Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: inkleuren vectortekeningen in inkscape  (gelezen 6952 keer)

inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Gepost op: 2019/01/22, 10:41:19 »
Geachte Allen,

Stel, ik maak een lijntekening met oi-inkt en die zet ik in inkscape om naar een vectortekening middels de "bitmap overtrekken" functie. Vervolgens wil ik deze inkleuren met de verfemmer. Dan gebeurt er het volgende: het door zwarte lijnen omsloten veld wordt ingekleurd echter tussen de zwarte lijnen en het kleurvlak zit altijd een dunne witruimte en ik wil het vlak helemaal vol hebben opgevuld. Hoe komt het dat inkscape dit zo doet? Is er iets in te stellen? Is er een andere/betere manier voor inkleuren in inkscape of wellicht een andere programma? Ben ik toch "overgeleverd" aan de Gimp om dit pixel-based te doen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/22, 11:16:17 »
http://www.inkscapeforum.com/viewtopic.php?t=150
http://tavmjong.free.fr/INKSCAPE/MANUAL/html/Bucket-Fidelity.html

Met google hier op zoeken,
inkscape fill bounded areas
(https://translate.google.com/ als je de website vertaald wilt hebben).

« Laatst bewerkt op: 2019/01/22, 11:18:07 door jan11000 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/22, 11:36:19 »
Zet je "Close gaps" (van het inkleurgereedschap, "Fill bounded gaps" op Small (indien nodig medium/large). Klik dan het selectiegereedschap. Je ingekleurde vlak is standaard geselecteerd. Breng dat naar achter (Object - Lower of een druk op Page Down) en dan komen je getekende lijn weer helemaal naar voor.

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/22, 17:42:55 »
Hai Zijne Balorigheid,

Je kunt ook met de emmer alleen overtrekken, werkt ook op ingescande plaatjes.
Dan heb je die bitmap overtrekken niet nodig. Zet de vulkeur aan, maar de lijnkleur uit van het nieuwe pad.

Stel dan ook in dat de emmer ietsje groter vult, met verdikken op bv +1 px, of +2 px.
Deze dame legt het prima uit: https://www.youtube.com/watch?v=LGsl_vrV3kw.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/22, 17:47:18 »
Hoi Bal,

De tekenprofs zoals David Revoy (https://www.davidrevoy.com/) gebruiken voor het invullen graag krita. En voor de volgende update van GIMP (2.10.10) wordt smart colorization verwacht waarbij gebieden die niet helemaal gesloten zijn toch netjes worden gevuld. Kijk hier: https://www.gimp.org/news/2019/01/02/gimp-and-gegl-in-2018/ (Engelstalig)

Kortom: over naar krita voor nu en voor de nabije toekomst het nodige moois te verwachten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/22, 18:52:13 »
Inkscape is een vectortekenprogramma. De vraag was hier hoe een vectortekening met de verftool in te kleuren. Kan je niet met Gimp. (Misschien wel met Krita?)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/23, 02:04:01 »
Hoi Vanadium,

Bal vroeg zelf of GIMP wat kon zijn. En mijn advies was trouwens Krita. Waarom nou zo moeilijk en afhoudend reageren op mijn reactie?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/23, 10:54:38 »
Hoi Bal,

De tekenprofs zoals David Revoy (https://www.davidrevoy.com/) gebruiken voor het invullen graag krita. En voor de volgende update van GIMP (2.10.10) wordt smart colorization verwacht waarbij gebieden die niet helemaal gesloten zijn toch netjes worden gevuld. Kijk hier: https://www.gimp.org/news/2019/01/02/gimp-and-gegl-in-2018/ (Engelstalig)

Kortom: over naar krita voor nu en voor de nabije toekomst het nodige moois te verwachten.

groet,

Just

@ Just: Die man is lekker bezig ;)

@ Allen: ik probeer de opties asap. Ik koppel bevindingen terug.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/29, 02:47:23 »
Ik ken dit ´probleem´ van Inkscape.

Oplossing: als je het object verdubbelt (Ctrl + D) dan krijg je een volledig gevuld vak.  Eventueel beide objecten hierna groeperen (tot 1 object): Ctrl + G
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/29, 07:52:27 »
Ik ken dit ´probleem´ van Inkscape.

Oplossing: als je het object verdubbelt (Ctrl + D) dan krijg je een volledig gevuld vak.  Eventueel beide objecten hierna groeperen (tot 1 object): Ctrl + G

Ah! Dat is er ook nog een die ik kan gaan proberen. De tekeningen waarvoor ik de mogelijkheden nodig heb, zijn nog maar net klaar dus zeer binnenkort ga ik alle reacties hier eens uitproberen. Mijn dank
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/29, 08:50:48 »
Ik ken dit ´probleem´ van Inkscape.

Oplossing: als je het object verdubbelt (Ctrl + D) dan krijg je een volledig gevuld vak.  Eventueel beide objecten hierna groeperen (tot 1 object): Ctrl + G
Gaat niet zomaar eenvoudig als je doorsneden wil inkleuren tussen verschillende objecten. Dan moet je eerst al de objecten combineren, en de ruimte die je wil inkleuren weer afsplitsen als een afzonderlijk object (via bewerkingen van het "Path" menu) .

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/29, 20:48:49 »
Voor nu heb ik een van de tekeningen die ik wil inkleuren omgezet naar vector. Vervolgens geopend in Gimp. Drie lagen gemaakt: de transparante tekening zelf, de laag voor de kleuren en een witte achtergrond laag. Er zitten bijna geen dichte stukken in de tekeningen dus de emmer zal niet werken. Steeds een gebied selecteren met de lasso is teveel priegelen dus bleef er nog maar een optie over die tot tevredenheid werkte.
Ik heb gewoon met de kwastfunctie en mijn tekentablet letterlijk handmatig zitten kleuren alsof het op papier was :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/31, 00:21:16 »
Misschien heb je hier nog iets aan (?): https://www.youtube.com/watch?v=ugGgLiiUd0k

Zijn tutorials zijn sowieso heel leuk en leerzaam om te volgen.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/31, 09:25:13 »
Misschien heb je hier nog iets aan (?): https://www.youtube.com/watch?v=ugGgLiiUd0k

Zijn tutorials zijn sowieso heel leuk en leerzaam om te volgen.

Die zou inderdaad wel nuttig kunnen zijn. Ik vind de nieuwe vormgeving van Inkscape (icons etc) overigens minder fijn dan de oude. Dat terzijde.
Voor nu kleur ik met de tablet. Ik krijg de lasso in dit verhaal ook wel steeds beter in de vingers dus dat gaat ook goed. Daarna lijkt het mij een kwestie van de ingekleurde afbeelding in PNG opslaan, openen in inkscape en naar vector omzetten. Heb dit nog nooit zo gedaan en hoewel het logisch lijkt, weet ik niet wat voor hindernissen ik kan verwachten. We gaan het zien.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/31, 11:34:19 »
Hoi Bal,

Zoals ik al eerder meldde, de professionele tekenaars (voor strips zoals de fameuze Donald Duck) gebruiken krita. Daar zit precies dezelfde emmer in, maar dan met wat meer opties. Zet daarin de drempel naar 27 en vul bijgaande cirkel met gat nog eens. Voor dit soort zaken haal ik de Appimage op en die is er voor Krita. Op Krita.org

Of wacht op de volgende update van GIMP 2.10.

Je kan wel blijven zoeken naar iets wat er niet is, maar dat is toch zonde van je tijd? Ken je dat liedje nog? "I have a hole in my bucket" Ik vind de versie van Dorus nog het leukste...

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/31, 11:43:13 »
Als ik test, dan kan het toch ook wel in Inkscape. Als je voldoende inzoemt, dan wordt het vlak mooi gevuld. Ben je meer uitgezoemd (voor grotere vlakken), dan moet je "Grow" wat verhogen, of "close gaps" aanpassen om een vlak te krijgen dat je naderhand mooi onder je zwarte lijnen krijgt. Nu is het heel goed mogelijk dat het in Krita beter gaat: het programma bestaat al heel wat langer dan Inkscape.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/31, 12:32:15 »
Hoi Vanadium,

Ja, verdraaid. Inkscape 0.92 heeft ongeveer dezelfde opties als wat ik van Krita kende. En daarmee is "mijn" gat ook prima te vullen. Leuk! Nou dan gaat hier Krita weer in de bittenbak. Het is wel een grandioos programma, maar dan moet je er ook vol induiken.

Het enige wat even zoeken was is dat de opties voor die emmer onder de bovenbalk staan en niet in zo'n dock aan de rechterkant. Nu komt Inkscape versie 1 eraan, dus ik ben benieuwd of ze daar dan nog wat aan gedaan hebben.

Ja.bedankt!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/31, 12:57:14 »
Hoi Bal,

Zoals ik al eerder meldde, de professionele tekenaars (voor strips zoals de fameuze Donald Duck) gebruiken krita. Daar zit precies dezelfde emmer in, maar dan met wat meer opties. Zet daarin de drempel naar 27 en vul bijgaande cirkel met gat nog eens. Voor dit soort zaken haal ik de Appimage op en die is er voor Krita. Op Krita.org

Of wacht op de volgende update van GIMP 2.10.

