Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu Photorec / Testdisk  (gelezen 4192 keer)

Offline yJi

  • Lid
Xubuntu Photorec / Testdisk
« Gepost op: 2012/01/19, 11:16:13 »
Is photorec en testdisk gemakkelijk te gebruiken op mijn usb-disks?
Beide disks zijn nooit door mij gepartitioneerd eigenlijk.
De ene is door een pc-winkel gedaan en de andere heb ik bij Aldi gekocht.
Kun je dat duidelijk aan mij uitleggen?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/28, 11:48:23 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/19, 11:36:07 »
Op hun site staat een redelijk duidelijke uitleg met een voorbeeld recovery.
Helaas niet in het nederlands, maar hopelijk is dat geen probleem.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Offline yJi

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/21, 17:16:56 »
Op hun site staat een redelijk duidelijke uitleg met een voorbeeld recovery.
Helaas niet in het nederlands, maar hopelijk is dat geen probleem.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Ja, dat is inderdaad wel heel duidelijk, maar kun je, moet je zo´n externe disk
anders partioneren dan slechts die ene partitie waar beide schijven nu dan in staan?
Op beiden is mogelijk daar wel ruimte voor, want mijn eerste schijf heeft maar ongeveer
35 GiB in gebruik van de 250 GiB, en de andere slechts 50 GiB in gebruik van de 300 GiB.

Dat vraag ik omdat mijn schijven soms/dikwijls niet eens te zien zijn onder Xubuntu.

« Laatst bewerkt op: 2012/01/26, 16:45:24 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/26, 16:46:01 »
Nou lang genoeg gewacht op een reactie daarop enne die kwam er dus niet!
Dus ga ik dat ook maar niet doen hoor, of zal ik het toch maar voor een deel in een data/foto partitie en de andere alleen voor programma data partitioneren?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/26, 16:48:05 »
Op hun site staat een redelijk duidelijke uitleg met een voorbeeld recovery.
Helaas niet in het nederlands, maar hopelijk is dat geen probleem.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Ja, dat is inderdaad wel heel duidelijk, maar kun je, moet je zo´n externe disk
anders partioneren dan slechts die ene partitie waar beide schijven nu dan in staan?
Op beiden is mogelijk daar wel ruimte voor, want mijn eerste schijf heeft maar ongeveer
35 GiB in gebruik van de 250 GiB, en de andere slechts 50 GiB in gebruik van de 300 GiB.

Dat vraag ik omdat mijn schijven soms/dikwijls niet eens te zien zijn onder Xubuntu.


Hoe bedoel je dit precies?

Offline yJi

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/26, 16:57:49 »
Op hun site staat een redelijk duidelijke uitleg met een voorbeeld recovery.
Helaas niet in het nederlands, maar hopelijk is dat geen probleem.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Ja, dat is inderdaad wel heel duidelijk, maar kun je, moet je zo´n externe disk
anders partioneren dan slechts die ene partitie waar beide schijven nu dan in staan?
Op beiden is mogelijk daar wel ruimte voor, want mijn eerste schijf heeft maar ongeveer
35 GiB in gebruik van de 250 GiB, en de andere slechts 50 GiB in gebruik van de 300 GiB.

Dat vraag ik omdat mijn schijven soms/dikwijls niet eens te zien zijn onder Xubuntu.


Hoe bedoel je dit precies?

Hoe ik dit bedoel is als volgt. Ik heb 2 ext. usb-schijven die allebei als zijnde als één partitie te zijn geformateerd en ingedeeld. Dus op de ene schijf dus één partitie van 250GB, en op de andere dus maar één partitie van 300 GB.
Is het dan niet verstandiger om daar maar op elke schijf tenminste twee partities van te maken, of is dat eigenlijk een beetje raar of zelfs dom?
(hopelijk duidelijk genoeg zo ;) )
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/26, 17:12:51 »
Als je bestanden gaat herstellen is het zaak om de herstelde bestanden op een andere schijf op te slaan! Als je het op dezelfde schijf doet (maakt niet uit of er 1, 2, 3 of 100 partities zijn) wordt de kans dat het succes geeft aanzienlijk kleiner!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/26, 17:19:41 »
Photorec en testdisk zijn programma's, die files van een defecte hd's of defecte file systeem probeert terug te halen.
Dus beide programma's hebben niks te maken met partities maken.

In ubuntu zit, "schijf beheer" of "disk utility", hier kun je partities maken.

