Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?  (gelezen 9487 keer)

Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Gepost op: 2011/01/23, 12:04:27 »
Zoals ik via de weblog van Sense heb mogen vernemen, ligt het voorstel voor reorganisatie van Ubuntu-NL voorlopig bij grof vuil.
Ik snap er niks van. Hoe kan dat nu zomaar? Ik zie ook nergens notulen, ook bij Sense niet, maar ik had ze van Ubuntu-Nl toch wel verwacht.
We waren net zo goed op weg qua openheid en nu is er een vergadering, wordt er iets belangrijks besloten en horen wij er niks van. raar hoor.

Nou ja, ik wil graag iets van een verslag. Horen wie er waren, hoe de vergadering verliep en weten wat er concreet is besloten. Wat is het probleem met het voorstel dat er lag?
Het is tenslotte een beetje raar dat we dit allemaal moeten horen via iemand die er niet eens was.

Leest ende huivert: http://sensehofstede.nl/mijn-reactie-op-de-bijeenkomst-van-zondag-16-januari#idc-container
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 12:22:18 door laacque »
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/23, 12:23:26 »
Erg jammer.... Maar ik zou het beschouwen als een nuttige les in bestuurskunde: wees er altijd zelf bij wanneer men een voorstel van jou behandelt. En verschuif bij verhindering het vergadertijdstip naar een moment dat je er wel bij kunt zijn. Je aanwezigheid is er belangrijk genoeg voor.

Dus ik zou de vergadering gewoon overdoen, op een tijdstip waarop Sense er wel zelf bij kan zijn. Komt wel goed.  :)

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/23, 12:25:41 »
Ik vind sowieso dat Sense niet helemaal op de hoogte was. "[...] waarvan de helft het organisatievoorstel niet eens gelezen heeft." Dat is niet waar. De enige die hem niet gelezen had was Sebastian (SWAT). De rest had het wel gelezen of half gelezen. En half is altijd nog beter dan helemaal niet.

Trouwens, ik snap ook niet helemaal waar Sense vandaan haalt dat "de meesten het er mee eens waren". Ja, de leden misschien, maar de teamleden van de verschillende teams zijn het er nooit helemaal mee eens geweest as far as I know.

En daarbij komt nog het stukje over "eigen ideeën". Ja, voor dat voorstel, maar de rest van de vergadering ging niet zozeer over eigen ideeën. Blijkbaar heeft Sense het stukje gemist over de agenda die het team al ver voor Sense zijn definitieve voorstel had opgesteld.

Wat ik nu graag zou willen zien is dat er een vergadering komt met meer teamleden EN met Sense erbij alvorens enige implementatie plaatsvindt. Ik snap heel goed dat school voor gaat, maar als je niet eens bij een teamvergadering kunt zijn met jou voorstel, dan is het logisch dat er anders naar gekeken wordt omdat de toelichting van de maker mist.

Edit: w.b.t. dat laatste stukje was Pjotr me net voor :D Pjotr +1

Offline siegi

  • Lid
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/23, 12:27:09 »
Even mijn reactie die ik ook op de weblog heb gezet.
Citaat van: mijzelf
Ten eerste, de gebruikte methode door jouw (sense) om het organisatievoorstel op te stellen vond ik fantastisch.

Het is natuurlijk erg dat het voorstel totaal niet gelezen was, door de helft van de deelnemers.

Jouw aanwezigheid lijkt me wel noodzakelijk bij een vergadering over een voorstel dat je zelf gedaan hebt. School gaat natuurlijk voor, maar ik denk niet dat het zo'n groot probleem was om een andere datum te zoeken? Natuurlijk is achteraf praten gemakkelijk...

Waar zijn trouwens de notulen? Want halve informatie geven aan de gemeenschap lokt vaak problemen uit zoals eerder al vaker ondervonden.

Offline Tom

  • Lid
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/23, 13:27:15 »
Ik vind sowieso dat Sense niet helemaal op de hoogte was. "[...] waarvan de helft het organisatievoorstel niet eens gelezen heeft." Dat is niet waar. De enige die hem niet gelezen had was Sebastian (SWAT). De rest had het wel gelezen of half gelezen. En half is altijd nog beter dan helemaal niet.

Trouwens, ik snap ook niet helemaal waar Sense vandaan haalt dat "de meesten het er mee eens waren". Ja, de leden misschien, maar de teamleden van de verschillende teams zijn het er nooit helemaal mee eens geweest as far as I know.

En daarbij komt nog het stukje over "eigen ideeën". Ja, voor dat voorstel, maar de rest van de vergadering ging niet zozeer over eigen ideeën. Blijkbaar heeft Sense het stukje gemist over de agenda die het team al ver voor Sense zijn definitieve voorstel had opgesteld.