Je kan wel blijven zoeken naar iets wat er niet is, maar dat is toch zonde van je tijd? Ken je dat liedje nog? "I have a hole in my bucket" Ik vind de versie van Dorus nog het leukste...

groet,

Just

Ja, dat heb je inderdaad gezegd. Ik was nu alleen begonnen met GIMP, waarschijnlijk omdat ik daar al in het verleden een hoop meer had geprutst dan met Krita. Het blijkt dat ik met de lasso en handmatig met de tablet goede resultaten boek. Krita staat nog wel in de planning om daar verder in te duiken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/31, 14:42:56 »
Als ik test, dan kan het toch ook wel in Inkscape. Als je voldoende inzoemt, dan wordt het vlak mooi gevuld. Ben je meer uitgezoemd (voor grotere vlakken), dan moet je "Grow" wat verhogen, of "close gaps" aanpassen om een vlak te krijgen dat je naderhand mooi onder je zwarte lijnen krijgt. Nu is het heel goed mogelijk dat het in Krita beter gaat: het programma bestaat al heel wat langer dan Inkscape.

In dezen heb ik iets vreemds meegemaakt in inkscape. @Vanadium wordt de "grow" functie in de nl versie vertaald naar: "verdikken/verdunnen"? Die waarde iets verhogen maakt inderdaad dat je zonder gaten kunt inkleuren met de emmer. Je moet dan wel de "vlek" binnen de lijnen naar onderen verplaatsen en het resultaat is een goed omlijnd vlak. Doe je dit niet dan zit de kleurvlek deels voor de zwarte lijnen en is de omlijning niet meer mooi strak. (duidelijk?).

Echter zojuist en eerder deze week gebeurde er iets geks: ik probeerde met de pijltjesknoppen de waarden van "verdikken/verdunnen" aan te passen en die getalwaarde begon zomaar vanzelf op te lopen en dat was niet te stoppen....... glitch? error? geen idee
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #19 Gepost op: 2019/01/31, 15:06:39 »
@Vanadium wordt de "grow" functie in de nl versie vertaald naar: "verdikken/verdunnen"? Die waarde iets verhogen maakt inderdaad dat je zonder gaten kunt inkleuren met de emmer.
Inderdaad. Tweede invulveldje.
Citaat
Je moet dan wel de "vlek" binnen de lijnen naar onderen verplaatsen en het resultaat is een goed omlijnd vlak. Doe je dit niet dan zit de kleurvlek deels voor de zwarte lijnen en is de omlijning niet meer mooi strak. (duidelijk?).
Dat heb ik niet onmiddellijk. Normaal moet je vlak net iets in je lijnen lopen, gelijk aan elke kant. Door dan de gekleurde vlek naar onder te verplaatsen, krijg je de lijnen weer mooi helemaal naar voor. Ik heb het niet voor dat je de aangemaakte kleurenvlek ook ietsje moet verplaatsen: gewoon "naar achteren duwen" ("Object" - "Lower") is voldoende.

Nu hangt er wellicht veel af van de eigenschappen van de lijnen waartussen je het vulgereedschap laat werken. Ik doe hier vlugge testjes met standaard lijnen die nu op 0.27 mm staan.

Alles hangt ook af, zoals we gezien hebben in de door Kristie gelinkte video, van hoeveel je ingezoemd bent. Het algorithme schijnt zich immers te baseren op de bitmap-weergave van de objecten op het scherm. Heb je een kleine vlek, dan zal de vulkwaliteit zeer goed zijn als je vooraf zoomt tot die vlek het scherm goed vult. Voor het invullen van een grote vlek kan je niet anders dan uitzoemen. De kans dat er bij grillige lijnen toch lege vlekjes overblijven, wordt groter.

Ik heb in dat verband eens vlug een truc getest: je trekt tijdelijke lijnen om een groot vlak op te delen. Nu vul je deel per deel, telkens inzoemend op een deel. Zo zal je merken dat er veel minder "fouten" (overblijvend wit) zijn tegen de lijn aan. Eens een deel gevuld is, verwijder je de hulplijn en breng je het volgende deel in beeld. Het nieuwe stukje vulling gebruikt je vorige kleurvlek ook als rand. Zo zal je kleurenvulling nu bestaan uit verschillende objecten. Je kan die achteraf verenigen tot 1 object ("Path" - "Union").

Citaat
Echter zojuist en eerder deze week gebeurde er iets geks: ik probeerde met de pijltjesknoppen de waarden van "verdikken/verdunnen" aan te passen en die getalwaarde begon zomaar vanzelf op te lopen en dat was niet te stoppen....... glitch? error? geen idee
Bij mij gaat dit OK. Ik kan de pijltjestoets ingedrukt houden, als ik die loslaat stopt het oplopen/aflopen meteen.

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #20 Gepost op: 2019/02/01, 09:17:47 »
Hoi Bal,

Zoals ik al eerder meldde, de professionele tekenaars (voor strips zoals de fameuze Donald Duck) gebruiken krita. Daar zit precies dezelfde emmer in, maar dan met wat meer opties. Zet daarin de drempel naar 27 en vul bijgaande cirkel met gat nog eens. Voor dit soort zaken haal ik de Appimage op en die is er voor Krita. Op Krita.org

Of wacht op de volgende update van GIMP 2.10.

Je kan wel blijven zoeken naar iets wat er niet is, maar dat is toch zonde van je tijd? Ken je dat liedje nog? "I have a hole in my bucket" Ik vind de versie van Dorus nog het leukste...

groet,

Just

Ja, dat heb je inderdaad gezegd. Ik was nu alleen begonnen met GIMP, waarschijnlijk omdat ik daar al in het verleden een hoop meer had geprutst dan met Krita. Het blijkt dat ik met de lasso en handmatig met de tablet goede resultaten boek. Krita staat nog wel in de planning om daar verder in te duiken.

https://www.bol.com/nl/p/digital-painting-with-krita-2-9/9200000051629187/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DMMTUNKNOWN%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D1%26itm_id%3D9200000051629187&bltgh=ixY--UK0X6fExhxsS7lIIg.1_5_6.7.ProductImage

Wellicht een hele mooie aanvulling op een boekie over Inkscape, Gimp en Scribus van een zekere JVecht ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #21 Gepost op: 2019/02/01, 11:04:34 »
Hoi Bal,

Ja, leuk dat boek over Krita! Nou nog even vertalen in het Nederlands.

Dat Krita is geweldig. Daar moest ik me maar eens in verdiepen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #22 Gepost op: 2019/02/01, 13:46:03 »
Hoi Bal,

Ja, leuk dat boek over Krita! Nou nog even vertalen in het Nederlands.

Dat Krita is geweldig. Daar moest ik me maar eens in verdiepen.

groet,

Just

Vroeger, heel vroeger, heel erg vroeger heb ik aangename tijden beleefd met DeluxePaint op de commodore Amiga 500. Linux blijkt een ideaal toevluchtsoord voor computergebruikers die afwijken van het "gangbare".
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #23 Gepost op: 2019/02/05, 08:53:14 »
Gegroet Allen,

Uiteindelijk heb ik de bewuste serie tekeningen in the Gimp ingekleurd. Met een goede resolutie zijn het hele mooie tekeningen geworden. Nu is er achteraf toch de wens om te kijken of ik er alsnog vectortekeningen van kan maken. Op zich gaat dit met "bitmap overtrekken" en dan komt er in de standaardinstellingen een "re-de-lijk" resultaat uit. Inkscpae maakt de zwarte lijnen strak en netjes. Jammer alleen dat in veel gevallen ze een donkergrijze rand hebben die ik storend vind. (Ik hoor u denken: zet dan "vervagen" uit :P. Dat stond uit). Als ik de niveau's maar hoog genoeg zet, worden ook alle kleuren meegenomen, dus dat is op zich ook geen probleem.

Wie weet hoe ik de instellingen van "bitmap overtrekken" zo kan zetten dat Inkscape de PNG afbeelding van een cartoontekening: zwarte omlijningen gevuld met kleur, zo 1 op 1 mogelijk omzet naar vector? Dus zonder dat Inkscape er allerlei fratsen "bij gaat verzinnen".

Groet,
ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: inkleuren vectortekeningen in inkscape
« Reactie #24 Gepost op: 2019/02/06, 14:21:56 »
Beste Balorigheid,
Zou je een plaatje kunnen uploaden, zodat ik kan zien wat je bedoelt?
Ik weet echt alles van overtrekken met Inkscape.
Om goed advies te geven, heb ik ietsje meer info nodig.

Met die functie kun je trouwens een pure zwart/wit tekening maken. Dat gaat met het bovenste deel van het bitmapovertrekscherm.
Met het onderste deel maak je een scan met meerdere kleuren/ grijstinten.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl