Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt  (gelezen 1195 keer)

symbiotic

  • Gast
dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Gepost op: 2008/01/25, 16:57:06 »
Ik gebruik al jarenlang naar tevredenheid openoffice maar linux versies leken me tot op heden voor mij nog te lastig.
Maar ubuntu gecombineerd met een goed forum, dat moet lukken dacht ik als newbie
Ik heb een laptop waar ik xp op had geïnstalleerd, en wilde een dual boot maken conform instructie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Perfecte beschrijving, netjes gevolgd tot de handmatige schijfindeling.

Mijn windows filesystem stond op fat32 en niet op ntfs. Zo gelaten, misschien probleem?
Wat ik ook vreemd vond dat d:\ de tweede partitie dus gezien werd als /dev/sda5 ipv /dev/sda2?
Ik heb een screenshot gemaakt van huidige partitie indeling (live CD er opnieuw in, top!)

Wie heeft er een idee wat er aan de hand is?
Alvast bedankt voor de hulp.

dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/25, 17:12:44 »
Citaat van: symbiotic
Ik gebruik al jarenlang naar tevredenheid openoffice maar linux versies leken me tot op heden voor mij nog te lastig.
Maar ubuntu gecombineerd met een goed forum, dat moet lukken dacht ik als newbie
Ik heb een laptop waar ik xp op had geïnstalleerd, en wilde een dual boot maken conform instructie: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Perfecte beschrijving, netjes gevolgd tot de handmatige schijfindeling.

Mijn windows filesystem stond op fat32 en niet op ntfs. Zo gelaten, misschien probleem?
Wat ik ook vreemd vond dat d:\ de tweede partitie dus gezien werd als /dev/sda5 ipv /dev/sda2?
Ik heb een screenshot gemaakt van huidige partitie indeling (live CD er opnieuw in, top!)
[url]http://img175.imageshack.us/img175/5217/screenshot1xs9.th.png[/url]
Wie heeft er een idee wat er aan de hand is?
Alvast bedankt voor de hulp.
afbeelding is niet echt scherp
Napoleon, don't be jealous 'cause I've been chatting online with babes all day. Besides, we both know that I'm training to become a cage fighter.

dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/25, 17:24:52 »
Afbeelding is idd wat klein.
Verder is fat32 zo laten geen probleem zover ik weet.
Wat doet er dan niet, als je je computer opstart geeft hij dan een bootloader en dan een error als je linux opstart (zo ja wat dan) ?  of start hij direct op in windows?
En probeer eens een groter plaatje te posten?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

symbiotic

  • Gast
dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/25, 18:37:56 »
Hier een grotere afbeelding

Bij opstarten krijg ik de GRUB boot loader, kies voor  ...-generic (bovenaan)
Starting up en daarna zwart, niets meer.
Lijkt alsof hij (de root van) Ubuntu niet kan vinden?

dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/25, 19:07:46 »
Citaat van: symbiotic
Hier een grotere afbeelding
[url]http://img169.imageshack.us/img169/4236/screenshot1pp7.th.png[/url]
Bij opstarten krijg ik de GRUB boot loader, kies voor  ...-generic (bovenaan)
Starting up en daarna zwart, niets meer.
Lijkt alsof hij (de root van) Ubuntu niet kan vinden?
ik denk da der wa misgegaan is bij het handmatig partitioneren...

ge hebt geen mountpunten bij uw partities van root en home (en ik dus vermoed dat grub ubuntu niet kan vinden). Ik denk dat die 2e fat partitie een ext partitie had moeten zijn waardoor ge dus 2 ext-partities voor respectievelijk root en home had ( met dan nog die aparte extpartitie disk). Door die verkeerde bestandsysteem ( fat is windows) is er mss iets misgelopen met de installatie en is die partitie niet herkend. Ik vermoed dat die 2e fat partitie formateren tot ext en de juiste mounpunten instellen mss een goede (her-)installatie zou opleveren.
Napoleon, don't be jealous 'cause I've been chatting online with babes all day. Besides, we both know that I'm training to become a cage fighter.

Offline lizardman

  • Lid
dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/25, 19:14:40 »
Dat hij de tweede partitie ziet als /dev/sda5 komt omdat het een logische partitie is in een xtended partitie.
Voor een heldere uitleg over partitioneren kijk hier eens
http://computertip.googlepages.com/partitioneren
met dank aan pjotr123.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/25, 20:13:11 »
Bedankt voor het compliment, lizardman.  :-)

@symbiotic: je zou dit kunnen doen:
- haal de Parted Magic LiveCD binnen, start daarmee je PC op, en open daarvanaf Gparted (Gnome Partition Editor). Vernietig daarmee alle partities, behalve de Windowspartitie op sda1. Parted Magic haal je hier: http://www.download.com/Parted-Magic-LiveCD/3000-2094_4-10663999.html?part=dl-PartedMag&subj=dl&tag=button&cdlpid=10663999
- herstart je PC, maar nu met de Ubuntu CD
- standaard zal de installeerder van Ubuntu waarschijnlijk al voorstellen om Ubuntu te installeren in de ongebruikte ruimte op de harde schijf (de vernietigde partities). Je hoeft dan niet voor handmatig te kiezen: je laat de installeerder op de automaat.
- laat hem zijn gang gaan en klaar.

Groet, Pjotr.

symbiotic

  • Gast
dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/25, 21:20:08 »
Dank Lizardman en Pjotr123.
Ga ik doen, en het resultaat laat ik weten !

symbiotic

  • Gast
dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/26, 20:54:38 »
Gelukt! Zat inderdaad in een fout bij het handmatig partitioneren. Met de Parted Magic Live CD alles weer in orde.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dual boot XP en Gutsy Gibbon, alleen XP werkt
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/26, 21:46:19 »
Citaat van: symbiotic
Gelukt! Zat inderdaad in een fout bij het handmatig partitioneren. Met de Parted Magic Live CD alles weer in orde.
Mooi zo! Graag gedaan.  :-)