Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Spammail van je eigen e-mailadres  (gelezen 3928 keer)

Offline livino

  • Lid
[OPGELOST] Spammail van je eigen e-mailadres
« Gepost op: 2010/12/15, 19:47:39 »
Ik krijg al voor de tweede dag na mekaar spammails die verstuurd lijken te worden van mijn eigen e-mailadres. Sommigen worden door mijn mailclient (Thunderbird) als spam herkend, andere niet. Er staat wel een markering voor dat het allicht om spam gaat, maart ik vermoed dat dit erg verwarrend is voor de spam-filter. In mijn verzonden mails vind ik geen mails met die titels, wat me doet vermoeden dat het niet ècht van mijn telenet-adres komt.

Ik kan moeilijk mezelf blokkeren als verzender.

Is dit probleem (of iets gelijkaardig) jullie bekend? Hebben jullie een idee wat ik er aan kan doen of tot wie ik me hiervoor kan wenden?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2010/12/16, 21:29:40 door livino »

Offline MKe

  • Lid
Re: Spammail van je eigen e-mailadres
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/15, 20:10:50 »
Is het account dat het verstuurd een hotmail account of iets dergelijks? Dat hebben we hier meerdere malen gehad. Eerst je computer schoon vegen van virussen (als je een Windows computer bezit) en dan je wachtwoord vervangen. Hielp tot nu toe goed.

edit: zie net dat je een telenet account hebt. Dat is toch ook een web account? Dan geldt bovenstaande nog steeds.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 20:13:05 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Spammail van je eigen e-mailadres
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/15, 20:41:41 »
Display de mail headers eens, dan zul je zien, dat het van een ander IP adres komt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Spammail van je eigen e-mailadres
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/15, 20:42:39 »
Ik krijg al voor de tweede dag na mekaar spammails die verstuurd lijken te worden van mijn eigen e-mailadres. Sommigen worden door mijn mailclient (Thunderbird) als spam herkend, andere niet. Er staat wel een markering voor dat het allicht om spam gaat, maart ik vermoed dat dit erg verwarrend is voor de spam-filter. In mijn verzonden mails vind ik geen mails met die titels, wat me doet vermoeden dat het niet ècht van mijn telenet-adres komt.

Ik kan moeilijk mezelf blokkeren als verzender.

Is dit probleem (of iets gelijkaardig) jullie bekend? Hebben jullie een idee wat ik er aan kan doen of tot wie ik me hiervoor kan wenden?

Lieven

Een spammer kan een nep-afzender gebruiken, wiens adres hij heeft gevonden in het adressenboek van een besmette computer.

Vermoedelijk is de computer van een van je kennissen, waarschijnlijk een argeloze Windowsgebruiker, besmet en gekraakt. Jouw e-mailadres hoort tot de buit van de spammer. Hij gebruikt dat, om geloofwaardig over te komen bij jullie wederzijdse kennissen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Spammail van je eigen e-mailadres
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/15, 20:54:49 »
Inderdaad. Niemand hoeft op jou account te komen om een bericht te versturen, dat net lijkt of het van jou komt.

Op zich is er krek niets te doen aan die malafide praktijken. Alleen via authentificatie met sleutels bij het verzenden/ontvangen van berichten zou waterdicht kunnen gecontroleerd worden dat een bericht echt van jou is.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Spammail van je eigen e-mailadres
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/15, 21:08:23 »
Ik weet niet welke mailclient je hebt, maar je moet de zgn. 'long headers' zichtbaar maken, dan kan je de afzender zien. Eventueel de zoekmachine aanslingeren hoe dat bij die mailclient moet, en anders je mailaanbieder bellen.

Als je dat IP-adres vervolgens in een progje zoals ipchecking.com zet, dan kan het zomaar gebeuren, dat de afzender (ik noem maar wat) een ondernemende Chinees is via bv. een server in Kazachstan. In dat geval doe je er niet veel aan, het beste is dan (denk ik) je mailadres wijzigen. Je gebruikte mailadres is dan gewoon gejat.

Het kan ook gebeuren (zoals bij mij laatst), dat ik erachter kwam dat enkele kennissen spam stuurden via... de msn-servers uit Redmond. Die kennissen hebben dus rotzooi op de pc's staan die nu zombies zijn geworden, en dan moeten zij hun pc's eens grondig gaan kuisen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline vanadium

  • Lid
Re: Spammail van je eigen e-mailadres
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/16, 11:28:27 »
In dat geval doe je er niet veel aan, het beste is dan (denk ik) je mailadres wijzigen. Je gebruikte mailadres is dan gewoon gejat.
Zeer evident inderdaad!

Offline livino

  • Lid
Re: Spammail van je eigen e-mailadres
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/16, 21:28:53 »
Een spammer kan een nep-afzender gebruiken, wiens adres hij heeft gevonden in het adressenboek van een besmette computer.

Vermoedelijk is de computer van een van je kennissen, waarschijnlijk een argeloze Windowsgebruiker, besmet en gekraakt. Jouw e-mailadres hoort tot de buit van de spammer. Hij gebruikt dat, om geloofwaardig over te komen bij jullie wederzijdse kennissen.

Weer wat geleerd. Dat webmailadressen daar erg gevoelig aan waren, wist ik al. Dus hoe goed mijn pc ook beschermd is (bv. door er alleen maar Ubuntu op te zetten  O0), zoiets is niet te vermijden? Ik heb idd een paar argeloze windowsgebruikers in mijn kennissenkring die bij wijze van spreken geloven dat hun internetkabel te smal is om virussen door te laten...

Als je dat IP-adres vervolgens in een progje zoals ipchecking.com zet, dan kan het zomaar gebeuren, dat de afzender (ik noem maar wat) een ondernemende Chinees is via bv. een server in Kazachstan. In dat geval doe je er niet veel aan, het beste is dan (denk ik) je mailadres wijzigen. Je gebruikte mailadres is dan gewoon gejat.

Oekraïne was het in dit geval, thx voor de link.

Mijn e-mailadres veranderen? Toch nog even wachten om te zien of het écht een probleem wordt. Mijn kennissen hebben doorgaans wel door dat een Engelstalige mail met een jobaanbieding niet ècht van mij komt, maar 't blijft vervelend...

Lieven