tekst van m'n handleiding ga ik nu ook in op 14.04....

Wat is het verschil tussen cron en rc.local ?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/14, 12:54:20 »
Het meeste blijft relevant. Bovendien is TRIM in 14.04 actief via cron, en dat vind ik wat minder geslaagd dan via rc.local. In de tekst van m'n handleiding ga ik nu ook in op 14.04....

Wat is het verschil tussen cron en rc.local ?
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Automatische-TRIM:-via-rc.local-via-cron-of-via-discard

Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/14, 13:43:24 »
Het meeste blijft relevant. Bovendien is TRIM in 14.04 actief via cron, en dat vind ik wat minder geslaagd dan via rc.local. In de tekst van m'n handleiding ga ik nu ook in op 14.04....

Wat is het verschil tussen cron en rc.local ?
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Automatische-TRIM:-via-rc.local-via-cron-of-via-discard

Ik schaam me diep.    :'(
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline brent8800

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/23, 21:47:26 »
Die standaard trim word alleen herkent door intel en samsung ;-)
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/23, 22:06:12 »
Die standaard trim word alleen herkent door intel en samsung ;-)

En m-Sata II.

Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/23, 22:26:43 »
Met:
--no-model-checkkun je dat omzeilen....nadat je hebt gecheckt dat jou SSD geen last heeft van dit bugje....(wel iets om over na te denken; ook als je op een andere manier 'Trimt')
Ook oa OCZ, Patriot & Sandisk (Kingston?) schijnen geen problemen te hebben.
https://launchpad.net/bugs/1259829

Citaat
Automatischer TRIM ab Ubuntu 14.04 LTS
Mit Ubuntuversion 14.04 wurde ein wöchentlicher automatischer TRIM bei einigen SSD eingeführt. Dazu wird die Datei fstrim im Verzeichnis /etc/cron.weekly erstellt, die wiederum das Script fstrim-all ausführt. Dieses durchläuft alle aktiven Dateisysteme auf der Suche nach einer SSD. Stellt es fest, dass sich ein oder mehrere Dateisysteme auf einer SSD befinden, wird fstrim automatisch gestartet.

Zurzeit wird der TRIM noch über eine Positivliste (englisch: Whitelist) durchgeführt, da es bei einigen SSD mancher Hersteller offenbar zu Datenverlusten kommen kann, wenn parallel zum TRIM viele I/O-Operationen stattfinden (siehe 1259829). Ein automatischer TRIM wird derzeit bei SSDs von Intel, Samsung, OCZ, SanDisk und Patriot durchgeführt.

Möchte man eine vorhandene SSD von einem Hersteller auto-trimmen, der nicht auf der Whitelist steht (weil man sich sicher ist, dass die eigene SSD nicht von diesen Problemen betroffen ist), kann man in der Datei /etc/cron.weekly/fstrim die Option --no-model-check an den fstrim-Befehl hängen, so dass der Befehl dann wie folgt aussieht:

exec fstrim-all --no-model-check
« Laatst bewerkt op: 2014/04/23, 22:50:27 door VuurVosje »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/23, 23:38:44 »
Wat is het verschil tussen cron en rc.local ?
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Automatische-TRIM:-via-rc.local-via-cron-of-via-discard

Ik schaam me diep.    :'(
Niet nodig of ik moet me ook schamen, mijn SSD werkt nog steeds (al jaren) zonder (enige) moeilijke opdrachten in een terminalvenster (mogelijk heb ik meer geluk dan wijsheid gehad en is de pret eerdaags voorbij  :P).
TRIM is noodzakelijk om uw SSD ook op de langere termijn goed te laten functioneren
Het verschil tussen cron en rc.local is (voor mij) nog steeds niet zo duidelijk (dat ik de standaard instelling van Ubuntu 14.04 nodig moet wijzigen).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/24, 10:12:57 »
cron wordt op regelmatige tijdstippen uitgevoerd (uur, dag, week) terwijl rc.local slechts wordt gerund bij het opstarten van de pc.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/24, 12:56:27 »
De standaardoplossing voor TRIM in 14.04, is m.i. een niet-optimaal compromis tussen enerzijds bureaucomputers en anderzijds servers.

