Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ervaringen met dual boot xp ubuntu  (gelezen 9582 keer)

Offline Elles

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Gepost op: 2008/01/24, 17:34:38 »
Hoi

ik werk een paar weken weer met ubuntu...ohh wat werkt dat goed zeg ik was vergeten dat het een fijn besturing systeem is!

mijn huidige opc is ff langs het "ziekenhuis" voor een verse installatie voor xp....
ik heb gevraagd of die kennis een dual boot voor me wil maken..maar kreeg te horend dat het dat xp niet goed met een "os" besturingssystemen kon werken...en niet goed zal draaien.

hier de vraag wie heeft er goede en slechte ervaringen met een dual boot???

het kan zijn dat mijn pc niet geschikt is of zo want ze waren niet duidelijk.
ik kon wel een goede linux pc krijgen...maar dat hoef ik niet want heb al een linux pc en een zoort  aparaatje waar ik met twee pc''s aan kon sluiten....
dat zie ik niet zo zitten want onder mijn tafel  is al een draden massa en wil er niet meer hebben

ik heb me verdiept over dual boots en las hier in de howto's dat de windows de linux partitie niet ziet..en geen rede ziet op te gaan "mopperen" en dat alles prima gaat als je het goed instaaleerd en iets met de grub files aan geeft dat er een dual boot is ofzo

ik heb een AMD65 pc met ongeveer 180 GB

en de vraag waar om zal (mijn) een pc geen dual boot kunnen?
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/24, 18:26:32 »
Er is eigenlijk geen enkele reden dat het niet zou werken. Lees er hier alles over.

Ubuntu kan zowiezo je Windows partitie zien en lezen.  Om het omgekeerde te doen, bestaan er ook dingen, maar weet niet meer direct welke. (Die moet je dan onder Windows installeren of regelen)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/24, 18:33:17 »
Een dual boot moet gewoon werken als Windows of Ubuntu alleen ook werkt.
Ze staan op aparte gedeelten van je harde schijf en hebben weinig met elkaar te maken.

Degene die zegt dat het niet kan of dat het niet goed werkt heeft er waarschijnlijk geen verstand van of is om een of andere reden tegen het gebruik van Linux.

Offline Dave

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/24, 18:33:53 »
wanneer XP goed werkt op die pc zal Ubuntu dat ook kunnen lijkt me.
Dat handige mannetje zal er zelf wel weinig kaas van gegeten hebben.

Offline Elles

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/24, 18:37:14 »
Citaat van: Prosper
Er is eigenlijk geen enkele reden dat het niet zou werken. Lees er

Ubuntu kan zowiezo je Windows partitie zien en lezen.  Om het omgekeerde te doen, bestaan er ook dingen, maar weet niet meer direct welke. (Die moet je dan onder Windows installeren of regelen)
ja dat vond ik ook zo typerend..dat het niet samen werkte....de howto ken ik en hebt het gelezen.
maar juist de vraag....zijn er slechte ervaringen????? met dualboots?
want ik wel zien wie er gelijk heeft ha ha ha

(het kan zijn dat mijn pc dokter een Windows gek is...en mij probeert bij de Windows te houden ofzo)
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Elles

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/24, 18:44:05 »
Citaat van: Prosper
Er is eigenlijk geen enkele reden dat het niet zou werken.
Ubuntu kan zowiezo je Windows partitie zien en lezen.  Om het omgekeerde te doen, bestaan er ook dingen, maar weet niet meer direct welke. (Die moet je dan onder Windows installeren of regelen)
ja dat vond ik ook zo typerend..dat de dual boot niet (zo kunnen) werken  de howto ken ik en hebt het gelezen.
maar juist de vraag....zijn er slechte ervaringen????? met dualboots?
want ik wel zien wie er gelijk heeft ha ha ha (linuxers komen in opstand ;-) )


Citaat van: Johanvd
Degene die zegt dat het niet kan of dat het niet goed werkt heeft er waarschijnlijk geen verstand van of is om een of andere reden tegen het gebruik van Linux.
Citaat van: Dave
wanneer XP goed werkt op die pc zal Ubuntu dat ook kunnen lijkt me.
Dat handige mannetje zal er zelf wel weinig kaas van gegeten hebben.
nou hij kan goed pc bouwen en pc op knappen.....
hij kan linux foob zijn of gewoon fan van gates! of bijde
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/24, 20:13:53 »
Ik werk al een hele tijd met dual-boot : ubuntu en windows xp home.
Werkt perfekt.
Zoals Johanvd zegt hebben de 2 systemen met mekaar niets te maken.
Dus: doen !!
Mijn ervaring:
- Ubuntu werkt duidelijk sneller en is erg leuk dankzij de compiz.
- spelletjes voor de kinderen kun je gewoon in het windows gedeelte laten staan en ze spelen die via windows.
- alle file-systemen typ fat32 en ntfs kan je vanuit windows en ubuntu bereiken.
- in mijn windows deel heb ik ondertussen zelfs de VLC-media-player windows versie geinstalleerd omdat ik daar echt heel tevreden over bent: speelt alle soorten media-files af !
Groetjes

Offline Jan E.

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/24, 21:29:14 »
Goeienavond.

Ik werk hier met een dual-boot van Windows Vista met Ubuntu. Geen enkel probleem. zolang windows maar als eerste op je systeem geinstalleerd is, kan je zonder meer Linux er bij zetten. Omgekeer wordt lastiger.

Mocht je besluiten een aparte data partitie aan te maken, met data die je zowel in Windows als in Linux wilt gebruiken, zorg er dan voor dat de Windows partitie en de data partitie VOOR de Linux partitie staat. Waarom weet ik niet, is gewoon zo... (sorry..)
Dus.. 1 schijf, partitie C: is voor windows, dan komt partitie D voor je data. Vervolgens kan je achter die D: partitie je Linuxpartities aanmaken. Kan gewoon tijden de installatie van Linux, met de in de installer ingebakken tool.

Succes!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Tico

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/24, 21:35:29 »
ik heb menig pc als dual-boot geinstalleerd. Ik heb nog nooit een pc gehad die het niet wilde doen in dualboot. Inderdaad eerst Windows en dan Ubuntu dat werkt het meest makkelijk.

hosti

  • Gast
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/24, 23:29:03 »
complete zever: er is totaal geen reden dat dit problemen zou geven, er is ook geen verschil tussen een installatie op een 6Gig HD of een 200 Gig HD (buiten het verschil in opslagcapaciteit dan). die kerel die je dat heeft proberen wijs te maken kent er geen barst van... buiten het feit gelaten dat win idd. als eerste partitie moet staan.... MS waant zich alleen op deze wereld.

Offline Elles

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/24, 23:44:34 »
Zie je wel...ik ben niet gek!!!!!

ik dacht ook wat is dit voor onzin...

toch even vragen op de forum hoe dat zit

weetje wat het gekke is..hij wou wel mij een 2de pc verkopen met linux...(dus hij staat min of meer open voor linux)
ik zei ik heb al mijn oude pc nog....dan kon die op een apart apparaatje die tussen de 2 pc staan!...dan zit ik met al die draaden onder mijn buro dat zie ik niet zo zitten
ik kan niet bij mij data schijf die moet ik versturen naar mijn e-mail adres die ik op ubuntu kan lezen.....
dus er moet nog gerommeld aan netwerk kabels....zucht....
dan is een dual boot handiger
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Bobbie

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/24, 23:58:51 »
De goede man heeft een herinstallatie nodig door de linux dokters

Offline webnaam

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/25, 22:04:07 »
IK loop tegen het volgende probleem aan: Ik wil naast mijn Windows Vista (Itunes) een dual boot maken met Gutsy. De handleiding werkt perfect tot het moment dat ik mijn windows partitie moet verkleinen. Volgens de handleiding klik je bij de installatieprocedure de partitie aan en verkleint de partitie. Ik kan alleen het type wijzigen en het koppelpunt. Er verschijnt geen invulveld waarin de grootte van de partitie kan wijzigen. Wie helpt mij verder.

Offline Jan E.

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/25, 22:11:39 »
Ik neem aan dat je "handmatige aanpassing" of zoiets hebt gekozen. Dan zou je die keuze moeten krijgen. Wat volgens mij ook kan, is dat je in het partitioneer menu, kiest voor "bewerken".
Maar ik heb Ubuntu pas twee keer geinstalleerd, beide keren dual boot en beide keren zonder problemen, dus helemaal uit mijn hoofd weet ik het ook niet


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/25, 23:44:41 »
Citaat van: webnaam
IK loop tegen het volgende probleem aan: Ik wil naast mijn Windows Vista (Itunes) een dual boot maken met Gutsy. De handleiding werkt perfect tot het moment dat ik mijn windows partitie moet verkleinen. Volgens de handleiding klik je bij de installatieprocedure de partitie aan en verkleint de partitie. Ik kan alleen het type wijzigen en het koppelpunt. Er verschijnt geen invulveld waarin de grootte van de partitie kan wijzigen. Wie helpt mij verder.
Kies niet voor handmatige installatie, maar fiets door met de automaat. Die suggereert op een gegeven moment om de Windowspartitie te verkleinen en op de vrijgekomen ruimte Ubuntu te zetten. Veel makkelijker: je kunt dan gewoon akkoord gaan en je krijgt vanzelf een tweevoudig opstartbare PC.

Wel eerst Windows zichzelf laten defragmenteren.

Groet, Pjotr.

Offline lcup

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/26, 10:53:59 »
Gebruik de dualboot al een week of vier De harde schijf had ik vooraf al gepartioneerd. Alleen wil Windows iedere keer een nieuw volume installeren, maar dat mag ik onder beperkte rechten niet. Dat moet ik dan annuleren. Voor de rest geen problemen.

Offline Elles

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/26, 13:42:58 »
heb gevraagd aan die kennis... over dual boot...
hij zei dat het mogelijk was maar niet aan te raden.
op den duur gaat de kwaliteit van de pc weg
Ik weer ja maar op forums hebben ze juist goede ervaringen!
ja maar dat zijn wizz kids...computer deskundigen.....

en is een goede howto die je stap voor stap kan doen....
ja mar die zijn ook niet goed zei die kennis
en ik zij nog dan laat ik door een wizz kid mijn pc een dual boot maken....
ja maar je krijg toch problemen.....de wizz kid kan het oplossen.

nu weet ik het helemaal niet meer!!!
want ik ben geen wizz kid :(
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/26, 13:50:23 »
Ik vrees dat je raad vraagt aan iemand die totaal geen verstand heeft van computers en software Gohelena.

Wij zijn geen wizkids.

Moet je eens aan hem vragen of het mogelijk is een dualboot van Windows XP en Windows NT.
Omdat hij verstand heeft van Windows zal hij zeggen dat dit probleemloos mogelijk is.

Je moet niet twijfelen gewoon doen.

En zeker geen raad vragen aan mensen die er geen verstand van hebben.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mcgyver

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/26, 13:53:18 »
Die kennis van je weet er blijkbaar niets van. Ik heb al langer dan 2 jaar een dual boot. Kan hij je ook uitleggen waarom "de kwaliteit van de pc weggaat"? Ik wacht met smart op zijn antwoord. Denk ie echt dat zoveel mensen moedwillig hun pc zouden vernielen? Nog nooit zo een kul gehoord. Volgens je deskundige kennis zitten hier dus 8000 whizkids op dit forum. Nou, ik ben echt geen "whiz" (en nog minder kid). Als ie echt verstandig is houdt ie voortaan z'n mond over dingen waar ie geen verstand van heeft.

Offline bwman

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/26, 14:59:00 »
woooowww ik ben een wizzkid woowww
eerste maal dat iemand me zo noemt. maar om kort te zijn ik draai nu al een jaar dualboot zonder problemen en de kwaliteit van mijn pc is gewoon nog hier hoor (is niet gaan lopen) het gedacht alleen maar, en die handleiding om dit te doen is gemakkelijk te volgen en niet moeilijk je moet er gewoon aan beginnen. en je zal merken dat na verloop van tijd je meer en meer ubuntu zal waarderen.
greets Chris
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/26, 16:37:01 »
Inderdaad gewoon doen, maar vergeet niet om een image te maken voordat je ermee begint. Dat wil zeggen: gebruik een programma dat bit-voor-bit (dus geen "gewone" back-up) je schijf kan kopieĆ«ren naar een externe harde schijf of stel DVD's. Dit kan bijvoorbeeld  met Acronis True Image, dat is een programma dat ook nederlandstalige edities kent (via de software-uitgever Easy Computing). Mocht er iets fout gaan bij het installeren of zo, dan kun je die image gebruiken om de boel weer goed te zetten.

En ik raad je aan die kennis van je links te laten liggen als het gaat om computers. Hij denkt wat te weten, maar dat is niet hetzelfde als er echt verstand van hebben. Die bewering van hem over "stuk gaan" lijkt mij plaatsbaar in dezelfde categorie als "pc uitzetten is slecht voor de harde schijf". Juist ja, categorie broodje aap. Bovendien, wat is "stuk" dan volgens hem? Een "stukke" computer bestaat volgens mij niet, wel computers met een of ander mankement. En dat is natuurlijk heel wat anders.

Offline webnaam

  • Lid
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/28, 10:48:36 »
ven nog terug komen op de automatische installatie bij dual boot. De handleiding gaat specifiek uit van een handmatig instelling. Ik ben bang dat indien gekozen wordt voor de automatische installatie dat de windows partitie verdwijnt, en daarmee mijn gehele itunes bibliotheek (> 20 GB). Kan iemand mij vertellen dat nadat gekozen is voor een automatisch installatie dat Ubuntu nog een keer terugkomt met de voorgestelde instellingen en de vraag of je deze instellingen wil bevestigen ? Indien dat het geval is dan ben ik enigzins gerustgesteld en kan dan de installatie doorvoeren .

Alvast bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/28, 11:10:17 »
Citaat van: webnaam
ven nog terug komen op de automatische installatie bij dual boot. De handleiding gaat specifiek uit van een handmatig instelling. Ik ben bang dat indien gekozen wordt voor de automatische installatie dat de windows partitie verdwijnt, en daarmee mijn gehele itunes bibliotheek (> 20 GB). Kan iemand mij vertellen dat nadat gekozen is voor een automatisch installatie dat Ubuntu nog een keer terugkomt met de voorgestelde instellingen en de vraag of je deze instellingen wil bevestigen ? Indien dat het geval is dan ben ik enigzins gerustgesteld en kan dan de installatie doorvoeren .

Alvast bedankt
Zolang je maar niet kiest voor "gebruik de hele schijf", is er niks aan de hand en gaat het goed.  Standaard stelt de installeerder die optie niet voor, dus je moet er wat voor doen om de zaak te verknallen.

Overigens: ik raad je *met klem* aan, om eerst een externe reservekopie te maken van al je belangrijke bestanden, inclusief Itunes. Op DVD's branden of iets dergelijks. Dat is trouwens altijd een goed idee, of je nou Ubuntu installeert of niet. Bovendien: als de stroom ineens uitvalt of zo, net terwijl je aan het installeren bent....

Groet, Pjotr.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2008/01/28, 12:37:10 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: webnaam
ven nog terug komen op de automatische installatie bij dual boot. De handleiding gaat specifiek uit van een handmatig instelling. Ik ben bang dat indien gekozen wordt voor de automatische installatie dat de windows partitie verdwijnt, en daarmee mijn gehele itunes bibliotheek (> 20 GB). Kan iemand mij vertellen dat nadat gekozen is voor een automatisch installatie dat Ubuntu nog een keer terugkomt met de voorgestelde instellingen en de vraag of je deze instellingen wil bevestigen ? Indien dat het geval is dan ben ik enigzins gerustgesteld en kan dan de installatie doorvoeren .

Alvast bedankt
Zolang je maar niet kiest voor "gebruik de hele schijf", is er niks aan de hand en gaat het goed.  Standaard stelt de installeerder die optie niet voor, dus je moet er wat voor doen om de zaak te verknallen.

Overigens: ik raad je *met klem* aan, om eerst een externe reservekopie te maken van al je belangrijke bestanden, inclusief Itunes. Op DVD's branden of iets dergelijks. Dat is trouwens altijd een goed idee, of je nou Ubuntu installeert of niet. Bovendien: als de stroom ineens uitvalt of zo, net terwijl je aan het installeren bent....

Groet, Pjotr.
Gebruik bij voorkeur een bit-voor-bit backup, een zogenoemde image. Dan heb je een reservekopie van niet alleen je normale bestanden, maar ook van de verborgen en niet te vergeten al je instellingen etc. Mocht het fout gaan (zoals Pjotr het al zei, de kans daarop is klein), dan kun je die over je harde schijf laten jakkeren om de boel weer in "oorspronkelijke"  staat terug te brengen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ervaringen met dual boot xp ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2008/01/28, 14:26:56 »
Terzijde:
@ Richard_Rahl: volgens je profiel woon je in Tilburg. Ken je de HCC daar? We willen met een aantal mensen een Linuxwerkgroep gaan oprichten, en we hebben leden nodig....

Kom eens kijken op een HCC-avond? 12 februari is er weer een:
http://www.hccbrabant.nl/

Groet, Pjotr.