Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL  (gelezen 4070 keer)

Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Gepost op: 2010/11/14, 18:48:14 »
Ik heb een prototype gemaakt van een document waarin ik omschrijf hoe ik de ideale organisatie van Ubuntu-NL zie

Moderator edit: vergat de topictitel te wijzigen tijdens het splitsen :-[
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 20:26:43 door Vistaus »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/14, 20:07:29 »
Mooi vormgegeven document. Goed over nagedacht ook.
- Denk aan meriocratie ipv democratie (jono bacon) mbt kiezen raad door leden, etc.
- Onderschrijven code of conduct lijkt mij centraal te staan, niet alleen bij moderatie, maar ook bij kiezen/keuzes voor leiderschap.( Zgn "raad") Kom je inderdaad snel uit bij launchpad.

Hoe denk jij daarover? Met name over meriocratie.( Systeem waar men puur beoordeeld wordt op bewezen talenten en verdiensten.)

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/14, 20:40:58 »
Mooi vormgegeven document. Goed over nagedacht ook.
- Denk aan meriocratie ipv democratie (jono bacon) mbt kiezen raad door leden, etc.
- Onderschrijven code of conduct lijkt mij centraal te staan, niet alleen bij moderatie, maar ook bij kiezen/keuzes voor leiderschap.( Zgn "raad") Kom je inderdaad snel uit bij launchpad.

Hoe denk jij daarover? Met name over meriocratie.( Systeem waar men puur beoordeeld wordt op bewezen talenten en verdiensten.)


Dat vindt op zich wel een goed systeem, alleen wie moet er dan bepalen wie wel of niet mag regeren? De LoCo Ubuntu-NL raad lijkt mij maar hoe moet die dan worden gekozen?

Offline atex

  • Lid
    • Stichting SoftwareConsulent.nl
Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/14, 22:56:29 »
Prima stuk. Echter een paar opmerkingen :P

- je zet toch een belemmering voor de leden, deze moeten lid zijn van Launchpad anders hebben ze geen stemrecht.... niet handig en eerlijk lijkt mij?
- Financiële structuur?
- Is mij nog steeds te los/vast, ik zie het toch als een structuur van vereniging. Of heb ik het mis misschien?
- Je krijgt niet snel middelen als er een los (niet officieel geregistreerd) orgaan is, dus kom ik weer uit bij? Juist, vereniging...... :D

Je kan wel dit stuk in meenemen in de vereniging, echter heet het dan een bestuur met diverse werkgroepen en teamleiders en uiteraard de leden daarin.

Ik waardeer het wel dat je dit doet en je brengt zo toch weer de plannen naar boven betreft Ubuntu Nederland. 

Ubuntu 12.04, Linux Mint en W7 Twitter: alextexel of softwaretexel

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/15, 20:05:10 »
Citaat
je zet toch een belemmering voor de leden, deze moeten lid zijn van Launchpad anders hebben ze geen stemrecht.... niet handig en eerlijk lijkt mij?
Hoe anders? Als de meriocratie in het voorstel wordt verwerkt moet men officieel lid worden om stemrecht te krijgen. Als je een andere manier ziet ben ik zeer nieuwsgierig
Citaat
Financiële structuur?
Goede opmerking, ideeën?
Citaat
Is mij nog steeds te los/vast, ik zie het toch als een structuur van vereniging. Of heb ik het mis misschien?
Leg dat eens uit
Citaat
Je krijgt niet snel middelen als er een los (niet officieel geregistreerd) orgaan is, dus kom ik weer uit bij? Juist, vereniging...... :D
Welke middelen bedoel je hiermee, financiële middelen?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/15, 20:07:33 door Dooitze de Jong »

Offline Double12

  • Lid
Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/15, 22:57:51 »
Mooi voorstel, goed om iedereen inspraak te geven in de Ubuntu NL LoCo-raad. Wat ik echter niet zo terugzie in je voorstel, is de toegankelijkheid voor mensen om als gemeenschap aan zaken mee te werken. We zijn daar op dit moment mee bezig met als uitgangspunt: iedereen die meewerkt aan een team wordt automatisch beschouwd als teamlid.