Wat ik nu graag zou willen zien is dat er een vergadering komt met meer teamleden EN met Sense erbij alvorens enige implementatie plaatsvindt. Ik snap heel goed dat school voor gaat, maar als je niet eens bij een teamvergadering kunt zijn met jou voorstel, dan is het logisch dat er anders naar gekeken wordt omdat de toelichting van de maker mist.

Edit: w.b.t. dat laatste stukje was Pjotr me net voor :D Pjotr +1

Niet mee eens als je zo een kern.nl menneke bent dan lees je dat hele artikel en niet half ,anders moeten ze maar een nieuwe hobby zoeken .. konijnen kweken of zo.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/23, 15:26:17 »
Waar zijn de notulen van de teammeeting nu eigenlijk te vinden?

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/23, 15:46:00 »
@femke: De locatie had inderdaad beter gekund. Daarom wordt de volgende teammeeting ook in Almere gehouden. Bij mij thuis.

En w.b.t. die IRC-meetings: via internet een meeting is een ander verhaal dan in real-life. Helemaal omdat ik niet degene ben geweest die een organisatievoorstel heeft gemaakt.
Het gaat hier trouwens om de afgelopen 2 meetings waar jij het over hebt. De meetings daarvoor ben ik er 99% van de keren geweest en de meeting van 10 februari staat ook in mijn agenda dus als er niks tussenkomt, kom ik daar ook gewoon.

Zullen we het nu weer ontopic over Sense en het voorstel hebben?

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/23, 16:14:32 »
Zullen we het nu weer ontopic over Sense en het voorstel hebben?

Prima, maar dan lijkt het me wel nuttig om eerst de notulen van de vergadering te hebben waarin dit voorstel zou zijn afgewezen. Zonder die notulen lijkt het me weinig zinvol om hier over te praten. Er zijn blijkbaar wel notulen, want Sense spreekt erover op zijn blog. Waar zijn ze te vinden?

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/23, 17:02:41 »
Ik weet niet waar die notulen zijn. Alles wat ik heb zijn de notities die we gemaakt hebben in Gobby. Wel een soort notulen dus, maar niet in een verhaal uitgewerkt. Zal ik die anders geven totdat iemand de notulen heeft of ... ?

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/23, 17:12:37 »
Het lijkt me beter om even de notulen af te wachten waarin duidelijk is opgeschreven wat er besloten is e.d. , en waarbij de deelnemers aan de vergadering eerst even kijken of dit een correcte en volledige weergave is van de vergadering. Op basis van kladjes is het lastig een zinvolle discussie te voeren.

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/23, 17:27:37 »
@femke: Hoho, even oppassen met je "amateurisme". Wat denk je, dat ik een supergeheugen heb dat ik echt alles wat er gebeurd kan onthouden? Het zal best wel afgesproken zijn, maar ik kan niet alles onthouden dus...

En ja, de volgende meeting bij mij thuis. Eerst kon het niet bij jou thuis omdat we Bergen op Zoom wilden aanhouden voor de Belgen. Maar tijdens de meeting is afgesproken dat we de volgende keer toch een centralere locatie kiezen. Toen stelde ik voor om de volgende keer bij mij thuis te houden en dat was prima. Wanneer moeten we nog even bekijken.

@Thomas: Het is niet echt een "kladje", maar gewoon een lijstje waarin we de dingen hebben gezet. Alleen gewoon zo, zonder verhaal zoals bij notulen wel het geval is. Dus een kladje is het niet.

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/23, 17:33:55 »
Nee, een kladje is als je gewoon even wat dingen noteert die je snel even opgeschreven hebt.
Dit is meer een simpele vorm van de notulen. Om even een voorbeeld te geven op welke wijze het volgens jou zijnde "kladje" in elkaar steekt:
[h]
Doelen van Ubuntu-NL
-Ubuntu aan de mens brengen
-De gemeenschap ondersteunen

Organisatievoorstel
-Geen nieuwe bestuurslaag
-TL;DR
[h]
Op die manier zit het in elkaar dus (en wat ik hierboven schreef is dus alleen maar een voorbeeld op TL;DR na).

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/23, 17:39:17 »
Trouwens, even om in ieder geval Akke's vraag te beantwoorden uit de beginpost. De aanwezige leden waren:

-Johan van Dijk
-Ik
-R0nnie
-Rachid
-Cees (testcees)
-TonH
-Sebastian (SWAT)

Edit: de agenda met punten die we besproken hebben en de foto die Cees aan het begin van de meeting genomen heeft staat trouwens hier: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Meetings/Meeting20110116
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 17:45:37 door Vistaus »

Offline siegi

  • Lid
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/23, 17:54:25 »
Op deze agenda staan natuurlijk ook nog wat belangrijke punten voor de werking van ubuntu-nl.
Naast de hervorming van de organisatie moet er ook een zekere continuïteit gegarandeerd worden.

Laat ons nu nog even geduld hebben tot de volledige notulen online komen, en dan een conclusie te trekken. Opzich vergadering was op zondag, nu net een week geleden. (meeste mensen hebben denk ik ook een hele werkweek ertussen zitten).

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/23, 23:03:52 »
Bij de meeting waren maar 7 personen aanwezig, waaronder ik. Ik vind dat erg weinig om daarmee voor heel Ubuntu-nl een uitspraak te doen. Dat staat ook al in de eerste reacties. Ook daar vond iedereen het jammer dat Sense er zelf niet bij was en dat er maar zo weinig mensen bij aanwezig waren.
Verder hebben we er vooral vraagtekens gezet bij de organisatie zoals die er staat. We hebben het verhaal niet afgewezen (er moet immers een goede structuur komen) maar ons wel afgevraagd of het zo ingewikkeld moet en of deze oplossing wel de juiste is. De vraag is of er met dit voorstel wel echt een verandering komt of dat je met dezelfde groep van meer actieve gebruikers blijft zitten.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/24, 07:13:10 »
Wat was ook alweer die spreuk:

Ik ben wat ik ben, omdat wij zijn wat wij zijn...

Ubuntu for human beings...

Ik ben geheel flabbergasted over dit soort onzinnigheden. Als een leider (SWAT) op deze manier meent een belangrijke bespreking te kunnen voeren, ongeorganiseerd, altijd diep in het zuiden, geen notulen, geen inhoud en overleg, zonder de input van d emakers van voorstellen etctera, dan moet de CoC voor leiders nog maar eens goed gelezen worden.

Ik schaam me diep wanneer ik iemand moet uitleggen wat Ubuntu is en hoe goed.
Ik begin ook steeds beter te begrijpen waarom die Ubuntu-raad nederland geen permissie wil gaan geven om door te gaan.

Maar wie ben ik dan tenslotte...

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/24, 08:29:15 »
De vraag is of er met dit voorstel wel echt een verandering komt of dat je met dezelfde groep van meer actieve gebruikers blijft zitten.


De organisatie zoals is voorgesteld houdt in dat de structuur helderder wordt en de macht beter verdeeld. Hierdoor wordt voorkomen dat 1 persoon structureel de zaak blokkeert. Dit maakt het voor vrijwilligers alleen maar aantrekkelijker om binnen de organisatie te werken.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/24, 10:37:20 »
@wutnubu: Hoho, wat bedoel je met "altijd"? Er is pas 3 keer een IRL Teammeeting geweest sinds ik lid van het team ben en ik kan je dus zeggen dat het niet altijd in BoZ is. De eerste keer was in Den Haag, de tweede en derde keer bij SWAT. De vierde wordt bij mij thuis (Almere). Dus het is echt niet "altijd" diep in het zuiden.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 14:25:54 door Vistaus »

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/24, 10:46:47 »
Klopt, het mag niet zo zijn dat een iemand blokkeert en was dat ook het probleem. Vraag daar was of je met het nu voorgestelde plan wel de eenvoud krijgt die je wilt hebben.
Daarnaast was het geen ongeorganiseerde bende. Het was volgens mijn ook niet SWAT die het organiseerde, hij zat hem alleen voor. De vraag is door Thomas gesteld, daarna heeft een aantal mensen aangegeven hierbij wel aanwezig te willen zijn. Er werd een datum en locatie gekozen waarop zoveel mogelijk mensen aanwezig konden zijn. Daarna kwam er netjes een inschrijflijst waarop men zich kon aanmelden.
Alleen werd kort voor de bijeenkomst duidelijk dat de schrijver van het voorstel en kartrekker niet aanwezig kon zijn. De meeting is wel doorgegaan en er is over het plan gesproken met deze conclusies. Volgens mij is het ook niet aan deze groep (de 7 man die daar aanwezig waren) om een besluit te nemen voor allen maar moet die hier vallen. Als iedereen hier voor het plan is dan moet dat gewoon uitgevoerd worden.

