Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na de update (Ubuntu 16.04)  (gelezen 1089 keer)

Offline Graads

  • Lid
Na de update (Ubuntu 16.04)
« Gepost op: 2018/01/06, 12:33:06 »
Hallo Allemaal

In mijn dual-boot (Windows XP en Ubuntu 16.04) reageert na de reguliere veiligheids-update van gisteren 5-1-2018 het scherm nogal vreemd om niet te zeggen irritant. Zodra ik met de muiswijzer boven de verticale starterbalk links op het scherm kom verdwijnt die een aantal keren kort na elkaar waardoor het lastig wordt een programma te starten. (Her)Kent iemand dit probleem en zo ja is er wat aan te doen?

Lastiger is dat ik ook niet kan afsluiten op de normale manier. Niet via de knop op de PC - het scherm knippert weer en er gebeurt verder niets - en ook niet via het menu>afsluiten. Het kan alleen door de aan/uit-knop op de PC een tijdje vast te houden tot het scherm zwart wordt en dan nog een keer te drukken.

Misschien is de onderstaande info (via inxi -Fx)  interessant voor de oplossing.
Graphics:  Card: Intel 82G965 Integrated Graphics Controller bus-ID: 00:02.0
           Display Server: X.Org 1.19.5 drivers: (unloaded: fbdev,vesa)
           Resolution: 1600x1200@60.00hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel 965G x86/MMX/SSE2
           GLX Version: 2.1 Mesa 17.2.4 Direct Rendering: Yes

Graads.

PS. Ik ben ongeveer een maand geleden geupgrade van 12.04 naar 16.04 met de methode Pjotr

UPDATE.

De afgelopen dagen verder gezocht en het volgende ondernomen na opstarten in GEAVANCEERDE mode de diverse opties geprobeerd zoals gebroken pakketten repareren, opstarten in veilige grafische mode, filesysteem controleren  en reguliere opstart hervatten. De laatste bracht aan het licht dat opstarten zonder dat het probleem zich voor doet! Wel werd de waarschuwing op dat een volledige herstart nodig kan zijn omdat sommige videokaarten anders niet goed werken.

Na wat zoekwerk bleek dat bij SYSTEEMINSTELLINGEN>KLEUR> dat voor het scherm niet mijn monitor met name genoemd werd maar dat in plaats daarvan de typeaanduiding van mijn moeder-board werd aangegeven. Ook de DASH en het normale AFSLUITEN met de keus tussen HERSTARTEN en AFSLUITEN en het aanklikken daarvan werkte normaal.

Vervolgens kan ik alleen, na een normale start, bij SYSTEEMINSTELLINGEN>SCHERMEN niet kiezen voor deze oplossing; alleen mijn met name genoemde monitor wordt aangegeven. Mijn zoektocht in het help-gebeuren leverde ook het verlossende woord niet.

Bij SYSTEEMINSTELLINGEN>SOFTWARE & UPDATES vond ik de tab EXTRA STUURPROGRAMMA,S. Na de zoekactie die dan begint kwam de volgende boodschap in het venster:

Onbekend: Onbekend
Dit apparaat gebruikt een alternatief stuurprogramma met daaronder twee keuzerondjes
o  Processor microcode firmware for Intel CPU's van Intel -microcode gebruiken (open bron)
o Gebruik dit apparaat niet

de tweede keus is blijkbaar default maar na de ontdekking van het noemen van mijn moeder-board als mogelijke oplossing werd de eerste keus hoewel griezelig wel erg verleidelijk en dus deed ik het met een gevoel  van de dood of de gladiolen. Geen van beide was het geval!

Een van de vragen die opkomt is of er een niet standaard geïnstalleerd programma waarmee de omgang met instellingen van randapparatuur soepeler verloopt? In Compiz zie ik die mogelijkheid niet.
----------------------------------

UPDATE II

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-intel
[sudo] wachtwoord voor
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Pakket 'xserver-xorg-video-intel' is niet geïnstalleerd, en wordt dus niet verwijderd
Het volgende pakket is automatisch geïnstalleerd en is niet langer nodig:
  libllvm4.0
Gebruik 'sudo apt autoremove' om het te verwijderen.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 1 niet opgewaardeerd

 Als reactie op bovenstaande output van het commando
     sudo apt-get remove xserver-xorg-video-intel
in de Terminal heb ik de foutenpagina van Pjotr nog eens bekeken en met behulp van SYNAPTIC nagezocht hoe het in mijn installatie  zit (zoekfilter: geinstalleerd).
 Er blijkt wel een onderdeel te zijn waarvan dit een deel van de naam is maar er komt nog wat bij; de volledige naam die er het meest op lijkt is:
     xserver-xorg-video-intel-hwe-16.04.
Ook aanwezig zijn:
     xserver-xorg-video-fbdev-hwe-16.04.
     xserver-xorg-video-vesa-hwe-16.04.
Die worden beide genoemd in de output van inxi -G als ik gewoon opstart (zie boven in dit bericht). Er is trouwens een verschil met de output die ik krijg als ik opgestart ben met NORMALE OPSTARTPROCEDURE HERVATTEN uit het  geavanceerd van het GRUB opstartmenu dan het zoals hieronder te zien is

Graphics:  Card: Intel 82G965 Integrated Graphics Controller
           Display Server: X.Org 1.19.5 drivers: vesa (unloaded: fbdev)
           Resolution: 1600x1200@0.00hz
           GLX Renderer: llvmpipe (LLVM 5.0, 128 bits)
           GLX Version: 3.0 Mesa 17.2.4

modesettings is volgenSYNAPTIC wel beschikbaar voor UBUNTU maar niet geinstalleerd (tenzij dat wat in de systeemkern aanwezig is niet wordt weergegeven) . Misschien weet jij of ik daarmee ook de procedure die Pjotr aangeeft kan doorlopen, ander wordt het weer een jacht op gladiolen ...
« Laatst bewerkt op: 2018/01/09, 10:33:39 door Graads »

Offline a.j.

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/07, 13:38:07 »
Beste Graads,
Oplossing:Systeeminstellingen(rechts boven icoon aanklikken)>Uiterlijk>Gedrag,(gevoeligheid richting LAAG.
Ik ken dit ook.
Vriendelijke groet.a.j.

Offline Graads

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/08, 12:17:41 »
Bedankt a.J voor je reactie.

Het lijkt me overigens dat er een misverstand is. Het gaat niet om het buitenbeeld schuiven van de Starter.
Wat er gebeurt is dat alles wat op dat moment op het scherm getoond wordt even verdwijnt, weer tevoorschijn komt,weer even verdwijnt en kort daarna weer tevoorschijn komt.
Dat gebeurt telkens als je vanuit een actief venster met de muis regelrecht naar een icon in de starter gaat, maar ook als je een toets op het toetsenbord wat langer vasthoudt.

zie ook mijn UPDATE van mijn bericht.

Graads

Offline vanadium

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/08, 14:37:26 »
Het blijft de grafische aansturing te zijn, hoewel ik dat bij Intel grafische kaarten niet verwacht. Doet het probleem zich ook voor als je opstart met een live CD van Ubuntu 16.04? Wellicht dat dan een "schone" installatie (= installatie nadat de ganse partitie gewist werd) een oplossing zou bieden.

Probeer eerst eens of gebruik van de nomodesetting driver al biedt: https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Verbeter-de-beeldprestaties-van-een-Intel-videokaart. Is dit goed, laat het dan hierbij.

Het "oude" stuurprogramma zet je terug (zoals op de gelinkte site van Pjotr aangegeven) met
sudo apt-get update
sudo apt-get install xserver-xorg-video-intel
Mogelijk dat ook dit het probleem niet meer vertoont.

Een nog grondiger herinstallatie van het xserver-org stuurprogramma krijg je met:

sudo apt-get update
sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-video-intel xserver-xorg-core
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Offline Graads

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/09, 10:42:50 »
Bedankt Vanadium voor je reactie.

Ik kende de de site die je noemt wel maar en maak er regelmatig gebruik van maar zag er nu niet direct de oplossing in.
Zo zie je maar weer ... Een verslag van mijn poging met je advies aan de slag te gaan vindt je weer als UPDATE II bovenaandit bericht.

groeten Graads

Offline vanadium

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/09, 12:48:13 »
xserver-xorg-video-intel was bij jou bij aanvang niet geïnstalleerd (je zit dus al op de in de kernel ingebouwde modeset driver)  - dan zou ik dat wel eens installeren en zien of het met die (oudere) driver wél beter gaat (zie hierboven: "sudo apt-get install xserver-xorg-video-intel"). Systeem herstarten. Is het probleem niet verholpen, dan verwijder je de driver terug met " sudo apt-get remove xserver-xorg-video-intel".

