Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stichting Ubuntu-NL  (gelezen 2660 keer)

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Stichting Ubuntu-NL
« Gepost op: 2010/02/22, 23:33:36 »
Een twee maanden geleden heb ik het vraagstuk over een stichting voor Ubuntu-NL opgepakt.

Met zo'n stichting is het makkelijker om sponsoren te regelen en eigendommen te hebben. Verder kan deze ook dienen als officiele organisator van evenementen om zodoende verantwoordelijkheid bij fouten weg te nemen van de organisator.

Hoever staat het nu hiermee?
- Er is al veel uitgezocht en ik ben nu bezig met het maken van een voorstel voor statuten.
- De beste structuur die ik kon vinden is een stichting met Raad van Toezicht die het bestuur kiest en ook de eigen leden kiest. Bij wijziging van statuten moeten zij ook instemmen in meerderheid.
- Er worden 5 posten gecreeerd in het bestuur. Hierdoor hopen we op 3 tot 5 mensen in het bestuur
- De stichting zal wel BTW-plichtig worden, dit betekend dat er een boekhouding bijgehouden moet worden zoals voorgeschreven door de belastingdienst
- Er moet uitgekeken worden met wat de stichting zoal doet. Er moet namelijk voorkomen worden dat er vennootschapsbelasting betaald moet worden
- Het geheel gaat wel wat kosten om op te zetten

Dit alles is zoals ik het het beste zie. Of het allemaal zo gaat gebeuren wil ik niet zeker zeggen. Hierover zal nog wel wat besluiten moeten vallen.

Op dit moment ben ik druk met de grote releaseparty van 29 mei en met mijn nieuwe appartement. Hierdoor loopt dit wat vertraging op maar het zal niet voor elkaar zijn voor mei dus voor de release-party is dit verhaal nog niet klaar.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/23, 00:16:45 »
Kan je dit iets verduidelijken
De beste structuur die ik kon vinden is een stichting met Raad van Toezicht die het bestuur kiest en ook de eigen leden kiest. Bij wijziging van statuten moeten zij ook instemmen in meerderheid.
Wie is nu wat/ Wie doet wat? Dit in de zin van waar staat het bestuur en waar de Raad van Toezicht met betrekking tot Ubuntu NL?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/23, 09:44:21 »
- De stichting zal wel BTW-plichtig worden, dit betekend dat er een boekhouding bijgehouden moet worden zoals voorgeschreven door de belastingdienst

Is dit niet eerder een voordeel, zodat we de cd's die we gratis uitdelen en die dingen kunnen aftrekken waardoor ze allemaal 21% goedkoper worden?
Worden giften die we ontvangen hierdoor belast?
Van hoe het allemaal in NL zit weet ik als Belg nu natuurlijk ook niet zo veel, maar ik denkt toch wel dat dat grotendeels overlapt.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/23, 11:36:31 »
Ertai, op de eerste plaats zeer bedankt voor het werk dat je in deze materie stopt, en uiteraard bedankt voor het starten van het draadje.
- In een eerdere bijdrage en discussie over deze materie heeft JanClaeys : http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/uitkomsten-overleg-toekomst-ubuntu-nl/105/, aangeboden om het een en ander bij andere loco's uit te zoeken:
Citaat
Op http://verein.ubuntu-de.org/content/verein zijn trouwens nog meer documenten te vinden die misschien nuttig zijn (statuten en zo).  En indien jullie dat willen kan ik misschien ook eens aan de mensen van ubuntu-fr vragen of we hun documenten ergens kunnen zien...
Is daar gebruik van gemaakt? Immers het zijn reeds goed functionerende verenigingen/stichtingen binnen het kader van Ubuntu/Canonical.
- Waarom is, afgezien van gebrek aan tijd en middelen, de streefdatum losgelaten? Het is toch goed om een streefdatum te hebben, en de eerstkomende grote LTS release party was de deadline voor de op te richten stichting. Een deadline met een reden ook. Zijn er andere mensen die je aanstuurt in dit proces, of doe je het alleen?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/23, 13:07:38 door leoquant »

Offline track

  • Lid
Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/23, 11:55:00 »
Hoi ertai,

prima dat het nu vooruit gaat !

Bij enkele details heb ik nog even een vraag:

- De beste structuur die ik kon vinden is een stichting met Raad van Toezicht  ...
- Er worden 5 posten gecreeerd in het bestuur. Hierdoor hopen we op 3 tot 5 mensen in het bestuur
Is al bekend wie hiervoor in aanmerking komt, of wie die taak zou overnemen ?