Offline yJi

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/26, 17:23:07 »
Photorec en testdisk zijn programma's, die files van een defecte hd's of defecte file systeem probeert terug te halen.
Dus beide programma's hebben niks te maken met partities maken.

Maar beide programma's zeggen dat er geen fouten staan op mijn beide ext. usb schijven, dus die optie is dus nu uit.
Met gparted kan het dus wel qua partities?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/26, 17:25:37 »
Als je bestanden gaat herstellen is het zaak om de herstelde bestanden op een andere schijf op te slaan! Als je het op dezelfde schijf doet (maakt niet uit of er 1, 2, 3 of 100 partities zijn) wordt de kans dat het succes geeft aanzienlijk kleiner!

Dan komt dus weer gparted meedoen om de ext. usb-schijven wel anders in te delen?
Volgens testdisk staan er geen fouten op de beide ext. usb-schijven.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/26, 18:01:13 »
Leg eens duidelijk uit wat je wilt. Ik weet niet waar je naar toe wilt.

Ben je files kwijt?
Zijn de hd's defect of denk je dat?

Offline yJi

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/26, 22:50:17 »
Wanneer je ext. usb schijven GEEN fouten bevatten volgens testdisk, dan kan je met GParted de indeling veranderen.
GParted werkt heel makkelijk. Wil je (want ik begrijp niet helemaal of je nu 2 aparte usb externe hd's hebt of dat je er 1tje hebt met 2 aparte partities) dat alles 1 partitie wordt of wil je meerder aanmaken?



Staat het hier niet duidelijk dan in het antwoord aan Timo: "Volgens testdisk staan er geen fouten op de beide ext. usb-schijven."
Dus ja ik heb dus twee externe usb-schijven en omdat de bestanden (data en foto's anders opgeslagen wordt in linux systemen dan in XP), is het dan niet beter om die schijven, of één ervan, daartoe in te richten (te partitioneren).
Dat is mijn vraag dus.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline softbart

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/27, 09:31:05 »
Ik denk dat @yli zelf nog niet weet wat ze wil. Ze gebruikt 2 systemen. 2 externe HD's.
Wordt niet aangegeven hoe vaak en hoe veel welke syteem voor data wordt gebruikt.
Wordt niet aangegeven of de externe HD's gebruikt worden voor directe data opslag of voor backup.
Dit zijn allemaal elementen die bepalen hoe een schijf wordt ingericht.
Dus vertel wat je echt wil. Dan pas kan een gericht advies gegeven worden.
Het gaat tenslotte om 85 GB data welke je niet kwijt zou willen raken.

groet,

Theo

Offline yJi

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/27, 12:23:14 »
Goede uitleg van wat je wilt, wat het probleem eventueel is en wat je aan oplossing zou willen, is echt een vereiste, omdat wij dan weten wat je precies wilt. En dus kunnen wij met een gepaste oplossing komen.
Nu is het echter te onduidelijk.

De titel opmvat Photorec/Testdiks, maar het blijkt dat je je schijven wilt her-partitioneren en dat heeft met Photorec en Testdiks weinig van doen.
Vandaar dus.

Ja, dat laatste wat je zegt bleek ook eerst zo te zijn. Toen heb ik testdisk opgehaald op advies en via dat programma bleek dat deze beide ext. usb-schijven geen fouten hebben volgens testdisk.

Nu zegt softbart dan ook nog dat ik zelf niet duidelijk ben. Dat is immers waar ik toen al lang mee werkte, met XP dus en voorgangers (vanaf DOS t/m XP).
Onder XP heb ik deze beide schijven aangeschaft en daar werkten ze allebei prima, één voor data opslag en één voor foto opslag. Dus, toen ook al wel gescheiden dus hoor.
Toen kwam linux om de hoek en op zich werkt het sneller en veiliger naar mijn gevoel, maar toch bleek toen ook dat de problemen zich voordeden ook met mijn Beide Ext. USB-Schijven.
Want vaak herkent linux de beide ext. usb-schijven vaak niet eens. Dan blijken ze dus ook onvindbaar.
Dus mogelijk wanneer ik ze anders indeel, met een XP partitie en een Linux-partitie, of dan de problemen met het linux systeem ook voorbij is.
Dank u voor uw aandacht.
 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/27, 20:35:31 »
..... vaak herkent linux de beide ext. usb-schijven vaak niet eens. Dan blijken ze dus ook onvindbaar.
Dus mogelijk wanneer ik ze anders indeel, met een XP partitie en een Linux-partitie, of dan de problemen met het linux systeem ook voorbij is.