Zo'n compromis was natuurlijk onvermijdelijk, omdat Ubuntu bedoeld is voor beide gebruikssituaties.... Ik keur het compromis dus ook niet als zodanig af. Maar ik stel wel vast dat er in de meeste gevallen ruimte is voor verbetering, omdat je TRIM dan kunt toesnijden op jouw individuele gebruikssituatie.

Voor bureaucomputers heb je bijvoorbeeld over het algemeen beslist meer aan rc.local.

Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/24, 13:16:11 »
Voor bureaucomputers heb je bijvoorbeeld over het algemeen beslist meer aan rc.local.

Nog wel ja. Met 14.10 gaat Ubuntu over naar systemd en dan is rc.local deprecated. Gelukkig kun je dan makkelijk een systemd-taak ervan maken (1 bestandje maken met als bestandsextensie .service, die je in de systemd-takenmap plaatst), welke je met sudo systemctl enable naamvantaak.service kunt inschakelen :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/24, 14:23:31 »
Voor bureaucomputers heb je bijvoorbeeld over het algemeen beslist meer aan rc.local.
Ik zie niet goed het voordeel van rc.local boven een cron. Met cron wordt de taak regelmatig uitgevoerd, onafhankelijk van het veel of weinig heropstarten van de PC. Met rc.local wordt het enkel uitgevoerd als de PC wordt aangezet. Dat kan (te) regelmatig zijn als iemand zijn computer vaak aan- of afzet, of (te) weinig als de computer gewoon in stand-by gelaten wordt. Met cron daarentegen handhaaf  je een zekere regelmaat in het trimmen, onafhankelijk van het gedrag van de gebruiker.

Trimmen wordt meer nodig naarmate er meer bestanden werden gewist (of gewijzigd in die toepassingen waarbij reservekopieën worden aangemaakt en gewist). Als je een "gemiddeld" gebruik in de tijd onderstelt, dan lijkt een regelmatig trimmen (d.w.z., via cron) beter dan dit te laten afhangen van het aan- en uitzetten door de gebruiker.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/24, 14:27:54 »
Die standaard trim word alleen herkent door intel en samsung ;-)

En m-Sata II.

OH dat wist ik niet  :laugh:
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/24, 15:02:08 »
Voor bureaucomputers heb je bijvoorbeeld over het algemeen beslist meer aan rc.local.
Ik zie niet goed het voordeel van rc.local boven een cron. Met cron wordt de taak regelmatig uitgevoerd, onafhankelijk van het veel of weinig heropstarten van de PC. Met rc.local wordt het enkel uitgevoerd als de PC wordt aangezet. Dat kan (te) regelmatig zijn als iemand zijn computer vaak aan- of afzet, of (te) weinig als de computer gewoon in stand-by gelaten wordt. Met cron daarentegen handhaaf  je een zekere regelmaat in het trimmen, onafhankelijk van het gedrag van de gebruiker.

Trimmen wordt meer nodig naarmate er meer bestanden werden gewist (of gewijzigd in die toepassingen waarbij reservekopieën worden aangemaakt en gewist). Als je een "gemiddeld" gebruik in de tijd onderstelt, dan lijkt een regelmatig trimmen (d.w.z., via cron) beter dan dit te laten afhangen van het aan- en uitzetten door de gebruiker.
Daar zit zeker iets in.... Het is geen zwart/wit-situatie, en gebruiksvormen kunnen per persoon verschillen.

Maar alles afwegende, geef ik voor de gemiddelde bureaucomputer de voorkeur aan rc.local:

- de standaardtrim van cron is wekelijks; de gemiddelde bureaucomputer wordt minimaal één keer per dag aan- en uitgezet. Beter teveel getrimd dan te weinig, zeker omdat je er nauwelijks last/vertraging van hebt als 't tijdens de opstart gebeurt;

- bij het opstarten loop je minder risico op gegevensverlies door trimmen, dan bij een cron-trimtaak die wordt uitgevoerd terwijl je bijvoorbeeld net een hoop bestanden aan het kopiëren/verplaatsen bent.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/24, 15:12:05 »
Voor bureaucomputers heb je bijvoorbeeld over het algemeen beslist meer aan rc.local.
Ik zie niet goed het voordeel van rc.local boven een cron. Met cron wordt de taak regelmatig uitgevoerd, onafhankelijk van het veel of weinig heropstarten van de PC. Met rc.local wordt het enkel uitgevoerd als de PC wordt aangezet. Dat kan (te) regelmatig zijn als iemand zijn computer vaak aan- of afzet, of (te) weinig als de computer gewoon in stand-by gelaten wordt. Met cron daarentegen handhaaf  je een zekere regelmaat in het trimmen, onafhankelijk van het gedrag van de gebruiker.