Offline Graads

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/11, 10:09:56 »
Na onderstaande  belevenissen Vanadium gooi ik de handdoek in de ring

Melding na markeren en toepassen:
Kon veranderingen niet toepassen. U dient eerst de defecte pakketten repareren!
als defect pakket wordt  xserver-xorg-video-intel-hwe-16.04. aangekruist

Bij de eerste poging Defecte pakketten repareren in het menu BESTANDEN kreeg de foutmelding:
   E: Kan problemen niet verhelpen, u houdt defecte pakketten vast.
   E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve leverde defecten op. Dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
   E: Kan afhankelijkheden niet corrigeren
   E: Fout, pkgProblemResolver::Resolve leverde defecten op. Dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.
   E: Kan afhankelijkheden niet corrigeren


Bij een volgende poging verscheen in de status balk: PROBLEMEN MET AFHANKELIJKHEDEN OPGELOST.
Dan denk je "voor elkaar!" maar niet dus.

Bij dit soort van gehannes moet ik - hoe goed ik m'n best ook doe - een opkomend heimwee naar vroeger tijden met dat andere besturingssysteem met alle geweld onderdrukken. Maar het is er mee als met de meeste herinneringen, wat toen niet goed ging verdring je ...

Mijn dank Vanadium voor de moeite die je nam; ik ga dus een nieuwe CLEAN INSTALL van UBUNTU 16.04 doen.

Graads

Offline vanadium

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/11, 10:21:37 »
Mijn dank Vanadium voor de moeite die je nam; ik ga dus een nieuwe CLEAN INSTALL van UBUNTU 16.04 doen.

Graads
Je hebt gebroken pakketten, en dat is weer een ander probleem (maar wel mogelijk de onmiddellijke oorzaak van je schermprobleem). Soms moeilijk op te lossen, en dan is de technisch meest eenvoudige oplossing inderdaad herinstalleren.

Offline jokertje

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/13, 09:14:05 »
ik heb het zelfde probleem :(,

Na 3 keer een herinstallatie (zelfs linux mint geprobeerd),blijft hij na de eerste update dit doen,zodra je met de muis over de starter gaat valt alles weg
en dan na een paar seconden is het er weer.

dacht eerst dat het in de hardware zat.
 na de eerste in installatie had ik ook problemen met intramfs ,nadat ik  geheugen omgewisselt had ging het goed.maar na de update weer mis.

acer travelmate timex 8572T
i3 380m
intel graphics
4gb ddr3


Offline Graads

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/13, 10:03:10 »
Hallo Jokertje,

Pech voor ons, maar het helpt een beetje een lotgenoot te hebben ;). Misschien heb je iets aan ervaringen die ik de afgelopen periode heb opgedaan.

Als je het helemaal zat bent kun je opstarten met een van de mogelijkheden die geavanceerd opstarten biedt en dat is die waar ...(recovery) achter staat. Er rolt dan van alles over je scherm maar daarna heb je een scherm waarin een stuk of acht keuzes staan. De eerste is de normale opstartprocedure hervatten. Daarna rolt dan weer van alles over je scherm maar het eindresutaat is - tenminste bij mij maar ik geef geen ganrantie! - dat het probleem zich niet meer voor doet en de dash weer te gebruiken is. De schermafhandeling is bij mij wel trager.

Ik heb ook de andere mogelijkheden geprobeerd maar dat leverde mij niets op. Ik vrees dat we verder geduld moeten hebben tot het oog van iemand die over de juiste toverspreuk beschkt op dit probleem valt.

Graads

Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/13, 10:44:17 »
@ Graads,

Citaat
In mijn dual-boot (Windows XP en Ubuntu 16.04) reageert na de reguliere veiligheids-update van gisteren 5-1-2018 het scherm nogal vreemd om niet te zeggen irritant. Zodra ik met de muiswijzer boven de verticale startersbalk links op het scherm kom verdwijnt die een aantal keren kort na elkaar waardoor het lastig wordt een programma te starten. (Her)Kent iemand dit probleem en zo ja is er wat aan te doen?

Uit jou bovenstaande topic-bericht:

dualboot met Windows XP en Ubuntu 16.04 ---> heb je WXP nog nodig ?

Indien ja, dan zou ik jou aanraden om deze in VB te draaien (indien jou systeem virtualisatie aan kan  ???).

Indien neen, doe dan een single installatie van Xubuntu of Lubuntu of Ubuntu Maté 16.04.3 -64bit -LTS- .
Of een single installatie van LinuxMint 18.3 Xfce -64bit-     <--- is jou systeemprocessor 64 of 32-bit ???

Om dat uit te zoeken, gebruik de terminal en tik volgende in:
getconf LONG_BIT    --> de output daarvan is  32   ofwel  64

Aan jou de keuze... even diep 'asemen'(ademhalen)...