't Is niet zo dat Linux een harde schijf/partitie 'herkent' omdat die schijf/partitie de naam Linux heeft, hoor. ;) Zelfs wanneer die schijf/partitie geformatteerd is in een 'Windows-formaat', zoals FAT of NTFS, kun je hem prima gebruiken met Linux.
Andersom kan niet. Windows 'ziet' een schijf/partitie die in een 'Linux-formaat', zoals ext4, is geformatteerd, niet. Dus wanneer je op zo'n externe schijf twee partities aanmaakt, waarvan bijvoorbeeld de ene in NTFS en de andere in ext4, dan ziet Linux beide partities, maar Windows slechts die ene die in NTFS is geformatteerd.
Dat zou dan betekenen dat je als je met XP computert, alleen het NTFS-gedeelte van die externe harde schijf kunt gebruiken om data op te parkeren. Zonde van de ruimte die je dan niet kunt gebruiken vanuit Windows.
Ik zou ze partitioneren in NTFS (als ze dat al niet zijn), zodat je de volledige schijf én vanuit Linux én vanuit Windows kunt gebruiken.

Wanneer je die beide externe schijven alleen gebruikt om (persoonlijke) data op te zetten, dan maakt het niet uit in hoeveel partities ze verdeeld zijn. Eén partitie met een aantal hoofdmappen voor bijvoorbeeld documenten, foto's, muziek enzovoort, en eventueel daarin weer net zoveel submappen als jij wilt, is net zo goed als een harde schijf met een partitie voor documenten, een partitie voor foto's, een partitie voor..........

Heb je Windows al eens een schijfcontrole-met-repareren-van-gevonden-fouten laten uitvoeren op die beide externe schijven?
En, net als Femke98 al zei, gebruik je wel de optie 'Hardware veilig verwijderen', wanneer je zo'n externe schijf hebt gebruikt in Windows (én in Linux)? Zomaar de usb-stekker eruit trekken is niet bevorderlijk voor een goede herkenning in Linux (of Windows).
Heb je al geprobeerd of Linux die externe schijven wél herkent als je een andere usb-ingang gebruikt?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/27, 20:46:27 door Mikkel »

Offline yJi

  • Lid
Re: Photorec / Testdisk
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/28, 11:01:52 »
..... vaak herkent linux de beide ext. usb-schijven vaak niet eens. Dan blijken ze dus ook onvindbaar.
Dus mogelijk wanneer ik ze anders indeel, met een XP partitie en een Linux-partitie, of dan de problemen met het linux systeem ook voorbij is.

't Is niet zo dat Linux een harde schijf/partitie 'herkent' omdat die schijf/partitie de naam Linux heeft, hoor. ;) Zelfs wanneer die schijf/partitie geformatteerd is in een 'Windows-formaat', zoals FAT of NTFS, kun je hem prima gebruiken met Linux.
Andersom kan niet. Windows 'ziet' een schijf/partitie die in een 'Linux-formaat', zoals ext4, is geformatteerd, niet. Dus wanneer je op zo'n externe schijf twee partities aanmaakt, waarvan bijvoorbeeld de ene in NTFS en de andere in ext4, dan ziet Linux beide partities, maar Windows slechts die ene die in NTFS is geformatteerd.
Dat zou dan betekenen dat je als je met XP computert, alleen het NTFS-gedeelte van die externe harde schijf kunt gebruiken om data op te parkeren. Zonde van de ruimte die je dan niet kunt gebruiken vanuit Windows.
Ik zou ze partitioneren in NTFS (als ze dat al niet zijn), zodat je de volledige schijf én vanuit Linux én vanuit Windows kunt gebruiken.

Wanneer je die beide externe schijven alleen gebruikt om (persoonlijke) data op te zetten, dan maakt het niet uit in hoeveel partities ze verdeeld zijn. Eén partitie met een aantal hoofdmappen voor bijvoorbeeld documenten, foto's, muziek enzovoort, en eventueel daarin weer net zoveel submappen als jij wilt, is net zo goed als een harde schijf met een partitie voor documenten, een partitie voor foto's, een partitie voor..........

