Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu Photorec / Testdisk  (gelezen 4193 keer)

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #25 Gepost op: 2012/01/29, 20:21:14 »
In de map "media" komen ze pas, wanneer je gemound zijn.
In Thunar moeten ze altijd zichtbaar zijn, klik je er op, dan zijn ze gelijk gemound.

Heet Thunar misschien schijfgereedschap?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #26 Gepost op: 2012/01/29, 20:26:40 »
Thunnar is net zoals verkenner in windows.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #27 Gepost op: 2012/01/29, 20:43:56 »
Thunar zou moeten staan op de Xubuntu desktop zelf. Op dat icoon staat een huisje afgebeeld. En er staat Persoonlijke Map bij. Of via het xfce menu > File Manager. Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Thunar is er makkelijk mee te werken. Het is alleen oppassen, wanneer je Thunar met root rechten draait. Dus als je in het Terminalvenster typt sudo thunar [Enter] Dan verschijnt er in Thunar zelf een waarschuwing. Let op: U gebruikt de root account, u kunt uw systeem beschadigen.

Uitleg over Schijfgereedschap staat in deze Engelstalige hyperlink  http://en.wikipedia.org/wiki/Palimpsest_Disk_Utility Daarmee kun je schijven mee benchmarken en de smartgegevens mee uitlezen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #28 Gepost op: 2012/01/29, 20:46:35 »
Thunar is, wat ik al zei, de nautilus van ubuntu. Dus de verkenner!

Hmm...ja, en ook daar staan ze dus ook niet in, en is mijn printer en mijn speakers ook niet meer zichtbaar nu!
Zo langzamerhand ga ik zelfs geloven dat het aan 'mijn' BenQ joybook ligt.
Nog meer mensen met een BenQ systeem?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #29 Gepost op: 2012/01/29, 20:55:52 »
Wat betekent dit dat nu eigenlijk weer, terwijl ik de rechten van "Yvon" wilde veranderen?
Sorry: maar dit wordt een plaatje hieronder hoor:
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #30 Gepost op: 2012/01/29, 21:10:27 »
Over die BenQ joybook R31E kan ik via Google niet al te veel vinden met Linux. Wel over een andere BenQ joybook. Namelijk deze http://www.linlap.com/wiki/benq+joybook+r58 En dit is de complete BenQ lijst http://www.linlap.com/wiki/benq

Dat is omdat een symlink een snelkoppeling is, waarvan je de rechten niet kunt wijzigen. Je kunt hier gewoon klikken op "Ja op alles".
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #31 Gepost op: 2012/01/30, 11:25:01 »
Dan evengoed staan dan misschien je rechten niet goed op de externe hD en zal je dat moeten veranderen.
En dat kan toch ook in Thunar. In principe is dat toch hetzelfde als Nautilus alleen een andere naam? Dacht ik?
Ben nog niet helemaal thuis in Xubuntu.

Toch werkt Explorer/Verkenner in Windows wel heel anders dan Thunar doet hoor. In Verkenner kun je ook niet je rechten veranderen, in Thunar moet dat zelfs wanneer je dat wenst. En in Verkenner met je rechterknop aanklikken geeft je dus ook niet die rechten, die dan wel weer in Thunar zit onder de rechtse knop.
Verkenner gaat puur over files en bestanden bekijken, zoeken etc., Thunar kan zelfs ook gevaarlijk zijn volgens mij voor de Linux leek die ik nog steeds ben. Zeker wanneer je het opstart in Terminal, gelukkig geeft het dan wel een rode balk bovenin met die waarschuwing.
Dat laatste kan trouwens niet eens in Verkenner, want dan moet je zeker de DOS taal enigszins kennen om in DOS mode iets aan te passen of te veranderen. Maar ook dat hoeft niet onder Verkenner want daarvoor kun je dan toegang zoeken in de *.ini files, onder windows zelf.

