Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird mails en instellingen kwijt  (gelezen 3232 keer)

Thunderbird mails en instellingen kwijt
« Gepost op: 2012/05/20, 21:30:46 »
L.S.

Ik ben een beetje dom geweest door gewoon de gehele home-map te kopiëren met de bedoeling grote schoonmaak te houden in het systeem. De documenten konden toen natuurlijk gemakkelijk worden teruggeplaatst, maar met Thunderbird en Firefox heb ik meer moeite. Ondertussen heb ik Thunderbird wel weer aan de praat, maar mails ouder dan een maand en het adressenboek ben ik kwijt. Iemand een idee hoe ik dit alsnog van mijn ' backup' weer teruggeplaatst krijg in Thunderbird; en al mij bladwijzers etc. in Firefox?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Thunderbird mails en instellingen kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/20, 22:58:28 »
Voor Firefox onder Bladwijzers>Alle Bladwijzers tonen>Op de knop "Importeren en Reservekopie maken" klikken>Herstellen>Bestand kiezen> In het scherm, blader je naar de oude home kopie, Dan ga je naar /home/Plotinus/.mozilla/firefox/h8z9yu0y.default/bookmarkbackups en kies je daar het meest recente bestand.

Voor Thunderbird Ga naar Extra>Importeren/Exporteren in mbox/eml opmaak> Nu krijg  je een aantal keuzen, mbox is de container voor je mails
Selecteer de map waar in gezocht moet worden en ga naar de verborgen map( die met de punt ervoor)van thunderbird in de kopie van je home.
Het klinkt een beetje kort door de bocht, er zijn echter zoveel keuze mogelijkheden bij het importeren, laat anders even weten waar je vast loopt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Thunderbird mails en instellingen kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/20, 23:05:25 »
Verborgen mappen kun je zichtbaar maken  door in Nautilus verkenner "beeld"  verborgen bestanden aan te vinken, je kun ook Ctrl+H doen.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Thunderbird mails en instellingen kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/21, 23:48:32 »
Gijsbert, Leon, het is gelukt!  Ik heb alles weer kunnen reconstrueren. Behalve het adressenboek; is er hier nog een truc voor beschikbaar om die netjes met behoud van groepen te importeren?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Thunderbird mails en instellingen kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/22, 20:55:49 »
mmm Volg een andere procedure, ik kopieer de map .thunderbird en .firefox na een verse installatie gewoon weer terug in mijn nieuwe  home directory.
Dan heb je al je instellingen, adressen, en ook de gegevens van je agenda (lighting) weer terug.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Thunderbird mails en instellingen kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/23, 00:02:45 »
@Plotinus, ga naar de oude home map en jou gebruikersnaam, zoek daar naar het bestand met de extensie ldif. Heb je deze gevonden open dan thunderbird>ga naar extra>importeren kies alleen het adresboek> ga met het zoekprogramma wat opent naar de home gebruikersmap en importeer dit bestand.
Nog een tip: Wil je bijvoorbeeld alleen het adresbook opstarten, type in een terminal thunderbird --addressbook hier kan je een starter voor maken hoef je dit commado niet elke keer in te typen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird mails en instellingen kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/23, 22:33:00 »
@Plotinus, ga naar de oude home map en jou gebruikersnaam, zoek daar naar het bestand met de extensie ldif.
@Gijsbert: Volgens mij staan alleen *.mab-bestanden in de Thunderbird-profielen, tenzij een keer een export/back-up werd gemaakt in ldif-formaat.

Een herstel zou dan zo gedaan kunnen worden dat het mab-bestand uit de back-up-map wordt gekopieerd naar de locatie /home/plotinus/.thunderbird/123456code.default/abook.mab. Voor de zekerheid kan je ook het bestand met de naam history.mab kopiëren voor zover die bestaat


Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Thunderbird mails en instellingen kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/23, 22:55:54 »
en zo heb ik het ook gedaan en dat werkte, alleen ben ik wel de groepen kwijt, of zitten die mogelijk in aparte bestanden?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.