In dit voorstel kan de gemeenschap wel stemmen op de LoCo-raad, maar deze raad is het die zaken gaat uitvoeren. Besluiten worden daarna van bovenaf genomen. Je krijgt dan een relatie als in kiezer->politicus: de kiezer stemt, en verwacht daarna dat de politicus de besluiten die hij wil uitvoert. In een gemeenschapslid<->gemeenschapslid relatie zou ik Iiever zien dat besluiten van onderop worden genomen: er geldt meritocratie, iedereen die iets wilt uitvoeren, voert dat uit. (uiteraard met enige coördinatie)
Ik denk ook dat zowel een laag "verantwoordelijken" als een laag "teamleiders" wat veel is, ik denk dat je die beter zou kunnen samenvoegen tot een.

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/16, 17:31:47 »
Citaat van: Double12
Wat ik echter niet zo terugzie in je voorstel, is de toegankelijkheid voor mensen om als gemeenschap aan zaken mee te werken. We zijn daar op dit moment mee bezig met als uitgangspunt: iedereen die meewerkt aan een team wordt automatisch beschouwd als teamlid.

Dat heb ik ook uitgelegt in het voorstel ik citeer:
Citaat van: Document
Personen die lid willen worden van het desbetreffende team mogen niet geweigerd worden en mogen dus vrij toetreden. Als een van de teamleden hier bezwaar tegen heeft kan deze dat melden bij de leider die dit vervolgens meld aan de verantwoordelijke en die kan samen met de LoCo raad beslissen of dit bezwaar gegrond is of niet.


Citaat
In dit voorstel kan de gemeenschap wel stemmen op de LoCo-raad, maar deze raad is het die zaken gaat uitvoeren. Besluiten worden daarna van bovenaf genomen. Je krijgt dan een relatie als in kiezer->politicus: de kiezer stemt, en verwacht daarna dat de politicus de besluiten die hij wil uitvoert. In een gemeenschapslid<->gemeenschapslid relatie zou ik liever zien dat besluiten van onderop worden genomen: er geldt meritocratie, iedereen die iets wilt uitvoeren, voert dat uit. (uiteraard met enige coördinatie)
Ik snap je punt, het lijkt mij inderdaad geen goed idee om dat zo te doen. Het kan dus beter om de manier zoals jij dat zegt. Als de LoCo raad geen besluiten neemt. Waar is het dan goed voor

Citaat
Ik denk ook dat zowel een laag "verantwoordelijken" als een laag "teamleiders" wat veel is, ik denk dat je die beter zou kunnen samenvoegen tot een.
Bedoel je dan ook de gemeenschappelijke verantwoordelijken?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/16, 17:33:30 door Dooitze de Jong »

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/16, 20:28:38 »
Bedankt voor je bijdrage! Het is mooi dat er meerdere mensen met ideeën komen, dat help bij het komen tot een goed voorstel.

Waar ik je wel voor wil waarschuwen is dat je er niet te veel een bureaucratische machine van moet maken. Het lijkt mij erg beperkend om mensen vanuit de Gemeenschapsraad de subgroepen te laten besturen. Ik zou de subgroepen grotendeels zichzelf laten controleren, ook omdat je het dan makkelijker maakt voor nieuwe groepen om zich te vormen.
Wel kan het inderdaad handig zijn om leden van de Gemeenschapsraad verantwoordelijk te maken voor een bepaald deel, maar dan alleen informeel en niet aansturend. Eerder zoals bij de herkeuring van een lokale gemeenschap de 'LoCo Council' ook een persoon toewijst aan de gemeenschappen die voor herkeuring gaan.