Citaat
- De stichting zal wel BTW-plichtig worden, dit betekend dat er een boekhouding bijgehouden moet worden zoals voorgeschreven door de belastingdienst
Is dat onvermijdelijk ook al gaat het om een "non-profit-organisatie" ?
Of is dat gewoon een vraag van de boekhouding, maw. de  btw valt onder "doorlopende posten" ?

track
« Laatst bewerkt op: 2010/02/23, 12:00:15 door track »

Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/23, 13:55:45 »
- Waarom is, afgezien van gebrek aan tijd en middelen, de streefdatum losgelaten?

Even voor de duidelijkheid, de streefdatum was niet vóór de aankomende releaseparty. We werken samen met de HCC bij de organisatie hiervan die als rechtspersoon optreden waar nodig.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/23, 14:07:56 »
- De stichting zal wel BTW-plichtig worden, dit betekend dat er een boekhouding bijgehouden moet worden zoals voorgeschreven door de belastingdienst
Kijk eens op http://www.conscribo.nl/. Behalve het handige online boekhoudpakket, hebben ze ook een nuttige handleiding omtrent boekhouden voor stichtingen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/23, 14:30:47 »
- De stichting zal wel BTW-plichtig worden, dit betekend dat er een boekhouding bijgehouden moet worden zoals voorgeschreven door de belastingdienst
Kijk eens op http://www.conscribo.nl/. Behalve het handige online boekhoudpakket, hebben ze ook een nuttige handleiding omtrent boekhouden voor stichtingen.

Dit is geen open source pakket en, met alle respect, een vrij onbekende en kleine aanbieder.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/23, 18:46:21 »
Citaat
- De stichting zal wel BTW-plichtig worden, dit betekend dat er een boekhouding bijgehouden moet worden zoals voorgeschreven door de belastingdienst

- Het bijhouden van een boekhouding volgens deze regels is nog geen grote moeilijkheid. Het houdt vooral in dat je bij moet houden wat erin gaat en eruit gaat. Dit heb ik al eens gedaan en weet ook redelijk hoe dit moet. Er zijn ook genoeg open source boekhoudpakketten die het kunnen. Het mag volgens de belastingdienst ook simpel een spreadsheet zijn, al lijkt me dat niet handig.
- Het BTW-plichtig zijn is geen groot nadeel, het grootste nadeel dat eraan hangt is de boekhouding, alhoewel mij dat zonder BTW-plichtig te zijn ook nodig om een open structuur te houden.
- Zo snel je ook maar iets verkoopt (al is het een cd'tje voor een paar centen) ben je BTW-plichtig. Daarom ontkom je er niet aan denk ik.

Citaat
- De beste structuur die ik kon vinden is een stichting met Raad van Toezicht die het bestuur kiest en ook de eigen leden kiest. Bij wijziging van statuten moeten zij ook instemmen in meerderheid.

- Zoals ik het me voorstel leid het bestuur de stichting en heeft de Raad van Toezicht alleen een controlerende taak (1x per jaar de jaarstukken) en een benoemende taak (het bestuur en eigen leden benoemen). De rest verzorgt het bestuur.
- Er zijn nog geen leden bekend die erin willen. Ik wil mezelf wel beschikbaar stellen voor het bestuur. Het liefst als penningmeester.

@leoquant: Thnx. Ik had al ooit van deze site gehoord maar kon hem niet meer vinden. Ik wil er nog wel wat naar kijken.

Het tijdspad had ik vantevoren al aangegeven dat we niet moesten gaan haasten en voor de LTS-releaseparty de stichting hebben. Dit had ik al aangegeven dat krap wordt. Ik ben hier namelijk alleen mee bezig.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/02, 11:19:35 »
Lijkt me toch vrij lastig. Je moet als stichting toch ook iemand hebben die de dagelijkse leiding op zich neemt. Ik doe vrijwilligerswerk bij een stichting en we hebben een Landelijk Bureau, iemand die dat leidt (en ervoor betaald wordt) en een bestuur dat het Landelijk Bureau controleert. Of we ook een Raad van Toezicht hebben weet ik niet heel zeker, maar ik d8 van niet.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Dave

  • Lid
Re: Stichting Ubuntu-NL
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/02, 11:34:03 »
de eerste de beste motorclub oprichten met wat statuten gaat gelukkig heel wat eenvoudiger.
Ook hier gaat het om de aansprakelijkheid te kunnen indekken.