Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hulp bij netwerk configuratie Ubuntu-OSX  (gelezen 1169 keer)

Offline tabasco

  • Lid
hulp bij netwerk configuratie Ubuntu-OSX
« Gepost op: 2009/11/19, 03:06:49 »
Graag zou ik wat hulp bij mijn netwerk configuratie krijgen betreffende de volgende situatie:

Ik heb een utp netwerk verbinding welke voorziet in mijn internet (en een lokaal netwerk)
Ik heb een pc (ubuntu 9.10) en een imac (osx snow leopard) (beide hebben ook een draadloze netwerkkaart)

De pc heeft door middel van interne uitbreidingsmogelijkheden een veel grotere opslagcapaciteit dan de imac, daarom wil ik data vanaf de ubuntu pc delen met de imac.

Hoe scherm ik mijn ubuntu pc af van het verdere lokale netwerk zodat hij toch toegankelijk is vanaf mijn imac?
De Ubuntu pc hoeft niet per sé internet aansluiting te hebben. De imac is het systeem dat ik het meeste zal gebruiken vanwege grafische toepassingen.

[ik heb wat zitten rommelen met (ad-hoc) draadloze verbindingen maar zonder resultaat]
Is er iemand die een oplossing werkend heeft/weet voor een vergelijkbare situatie?

Offline ruujan

  • Lid
Re: hulp bij netwerk configuratie Ubuntu-OSX
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/19, 17:03:16 »
Ik denk dat je het best de zaak heel simpel kunt houden door je Ubuntu PC ook aan het bekabelde net te hangen. Vervolgens stel je Samba in op Ubuntu en kun je vanaf je Mac je Ubuntu benaderen.

Als je het perse niet via het bedrade net wilt doen loop je tegen een aantal problemen aan.

Je begint al met het configureren van een adhoc netwerk. Ik denk dat het nog wel kan, maar dat bijna alle documentatie tegenwoordig uitgaat van Infrastucture netwerken. Vervolgens moet je zorgen dat je IP-configuratie klopt. Dat beteknt dat je behoorlijk thuis moet zijn in de wereld van Default routes, netwerkmasks e.d. En als het dan werkt, dan blijf je uiteindelijk zitten met een situatie waarbij je een trage draadloze verbinding gebruikt terwijl je ook de mogelijkheid hebt om een snellere kabel te gebruiken.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: hulp bij netwerk configuratie Ubuntu-OSX
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/19, 17:56:07 »
Let wel op dat je een wachtwoord instelt voor je share, anders kan nog iedereen in het netwerk erop.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!