Heb je Windows al eens een schijfcontrole-met-repareren-van-gevonden-fouten laten uitvoeren op die beide externe schijven?
En, net als Femke98 al zei, gebruik je wel de optie 'Hardware veilig verwijderen', wanneer je zo'n externe schijf hebt gebruikt in Windows (én in Linux)? Zomaar de usb-stekker eruit trekken is niet bevorderlijk voor een goede herkenning in Linux (of Windows).
Heb je al geprobeerd of Linux die externe schijven wél herkent als je een andere usb-ingang gebruikt?

Antwoord aan Femke98 en Mikkel:

Ik heb maar één BenQ joybook R31E en niet meer hoor. Vroeger had ik een netwerk door mijn hele huis. Daar had ik toen nog 5 desktops staan. Nu is dat al 7 jaar niet meer zo. Vertaalwerk was daar de reden voor, plus mijn contacten met Indonesia daar. Daarnaast had ik toen ook nog een BBS, raad te plegen via het modem toen.

Alle ext. usb schijven worden nimmer zo maar losgekoppeld van mijn joybook, ik koppel ze altijd officieel af van windows. Bij de ene is het dan op stop in het progje en dan de ext. stroomtoevoer uit te zetten van de schijf en bij de andere eerst op stop in het progje daarvoor, en dan pas de usb-stekker eruit te halen. Dus nimmer zo maar uit het systeem gehaald.
Defragmenteren doe ik wekelijks wanneer er veel is bijgeplaatst of verwijderd, anders maandelijks.

Onder Linux begonnen mijn problemen met deze twee schijven en nu ook nog weer met mijn digi camera. Die camera wordt niet eens meer door Xubuntu 11.10 herkent (onder 10.04 nog wel). Dan haal ik de kaart uit mijn camera en plaats hem in mijn kaartreader, dan nog wordt het gewoonweg ook niet eens herkent.
Andere usb poorten gebruiken heeft geen enkele zin, geven ook precies hetzelfde resultaat.

Volgens Gparted zijn ze door de fabriek? of de verkoper, (de beide ext. usb-schijven), in NTFS geformateerd in een grote partitie.

Deze vraag hoe deze beide ext. usb-schijven in te delen ontstond pas bij mij na het in gebruik nemen van Linux systemen. Eerst heb ik Ubuntu geprobeerd en nu dan een tijdje al Xubuntu.
En ja ik heb dat dus ook eerst zo bedacht, dat NTFS op beide schijven een uikomst kan zijn voor beide systemen. Dus voor XP en voor Linux, maar nu blijkt bij mij, dat bij mij, dat te vaak niet zo is.

Hopelijk begrijpen jullie mij nu (wat) beter.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/28, 18:04:05 »
Citaat
Alle ext. usb schijven worden nimmer zo maar losgekoppeld van mijn joybook, ik koppel ze altijd officieel af van windows. Bij de ene is het dan op stop in het progje en dan de ext. stroomtoevoer uit te zetten van de schijf en bij de andere eerst op stop in het progje daarvoor, en dan pas de usb-stekker eruit te halen. Dus nimmer zo maar uit het systeem gehaald.
Defragmenteren doe ik wekelijks wanneer er veel is bijgeplaatst of verwijderd, anders maandelijks.

Wat ik hieruit lees, is dat je ze NIET via de balk en dan hardware verwijderen, verwijderd.
(voorbeeld is van Win7, maar in XP staat dat icoontje dan ook rechts onderin op de taakbalk)

via dit dus.
Na het klikken op dat pijltje klik je met de rechtermuisknop op het hierboven rood omcirkelde icoontje. Je krijgt dan een overzicht van de aangesloten opslagapparaten. In dit geval is er een externe harde schijf van Western Digital aangesloten (‘My Book’). Door op ‘Uitwerpen’ te klikken verwijder je het apparaat veilig uit Windows, waarna je het kunt loskoppelen. Als je het apparaat de volgende keer weer aansluit, zal het weer gewoon worden herkend.

Verder heb je dus een dualboot op je BenQ joybook R31E en daaraan heb je 2 externe HD's hangen. (correct me if I wrong)

De fabriek formatteert standaard schijven als NTFS (vroeger niet, maar nu wel) en dat is gunstig, omdat Windows en Ubuntu deze dan kan lezen. Windows kan geen ext4 lezen.
Linux kan dus zowel NTFS als ext4 lezen, Windows alleen NTFS.

De externe schijven zijn hoe groot?

En je cardreader, hoe haal je doe uit Windows? Want ook die moet correct worden afgekoppeld in Windows, anders is deze niet te zien in Ubuntu.

