Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren vanaf USB-stick [opgelost]  (gelezen 17891 keer)

Ubuntu installeren vanaf USB-stick [opgelost]
« Gepost op: 2010/09/06, 20:17:39 »
Hallo,

Ik ben van plan om Ubuntu vanaf USB-stick op mijn laptop te installeren. Hoe werkt dit precies, zet ik gewoon de iso van Ubuntu op de stick en boot dan vanaf USB-FDD?? ???

Bij voorbaat dank, Frank
« Laatst bewerkt op: 2010/09/06, 21:37:35 door frankje »
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu installeren vanaf USB-stick
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/06, 20:26:46 »
zet ik gewoon de iso van Ubuntu op de stick en boot dan vanaf USB-FDD?? ???

Helaas is het niet zo makkelijk , maar niet veel moeilijker :-)
De stick zal speciaal aangemaakt moeten worden anders BOOT die niet. De routine is afhankelijk vanuit welk besturingssyteem je de stick zal aanmaken. Dat is waarschijnlijk hetzelfde systeem als waar je de ubuntu.iso in gedownload hebt.

Op de Ubuntu site zelf staat bij "stap 2" exact hoe je het moet doen. Kies daar "USB stick" en je huidige besturingssysteem "Windows/MacOSX/Ubuntu" druk dan op "Show me how".

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Mocht je al een CD gebrand hebben en die op een andere PC kunnen BOOTEN, dan kun je vanuit daar via "USB-startupdisk-creator" een werkende USB stick maken, direct via de liveCD, zonder eerst te hoeven installeren.

Lukt het niet vraag gerust door.

Re: Ubuntu installeren vanaf USB-stick
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/06, 20:30:20 »
Er moet wel een opstart bestandje opstaan. Ik maak vaak een USB stick via Systeem>Beheer>Opstart schijf aanmaken. Er zijn nog wel meer programma's te krijgen zoals unetbootin en pendrive linux. Na dat de stick klaar is, in de BIOS de boot volgorde wijzigen, zodat er eerst van de USB stick gestart wordt. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu installeren vanaf USB-stick
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/06, 21:37:11 »
Inderdaad, bedankt, met de oplossing van Gijsbert kon ik mee uit de voeten.. :)

opgelost dus...

dank, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10