Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Recuperatie laptops  (gelezen 1200 keer)

Recuperatie laptops
« Gepost op: 2016/06/21, 19:26:50 »
@ Forum,
 
drie weken geleden, twee (van de drie gekregen) laptops van de schroothoop gered.
Een ex-collega wou zijn laptops naar het containerpark brengen omdat ze te traag werkten volgens hem.
Ze werkten nog, de harde schijven waren er uit gehaald.
Ik vroeg of ik die kon en mocht meenemen. Het werd een ja ( mét de harde schijven ).

Onmiddellijk een diagnose laten ondergaan. Wat was er mis mee, wat waren de eventuele tekortkomingen/mankementen.
De diagnose was niet gratis en kostte mij € 20,00. Er waren maar twee laptops die nog gered konden worden. De derde laptop had direct te heet en moet ook meermaals te heet hebben gekregen bij de vorige eigenaar (maar dat vertellen ze er niet bij).
Alle laptops waren voorzien van Windows ( laptop*1= Windows XP / laptop*2 = Windows7 pro --> heb Windows niet behouden = weg )

Laptop *1 - had maar 512 MB DDR Ramgeheugen / 256 MB vRam = uitgebreid met een 521MB DDR Ram-geheugenmodule (totaal nu 1GB).
                        Kost = € 00,00.
                     - heb er LinuxMint Xfce 17.3 32-bit op geïnstalleerd en gefinetuned naar een spelcomputer (voor de verjaardag van de kleinzoon).
                     * deze laptop kan nu weer een eind langer mee en de kleinzoon is er 'zotcontent' mee.
Laptop *2 - had 4GB DDR2 Ramgeheugen / 1GB vRam, en draaide, eigenlijk, wel perfect na het installeren van PCLinuxOS Mate Deluxe 64-bit.
                     - de stroomconnector was beschadigd en is vervangen. Kost = € 40,00.
                     * ook deze laptop kan nog een heel eind mee.

Laptop *3 = helaas voor de recyclage.
Bijkomend twee universele stroomadapters aangeschaft (15/19V) voor 2x € 39,99. (de originele waren er niet bij)

Ik kon er twee personen een plezier mee doen.
Missie = geslaagd!

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/21, 19:35:11 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Recuperatie laptops
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/21, 20:24:42 »
Goed werk. Spievensterke!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Recuperatie laptops
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/22, 11:23:55 »
...... omdat ze te traag werkten volgens hem
Typisch Windows-probleem. Zo krijgen ze met bosjes binnen. Even een live-CD erin om de eigenaar te overtuigen dat de hardware nog prima werkt, maar dat de software faalt. Meestal wordt dat dan een tevreden Ubuntu-klantje......

Goed werk spievensterke!


Offline h2o

  • Lid
Re: Recuperatie laptops
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/22, 18:47:54 »
Heb je laptop 3 nog? Oververhitte laptops hebben vaak als oorzaak dat ze vol stof zitten. Je kunt (buiten doen) proberen je mond op het gedeelte zetten waar normaal de lucht van de ventilatie van de laptop verlaat zetten en dan heel hard blazen. Laatst ook gedaan bij een laptop van een collega. Er komt dan waarschijnlijk een hele stofwolk uit. Is dat het geval, dan net zolang blazen tot er geen stof meer uit komt. Daarna met een stofzuiger stofzuigen op het gedeelte waar het ventilatieroostertje zit (dus waar de lucht de laptop in gaat) en dan een minuutje flink stofzuigen.

Het resultaat zal dan een 'koele' en fluisterstille laptop zijn.
Een laptop kun je het beste op een standaard zetten zoals deze: https://www.google.nl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi1220.photobucket.com%2Falbums%2Fdd451%2FUniqueStyleNL%2Flaptopverhoging2.png&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.uniquestyle.nl%2F2012%2F01%2Ftip-standaard-voor-je-laptop%2F&docid=CMzJ5PoXpjWcCM&tbnid=aLbrMgvScnL7JM%3A&w=680&h=420&bih=609&biw=1153&ved=0ahUKEwil75_eirzNAhWKL8AKHZqBAcsQMwgqKAwwDA&iact=mrc&uact=8, tenminste zoals dit idee. Dan heb je een betere typehouding en de ventilatielucht gaat dan makkelijker de laptop in en uit. Bovendien veel minder stofgevoelig.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Recuperatie laptops
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/22, 20:57:35 »
@h2o,

neen, ik heb die laptop niet meer. Die is, al gerecycleerd.
Alle componenten hebben het zwaar te verduren gehad door de hitte (had kokend heet na minder dan 5' ) en viel dan gewoon uit.
De computerboer raadde me zelfs aan om NIET de HDD of de geheugenmodule te hergebruiken. Zijn advies heb ik gevolgd, en ik kan er best vrede mee nemen. Hitte is nefast voor alle aanwezige componenten en dat begrijp ik wel. Als die dan ook na afkoelen weer te heet krijgt en weer uitvalt dan heb ik het wel begrepen. Geen onnodige kosten doen. Recycleren is dan de enige manier.

Bij de laatste, nieuwe, laptops wordt dit in de toekomst zelfs een heel groot probleem ( oververhitting door op de schoot te houden, ...). Ik verhoog een laptop altijd, ik leg er een pannenlat onder zodat die goed de warmte kan afvoeren (een simpele en goedkope oplossing). Laptop-verhogers zijn ook goed ( ook deze die jij voorstelde).

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/22, 21:19:47 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline h2o

  • Lid
Re: Recuperatie laptops
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/22, 21:44:23 »
Bij de laatste, nieuwe, laptops wordt dit in de toekomst zelfs een heel groot probleem ( oververhitting door op de schoot te houden, ...). Ik verhoog een laptop altijd, ik leg er een pannenlat onder zodat die goed de warmte kan afvoeren (een simpele en goedkope oplossing). Laptop-verhogers zijn ook goed ( ook deze die jij voorstelde).
Bij mijn collega heb ik een oude 3,5" harde schijf eronder gelegd. Als de luchttoevoer maar vrij is scheelt het al een heel stuk Zelf heb ik mijn laptops op een standaard van € 5,-- staan. Ik meen gekocht bij Blokker of het Kruidvat.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Recuperatie laptops
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/23, 09:36:42 »
Heb je laptop 3 nog? Oververhitte laptops hebben vaak als oorzaak dat ze vol stof zitten. Je kunt (buiten doen) proberen je mond op het gedeelte zetten waar normaal de lucht van de ventilatie van de laptop verlaat zetten en dan heel hard blazen. Laatst ook gedaan bij een laptop van een collega. Er komt dan waarschijnlijk een hele stofwolk uit. Is dat het geval, dan net zolang blazen tot er geen stof meer uit komt. Daarna met een stofzuiger stofzuigen op het gedeelte waar het ventilatieroostertje zit (dus waar de lucht de laptop in gaat) en dan een minuutje flink stofzuigen.

Het resultaat zal dan een 'koele' en fluisterstille laptop zijn.
Een laptop kun je het beste op een standaard zetten zoals deze: https://www.google.nl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi1220.photobucket.com%2Falbums%2Fdd451%2FUniqueStyleNL%2Flaptopverhoging2.png&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.uniquestyle.nl%2F2012%2F01%2Ftip-standaard-voor-je-laptop%2F&docid=CMzJ5PoXpjWcCM&tbnid=aLbrMgvScnL7JM%3A&w=680&h=420&bih=609&biw=1153&ved=0ahUKEwil75_eirzNAhWKL8AKHZqBAcsQMwgqKAwwDA&iact=mrc&uact=8, tenminste zoals dit idee. Dan heb je een betere typehouding en de ventilatielucht gaat dan makkelijker de laptop in en uit. Bovendien veel minder stofgevoelig.

zo heb ik een slechtgebouwde laptop van een vriend een keer helemaal uit elkaar geschroefd om alle stof eruit te verwijderen... t hielp 2 maanden.

DarkEra

  • Gast
Re: Recuperatie laptops
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/23, 10:43:46 »
...... omdat ze te traag werkten volgens hem
Typisch Windows-probleem.

Als je bekijkt dat Laptop 1 maar 512 RAM geheugen en 256 MB vRam had en XP draaide lijkt mij dat niet een "Typisch Windows-probleem" en lijkt het me dus logisch dat het systeem trager is omdat men er weinig RAM in heeft zitten, de hardware te oud is en het vergelijkt met een moderne snellere computer. Laptop 2 lijkt me eerder een slecht onderhouden systeem en zitten we hier volgens mij eerder met het typische gevalletje PEBKAC . 

« Laatst bewerkt op: 2016/06/23, 10:45:19 door Maik »

Re: Recuperatie laptops[OPGELOST / AFGEHANDELD]
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/02, 17:15:17 »
De laptops hebben hun bestemming gekregen en ze werken perfect.

Bij deze, zijn er weer twee die een 'Linux' gebruiken.

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.