Ja dat gaat via het icoontje rechts onderin bij XP, en hetzelfde geldt ook voor mijn cardreader. Dus ook eerst met rechts erop klikken dan krijg je een programma-menu met optie(s), daar klik je op en dan op stop, dan geeft ie immers ook een boodschap dat ie kan worden verwijderd.

En ja ik heb een dualboot en ik hou dat ook zo.  Want niet alle programma's onder XP, doen het niet allemaal onder Ubuntu/Xubuntu.
O, maar hangt nog wel wat meer aan hoor, mijn HP PSC 1410 dus ook, mijn externe speakers ook. Soms zijn die wel zichtbaar op de terminal na lsusb, maar ook vaak gewoon niet hoor, terwijl ik die dus al nooit verplaats.

yvon@Joybook-R31:~$ lsusb
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 002: ID 0471:0104 Philips (or NXP) DSS330 Digital Speaker System [uda1321]
Bus 003 Device 003: ID 03f0:4d11 Hewlett-Packard PSC 1400
yvon@Joybook-R31:~$

Dat van die poorten snap ik niet want onder linux is er maar één een 2.0 root hub, en 3 x een 1.1 root hubs, maar die 2.0 root hub is nimmer in gebruik ook niet met één of beide ext. usb schijven eraan.

De fysiek grootste eerste ext. usb-schijf is 250 Gbyte groot, waarvan ongeveer 50Gbyte in gebruik is. (Bij een comp.zaak gekocht)
De fysiek kleinste schijf is de Promedia schijf die geen externe stroom aansluiting heeft en die is 320 Gbyte, waarvan ongeveer 45 Gbyte in gebruik is. (Ooit bij Aldi gekocht)

Ik dacht dat ik je vragen zo beantwoord heb.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/28, 20:00:06 »
Een hd zonder stroom kan problemen veroorzaken. Omdat er dan niet genoeg stroom geleverd wordt, dit kan per pc anders zijn.

Een hub zonder stroom adapter kan problemen veroorzaken, omdat je dan gemakkelijk teveel apparaten kan aansluiten.

Dus test wanneer het precies voorkomt.
Een pc heeft ook meestal voorkant en achterkant een usb aansluiting, deze kunnen verschillen, dus ook proberen.

In linux meerdere keren lsusb proberen en even wachten totdat je je hardware ziet.

En als je met lsusb je hd ziet maar in nautilus niet, dan kan dit met de rechten die jij hebt op de hd.

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/28, 23:48:16 »
En mag ik nog vragen of de USB dingen, (dus de schijven en cardreader plus printer) allemaal apart in je pc zitten of met een hub?

Want schijven via een hub, kan moeilijkheden veroorzaken.

Zitten ze allemaal apart, dan snap ik niet waarom ze dan soms wel en soms niet gezien worden. Dan houdt het voor mij ook op.

Maar dat is niet je vraag. Je vraag is of je de externe harde schijven anders moet indelen, maar ja......dat weet ik niet. Dat is helemaal aan je zelf natuurlijk. Of het probleem oplost wat je hebt, ik denk van niet.

Nee Femke98, de USB dingen zitten allemaal nu op vier verschillende USB-ingangen, heel even heb ik een HUBje gebruikt maar toen had ik deze problemen ook al. Nu weer gewoon op elke poort één USB ding.

Dan laat ik dit maar zo als het nu is hoor. Beter dan ook om zeker XP te houden, en ja ik heb daar ook voor betaald hé met de aanschaf van deze BenQ joybook in 2006. Ik geloof nu ook niet meer dat een andere indeling van mijn USB-schijven nog iets kan verbeteren.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/29, 00:03:25 »
Een hd zonder stroom kan problemen veroorzaken. Omdat er dan niet genoeg stroom geleverd wordt, dit kan per pc anders zijn.

Die zonder eigen spanning/stroom wordt nog het vaakst wel gezien, die met eigen spanning/stroom meestal nooit in ubuntu en nu dan Xubuntu.

Citaat van: jan11000
Een hub zonder stroom adapter kan problemen veroorzaken, omdat je dan gemakkelijk teveel apparaten kan aansluiten.

Ja dat heb ik ook gemerkt toen ik deze hb zonder adapter ook aansloot.

Citaat van: jan11000
Dus test wanneer het precies voorkomt.
Een pc heeft ook meestal voorkant en achterkant een usb aansluiting, deze kunnen verschillen, dus ook proberen.

