Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Software en configuratie / Re: Opstarten vanaf usb stick
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 17:51:54 »
Opmerking:
Er zijn bios versies, waar je de USB als eerste boot medium kan instellen, maar zodra je een keer start zonder opstartbare USB wordt deze weer uit de bios verwijderd.
2
Software en configuratie / Re: Opstarten vanaf usb stick
« Laatste bericht door emvedeesje Gepost op Vandaag om 17:38:38 »
Let op, bij wat oudere PC/laptops kun je niet van USB3 (blauwe) poorten opstarten.
Mogelijk dien je bij desktop systemen daarvoor een van de, niet blauwe, aansluitingen aan de achterzijde te gebruiken.

Ook op sommige laptops ondervind ik dat er van slechts 1 bepaalde USB-poort kan opgestart worden.
Heb me daarin nog niet verdiept over via welke USB-poorten het niet gaat.
3
Internet en draadloos / Re: Fout tijdens verbinden met Digid.nl in Firefox
« Laatste bericht door Bobbie Gepost op Vandaag om 16:50:26 »
Uiteindelijk opnieuw een xfce gedownload en geinstalleerd, ik zag bij Aartje dat hij met de tijd in de balk problemewn had en dat was hier ook het geval. Veel moeite kost het niet om de boel weer te installeren, dus dat was de optie en nu zijn de problemen opgelost.
4
Software en configuratie / Re: Opstarten vanaf usb stick
« Laatste bericht door luc2210 Gepost op Vandaag om 16:39:50 »
is intussen opgelost heb eens in de bios geweest en gaat nu,maar lukt maar op een poort van mijn pc.
bedankt iedereen voor de tips
5
Installatie / Re: Probleem met cryptsetup
« Laatste bericht door Math. Gepost op Vandaag om 16:39:30 »
Ik heb maar even een nieuwe installatie gedaan, maar blijf het probleem helaas houden. Heb daarna even Linux Mint 21.3 (Virginia) geprobeerd en daar gaat het wel goed met dezelfde installatie methode (ZFS en encryptie).

Er zit dus iets niet goed bij de Ubuntu installatie...
6
Software en configuratie / Re: Opstarten vanaf usb stick
« Laatste bericht door peer Gepost op Vandaag om 16:12:24 »
Let op, bij wat oudere PC/laptops kun je niet van USB3 (blauwe) poorten opstarten.
Mogelijk dien je bij desktop systemen daarvoor een van de, niet blauwe, aansluitingen aan de achterzijde te gebruiken.
Dat is voor mij nieuw. Kun je dan in het bios ergens zien dat je niet van usb3 poorten kan opstarten?

Overigens, op mijn pc (uit 2012) kan ik wel gewoon opstarten vanaf een usb3-poort.
7
Hoi Allemaal! Nou ,ik ben er wel mee bezig geweest, mein got! Voor elke keer dat ik op die oude pc wil werken,moet ik eerst mijn werk-pc helemaal afkoppelen en dan die oude pc weer optuigen.En ook weer andersom,enz. Ik had op de site van Asus de laatste schijnbaar dé bios file binnengehaald. Maar er stond bij “update”als enige van alle anderen. Niet dé bios-file. Toch maar genomen. Allen zijn ± 400 a 500 kb groot.Wat ik wat erg weing vind,maar goed. Volgens het boekje van de asus P5VD2-MX zit er een ingebakken flash-optie in de bios die dan met orginele MB-cd samenwerkt om op zoek te gaan naar dé file:  P5VD2MX_1017.BIN ...Maar om het weer lekker onduidelijk te maken staat er nadrukkelijk beschreven dat je die BIN moet veranderen in .ROM. Ik heb beiden inmiddels uitgeprobeerd, maar telkens als ik in dat flash-dos zit, gaat hij bezig maar stopt op het einde van het proces in een blauw deel dat volgens de legenda inhoudt ; géén update!!
Het gaat ook allemaal razendsnel en hij herstart zelf direct en dan blijkt wel dat het start-scherm ineens een groot Intel-logo erbij heeft staan en de bios is ook enigszins anders. Maar dát is hét! Mogelijk dat hij niets heeft ( kunnen) updaten??

Daarna had ik ineens dat er meer problemen waren met het scherm, oftewel geen beeld.Ook de dvd-player deed ineens heel weinig en bij het opstarten kreeg ik geen “start-piep”. Dus dacht ik dat nu de videokaart helemaal gesloopt zou zijn en heb dus maar op de VGA aansluiting de interne driver gedaan.Dat werkte enigszins wel weer. Ik denk erover om dan maar eens alles dat ik heb kunnen vinden op het web bij elkaar op 1 dvd te doen en hopen dat die software dan zelf maar het juiste kan kiezen…? Ik heb, nadat hij die eerste keer het systeem opstartte met die BIN file, er na nog maar eens een Damn Small Linux geprobeerd te installeren,maar dat werd direct weer een XZ-compressed Data is corrupt….!!gloeiende…!

Enfin, aldoende leert men ,zeggen ze! Ik ben bang dat het iets te maken heeft met dus dat dieper liggende gebied van óf die Video-chip, óf de interne Bios-geheugen-chip. Ik zou blijkbaar iets moeten doen aan die corrupte ZSTD- en die XZ-data…..? Maar hoe en waar ??? Graag meer tips en adviezen.Mijn trucken-doos is zo langzamerhand wel leeg. 
8
Software en configuratie / Re: Opstarten vanaf usb stick
« Laatste bericht door DeBaas Gepost op Vandaag om 12:37:45 »
Let op, bij wat oudere PC/laptops kun je niet van USB3 (blauwe) poorten opstarten.
Mogelijk dien je bij desktop systemen daarvoor een van de, niet blauwe, aansluitingen aan de achterzijde te gebruiken.
9
Hoi DeBaas! Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je hier wel eens op het juist spoor zit. Ik had al wel een nieuwe ( oud model) videokaart gekocht,maar deze heeft alleen 2 DP aansluitingen en dat krijg ik dán weer niet werkend op het scherm.Ook niet als ik op het scherm de instellingen aanpas. Maar ook dan zit ik altijd nog met het kip of het ei-problem. Want óm een nieuwe videokaart te laten werken....,héb je een werkend systeem nodig met de juiste drivers. En dát heb ik juist niet. Maar dat die video-chip een lelijke tik kan hebben gehad is heel goed mogelijk. Ik had destijds een zware electrische Overload aan het huis door werkzaamheden.Reden dat die pc begon te hikken. Maar waar ik puur instinctief ook aan denk is dus die BIOS. Ik denk dat ik die dan eerst maar eens ga uitproberen. Heb het nog nooit gedaan,maar wellicht leer ik ervan. Ik laat wel weten of het gelukt is.
10
Software en configuratie / Re: Opstarten vanaf usb stick
« Laatste bericht door pinokkio Gepost op Gisteren om 22:11:12 »
Opstarten vanaf usb lukt niet heb al van alles geprobeerd en niets lukt in de bios staat het goed en secureboot is uitgeschakeld..Ikheb nu 18.04 en zo graag naar 24.04 gaan.Hoe kan ik dat oplossen.
heb je de iso gedownoad en die op een opstartbare stick gezet via balena etcher of rufus, en minimum 8gb ruimte.

Open je bios ga naar bootmenu zet daar je usbstick als eerste dus bovenaan duw op f9 en kies yes en duw op enter daarna op f10  kies en opslaan en enter, nomaal zou nu je stick moeten opstarten.Staat hij er echter niet bij dan word deze niet herkend als apparaat.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10