Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe computer: Tips?  (gelezen 2640 keer)

Offline vragen

  • Lid
Nieuwe computer: Tips?
« Gepost op: 2012/03/08, 11:43:17 »
Ik gebruik mijn computer met name om e-mails te versturen. En soms wil ik een uitzending bekijken via uitzendiggemist en zelden download ik muziek. Ik heb nu een computer met 512MB geheugen. De computer loopt op zich wel goed maar soms zijn er momenten dat hij ontzettend traag is en de harde schijf blijft maar ratelen. Wanneer ik Windows opnieuw installeer dan loopt hij weer als een klok, maar dan die vervelende updates daar wordt hij trager van net als bij Ubuntu. Toen ik een van de vorige versies van UBUNTU nog had was mijn computer SUPER snel!

Ik heb voor mijn moeder een computer met iets meer dan 512MB aan geheugen die werkt gewoon goed. Hoeveel geheugen heb je nodig om een computer SOEPEL te laten lopen voor Ubuntu? Of X-UBUNTU?

En heeft het ook zin dat je 8Gig geheugen neemt? Toen ik mijn PC in 2003 kocht gaven ze aan dat 512MB geheugen ruim voldoende was. Ik wilde toen destijds nog meer er in maar dat had geen zin. Nu zegt men: 4GIG is ruim voldoende meer heb je niet nodig. Maar dan denk ik: Over een paar jaar dan?! Kan ik alvast niet 8GIG kopen met 64bit computer? Dan kan ik weer jaren voorruit. Computer is nu zo een 9 jaar oud en ik wil graag als ik iets koop er lang mee doen!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/08, 11:52:57 »
Het hangt niet alleen af van de geheugengrootte: de overige onderdelen zijn ook van belang voor de snelheid en bruikbaarheid van een computer. Het geheugen is weliswaar het belangrijkste, maar niet het enige.

De meeste waar voor je geld krijg je als volgt: koop de allergoedkoopste computer die je kan vinden en verdubbel het standaard aanwezige geheugen. Dan kom je uit op 2 GB of 4 GB. En dat kost je dan in totaal maximaal 400 euro, verwacht ik.  :)

Daarmee kun je vervolgens waarschijnlijk 5 tot 10 jaar doorfietsen. En dan koop je weer een nieuwe, misschien wel voor 300 euro, want die dingen zijn enorm in prijs gedaald de afgelopen jaren. En de daling zet door.

Enige aandachtspunt: koop alleen een computer met een videokaart van Intel of Nvidia.

Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/08, 12:03:26 »
Wat je zegt over hardware klopt helemaal. Het advies van winkels gaat meestal van een vrij beperkte levensduur van computers uit. Dus als men zegt, "je hebt ruim voldoende aan 4 gigabyte geheugen", dat betekent dat meestal voor een levensduur van zo'n 4 jaar. Wil je je computer erg lang gebruiken, dan moet je zorgen dat je specs. hoger zijn dan wat men meestal adviseert.

Mijn advies aan mensen die lang plezier van hun computer willen hebben zou zijn om te gaan voor hardware die qua specs zo'n jaar tot twee jaar geleden de top was. Dan weet je meestal zeker dat de hardware onder Linux goed werkt, en een jaar na introductie verlies hardware razendsnel zijn waarde.

Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/08, 12:59:43 »
4GB is wel genoeg, zelf heb ik nu 1GB en in mijn nieuwe 8GB. Het is wel weer flink gestegen de afgelopen maand. Daarna raad ik toch wel een SSD aan.

Ik heb er een samengesteld:

klik

Let op: het is echt heel vervelend met die moederborden dat je het BIOS nog moet upgraden, maar dat moet je dan nog wel doen of laten doen. Een super PC voor onder de 400 euro :)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 13:02:05 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/08, 15:13:50 »
Wat voor een videokaart zit er in dat systeem? Ik kan het zo snel niet vinden in de specs.

Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/08, 16:07:15 »
bij castle.nl heb je voor 250 euro een nieuwe pcProcessor:    Intel 3400 Celeron Dualcore 2,5 800
Voeding:    Onboard
Behuizing:    Codegen Q3343-A11 460W
Moederbord:    Asus P5G41T-M LX
Intern geheugen:    Corsair DDR3 2GB 1333 XMS CL9 GB
Harde schijf:    Samsung 3.5" 500GB 7200 16MB
Optische media:    Samsung 22x DVD-RW SATA
Meer informatie:    BASIS PC V2
Als er nog geen weg is kun je der een maken.
Hobbit, groot geworden door klein te blijven.