Mijn BenQ joybook heeft twee usb aansluitingen op de achterkant en dan nog één usb aansluiting op elke zijkant. In totaal 4 usb-aansluitingen dus.
En ja ik heb die test ook gedaan maar geen echte duidelijke resultaten gegeven.

Citaat van: jan11000
In linux meerdere keren lsusb proberen en even wachten totdat je je hardware ziet.

Ja, dat helpt ook niets eigenlijk en als ie de beide usb-schijven wel ziet in terminal, dan nog zijn ze niet te zien in Xubuntu 11.10. In Xubuntu 10.04 nog wel, net als trouwens mijn digitale camera, die dan ook weer niet herkent wordt onder Xubuntu 11.10.

Zo dus, ik denk dat wij hier toch aan het eind van het hele verhaal gekomen zijn...dank toch voor al jullie inspanningen hoor!

Citaat van: jan11000
En als je met lsusb je hd ziet maar in nautilus niet, dan kan dit met de rechten die jij hebt op de hd.

In Xubuntu kan nautilus niet, daar heb je dan Thunar voor. Ik denk ook dat dit de oorzaak zal zijn. Zijn die rechten eigenlijk door mij te veranderen?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/29, 00:09:13 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/29, 16:11:49 »
Dan evengoed staan dan misschien je rechten niet goed op de externe hD en zal je dat moeten veranderen. En dat kan toch ook in Thunar.
Ik heb nog op één van mijn oude Pc's Xubuntu 11.04 staan. Ik zie hier wel wat instel mogelijkheden heb met Thunar. Namelijk door Thunar te starten met de Administrator/root rechten. Als de externe harddisks zijn ingeplugd, dan zijn deze als het goed is, zichtbaar in de map media. Dan met de rechter muisknop op een map in de map media > Eigenschappen. Gevolgd door een klik op Rechten. Zodat bij Groep de groep geselecteerd kan worden, waarvan de gebruikersnaam lid is. En bij Toegang kan dan Lezen schrijven worden geselecteerd. Anderen zou kunnen blijven staan op Alleen lezen. De eigenaar kun je daarmee niet wijzigen. Maar dat is waarschijnlijk niet nodig.

Het is wel opletten geblazen. Want met Thunar als root, kun je een werkend Linux systeem slopen. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/29, 19:44:04 »
In de map "media" komen ze pas, wanneer je gemound zijn.
In Thunar moeten ze altijd zichtbaar zijn, klik je er op, dan zijn ze gelijk gemound.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/29, 20:10:03 »
Zover ik weet kun je op FAT32 en NTFS partities "out of the box" schrijven met de grote Linux distributies. Dus ook met Xubuntu. Echter bij het aanmaken van een EXT3 of EXT4 partitie op een externe harddisk lijkt het anders te werken. Dan wordt blijkbaar de root de eigenaar. Dat kan eventueel gewijzigd worden via het commando chown.   
 
Verder zou het best kunnen, dat een niet correct in Windows afgekoppelde externe FAT32/NTFS schijf problemen oplevert in Linux. Tenminste als op het moment van afkoppelen, er nog een programma met de externe harddisk bezig was. Maar dan verwacht ik ook problemen daarmee in Windows zelf. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/29, 20:15:06 »
Sorry hoor Femke98, Jolo en Ron, maar hier snap ik nou helemaal niets van hoor!
Thunar is wel geinstalleerd volgens Synaptic, maar nergens zie ik Thunar staan.
Waar moet dat staan dan?

En het verhaal van Jolo een beetje snappende, dan kan ik beter van Thunar afblijven?
Als leek op linux(Xubuntu) gebied?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/29, 20:19:08 »
Zover ik weet kun je op FAT32 en NTFS partities "out of the box" schrijven met de grote Linux distributies. Dus ook met Xubuntu. Echter bij het aanmaken van een EXT3 of EXT4 partitie op een externe harddisk lijkt het anders te werken. Dan wordt blijkbaar de root de eigenaar. Dat kan eventueel gewijzigd worden via het commando chown.   
 
Verder zou het best kunnen, dat een niet correct in Windows afgekoppelde externe FAT32/NTFS schijf problemen oplevert in Linux. Tenminste als op het moment van afkoppelen, er nog een programma met de externe harddisk bezig was. Maar dan verwacht ik ook problemen daarmee in Windows zelf. 

Jolo, die problemen met XP waar jij het over hebt, heb ik nooit gehad hoor. Ik sluit ook nooit zo maar af, maar via het icoontje in XP rechtsonder in de werkbalk.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro