Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: icedtea web control panel  (gelezen 661 keer)

Offline socrates

  • Lid
icedtea web control panel
« Gepost op: 2012/07/22, 11:57:59 »
hallo users,
kan iemand mij wat toelichting bezorgen omtrent toepassing
met dank 
« Laatst bewerkt op: 2012/08/11, 21:55:26 door socrates »

Re: software antivirus
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/22, 12:05:07 »
Laat ik eerst dit misverstand uit de wereld helpen: je hebt geen antivirussoftware nodig voor je Ubuntu-installatie bij normaal gebruik. Je zult ook geen antivirussoftware vinden in het softwarecentrum om voorgenoemde reden. Ik vraag me af waarom iemand dat advies heeft gegeven.

Tegenwoordig is een firewall op een desktopcomputer tamelijk zinloos, aangezien de router middels NAT al een firewall vormt. Enkel in uitzonderingsgevallen zul je een firewall nodig hebben.

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: software antivirus
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/22, 12:25:29 »
Zoals al gezegd door mijn voorgangers in dit draadje: antivirus is volkomen overbodig in Linux. Die droevige programmatuur hoort thuis in de barre wereld van een ander besturingssysteem.

Moeilijk te geloven voor een beginner met Linux (ik kon het destijds zelf eerst ook niet geloven), maar het is echt zo.  :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: software antivirus
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/22, 13:28:01 »
Zoek op virus, dan vind je clamtk, dit is een virusscannner.(ja  geen virusscanner in software centrum, hier is hij toch).
Indien je een file vind(met clamtk) die misschien een virus bevat, kun je hem ook online met virustotal laten checken.
www.virustotal.com  Deze website scan alleen maar 1 file.

Je kan ook nog de livecd van kaspersky virusscanner downloaden, hier kun je van booten en je pc helemaal scannen.
Booten van cd, dan updaten, dan alle hd's aanvinken, en scannen.
Zelf doe ik dit 1x per jaar.
Zelf heb ik in linux nooit iets gevonden, behalve windows software die ik gedownload had.
Zelf heb ik geen virusscanner lopen op de achtergrond, en geen firewall.
Belangrijk is dat je blijft lezen op beveiligings site's, en probeer nooit software van buiten ubuntu te installeren, want alle software in ubuntu is zeer veilig.

Firewall met deny all is goed, maar dan blokkeer je alles, dus je moet poorten gaan openzetten.
Dus:
deny all

dan poorten die jij gebruikt open zetten:
outbound :
dhcp port 68 en 67 udp
web acces port 80+443 tcp
email port 25+110+143 tcp
dns acces port 53 tcp+udp


nntp usenet  port  119+23+80 tcp
                         ssl port 443+563 tcp
in of outbound weet ik even niet.

samba:  in en uitbound
                        port 135+139+445 tcp
                        port 137+138+139 udp
(samba extra beveiligen door in de samba config file de ip nummers beperken, en netwerkkaarten beperken bij meerdere netwerkkaarten).

Dit heb ik een keer uitgezocht, hoever het klopt weet ik niet, dus google hier op.
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=338

« Laatst bewerkt op: 2012/07/22, 18:21:07 door jan11000 »

Re: software antivirus
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/22, 14:14:52 »
Zoek op virus, dan vind je clamtk, dit is een virusscannner.(ja  geen virusscanner in software centrum, hier is hij toch).
Indien je een file vind(met clamtk) die misschien een virus bevat, kun je hem ook online met virustotal laten checken.
www.virustotal.com  Deze website scan alleen maar 1 file.

Je kan ook nog de livecd van kaspersky virusscanner downloaden, hier kun je van booten en je pc helemaal scannen.
Booten van cd, dan updaten, dan alle hd's aanvinken, en scannen.
Zelf doe ik dit 1x per jaar.
Zelf heb ik in linux nooit iets gevonden, behalve windows software die ik gedownload had.
Zelf heb ik geen virusscanner lopen op de achtergrond, en geen firewall.
Belangrijk is dat je blijft lezen op beveiligings site's, en probeer nooit software van buiten ubuntu te installeren, want alle software in ubuntu is zeer veilig.

Firewall met deny all is goed, maar dan blokkeer je alles, dus je moet poorten gaan openzetten.
Dus:
deny all

dan poorten die jij gebruikt open zetten:
outbound :
dhcp port 68 en 67 udp
web acces port 80+443 tcp
email port 25+110+143 tcp
dns acces port 53 tcp+udp


nntp usenet  port  119+23+80 tcp
                         ssl port 443+563 tcp
in of outbound weet ik even niet.

samba:  in en uitbound
                        port 135+139+445 tcp
                        port 137+138+139 udp

Dit heb ik een keer uitgezocht, hoever het klopt weet ik niet, dus google hier op.
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=338



Nee.
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid