Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu design  (gelezen 10533 keer)

Ubuntu design
« Gepost op: 2011/07/12, 23:28:29 »
Even een klein vraagje: wordt het design in Ubuntu 11.10 mooier?

Sorry dat ik het zo zeg, maar ik wordt misselijk van de combinatie paars, zwart en oranje. Ik denk dat Canonical echt beter haar best moet doen op dit gebied om Windows gebruikers naar Ubuntu te lokken. Ook het lelijke lettertype dat gebruikt wordt in programma's en grijs/orange buttons zouden echt moeten verdwijnen...

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu design
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/12, 23:35:56 »
Het design heeft voor mij geen grote waarde het systeem des te meer.
Maar ik moet u wel gelijk geven de kleuren combinatie en de vormgeving (layout) zijn verschrikkelijk lelijk en vooral outbollig.
Mint en vooral Windows zien er veel gelikter uit.
Maar wie gezegd het gaat mij hoofdzakelijk om het systeem zelf.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu design
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/12, 23:37:36 »
Ik vind het juist erg mooi tegenwoordig.... Zowel kleurkeuze, lettertype als knoppen. Ik hou juist niet van de teletubbie-achtige snoepkleurtjes van Windows 7.

Enfin. De gustibus non est disputandum, zullen we maar zeggen...

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Ubuntu design
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/12, 23:40:21 »
We willen natuurlijk niet dat je gaat overgeven.
Ik zou zeggen rechter muisklik in bureaublad en pas het naar wens aan.
Als de mogelijk heden nog te beperk zijn naar je mening, er is genoeg aan ideeën te vinden op internet.
en hier http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/hoe-ziet-jouw-grafische-desktop-eruit/ kun je ook nog wat ideeën opdoen. :rolleyes:

- Roc

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu design
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/12, 23:44:39 »
Ja dat is natuurlijk een groot voordeel je kunt zelf zeer veel aanpassen.
En wat dat paars betreft dat is in deze buurten (platte land en zeer katholieke bevolking ) een pure begrafenis kleur en daar wordt je niet zo opgewekt van. :D :D :D

En nee ik ben niet katholiek. :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu design
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/12, 23:45:30 »
Het design heeft voor mij geen grote waarde het systeem des te meer.
Maar ik moet u wel gelijk geven de kleuren combinatie en de vormgeving (layout) zijn verschrikkelijk lelijk en vooral outbollig.
Mint en vooral Windows zien er veel gelikter uit.
Maar wie gezegd het gaat mij hoofdzakelijk om het systeem zelf.
Mij draait het om beiden. Ik vindt Ubuntu interessant, maar of normale Windows en Mac OS X gebruikers dat nu ook vinden... Mac OS X gebruikers worden vooral gelokt naar Apple's overpriced hardware, wegens het design. Ook Mint vindt ik gewoon wat missen. Het ziet er gewoon niet uitnodigend uit voor de normale gebruiker. Als ze zouden moeten kiezen tussen een Windows licentie en Ubuntu, en je zou ze Ubuntu laten proberen, dan denk ik dat ze toch liever €120,00 uitgeven aan een licentie. Alleen maar door het design.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu design
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/12, 23:48:07 »
U gebruikt toch ook Ubuntu of zou u voor het layout terug naar bv Windows gaan ...nee toch.
Zal eens eerlijk wat zeggen ik vond Feisty nog het mooist , en ja andere vonden het een poep kleur. XD
Tis moeilijk iedereen tevreden te stellen ,en ik heb liever dat ze hun aandacht besteden in het goed werken van een systeem als dat ze alleen naar het layout kijken .
Maar ja mooi is anders dat wel.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 23:54:07 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu design
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/12, 23:52:10 »
U gebruikt toch ook Ubuntu of zou u voor het layout terug naar bv Windows gaan ...nee toch.
Ik wilde Windows vaarwel zeggen, maar Photoshop en Dreamweaver laten mij dit niet toe. Ik heb nu een dual-boot configuratie, en ik draai Windows virtueel in VirtualBox.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu design
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/12, 23:52:53 »
En wat dat paars betreft dat is in deze buurten (platte land en zeer katholieke bevolking ) een pure begrafenis kleur en daar wordt je niet zo opgewekt van. :D :D :D

Mac is ook paars en verkoopt in Vlaams Limburg toch zeker ook wel....  :P

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu design
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/12, 23:55:53 »
Als het standaard design niet bevalt, u kunt ubuntu behoorlijk pimpen naar uw smaak. Themas, fonts, wallpapers, u kunt de desktop er zelfs precies als Mac OSX laten uitzien.

Neemt eens een duikvlucht in het subboard 'Etalage'.

