Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Speed up your machine (TIP)  (gelezen 533 keer)

Speed up your machine (TIP)
« Gepost op: 2014/01/12, 13:42:37 »
Sinds een paar versies Ubuntu terug openden mijn mappen met nautilus ineens erg traag, het openen van bijvoorbeeld een map met vakantie foto's was een drama.
Mijn gedachten waren dat dit het probleem van mijn trage computer was. Totdat ik laatst de filebrowser Thunar eens probeerde en tot mijn grote verbazing werd mijn gigantische map vakantie foto's in een split second geopend.
Nu was mij al bekend dat ook Unity wat meer vergt van een pc dus ook daar was nog wel meer snelheid te behalen.
Dus ook maar eens kijken of er een weg terug was naar de Gnome desktop dat blijkt minder ingewikkeld dan gedacht open een terminal venster en typ sudo apt-get install gnome-session-fallback  daarna uitloggen en kiezen voor Gnome Flasback(No effects)
Vervolgens is het zaak om Thunar je default file browser te maken en ook dat is kinderlijk eenvoudig. Installeer eerst Thunar vanuit het softwarecenter en open vervolgens een terminalscherm en type exo-preferred-applications kies vervolgens hulpprogramma's en kies Thunar als default.

Dat is alles en je oude pc draait weel als vanouds.


 



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Speed up your machine (TIP)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/12, 14:45:16 »
gigantische map vakantie foto's
Maak de opslag van de miniaturen eens leeg en beperk de omvang:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Maak-de-opslagplaats-van-de-miniaturen-leeg-en-beperk-de-omvang
(punt 3, linkerkolom)

Dat zal een pak schelen.  :)

Overigens ben ik geen voorstander van het installeren van een volwaardige tweede bestandbeheerder als Thunar in je Ubuntu..... Kans op rare storingen.

Re: Speed up your machine (TIP)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/12, 14:57:33 »
Ik zou niet weten waarom je rare storingen zou krijgen, Ubuntu heeft zelf een voorziening om default applicatie voor file browsers te kiezen. En het snelheids- voordeel t.o.v Nautilius is enorm ook na het legen van de thumbnail cache.

Misschien dat op de machines met meer geheugen dit verschil niet merkbaar is  maar op mijn machine met max. 2Gb geheugen is het een verademing en dan neem ik de eventuele verstoringen maar voor lief.

Overigens wel bedankt voor die tips voor het legen van de cache.

Re: Speed up your machine (TIP)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/12, 20:50:56 »
Hmm, hier met 4 GB RAM en een SSD merk ik niks van een trage Nautilus (heb wel geen Thunar maar Nautilus is sneller dan dat ik kan bijhouden lol dus dat zegt genoeg...).

Maar Thunar is inderdaad wel iets lichter in theorie, dat klopt. Xfce en GNOME Fallback zijn ook lichter.

Re: Speed up your machine (TIP)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/12, 21:39:45 »
Ook mijn oude netbook even omgezet en ook die loopt weer als een zonnetje