Ook lijkt het mij niet wenselijk om iedereen het recht te geven op lidmaatschap van een groep. Ik zou de zeggenschap over lidmaatschap overlaten aan de groepen zelf en ze aanraden om iedereen toe te staan bij te dragen, ongeacht of ze nou lid zijn of niet, en ze mensen pas echt 'lid' van een groep maken wanneer deze daar genoeg voor heeft bijgedragen.

Ik zou ook geen twee communicatiemiddelen gebruiken voor de Gemeenschapsraad; óf een maillijst óf een subforum moet genoeg zijn.

Wat ik ook goed vind is dat je de aandacht vestigd op het naleven van de Ubuntu 'Code of Conduct'. Het zorgt voor een prettigere omgeving om in samen te werken. Het zou wel nodig zijn om daarvoor de Code of Conduct naar het Nederlands te vertalen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/16, 20:36:02 »
Het zou wel nodig zijn om daarvoor de Code of Conduct naar het Nederlands te vertalen.
Voor de volledigheid, tot dit project een nieuwe vertaling heeft gemaakt is er een Nederlandse vertaling te vinden op http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/gedragscode
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/16, 21:29:02 »
@sense Dat het te bureaucratish is kwam ik later ook nog achter.

@testcees misschien een goed idee om de naam te veranderen CoC of Code of Conduct

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/17, 15:02:02 »
Voor de volledigheid, tot dit project een nieuwe vertaling heeft gemaakt is er een Nederlandse vertaling te vinden op http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/gedragscode

Neem deze dan ook even mee....

http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/17, 17:08:21 »
Ik heb de CoC daarnet even vertaald:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CoC-NL

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/18, 16:43:59 »
@sense Dat het te bureaucratish is kwam ik later ook nog achter.

@testcees misschien een goed idee om de naam te veranderen CoC of Code of Conduct
Ik ben voor het gebruiken van Nederlandse namen waar mogelijk. Dat we moeten wennen aan de Nederlandse termen (omdat woorden wanneer ze nog maar net voor iets gebruikt worden niet altijd de lading dekken) maakt niet uit, want de Engelse woorden waren eerst ook nieuw voor dit. Gedragscode is niet eens zo slecht, we moeten alleen nog leren om het woord met wat nu de 'Code of Conduct' is te associëren.

Het lijkt me ook heel erg goed om de gedragscode voor leiders te vertalen. Het is een erg nuttige uitbreiding voor mensen die leiding moeten geven.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/18, 18:41:51 »
Is het een idee om dit document te plaatsen op de wiki?

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/18, 20:10:10 »
@Sense: Ik heb de CoC gisteren al vertaald. Postje boven jou post ;)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CoC-NL

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/18, 20:28:46 »
Goed werk Vistaus, hier stond ook al zoiets: http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/gedragscode
Maar ik weet niet zeker of dit precies hetzelfde is :S


Het lijkt me ook heel erg goed om de gedragscode voor leiders te vertalen. Het is een erg nuttige uitbreiding voor mensen die leiding moeten geven.
Deze bedoelt Sense denk ik: http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/18, 20:37:02 »
@Wazzzaaa: Dankje! :) Die gedragscode daar stond er al inderdaad, maar het is niet helemaal dezelfde, aangezien de Engelse hier en daar geüpdate is ;) Dus mijn versie is de nieuwste ;)

En oké, ik zal kijken of ik morgen die leadership conduct kan vertalen ;)

Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/18, 20:47:28 »
@Sense: Ik heb de CoC gisteren al vertaald. Postje boven jou post ;)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/CoC-NL
Mooi! Dat is erg handig. We moeten maar even nadenken hoe we de gedragscode het best kunnen gebruiken.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Prototype ideale organisatie Ubuntu-NL
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/18, 22:16:02 »
Vistaus, ik heb ook even naar de vertaling gekeken en wat dingen aangepast. Om dit topic niet verder te storen heb ik een apart topic geopend: http://forum.ubuntu-nl.org/vertalingen/vertaling-gedragscode-ubuntu-code-of-conduct-(coc)/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!