Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een paar vragen  (gelezen 593 keer)

kidco

  • Gast
een paar vragen
« Gepost op: 2008/05/28, 18:21:14 »
Hallo,

Ik heb een paar dagen geleden Ubuntu geïnstalleerd via het programma VirtualBox. Ik heb daar te veel problemen mee en aangezien iedereen mij een dualboot aanraadt, wou ik dat wel eens proberen. Nu zit ik wel met een paar vragen.

1. Ik heb een externe harde schijf (usb) en ik zou Ubuntu graag hierop installeren omdat ik niet genoeg schijfruimte meer heb op mijn ingebouwde harde schijf. Zou het dan nog snel genoeg gaan of vertraagt die schijf het heel hard? En is dat compatibel als ik hem ontkoppel?

2. Als ik hem installeer op die harde schijf, kan ik dan die harde schijf nog gebruiken om andere documenten op te slaan?

3. Als ik hem wil verwijderen, gaat dat dan gemakkelijk of is dat moeilijk te doen?

4. Kan ik bestanden delen van Windows naar Ubuntu en andersom?

Offline vanadium

  • Lid
een paar vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/28, 18:49:25 »
Citaat
1. Ik heb een externe harde schijf (usb) en ik zou Ubuntu graag hierop installeren omdat ik niet genoeg schijfruimte meer heb op mijn ingebouwde harde schijf. Zou het dan nog snel genoeg gaan of vertraagt die schijf het heel hard? En is dat compatibel als ik hem ontkoppel?
Ik raad dat absoluut af. Maak in plaats ruimte vrij op je Windows partitie door bestanden naar die externe schijf te verplaatsen. Je kan de schijfruimte die Ubuntu inneemt, zelfs minimaal houden: met 4 GB voor root en 1 GB swap kom je er reeds. Je moet dan wel je gebruikersgegevens (documenten, ...) op de Windows partitie laten staan (dit beantwoordt tevens gedeeltelijk vraag 4, is het niet?)

Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, ben ik de neiging toegedaan mensen in jou situatie (eerste kennismaking) wubi aan te raden als installatiemethode, aangezien dat nu standaard met Ubuntu Hardy meekomt.

Citaat
2. Als ik hem installeer op die harde schijf, kan ik dan die harde schijf nog gebruiken om andere documenten op te slaan?
Dit houd verband met vraag 4.

Citaat
3. Als ik hem wil verwijderen, gaat dat dan gemakkelijk of is dat moeilijk te doen?
Wubi installatie: net zo gemakkelijk (of moeilijk) als een windows progje! Dual boot installatie: iets moeilijker en technischer, maar niet onoverkomelijk.

Citaat
4. Kan ik bestanden delen van Windows naar Ubuntu en andersom?
Eenvoudig antwoord: ja, in de twee richtingen. Voor een ext3 partitie bestaat er een driver voor Windows. Linux kan zonder problemen fat en ntfs bestandssystemen lezen en schrijven.

kidco

  • Gast
een paar vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/28, 19:14:02 »
Citaat van: vanadium
Citaat
1. Ik heb een externe harde schijf (usb) en ik zou Ubuntu graag hierop installeren omdat ik niet genoeg schijfruimte meer heb op mijn ingebouwde harde schijf. Zou het dan nog snel genoeg gaan of vertraagt die schijf het heel hard? En is dat compatibel als ik hem ontkoppel?
Ik raad dat absoluut af. Maak in plaats ruimte vrij op je Windows partitie door bestanden naar die externe schijf te verplaatsen. Je kan de schijfruimte die Ubuntu inneemt, zelfs minimaal houden: met 4 GB voor root en 1 GB swap kom je er reeds. Je moet dan wel je gebruikersgegevens (documenten, ...) op de Windows partitie laten staan (dit beantwoordt tevens gedeeltelijk vraag 4, is het niet?)
Maar ik heb Ubuntu al geïnstalleerd op mijn harde schijf met VirtualBox, en toen werkte hij (volgens mij) op goede snelheid. Zou het dan wel goed werken of is dat niet compatibel?