Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.10 installeren over 9.04??  (gelezen 2445 keer)

Offline wolfke

  • Lid
9.10 installeren over 9.04??
« Gepost op: 2010/07/09, 19:00:00 »
Ik heb zitten snuffelen met de zoekfunctie, maar toch geen antwoord gevonden.

ik werk momenteel met 9.04 en bij elke update van software krijg ik de mogelijkheid om 9.10 te installeren.
Dit zal dan "over' 9.04 gebeuren , denk ik.
daar ik heel wat problemen gehad heb om oa TV en geluid iet of wat goed te laten werken, vraag ik me af of ik terug ga geconfronteerd worden met die problemen en of dus al mijn software gewoon zal blijven verder werken?


!ik zit met een openshot-probleem dat schijnbaar niet oplosbaar is in 9.04, vandaar...)

Offline heir4c

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/09, 19:09:25 »
Mijn advies: doe een dualboot om een andere versie te testen en te kijken of daar alle hardware goed werkt.
Als het dan werkt kan je alsnog upgraden ofwel die install verder gebruiken. En evt. gebruik maken van een aparte data partitie voor je bestanden. Zo kan je in de toekomst dan de 'oude' partitie met 9.04 gebruiken om een nog nieuwere versie erop te zetten. Dit maak je natuurlijk zelf uit.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Thijsg

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/09, 20:02:32 »
Systeem>Beheer>Softwarebronnen, tabblad Updates

Bij het kopje Uitgave-upgrade kan je instellen of je de melding wilt zien.


Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/09, 20:14:08 »
Waarom probeer je eigenlijk niet 10.04 ipv 9.10? 10.04 is stuuuukken verbeterd t.o.v. 9.10 :)

Offline wolfke

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/09, 22:40:57 »
bedankt voor het advies, maar ik heb geen enkel ervaring met een ubuntu-upgrade naar een hogere versie. Als ik het dus bij bij een update:
- ik heb nu geen aparte data-partitie, wdz dat ik dan al mijn data kwijt ben?
- blijven mijn instellingen van bv. Evolution bewaard?
- blijft mij geïnstalleerde software bewaard?(Openshot , VLC, XAWTV, Google Earth, Skype..enz)

Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/10, 10:48:53 »
Google Earth, Skype en OpenShot en de andere pakketbronnen kunt u het beste verwijderen omdat het kan conflicteren met de upgrade naar 10.04.

Hoe Skype en openshot te verwijderen:
Code: (Typ in het terminal) [Selecteer]
sudo apt-get purge openshot skype
Hoe Google Earth te verwijderen
Code: (Typ in het terminal) [Selecteer]
]sudo rm -r /opt/google-earth
Hoe te upgraden?
=>Systeem=>Beheer=>Updatebeheer
Als het goed is verschijnt boven in beeld een balkje, die u aanraad om te upgraden.

Offline heir4c

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/10, 11:09:09 »
Voor je data: Best is altijd een backup maken op een externe opslag.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Alver1

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/15, 20:20:13 »
bedankt voor het advies, maar ik heb geen enkel ervaring met een ubuntu-upgrade naar een hogere versie. Als ik het dus bij bij een update:
- ik heb nu geen aparte data-partitie, wdz dat ik dan al mijn data kwijt ben?
- blijven mijn instellingen van bv. Evolution bewaard?
- blijft mij geïnstalleerde software bewaard?(Openshot , VLC, XAWTV, Google Earth, Skype..enz)
Ik kan enkel de eigen ervaring vermelden: Op een wat oudere Aldi pc had ik 9.10 in dual boot geïnstalleerd met XP en dan verder op smaak gebracht met eigen instellingen. Alles draaide prima. Enkele weken geleden heb ik een upgrade naar 10.04 uitgevoerd, dit nam zo'n 3,5 uur in beslag. Tijdens die operatie kwam enkele keren de vraag of ik bepaalde instellingen wilde behouden waarop ik telkens ja intikte. Na de upgrade had ik een goed werkende 10.04 installatie EN bleken alle persoonlijke instellingen behouden. Buiten de geeuwverwekkende 3,5 uur durende bewerking heb ik geen enkel probleem vastgesteld. Ik zou er geen overdreven schrik van hebben. Veel succes.

Skilltone

  • Gast
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/15, 23:07:53 »
Ik snap je bezorgtheid. negen van de tien keer gaat goed, maar je zal net hebben dat bij jou niet goed gaat. Als je zeker wilt zijn kan je beter inderdaad een dualboot maken, want niet alle instellingen kunnen goed overgaan. In mijn geval ging alles goed, alleen met instellingen om me NAS te bereiken en te communiceren met de windows pc van mezelf en de buren zijn verloren gegaan. Ik moet hier nog tijd voor vrij maken ;)

Ik weet niet of je alles heb bijgehouden wat je gedaan heb om je huidige versie zo te laten draaien dat goed loopt zoals je wilt, kan je de gok wagen, en als niet lukt, kijken of je dit weer kan uitvoeren. echter, er is hier op het forum ook al aantal keer aangegeven dat niet alle configuraties die onder "homemap" staan gelijk zijn aan de nieuw versie nummers. het blijft een gokje.

succes!

Offline Roc.am

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/15, 23:24:23 »
Als het even kan maak een backup van je systeem of in ieder geval van je homemap (vergeet niet de verborgen bestanden zichtbaar ctrl-H te maken in nautilus) op en externe harde schijf.
Geeft je ook altijd weer de mogelijkheid terug te gaan als het moet.

Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/16, 18:49:54 »
Waarom probeer je eigenlijk niet 10.04 ipv 9.10? 10.04 is stuuuukken verbeterd t.o.v. 9.10 :)
zeer juist :)
En waarom een upgrade. Doe ik nooit. Altijd een clean install. Je moet wel een aparte data partitie voorzien, ofwel in ext3, ofwel in ntfs. Deze laatste kun je met windows ook benaderen. Vroeger was het wel eens de gewoonte om een aparte "/home " partitie aan te maken en daar al je persoonlijke bestanden op te slaan. Dat gaf wel eens problemen bij een upgrade want alle persoonlijke configuratiebestanden staan in /home. Je kunt dus beter een aparte partitie voorzien voor je persoonlijke bestanden en de /home map gewoon onder "/" installeren. Bij een nieuwe distributie doe je dan een clean install. Je swap blijft uiteraard staan. die word gewoon terug gebruikt. Het is enkel je "/" partitie die geformateerd word en waar de nieuwe bestanden opkomen.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline wolfke

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/20, 21:37:36 »
ik heb alvast een copie genomen van mijn heel systeem met Clonezilla.
ik heb geen aparte datapartitie en heb nog wel 2 aparte winXP-partities, maar die zijn zoooo verschrikkelijk traag(dat is de reden waarom ik overstapte naar Ubuntu.)
Ik zal één dezer eens proberen om als er nog een update komt toch zo te trahten naar 9.10 te gaan.
stap voor stap lijkt me met mijn kennis va nubunut toch het beste.
Lukt het met 9.10, dan kan ik verder naar 10.xx

Offline heir4c

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/20, 21:46:30 »
En wat zijn die aparte Window partities? Wat staat daar op. Dat ze traag zijn maakt niet uit voor ubuntu. Als je één van die partities niet meer wilt gebruiken en de data eraf zou willen dan kan je één van die partities gebruiken om de andere versie van ubuntu op te zetten. Je hebt wel minstens 8 a 10 GB nodig, maar geef ubuntu liever wat ruimte en ga voor minstens 15 a 20 GB. Kan/Is het meer, geeft dus niets, hoe meer hoe beter, maar dit zijn de minimum.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Wiley

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/20, 21:48:17 »

stap voor stap lijkt me met mijn kennis va nubunut toch het beste.
Lukt het met 9.10, dan kan ik verder naar 10.xx

Verstandig! Hoewel al verschillende mensen hierboven zeggen dat 10.4 beter is dan 9.10 ken ik ook mensen, waaronder ikzelf, die het tegenovergestelde beweren. Het ligt vooral aan je hardware tegen welke regressiebugs je aanloopt, dus stap voor stap is verstandig.

Offline Wiley

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/20, 21:52:20 »
En wat zijn die aparte Window partities? Wat staat daar op. Dat ze traag zijn maakt niet uit voor ubuntu. Als je één van die partities niet meer wilt gebruiken en de data eraf zou willen dan kan je één van die partities gebruiken om de andere versie van ubuntu op te zetten. Je hebt wel minstens 8 a 10 GB nodig, maar geef ubuntu liever wat ruimte en ga voor minstens 15 a 20 GB. Kan/Is het meer, geeft dus niets, hoe meer hoe beter, maar dit zijn de minimum.

Als je een aparte home hebt is 10GB meer dan genoeg voor root, ik kom bij mij nooit boven de 6 GB uit.
Als je home op dezelfde partitie staat zou ik inderdaad wel voor Heir4c's advies gaan.

Offline wolfke

  • Lid
Re: 9.10 installeren over 9.04??
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/21, 10:04:10 »
winXP is zo traag omdat het al ee noude PC is (8j.) en die XP er dus ook al zo lang opstaat.
Herinstallatie is gee noptie (= letterlijk honderden updates die dat proces ook letterlijk in het honderd laten lopen), vandaar... Ubuntu :D