En kijkt eens op http://gnome-look.org, wat er allemaal mogelijk is  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu design
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/12, 23:55:59 »
Dat zijn dan Mac snobs ,oei oei nu heb ik wat gezegd. O0
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu design
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/12, 23:56:39 »
De menubalk is transparant. Mac OSX is in alle opzichten gewoon mooier dan Ubuntu.

http://sillydog.org/graph/ss/mac/leopard_solid_menu.jpg

Ik zit haast te kwijlen op mijn toetsenbord.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 23:59:13 door RandomUserName »

Re: Ubuntu design
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/12, 23:58:18 »
Maargoed, het de hoofdvraag: heeft Canonical plannen voor het design?

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu design
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/12, 23:58:47 »
Pak een zak doekje. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu design
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/13, 00:02:13 »

Re: Ubuntu design
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/13, 01:25:01 »
De menubalk is transparant. Mac OSX is in alle opzichten gewoon mooier dan Ubuntu.

http://sillydog.org/graph/ss/mac/leopard_solid_menu.jpg

Ik zit haast te kwijlen op mijn toetsenbord.

Daar ben ik het niet mee eens, met Ubuntu (linux) heb je keuze uit verschillende omgevingen.
Menubalken transparant maken kan met veel werkomgevingen en is makkelijk om zelf te doen.
Een 'mac-a-lookalike' is binnen een uurtje makkelijk te realiseren.

je kunt bijvoorbeeld een mini.iso installeren en dit erop zetten.
OpenBox, Lxpanel (is transparant instellen), xcompmgr (composiet manager met leuke extra's) en een dock. (AWN of Docky om maar een paar te noemen). En alles is ook nog eens lichtgewicht te noemen.

Zelf heb ik het iets anders, maar op de link kun je zien dat bijvoorbeeld de balken en het menu transparant zijn.
Ik gebruik i.p.v. een dock een extra panel die op automatisch verbergen staat.
De werking is niet veel anders dan een dock, maar het nam wat minder geheugen in beslag dus vandaar...

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Ubuntu design
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/13, 01:57:49 »
Ubuntu is juist toe aan wat consistentie op het gebied van kleur. Dus ik denk dat ze toch wel bij het oranje-paars blijven.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu design
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/13, 03:39:04 »
Standaard is Ubuntu lelijk.
Windows en OS X zien er stukken beter uit.
Ik vind persoonlijk dat ze op dat gebied veel beter kunnen en dat dit een aanfluiting is voor het systeem.
Gelukkig kun je alles aanpassen al geld dit helaas niet voor Unity.

Ja je kunt het transparant zetten maar dan heb je weer in de hoek waar de zij-balk en het menu zit een wazige hoek.
Wil je de balk in een andere kleur dan moet je van allerlei kunsten uithalen en ook dan is het zeer beperkt.
Zij-balk is op maat en andere iconen na niet in te stellen. Blijft altijd afwijkend als je een bepaald thema kiest net als het menu.
Ook dat kun je niet aanpassen en dan bedoel ik niet hoe het in elkaar zit maar de kleur.

Er zit in heel het geheel en dat was al bij de voorgaande versie ook al zo, geen eenheid in.
Het is een los zooitje met van alles wat.
Ik moet zeggen dat Suse Linux met KDE en Gnome 3 er veel beter uit ziet.

Zal maar niet zeggen wat ik van de standaard iconen vind.
Xubuntu uit de doos vind ik ook niet mooi terwijl de Xfce thema wat je standaard hebt als je daarvoor kiest, er veel beter uit ziet. Maarja het moet weer de balk kleur zijn van Ubuntu.

Maar je kunt nu een achtergrond maken voor 11.10.
Al is dat in mijn ogen het mist belangrijke omdat, dat het eerste is wat mensen toch aanpassen op Mac gebruikers na. Die blijven liever overal vanaf lijkt het wel.

Xubuntu is goed naar eigen smaak aan te passen en daar ben ik wel blij mee.
Ook zijn er een hoop thema's en kun je heel snel en makkelijk dingen aanpassen. Persoonlijk vind ik dit beter in elkaar zitten dan dat het in Gnome in elkaar zat.

Desondanks vind ik nog altijd dat uit de doos het uiterlijk er goed uit moet zien en dat, dat op het moment bij geen 1 ubuntu distro het geval is.





Re: Ubuntu design
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/13, 10:28:56 »
't is toevallig mijn lievelingskleur (wel een paar tinten lichter dan wat met Ubuntu komt).

Maar zoals Theo zegt; je kan toch instellen wat je wilt?

Hoewel er al een topic was dat Unity en een Mac-theme niet goed samen gaan, dus er is nog werk aan de winkel.

Persoonlijk vind ik dat standaard (!) Mint een betere job doet o.g.v. kleur en vormgeving, maar dat is uiteraard een persoonlijke bevinding. Hoewel ik veel mensen krijg gewonnen voor dat OS.

En eigenlijk dat snoepgoed van Mac staat toch wel haaks op hun belabberde hardware-kwaliteit meen ik.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu design
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/13, 10:42:52 »
Maargoed, het de hoofdvraag: heeft Canonical plannen voor het design?

Canonical trekt over het algemeen zijn eigen plan kwa design.
Er worden wel wedstrijden gehouden en er word wel geluisterd naar de community, maar dan nog kan er altijd iets gekozen worden wat jij niet mooi vind.

Daarnaast komt de kwestie "Smaak"
Iedereen heeft een eigen smaak en daarover valt niet te twisten.....

Gelukkig werk je nu met Linux, en het grote voordeel daarvan is dat je het geheel kan aanpassen naar eigen smaak en inzicht.
In het uiterste geval kan je nog je eigen iconen en theme maken...

Unity moet je nu nog niet naar kijken, dit zit nog in een testfase.
Begin hier pas naar te kijken als de LTS versie is uitgekomen en trek dan je plan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu design
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/13, 11:29:37 »
Citaat van: emiel
Standaard is Ubuntu lelijk.
Windows en OS X zien er stukken beter uit.
Dit zet je wel heel stellig neer.
Ik vind namelijk van niet.

Overigens staat de kleur paars ook voor spiritualiteit, maar ook van rijkdom en verfijning; rouw, ingehouden emotie.

Als je het niet mooi vind, maar je wilt er wel mee werken, dan kan je alles wat je maar wilt, veranderen in hoe jij dat wilt. Makkelijker kunnen we je het niet maken.
De poepbruine kleur die Ubuntu eerder had, vond ik niet mooi en die haalde ik dus gelijk weg door andere thema's te installeren en de kleuren te veranderen in ....................paars............jawel!



Dat poepbruin had ook wel iets, maakte Ubuntu nog wat rebelser. Lekker tegendraads.

Re: Ubuntu design
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/13, 12:38:55 »
De menubalk is transparant. Mac OSX is in alle opzichten gewoon mooier dan Ubuntu.

http://sillydog.org/graph/ss/mac/leopard_solid_menu.jpg

Ik zit haast te kwijlen op mijn toetsenbord.
Om eerlijk te zijn vind ik die menu's van OS X helemaal niet zo bijzonder.

Ik heb geen enkele bezwaar tegen het uiterlijk van Ubuntu, ik vind het prettig, warm, rustgevend. Dit kan niet gezegd worden over OS X en Windows, met hun koude kleuren.

Re: Ubuntu design
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/13, 16:34:57 »
Even een klein vraagje: wordt het design in Ubuntu 11.10 mooier?

Sorry dat ik het zo zeg, maar ik wordt misselijk van de combinatie paars, zwart en oranje. Ik denk dat Canonical echt beter haar best moet doen op dit gebied om Windows gebruikers naar Ubuntu te lokken. Ook het lelijke lettertype dat gebruikt wordt in programma's en grijs/orange buttons zouden echt moeten verdwijnen...

Grappig dat je dat zegt, want iedereen klaagte juist over de oude witte met bruine kleuren.
Ik vind het overigens erg mooi wat ze nu hebben :)

@Gandyman: Toch zijn er al thema's voor Unity hoor.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu design
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/13, 21:58:22 »
Ik vind die kleur van de boven-balk zeer lelijk en het gaat mij niet echt om de achtergrond want die is makkelijk aan te passen.
In Gnome 2 was dit ook geen probleem maar Unity werkt niet echt mee om het naar eigen smaak aan te passen kwa kleur.

Daarnaast is de achtergrond van de Mac ook paars maar daar is wel iets mee gedaan en ziet er professioneel uit.
Dat is ook zo met Windows, het ziet er allemaal net wat beter uit kwa afwerking want dat is met Unity nu echt niet gedaan. Boven-balk en zij balk gaan niet samen kwa kleur en opbouw. Zet de balk van links naar beneden en het ziet er beter uit.

Tevens is het een donker geheel en nou vind ik donkere thema's heel mooi maar Unity is dat niet.
Gnome 3 ziet er veel beter uit.
Kijk naar wat Suse met de achtergrond doet en het ziet er beter uit. Daar is tijd aan besteed en dat gevoel heb ik niet bij Ubuntu.

Het is een kwestie van smaak maar mijn smaak is het niet.
Paars is niet het probleem maar de onsamenhangendheid wel. Het is knip en plakwerk en ze zijn vergeten het op elkaar af te stellen.

Re: Ubuntu design
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/13, 22:38:18 »
@emiel: Als je een Windows-uiterlijk wil out-of-the-box, dan moet je bij Kubuntu zijn ;)
Of in lichtgewicht vorm bij E17.

Ik vind het overigens goed op elkaar afgestemd bij Ubuntu. Dat nieuwe kleurenschema incl. de wallpaper=top! :)
Suse is ook mooi gedaan ja :) GNOME 3 vind ik ronduit kotslelijk.