Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fedora Core 31  (gelezen 1095 keer)

Offline h2o

  • Lid
Fedora Core 31
« Gepost op: 2019/11/08, 20:43:00 »
Op een van mijn tablets heb ik onlangs Fedora Core 31 geïnstalleerd.
Allereerst moet ik opmerken dat dit (de XFCE versie) goed loopt. Installatie was niet moeilijk en verliep soepeltjes. Verder werkt alles op mijn tablet out-of-the-box. Ook een compliment voor Fedora.
Op deze tablets (PrediaGo) https://www.predia.nl/Portals/62/Users/126/26/126/Leaflet_Predia_Go.pdf


Ondanks alle testen en uitproberen kan ik alleen Debian (via de netinstall) en Fedora erop krijgen.

Nu mijn vraag.
Wie heeft er goede ervaring met Fedora? Ik kan eigenlijk niet zo gauw een soort Synaptic vinden, als dat al bestaat. Verder wil  Fedora gaan ontdoen van onnodige land- en taalinstellingen die ik toch niet gebruik. Bij Debian, Ubuntu, Mint enz. kan ik dan localepurge draaien, maar or zover ik na kan gaan bestaat dat niet bij Fedora.

Ik heb overigens al het een en ander met yum en dnf gedaan:
Citaat
#!/bin/sh
sudo dnf install https://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-31.noarch.rpm
sudo dnf install https://download1.rpmfusion.org/nonfree/fedora/rpmfusion-nonfree-release-31.noarch.rpm
sudo yum update
sudo yum install libreoffice vlc ncdu mc file-roller
sudo dnf install numix-gtk-theme numix-icon-theme*
sudo yum remove claws* pragha gnumeric


Dan zijn we eigenlijk best wel verwend met Debian en aanverwant.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/08, 21:01:14 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Fedora Core 31
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/09, 08:44:42 »
Ik herinner me van de testdagen met Fedora 7, dat je extra pakketbronnen moet toevoegen (zoals vroeger Ubuntu en haar 'restricted extra's' ) .

Op het Forum van Fedora staan talloze howto's en wat er precies in die extra bronnen mogelijk is. Van buiten weet ik het niet meer 100% ; maar ik herinner me nog goed dat Fedora out of the box maar weinig kan of mogelijk is, middels die bronnen toe te voegen is zelfs Ubuntu maar een beperkt OS tov Fedora.

Dus even zoeken op het community Forum van Fedora welke bronnen, bronnamen etc, je dient toe te voegen om iets als Synaptic (achtig) tevoorschijn te toveren.

(Ongeschreven : je kan Fedora zelfs 'verbouwen' als een Red Hat workstation middels die bronnen toevoegingen en juiste keuzes van pakketten; je vindt er GEEN blog over noch howto's: het blijft expertise van Red Hat en de vrije gemeenschap van Fedora ...... bv de netwerkpakketten gaan uitgebreider dan die van Apple op dit moment)
« Laatst bewerkt op: 2019/11/09, 10:25:16 door Joshua Orbit »

Re: Fedora Core 31
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/09, 10:43:13 »
Een Fedora-distributie is per definitie 100% opensource. Dat betekent dat je als gebruiker een en ander zult moeten toevoegen om mp3's af te spelen of video's te bekijken. Doel van deze aanpak is dat een bedrijf al z'n pc's met Fedora kan uitrusten, zonder dat dit ooit tot copyrightclaims kan leiden. Hierdoor is Fedora in de ogen van een gewone gebruiker wat gebruiksonvriendelijker, zeker in vergelijking met Ubuntu en derivaten.

Meer info:
https://fedoraproject.org/wiki/Forbidden_items?rd=ForbiddenItems

Oa:
Citaat
The Fedora Project strongly encourages using free and open source software. Fedora has licensing guidelines that enforce the following requirements:

*    If it is proprietary, it cannot be included in Fedora. (Binary firmware is the only exception to this)

Edit. Merkwaardig (gezien het 100% opensource-karakter) is dat de downloadpagina van Fedora de volgende restricties bevat:

Citaat

Door te klikken op Fedora en deze te downloaden, ga je ermee akkoord om te voldoen aan de volgende voorwaarden en condities.

Door Fedora software te downloaden, erken je dat je al het volgende begrijpt: Fedora software en technische informatie kunnen onderworpen zijn aan de US Export Administration Regulations (de "EAR") en andere Amerikaanse en buitenlandse wetten en mogen niet worden geëxporteerd, opnieuw geëxporteerd of overgedragen (a) naar elk land dat is opgenomen in landengroep E: 1 in supplement nr. 1 bij deel 740 van de EAR (momenteel Cuba, Iran, Noord-Korea, Soedan en Syrië); (b) naar een verboden bestemming of naar een eindgebruiker die is verboden deel te nemen aan Amerikaanse exporttransacties door een federaal agentschap van de Amerikaanse overheid; of (c) voor gebruik in verband met het ontwerp, de ontwikkeling of de productie van nucleaire, chemische of biologische wapens of raketsystemen, ruimtelanceervoertuigen of sonderingsraketten of systemen voor onbemande luchtvaartuigen. Je mag Fedora software of technische informatie niet downloaden als je je in een van deze landen bevindt of anderszins onderworpen bent aan deze beperkingen. Je mag geen Fedora software of technische informatie verstrekken aan individuen of entiteiten die zich in een van deze landen bevinden of anderszins onderworpen zijn aan deze beperkingen. Je bent ook verantwoordelijk voor de naleving van buitenlandse wettelijke vereisten die van toepassing zijn op de import, export en het gebruik van Fedora software en technische informatie.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/09, 10:52:41 door Paul Matthijsse »

Offline h2o

  • Lid
Re: Fedora Core 31
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/12, 20:48:36 »
Ik heb intussen al een paar tablets overgezet naar Fedora om eens grondig te testen. De eerste indruk is dat Fedora toch behoorlijk verschilt van Debian. Bij Debian doe je zowat alles met apt en (af en toe) dpkg(-reconfigure). Verder is Debian veel vlotter. Vooral het opstarten, maar ook pakketten installeren of opzoeken. Apt is veel rapper dan yum en dnf. Verder mis ik een goede vervanger voor Synaptic.

Programma's als Libreoffice,Firefox en Chrome maken niet veel verschil qua opstart tijd. Wel signaleer ik dat Debian zuiniger is met het RAM geheugen. Met het nodige geconfigureer heb ik de Debian en Fedora tablets nagenoeg identiek kunnen samenstellen.

Wat mij wel opvalt van Fedora is dat de netwerkverbinding beter en stabieler is. Fedora mag dan wat trager opstarten, eenmaal opgestart zijn deze tablets zeer stabiel. Ik typ dit vanaf een Fedora tablet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Fedora Core 31
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/12, 21:23:50 »
Ik heb intussen al een paar tablets overgezet naar Fedora om eens grondig te testen. De eerste indruk is dat Fedora toch behoorlijk verschilt van Debian. Bij Debian doe je zowat alles met apt en (af en toe) dpkg(-reconfigure). Verder is Debian veel vlotter. Vooral het opstarten, maar ook pakketten installeren of opzoeken. Apt is veel rapper dan yum en dnf. Verder mis ik een goede vervanger voor Synaptic.

Programma's als Libreoffice,Firefox en Chrome maken niet veel verschil qua opstart tijd. Wel signaleer ik dat Debian zuiniger is met het RAM geheugen. Met het nodige geconfigureer heb ik de Debian en Fedora tablets nagenoeg identiek kunnen samenstellen.

Wat mij wel opvalt van Fedora is dat de netwerkverbinding beter en stabieler is. Fedora mag dan wat trager opstarten, eenmaal opgestart zijn deze tablets zeer stabiel. Ik typ dit vanaf een Fedora tablet.

Zeggen ze bij Red Hat ook. Sneller en stabieler netwerkverbindingen. Debian, of Ubuntu , heeft daar nog werk. Alhoewel dat ik merk met de upgrade van Ubuntu 19.10 ook een beter netwerk heb dan bij 18.04.3

Offline h2o

  • Lid
Re: Fedora Core 31
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/12, 21:36:28 »
Dat geloof ik graag. Fedora is nu eenmaal het speeltuintje van Red Hat (en Centos). Debian werkt ook prima met netwerken op een normale laptop of desktop. Maar dit zijn nogal eigenaardige tablets die ik alleen met Fedora en Debian kan laten draaien. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen. Netwerkverbinding is natuurlijk prima als het goed werkt, maar qua onderhoud is Debian superieur. En als de netwerkverbinding op debian ook goed draait is dat prima.
Maar installeren van Fedora is kinderspel vergeleken met Debian op deze tablets. Bij Debian kan het uitsluitend met de netinstall iso en dan heb ik ondertussen een aantal scripts gemaakt die de drivers (die ik dan heb opgehaald en op een USB stick heb gezet) op de goede plek kopieert en dan extra reboots.
Bij Fedora installer ik alles vanaf een live USB stick (ik heb de XFCE spin gebruikt) en netwerken doet het ook meteen. Dat is allemaal wel heel makkelijk zo.
Alleen heb je dan weer dat Fedora er van alles op zet (language packs enz. die ik er nog af moet kieperen) terwijl ik bij Debian dan weer een schoon systeem hebt. Dat merk je dan meteen in de snelheid.

Maar beide distro's draaien prima op deze  tablets.  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 2019/11/12, 21:43:45 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex