Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scherm resolutie veranderen ?  (gelezen 3795 keer)

Scherm resolutie veranderen ?
« Gepost op: 2013/03/03, 14:04:46 »
Hallo ,

Ik ben helemaal nieuw met Ubuntu ( draai het nu 2 dagen ) ben nog een beetje aan het uitzoeken hoe alles werkt en moet zeggen dat het heel erg goed bevalt !!

Ik zit alleen met 1 ding ik krijg mijn scherm resolutie niet veranderd , deze staat nu op 800/600 terwijl mijn monitor 1440/900 aankan .

Kan iemand mij kort uitleggen hoe ik de juiste nvidia driver installeer ( heb een nvidia 7100GS kaart ) driver wordt namelijk niet herkend en ook in het nvidia configuratie scherm kan ik niets verandren .
Heb via de site van Nvidia geprobeerd de drivers te downloaden maar deze worden vervolgens in een tekst bestand geopend en kan der verder niet mee .

Alvast bedankt
Een nieuwe Ubuntu gebruiker !

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/03, 14:14:40 »
Heb je het al geprobeerd met "extra stuurprogramma's" (groene icoon) in systeem instellingen ?

- Roc

Offline joop905

  • Lid
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/03, 14:37:23 »
Is je videokaart driver goed geinstalleerd?
Kijk hier ook eens even: http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Nvidia-videokaarten:-schermresoluti

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/03, 15:40:45 »
Bedankt voor de reactieś !

Ben inmiddels zover dat mń scherm resolutie op i.p.v 800/600 op  1360/768 staat , al een hele verbetering !

Alleen zou ik deze toch  graag op 1440/900 willen . Wat mij opvalt is dat er in de softwaredriver lijst 5 scherm drivers staan 4 hiervan zijn van Nvidia en er is er 1 van X.org.Xserver en juist alleen deze laatste geeft de optie om mijn resolutie op 1360/768 te zetten .
De Nvidia drivers ( alle 4 ) geven alleen de optie 800/600 4:3 heeft iemand hier een verklaring voor ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/03, 15:58:40 »
Je wil toch een Nvidia-stuurprogje, want dat is verreweg het beste. Vermoedelijk is in jouw geval de "current" de beste keuze.

Na installatie kun je vervolgens de schermresolutie als volgt correct instellen:
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Nvidia-videokaarten:-schermresolutie-verbeteren-en-meer
(punt 3, rechterkolom)

Zou moeten lukken zo. :)

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/03, 16:22:24 »
Zodra ik de Nvidia ¨current¨ driver aanvink kan ik inderdaad via de nvidia settings dingen wijzigen alleen heb ik als
scherm resolutie de enigste optie 640X480

Zodra ik de X.org . Xserver driver aanvink heb ik als scherm resolutie buiten die 640X480 ook de optie 1360X768

Kan het zijn dat ik de verkeerde Nvidia driver heb zo ja kan ik de juiste driver zomaar via de site van Nvidia
downloaden ?? , wat ik begrijp is dit in ubuntu niet mogelijk en kan software alleen via het software centrum
geinstalleerd worden ??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/03, 16:50:38 »
Je hebt blijkbaar een "moeilijk beeldscherm", dat niet automatisch wordt herkend. Probeer het eens met grandr of, als dat niet helpt, met xrandr:
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Schermresolutie-verbeteren-met-grandr
(punt 8 en punt 9, rechterkolom)

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/08, 16:32:53 »
Worstel nog steeds met hetzelfde probleem , heb al diverse dingen uitgeprobeerd maar mijn scherm resolutie optie's geven alleen 640X440  ( onder windows draai ik 1440X900)

Iemand nog een idee...

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/08, 16:40:58 »
Wat geeft

xrandr
in een terminal?

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/08, 18:14:58 »
Screen 0: minimum 320 x 200, current 832 x 624, maximum 4096 x 4096
VGA-1 connected 832x624+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 0mm x 0mm
   832x624        74.6*
   640x480        60.0 
DVI-D-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
TV-1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

Ik zie hier staan screen 4096X4096 betekend dit dat de driver het wel aan kan maar het alleen op de een of andere manier niet juist is ingesteld ?

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/08, 20:05:19 »
Verkrijg de EDID (ROM in je beeldscherm dat specificaties als resolutie bevat) in nvidia-settings:



en post het hier in een .zip/.tar.

Die 4096x4096 is volgens mij de maximale texturegrootte die je videokaart aan kan. Ubuntu werkt met Compiz, een stuk software dat zorgt dat het beeld 3d wordt weergegeven en maakt effecten, schaduwen enz. mogelijk. Je beeld is dus een OpenGL-texture, en jouw systeem gaat tot die grootte.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/08, 20:37:08 door Cumulus007 »

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/09, 09:43:26 »
Verkrijg de EDID (ROM in je beeldscherm dat specificaties als resolutie bevat) in nvidia-settings:



en post het hier in een .zip/.tar.

Die 4096x4096 is volgens mij de maximale texturegrootte die je videokaart aan kan. Ubuntu werkt met Compiz, een stuk software dat zorgt dat het beeld 3d wordt weergegeven en maakt effecten, schaduwen enz. mogelijk. Je beeld is dus een OpenGL-texture, en jouw systeem gaat tot die grootte.

Als ik dat bestand wil opslaan krijg ik de optie om dit te doen als een binairie file of een txt file , als ik dan voor het laatste kies krijg ik een text bestand met alleen maar 20 20 20 20 20 erin ?

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/09, 14:44:30 »
Sla het op als binair bestand.

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/10, 11:24:53 »
Sla het op als binair bestand.

Heb hem als .bin opgeslagen en ingepakt hoop dat je er wat mee kan ?

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/11, 12:12:53 »
Je EDID klopt van geen kanten, hij bevat een vreemde resolutie (544x544) en dat wel 4 keer. Ofwel een driverfout, ofwel een foutief geprogrammeerde monitor.

Wat is het exacte typenummer (en merk)?


Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/11, 12:35:08 »
Je EDID klopt van geen kanten, hij bevat een vreemde resolutie (544x544) en dat wel 4 keer. Ofwel een driverfout, ofwel een foutief geprogrammeerde monitor.

Wat is het exacte typenummer (en merk)?

Het gaat hier om een Philips 220E1SB monitor

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/11, 18:33:07 »
Wat is de uitkomst van:

dmesg | grep -i "NVIDIA"
?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/11, 19:05:55 »
Probeer eens een andere kabel, dus DVI in plaats van VGA, of andersom?

Ik heb ooit een Philips 19 inch CRT-scherm onder handen gehad, dat ook totaal verkeerd werd herkend in Ubuntu. De enige oplossing was toen, om de waarden voor Horizontal Sync en Vertical Refresh op te duikelen in documentatie/handleiding, en die te ploffen in een handmatig gegenereerde xorg.conf. Pas toen kon de juiste resolutie worden ingesteld.

Zou kunnen dat Philips z'n zaakjes nog steeds niet op orde heeft met kl*tige firmware in enkele van z'n monitors.... Ik zou het dus eens in die richting zoeken.
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Alleen-voor-gevorderden

Wel een vervelende rotklus, en bepaald niet gemakkelijk. Maar kansrijk.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/11, 19:13:17 door Pjotr »

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/11, 19:51:27 »
Probeer eens een andere kabel, dus DVI in plaats van VGA, of andersom?

Ik heb ooit een Philips 19 inch CRT-scherm onder handen gehad, dat ook totaal verkeerd werd herkend in Ubuntu. De enige oplossing was toen, om de waarden voor Horizontal Sync en Vertical Refresh op te duikelen in documentatie/handleiding, en die te ploffen in een handmatig gegenereerde xorg.conf. Pas toen kon de juiste resolutie worden ingesteld.

Zou kunnen dat Philips z'n zaakjes nog steeds niet op orde heeft met kl*tige firmware in enkele van z'n monitors.... Ik zou het dus eens in die richting zoeken.
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Alleen-voor-gevorderden

Wel een vervelende rotklus, en bepaald niet gemakkelijk. Maar kansrijk.
Klopt, met een handmatige mode line moet het probleem op te lossen zijn. Daarvoor is nog de pixel clock nodig, die in het log van de Nvidia-driver staat.

Offline wermic

  • Lid
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/12, 01:01:24 »
Als de juiste resolutie niet vastgehouden word :

Ga naar : NVIDIA X Server Settings
Klik op  : X Server Display Cofiguration
 
Selecteer de juiste resolutie
klik op Save to X Configuration File
Je ziet nu een venster met /etc/X11/xorg.config
Niet op save klikken maar op Show preview
Hier zie je de nieuwe xorg-config
alles selecteren  (met Ctrl-a) en kopieren

Open gksudo gedit, ga naar /etc/X11/xorg.config en maak een reservecopie met xorg.config.old o.i.d.

Wis alles uit de originele xorg.config en plak de inhoud van de Nvidia xorg.config.
Bewerk de nieuwe xorg.config, zoals Cumulus007 al aangeeft , met een modeline 1440x900

PC opnieuw opstarten en hopen dat het goed is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/12, 11:50:21 »
Ik heb zelf even een voorbeeldje van een gevulde xorg.conf gegenereerd, van mijn bureaucomputer (met Philips 222E beeldscherm en met Nvidia GeForce 210 videokaart).

Vervolgens heb ik daarin mijn apparatuurgegevens vervangen door die van jou. Jouw monitor is bijna hetzelfde, trouwens! Op het internet heb ik de gebruikershandleiding gevonden, met daarin de benodigde gegevens:
http://download.p4c.philips.com/files/2/220e1sb_00/220e1sb_00_dfu_aen.pdf

In de bijlage van dit bericht In de bijlage van het volgende bericht vind je de aangepaste xorg.conf, in ingepakte vorm. Haal 'm binnen en sla 'm op in de map Downloads (zoals gebruikelijk).

Open dan een terminalvenster en kopieer en plak daarin de volgende toverspreuk (gebruik de oranje optie [Selecteer]  ):
cd Downloads && tar xvzf ~/Downloads/xorg.conf.tar.gz && sudo rm -v /etc/X11/xorg.conf && sudo mv -v ~/Downloads/xorg.conf /etc/X11Ga dit niet zelf intikken, maar gebruik beslist kopiëren en plakken. Veel minder kans op fouten.

Druk op Enter. Tik desgevraagd je wachtwoord in; dat blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.
Druk wederom op Enter.

Herstart nu je computer. De boel zou nou in orde moeten zijn.

---Oeps, bijlage vergeten! Zie volgende bericht.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/12, 12:35:57 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/12, 11:55:28 »
Hierbij alsnog de vergeten bijlage.

Let op: deze xorg.conf vooronderstelt een standaardmuis en een standaardtoetsenbord. Indien jij iets bijzonders hebt, verwijder dan eerst de beide Section "InputDevice" en de beide regels over InputDevice in de Section "ServerLayout".
« Laatst bewerkt op: 2013/03/12, 12:04:09 door Pjotr »

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/03/12, 22:20:24 »
Hierbij alsnog de vergeten bijlage.

Let op: deze xorg.conf vooronderstelt een standaardmuis en een standaardtoetsenbord. Indien jij iets bijzonders hebt, verwijder dan eerst de beide Section "InputDevice" en de beide regels over InputDevice in de Section "ServerLayout".

Ten eerste heel erg bedankt voor het meedenken! (heb er een hoop van opgestoken!)

Heb inmiddels tijdens het opstarten een bootmng  Fout, mijn computer start dus helemaal niet meer op!
De resolutie is dus voorlopig niet eerste prioriteit...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/03/12, 23:25:16 »
Heb inmiddels tijdens het opstarten een bootmng  Fout, mijn computer start dus helemaal niet meer op!
Welke fout precies?

Re: Scherm resolutie veranderen ?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/03/13, 19:59:09 »
Als ik windows opstart dan krijg ik net na alle informatie over mń computer, bios enz direct een regel
Bootmgr is missing vervolgens gebeurd er niets meer ( start dus niet door )

Heb met een originele windows 7 cd geprobeerd alles te herstellen maar deze installatie geeft een fout
halverwege het laden van de benodigde drivers enz...

De fout zegt dat er een fout is opgetreden en dat dit komt door een communicatie storing wat mogelijk wordt veroorzaakt door een usb flashdisk die te snel is verwijderd .

Windows kan ik dus helemaal niets meer mee .... maar tot mijn grote verbazing start de Ubuntu cd wel gewoon op en daarmee werk ik dan ook inmiddels om dit bericht te schrijven .

Iemand een idee waarom ik zelfs met de installatie cd van windows 7 niet verder kom maar met de Ubuntu cd wel

Mijn volgende vraag , is het mogelijk via de Ubuntu cd alles te verwijderen en daarna te kijken of windows dan wel wil installeren ( nadat schoone Ubuntu instal mijn schijf heeft geformatteerd )