Trimmen wordt meer nodig naarmate er meer bestanden werden gewist (of gewijzigd in die toepassingen waarbij reservekopieën worden aangemaakt en gewist). Als je een "gemiddeld" gebruik in de tijd onderstelt, dan lijkt een regelmatig trimmen (d.w.z., via cron) beter dan dit te laten afhangen van het aan- en uitzetten door de gebruiker.
Daar zit zeker iets in.... Het is geen zwart/wit-situatie, en gebruiksvormen kunnen per persoon verschillen.

Maar alles afwegende, geef ik voor de gemiddelde bureaucomputer de voorkeur aan rc.local:

- de standaardtrim van cron is wekelijks; de gemiddelde bureaucomputer wordt minimaal één keer per dag aan- en uitgezet. Beter teveel getrimd dan te weinig, zeker omdat je er nauwelijks last/vertraging van hebt als 't tijdens de opstart gebeurt;

- bij het opstarten loop je minder risico op gegevensverlies door trimmen, dan bij een cron-trimtaak die wordt uitgevoerd terwijl je bijvoorbeeld net een hoop bestanden aan het kopiëren/verplaatsen bent.

Wat is nu het advies voor een nieuwe 14.04 installatie, de rc.local oplossing begrijp ik hieruit. Maar ik begrijp ook dat Ubuntu bij installatie de cron job aanzet (of is dat alleen bij Samsung en Intel SSD's?). Moet je dan bij het installeren de rc.local optie gaan configureren en de cron optie uitzetten? Zo ja, hoe zou dat moeten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/24, 15:16:01 »
Wat is nu het advies voor een nieuwe 14.04 installatie, de rc.local oplossing begrijp ik hieruit.
Niet *het* advies, maar wel *mijn* advies.  :)

Citaat
Maar ik begrijp ook dat Ubuntu bij installatie de cron job aanzet (of is dat alleen bij Samsung en Intel SSD's?). Moet je dan bij het installeren de rc.local optie gaan configureren en de cron optie uitzetten? Zo ja, hoe zou dat moeten?
Dat kan als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Verwijder-de-overbodige-wekelijkse-crontaak-voor-TRIM
(punt 8.1.1, linkerkolom)

Vanochtend toegevoegd aan m'n SSD-handleiding. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/24, 15:33:48 door Pjotr »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/24, 15:30:59 »

(vanochtend toegevoegd aan m'n SSD-handleiding: https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Voorkeursmethode:-via-rc.local )

Ah kijk, ik had natuurlijk al op je site gekeken echter voor vanochtend, maar dit is inderdaad een goede aanvulling/verduidelijking. Bedankt voor de info!

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/24, 16:34:42 »
En hier komt tijdelijk een slotje op ter opschoning en overleg.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/24, 21:48:25 »
Enige opschoning gedaan. Topic is weer open voor opbouwende ideeën en overleg.

Gaarne terzake blijven. Voor onderling persoonlijk gediscussieer kan men gebruik maken van Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Flickr, IRC en wieweetwat voor andere podia meer. Verdere persoonlijke discussies gaarne op dit forum weglaten, daar zitten maar weinigen op te wachten.

Om het even openlijk te zeggen: geneuzel wordt weggejorist. Zullen we weer verder gaan met waar het om ging?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/04/24, 22:07:41 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu 14.04 en SSD
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/24, 22:08:19 »
Nog even in het algemeen ter verduidelijking: de Cron-job werkt *niet* alleen bij Intel en Samsung SSD's, ook bij in ieder geval m-Sata II SSD's. En mogelijk ook andere merken.