** --> Je kan nog steeds een Windows7 installeren maar dan doe je dit best in VirtualBox. (als jou systeem virtualisatie aan kan/ kan draaien )

- lees volgende eerst eens en voer strikt uit:  https://sites.google.com/site/computertip/samsung

Virtualisatie :  in terminal het volgende intikken      lscpu      in de output daarvan kan je dan zien of er virtualisatie mogelijk is op jou computersysteem
Hier een voorbeeld / output van mijn systeem: met het commando  lscpu   (je moet daarvoor géén root zijn)  = bij mij:  Virtualisatie:             VT-x

Architectuur:              x86_64
CPU-modus(sen):            32-bit, 64-bit
Bytevolgorde:              Little Endian
CPU's:                     4
Online CPU's-lijst:        0-3
Draden per kern:           1
Kernen per voet:           4
CPU-voeten:                1
Producent-ID:              GenuineIntel
CPU-familie:               6
Model:                     158
Modelnaam:                 Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @ 3.00GHz
Stepping:                  9
CPU-frequentie (MHz):      800.000
max. CPU-frequentie (MHz): 3001,0000
min. CPU-frequentie (MHz): 800,0000
BogoMIPS:                  6000.15
[size=12pt][color=green][u]Virtualisatie:             VT-x[/u][/color][/size]
L1d-cache:                 32K
L1i-cache:                 32K
L2-cache:                  256K
L3-cache:                  6144K
Vlaggen:                   fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc aperfmperf eagerfpu pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 sdbg fma cx16 xtpr pdcm pcid sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand lahf_lm abm 3dnowprefetch ida arat invpcid_single pln pts dtherm hwp hwp_notify hwp_act_window hwp_epp intel_pt kaiser tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid fsgsbase tsc_adjust bmi1 avx2 smep bmi2 erms invpcid mpx rdseed adx smap clflushopt xsaveopt xsavec xgetbv1

!!  --->   Soms is virtualisatie niet geactiveerd ( in het BIOS ), dit moet je dan 'aan' (enabled maken)  zetten in het BIOS.

Probeer een en ander uit en bericht ons hoe het werkt of... niet werkt. Met dank.
Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/13, 11:00:40 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jokertje

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/13, 10:59:53 »
Hey Graads dat ga ik nog even proberen :),

Zelf omzijl ik het met cairo dock =D en gebruik de starter niet meer (alleen het uitzetten is nog een dingetje),

ik weet zeker dat er nog wel meer mensen zullen volgen het komt voort uit een update. :P

Offline jokertje

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/13, 11:10:31 »
het heeft zeker met de starter te maken ,als ik alt f2 doe krijg ik in de terminal een foutmelding
en gebeurd het zelfde,(nu dat ik het type lukt het niet meer om die foutmelding ervoor te krijgen)

Offline Graads

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/13, 15:54:07 »
Citaat
Probeer een en ander uit en bericht ons hoe het werkt of... niet werkt. Met dank.
Hallo Spievensterke,

Dat zal even tijd kosten omdat ik ook m'n gewone bezigheden wil blijven doen.
Ik heb in de BIOS nog wel een andere instelling voor de PRIMERY VIDEO ADAPTER geprobeerd (Int Graphics (IGD) i.p.v. AUTO); leverde ook niets op.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je voorhebt met hetgeen je met virtualisatie voor ogen staat. Bedoel je dat het opstarten van Window XP de hardwareinstellingen op BIOS-nivo verandert zodat een daarna opgestarte UBUNTU-sessie daar last van heeft?
Wat Virtual Box betreft: dat heb ik wel geïnstalleerd maar met dat soort dingen ben ik ook al geen held. Het doel ervan was stokoude 4DOS .BTM-progammatjes nog eens te kunnen draaien die ik lang geleden maakte; nostalgie dus. Dat is nog niet gelukt.

groeten
Graads.

Offline Graads

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #14 Gepost op: 2018/01/13, 16:11:13 »
Citaat
(alleen het uitzetten is nog een dingetje)
Hallo Jokertje,

Dat is bij mij vrij eenvoudig. Ik druk Ctrl+Alt+t dat opent een Terminalvenster waarin ik shutdown - h now en daarna enter ( sudo is niet nodig) maar misschien is dit een overbodige hint.

Graads.

Offline Graads

  • Lid
Re: Na de update (Ubuntu 16.04)
« Reactie #15 Gepost op: 2018/01/20, 10:04:11 »
Hallo Allemaal,

Met vreugde kan ik melden dat het probleem na de laatste update is opgelost. Wel wil ik nog even melden dat ik het probleem met behulp van Cairo-doc (tip van jokertje) prima heb kunnen omzeilen.

Graads.