Mijn externe usb-schijven werken allemaal nog als vanouds onder XP, maar nog steeds niet correct onder Linux systemen. Linux systemen, (Ubuntu en Xubuntu), geven allebei soortgelijke problemen. Dat terwijl die beide externe usb-schijven toch wel NTFS geformatteerd zijn, en er staat ook maar één grote partitie op beide ext. usb-schijven.
Soms zie Linux ze, maar ook dan meestal niet benaderbaar, niet gemound of zo. Dat mounten van schijven kennen ze blijkbaar niet in XP. Komt dus ook niet voor in de hardware sectie van XP.
Het enige is dat programma rechtsonderin de balk, waarin de beide ext. usb-schijven ook zelf herkend wordt. Het enige wat nog overblijft dan, is ze wel af te loggen in het windows systeem.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #32 Gepost op: 2012/01/30, 13:18:10 »
En als je nu eens PYSDM installeert via Synaptic? (in synaptic zoeken naar pysdm)
Dat is een programma wat je schijven mount en unmount wanneer jij dat wilt. Werkt uitstekend onder alleen Linux.

Als je het hebt geïnstalleerd, dan vind je het terug onder Beheer en dan Storage Device Manager.

Kijk eens of dat helpt om ze te laten zien. Geen idee hoor, maar je kan het proberen.

Wel goed blijven afkoppelen in Windows.
Vraag ik mij af, doe je dat vaak? Da afkoppelen en zo? Of gebruik je ze alleen allebei wanneer nodig?

PYSDM heb ik volgens mij nog niet geinstalleerd. Je hoort daar nog over van mij.

Ja, dat is een pré in Windows, niet vergeten wel af te koppelen. Ik gebruik de schijven alleen maar als ik ze nodig heb, anders niet hoor. De meeste tijd zijn beide schijven niet aangekoppeld aan mijn joybook.

Dank voor je hulp!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #33 Gepost op: 2012/01/31, 17:46:00 »
Wel ik heb PYSDM nu geinstalleerd, maar nog steeds niet kan ik de beide ext. usb-schijven zien.
Laat staan ze te mounten.
Het is weer zo als het is hé!

Trouwens ik heb ook gemerkt dat je usb zaken/dingen zoals printers/speakers/schijven, ook maar
niet op elke usb poort/ingang kunt zetten. Op de 'bekende' usb-ingang wordt de printer wel herkent, maar wanneer je het op een andere usb-ingang zet dan vaak dus weer niet.

Moet je het dan weer eerst opnieuw installeren op die andere usb-ingang? Bij XP kun je ze gewoon weer toevoegen hoor, kan dat niet in Linux?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/31, 17:53:14 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu Photorec / Testdisk
« Reactie #34 Gepost op: 2012/01/31, 18:41:26 »
Nee hoor, moet eigenlijk niet uitmaken. Maar ik denk dat een printer daar mischien wel last van kan krigen. Ik heb het op mijn notebook wel in Windows, als ik de printer eraf haal, omdat ik deze op e notebook maar 1x in het jaar gebruik, dan moet ik hem via de usb opnieuw installeren. Heel raar, want mijn printer zit in een netwerk en heeft een eigen ip adres, maar Windows weigert dit elk jaar weer. Installeer ik hem dan opnieuw, gaat het goed, haal ik de printer ervan af, dan gaat het ook nog, maar zodra hij er langer van af is (dus een jaar) dan opeens ziet Windows hem niet meer.

Als ik jouw was zou ik de printer elke keer aan dezelfde usb zetten. De schijven zouden niet moeten uitmaken, maar probeer dat ook eens te minderen om ze constant er van af te halen of zo.

Nu is er maar één usb-schijf actie op het linux systeem. Dat is die Promedia schijf, de enige die ook te mounten is. Die andere usb-schijf is nu wel te horen, maar helemaal niet te zien en dus ook niet in PYSDB te mounten.
Ik ga nu geloven dat er iets is met mijn usb-ingangen of toch iets met mijn usb-schijven. Iets dat XP blijkbaar niet opvalt.

Wat me opvalt op sdb1 dat het in de root staat en dat iedereen erop kan lezen en schrijven. Dat laatste schijn ik ook niet te kunnen veranderen, want dat staat immers in het grijs.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/31, 18:45:01 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro