Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WLAN-ontvanger versterken  (gelezen 11542 keer)

Offline track

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/20, 16:59:18 »
Hier is dat bestandje, ik ga er maar vanuit dat het geen kwaad gaan om al die info op internet te plempen.  :)
Dat begrijp ik wel, maar de lshw levert echt alleen de gegevens van je hardware op.
En voor mij zou dat niet bij de geheimen behoren.  Anders kijk zelf even wat er in staat !

In jouw "ijzerwaren.html" vind ik twee dingen:
1. De video staat in een grijs hokje.  Hij werd dus niet goed herkend en / of je hebt niet de passende driver in gebruik.
   (maw je kunt hier ooit iets verbeteren)
2. De wireless staat er heel aan het eind.  (de bedraad ethernet is er ook maar hij staat niet aan)
    Blijkbaar wordt hij mede aangestuurd door de SiS 191-chip die er in zit.  (maar dat is mij ook niet helemaal duidelijk)

Wordt de draadloos dus ook van die SiS 190/191  driver verzorgd ?
En vind je die driver bij jou terug ?

track

Offline eXtreem

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/20, 18:00:40 »
Alleen als het een usb-adapter is, en dat was het niet.

Ook als het een ingebouwde Wifi kaart betreft, kan het zijn dat deze met lsusb te zien is. Vooral bij laptops wordt veel gebruik gemaakt van een interne USB poort om deze op aan te sluiten...

Heeft Ubuntu niet net zo als in Windows een optie om de powermanagement aan te passen voor de kaart? In Windows is mijn ervaring, dat als ik de energiebesparing van de kaart uitzet (via apparaatbeheer) dat deze meer signaal pakt...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline JacobK

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/20, 22:05:43 »
Voor de zekerheid dan maar:

Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 003: ID 18e8:6229 Qcom RT2573
Bus 001 Device 002: ID 0bda:0158 Realtek Semiconductor Corp. Mass Stroage Device
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub


Maar dat is zo te zien ook niks.

Ik snapte er al niks van, maar nu nog moinder  :|

Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/20, 22:08:56 »
Ahhh, daar zit em :).
Bus 001 Device 003: ID 18e8:6229 Qcom RT2573

Dit is er eentje met de rt73 chip. Volgens Pjotr kan deze beter werken en hij geeft ook een handleiding op zijn site:
http://sites.google.com/site/computertip/ralinkrt73

Let er ook op wat hij erbij zegt:
Citaat
Het is een hele klus, waarbij u diep onder de motorkap van Linux duikt.

Offline mrGee

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #29 Gepost op: 2009/04/20, 22:58:12 »
Hallo

Nog even wat ter verduidelijking inzake lspci daar laat linux inderdaad soms niet alle
hardware zien.Dat ligt eraan hoe actueel de de pci-id database is. Bij dit project;
http://pciids.sourceforge.net/
staat hoe je hem kunt downloaden en actualiseren. Let wel; heb ik zelf allemaal niet geprobeerd, aangezien ik
nog niet op recente hardware heb gelspciet (mooi nieuw werkwoord  ;)) En deze info heb ik uit 1 van de
duitse C't Linux specials.03/08

En op mijn (helaas nu net uitgeleende) testlaptop waar ik 8.04 en 8.10 en 9.04 had staan, had ik ook flinke
verschillen in signaal sterkte met dezelfde kaart, maarja uitgeleend dus  :(

Groeten Gerrit


-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline JacobK

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #30 Gepost op: 2009/04/21, 13:30:39 »
Ahhh, daar zit em :).
Bus 001 Device 003: ID 18e8:6229 Qcom RT2573

Dit is er eentje met de rt73 chip. Volgens Pjotr kan deze beter werken en hij geeft ook een handleiding op zijn site:
http://sites.google.com/site/computertip/ralinkrt73

Let er ook op wat hij erbij zegt:
Citaat
Het is een hele klus, waarbij u diep onder de motorkap van Linux duikt.