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/24, 11:21:02 »
TonH +1
SWAT zat inderdaad alleen maar voor, maar hij stelde wel zijn huis ter beschikking ;)

Offline siegi

  • Lid
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/24, 12:12:20 »
@wutnubu: Hoho, wat bedoel je met "altijd"? Er is pas 3 keer een IRL Teammeeting geweest. De eerste keer was in Den Haag, de tweede en derde keer bij SWAT. De vierde wordt bij mij thuis (Almere). Dus het is echt niet "altijd" diep in het zuiden.
Er zijn wel wat meer meetings geweest in Bergen op Zoom. (Tel er maar gemakkelijk 3à4 bij).
Maar volgens mij is de locatie altijd democratisch gekozen uit deze die beschikbaar werden gesteld.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/25, 12:03:21 door siegi »

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/24, 13:54:12 »
Ach lieve mensen...

Wanneer iemand een aantal zaken op een rijtje zet die niet goed gaan, gerelateerd aan wat toch het hoofddoel van Ubuntu is, dan is het een beetje vreemd dat alleen de verwijzing naar het bezwaar van de locatie daar uitgelicht wordt.

De kern draait om "het tegenhouden van broodnodige verandering en stappen naar meer inhoud en kwaliteit", dat is ook wat ik probeerde aan te geven. Daar kan inhoudelijk op gereageerd worden. Alleen dan is een reactie opbouwend en zinvol..

Dus een bijeenkomst, zonder fatsoenlijke notulen, waar mensen bij zijn die zich niet willen of kunnen voorbereiden, is geen bijeenkomst van mensen die het (edit) in eerste instantie (/edit) goed voor hebben met Ubuntu en dat wat Ubuntu voorstaat. Dat wilde ik zeggen met mijn post, niets anders.
Dus graag daarop reageren en niet met losse kluiten werpen..
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 13:59:29 door wutnubu »

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/24, 14:16:43 »
@siegie: Ja, je hebt gelijk. Mijn zin van 3 keer klopte niet. Het had moeten zijn: "3 keer sinds ik lid van het team ben".

Maar uhm, @wutnubu: Mensen zich niet voorbereid? Heb je de agenda waar ik naar linkte niet bekeken? Die agenda is gemaakt al voor dat Sense met zijn definitieve voorstel kwam hoor. Dus we hebben wel degelijk voorbereid.

@femke: Ja tuurlijk en dat is ook goed van je dat je dat deed :) Daarom stemde ik toen ook voor Almere, maarja, meeste stemmen gelden hè.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/24, 14:53:57 »
Maar uhm, @wutnubu: Mensen zich niet voorbereid? Heb je de agenda waar ik naar linkte niet bekeken? Die agenda is gemaakt al voor dat Sense met zijn definitieve voorstel kwam hoor. Dus we hebben wel degelijk voorbereid.

Tjonge, wat een onzin..

Je kunt en moet je voorbereiden tot het laatste moment, anders, als dat niet goed mogelijk is, het agendapunt gewoon doorschuiven.

Het feit dat je agendapunt op de agenda gezet is betekent natuurlijk niet dat dan ook alle desbetreffende zaken voor dat punt gereed moeten zijn. Als dat zo was, is het een agendapunt van een eerdere vergadering....

Beetje muggenziften, maar het toont de onkunde of onwil aan van de voorzitter die duidelijk e.e.a. niet onder de knie heeft. Geeft helemaal niks, je kunt niet alles "kunnen", maar als het niet lukt, moet je geen voorzitter willen zijn. De vergadering uitstellen of afgelasten. Pas dan dien je je doelen, anders ben je leuke bijeenkomsten aan het organiseren, ook niks mee, maar je hebt dan niet het recht voorstellen van anderen te negeren dan wel in de prullenbak te deponeren.

Maar dit gaat weer allemaal over bijzaken en details. Ik bedoelde de aandacht te richten op de vraag of de aanwezigen in staat of van zins waren een goede bijeenkomst met verantwoorde besluiten te hebben omwille van niets anders en in eerste instantie "Ubuntu" en de voortgang daarvan in nederland (en omstreken). En bovenal de waarde en legitimiteit van het voorstel van Sense onder de aandacht te brengen..
« Laatst bewerkt op: 2011/01/24, 14:58:14 door wutnubu »

Re: Organisatievoorstel Ubuntu Nederland afgewezen?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/24, 15:00:51 »
"Ik bedoelde de aandacht te richten op de vraag of de aanwezigen in staat of van zins waren een goede bijeenkomst met verantwoorde besluiten te hebben omwille van niets anders en in eerste instantie "Ubuntu" en de voortgang daarvan in nederland (en omstreken)."

Dat hebben we ook gedaan en we hebben ook een lijstje gemaakt kortetermijn- en langetermijndoelen. Als de notulen nu online stonden, had iedereen dat ook kunnen zien. Ik ga toch maar even de Gobby-notities online zetten nu omdat we anders nog heel lang kunnen wachten op die notulen. Ik hoop dat de Gobby-notities die we gemaakt hebben e.e.a. verduidelijken.