Steunpunt regio loppersum (Grunn)

Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/08, 16:08:27 »
bij mij draait 11.10 der wel goed op moet ik zeggen
gegroet
Als er nog geen weg is kun je der een maken.
Hobbit, groot geworden door klein te blijven.

Steunpunt regio loppersum (Grunn)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/08, 17:24:56 »
Je kan beter iedere 3 jaar een nieuwe computer kopen die niet extreem duur is, dan iedere 6 jaar een monsterpc.
Dat kost minder geld en je kan sneller genieten van een snellere pc.
Verder kan je ook geld besparen door onderdelen van de oude over te zetten naar de nieuwe. Denk aan randapparaten zoals monitor, toetsenbord etc. maar ook bijv. aan interne dingen zoals harde schijven.

Verder ben ik het eens met de adviezen van Pjotr. Kies een videokaart van Nvidia als je af en toe een spelletje wil spelen, anders 1 van Intel. 8 GB geheugen kost tegenwoordig ook geen hartverzakking meer, dus dat zou ook nog wel kunnen.

Voor 300 euro kan je best een aardig systeem samenstellen waar je nog jaren mee vooruit kan.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/08, 17:31:29 »
Met 500 MB geheugen kun je xubuntu of lubuntu nog proberen.
Ubuntu heb je zeker 1000 of 2000 nodig om soepel te werken.

Meestal als in de winkel 4000 MB geheugen wordt aangeboden bij de meeste pc's, dan is meestal het dubbele beter, voor op de lange duur.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/08, 17:54:44 »
Je kan ook kijken bij sites als tweakers en hardware.info voor hardware adviezen. Op die site wordt iedere maand ook een soort best buy voorgesteld. Afhankelijk waar je je pc voor wilt gebruiken is er advies op maat. Wel rekening houden met het feit dat vooral videokaarten onder linux soms problemen willen geven. Met kaarten van Nvidia en Intel zit het meestal wel goed, zoals al gemeld.

http://nl.hardware.info/pcadvies

http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/

Offline vragen

  • Lid
Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/09, 00:16:34 »
Voorheen had je in de Kringloop winkel ook computers te koop. Dat was leuk neuzen. Maar zij verkopen het niet meer helaas. Mede dit forum heb ik die computer weer aan de praat weten te krijgen  :)

Tot nu toe loopt de computer weer soepeltjes van 512MB geheugen. Maar Xubuntu heeft hij wel moeite mee helaas. Als ik alles er weer opnieuw opzet incl. Windows XP en Xubuntu dan werkt hij weer wat beter heb ik het idee. Dus alle updates van Xubuntu branden op CDtje.

Soms kun je bij bedrijven ook leuke pc's kopen voor zachte prijs.

Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/09, 10:30:06 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Nieuwe computer: Tips?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/16, 03:38:24 »
Mijn ervaring met oude en nieuwe computers en Ubuntu is simpel.
Mijn 5 jaar oude Toshiba Sat. 200 laptop werpt prima onder 10.04. WIN XP (dualboot) doet er tijden over om op te starten en 10.04 is er zo. Terwijl ik (bijna) geen functionaliteiten mis. Alleen een raar rsr323 emulernde USB stick voor een duikcomputer krijg ik onder 10.04 niet aan de praat. Een gloednieuwe Toshiba Quosmio werkt ook onder 10.04 maar heeft last van een te nieuwe videokaart waardoor de resolutie op max 800x600 blijft hangen en een nieuwe netwerkkaart krijgt de snelheid van een slak (10 % van de normale ADSL snelheid).
Maar een 11.10 heeft blijkbaar nog veel te veel bugs (nieuwe gnome 3?) dat ik op de Quoamio heel erg snel weer 10.04 (LTS) heb gezet. Wat mij bij Linux (in verleden SUSE en nu Ubuntu) nog nooit is gebeurd is bij 11.10 wel gebeurd; in een uur tijd 3 x softwarecrash. Later, na herinstallatie dus soort format SDA en nieuwe distro download, weer.
Een nieuwe distro op een nieuwe PC met up to date hardware is dus blijkbaar vragen om moeilijkheden.
Als je een nieuwe pc wil met Ubuntu erop, koop dan iets met oude vertrouwde hardware. Dan werkt het met UBUNTU toppie samen en heb je spijt dat je niet eerder van Windows werd verlost. Dus dan niet het nieuwste van het nieuwste willen.