Als ik het goed begrijp is de standaard-driver niet goed, en met deze methode installeer je een nieuwe? Ik heb de tijd vanmiddag, dus ik ga er maar eens aan zitten.  :)

Offline JacobK

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #31 Gepost op: 2009/04/21, 13:43:49 »
Ik heb hier een scriptje gevonden die dit allemaal automagisch doet, alleen ik begrijp het niet helemaal: er staat "Download the tarball (below), extract the folder contained in it, open up a command line, move to the directory you extracted it in, then type: sudo python install_rt73_drivers.py"

Maar wat bedoelt hij met het dik gedrukte?

Offline track

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #32 Gepost op: 2009/04/21, 13:51:29 »
Je hebt de boel naar een bepaalde map ontpakt toch ?
Nu zal je in de terminal een cd [bepaalde_map] doen. (het juiste pad invullen uiteraard..)
Dat is de bedoeling.

Dat scriptje is afkomstig van de aanbevolen site (van Pjotr) dan ?
Want anders zou zo'n script echt  heel gevaarlijk kunnen zijn. 
Door iets vanuit een onbetrouwbare bron te installeren kun je ook een Linux-systeem aan ongedierte onderwerpen !

track

Offline JacobK

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #33 Gepost op: 2009/04/21, 14:16:08 »
Ik snap dat een scriptje van een willekeurige site levensgevaarlijk kan zijn, maar gelukkig was het niet een willekeurige site, maar ubuntuforums.org. De maker heeft inmiddels ook een GUI installer gemaakt, die staat hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=923387

Wel bedankt voor de waarschuwing in ieder geval!

Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #34 Gepost op: 2009/04/21, 14:27:41 »
Dat scriptje is afkomstig van de aanbevolen site (van Pjotr) dan ?
Want anders zou zo'n script echt  heel gevaarlijk kunnen zijn. 
Door iets vanuit een onbetrouwbare bron te installeren kun je ook een Linux-systeem aan ongedierte onderwerpen !

Er zijn wel heel wat meer mensen die ook zo een site als Pjotr hebben. Maar dat maakt hun nog niet onbetrouwbaar.


Die GUI ziet er netjes uit. Hij geeft de broncode erbij (zet hem zelfs specifiek in de post) en niemand klaagt over gevaarlijke codes.

Offline track

  • Lid
Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #35 Gepost op: 2009/04/21, 17:36:51 »
Het probleem is dat velen niet zelf kunnen zien wat gevaarlijk kan zijn en wat niet.

Inderdaad zijn er een hele reeks sites van verdienstelijke Ubuntero's met heel goede programma's en scriptes.
Maar er zit een aantal tussen die zonder kwade bedoeling iets erin hebben zitten dat het systeem instabiel maakt.
(en zoiets kan sneller gebeuren dan je maar denkt, ook bij mij hoor !)

En je hebt toenemend commerciƫle sites die met luidkeelse reclame in een Win..-achtige trant
"de nieuwste kant-en-klaar-pakketten" (van 2007 dan ..) en andere rotzooi aanbieden.
En steeds weer trappen de mensen erin.  Alleen de afgelopen 2 maanden heb ik hier op het forum
minstens 6 mensen gezien die op  die manier hun systeen volledig in de soep gestuurd hebben.

En nu zit ik hier steeds te waarschuwen en van "niet doen" te zeuren totdat ik de naam heb van niet anders te kunnen ...

Maar ik heb echt geen zin om toe te kijken hoe de mensen telkens weer dergelijke dingen doen
en ik hen daarna weer kan helpen om hun comp weer op een rij te krijgen.  Het is ook zonde voor mijn tijd en inzet !

Dus - wat doen ??
Soms weet ik het ook niet.

track

Re: WLAN-ontvanger versterken
« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/03, 15:19:23 »
Kijk ook even of je router niet op een kanaal uitzend waar veel van je buren ook op zitten dat stoort het signaal ook wel eens.

Meeste netwerken zitten op 1, 6, 11 er zijn in europa 13 kanalen je moet er wel wat ruimte tussen houden kijk even hoeveel netwerken op bepaalde kanaal zitten
en probeer dan juist die kanaal niet te kiezen maar een andere.