Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD  (gelezen 11044 keer)

Offline Support4u

  • Lid
Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Gepost op: 2010/02/11, 13:55:13 »
Na deze tutorial gevolgd te hebben: http://www.pendrivelinux.com/installing-ubuntu-to-a-usb-hard-drive/ kwam ik tot de conclusie dat het weer niet werkte..


In mij vorige post gaf ik al aan, maak niet uit aan welke pc ik mijn usb schijf aansloot, de pc viel direct uit! ( toen had ik partities manueel aangemaakt )

(

1 druk met mijn vinger op power knop van pc
2 bios opties, boot opties komen langs ( 1ste scherm )
3 pc valt uit na 1ste scherm

)


Nu heb ik gewoon 1 partitie van mijn usb schijf gemaakt. en ubuntu het lekker zelf uit laten zoeken hoe hij mijn usb schijf indeelt.
Dit keer krijg ik bij het booten ( op welke pc dan ook ) een streepje dat blijft knipperen ( - ) en er gebeurt niks!!



WTF  >:(  doe ik nou fout..


-- Puppy linux werkte wel op die usb schijf van mij., maar ubuntu en mint linux zitten te kloten.. ---

ik wil het werkend!!
iemand ervaring met het maken van een usb hdd live cd dinges  :P

Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/11, 16:36:30 »
Als je Ubuntu op een USB schijf zet, niet echt aan te raden i.v.m. snelheid etc., dan kan je het beste je interne harddisk(s) afkoppelen.Dit i.v.m. de Grub bootloader. En in je BIOS vanaf USB opstarten als eerste optie zetten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/12, 07:24:39 »
- ik heb alle interne schijven afgekoppeld.
- ik heb in de bios usb als eerste optie gezet.

ik zeg toch dat ik een knipperend streepje krijg!!!


waar boot linux nou van? is grub nou de bootloader? of is de bootloader weer iets anders?
anders moet ik die klote bootloader maar manueel bewerken.. iemand enig idee hoe je dat doet..
kan je misschien met een programmaatje een bootloader bijplaatsen?

sorry hoor ik word hier een beetje moe van. ik snap echt niet wat ik hier nou fout doe.. help me nou aub.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/12, 09:50:43 »
Wanneer je interne HD de SDA schijf is, en je USB stick/drive de SDB schijf, dan kan je bij het installeren tijdens de laatste stap de expert mode kiezen, en er dan voor kiezen, om grub de MBR te laten schrijven op HDB (de usb schijf).
Het voordeel is, dat je dan ook de andere partities kan gebruiken om op te starten.
Trek je de USB schijf er uit, dan wordt weer gewoon de MBR van de HD (sda) gebruikt.

Het klinkt simpel, maar mij is het niet gelukt om van een USB schijf te booten.
Alles gaat goed, tot de eerste reboot, dan start grub wel, maar wanneer ik het OS kies op de USB poort, dan geeft hij enorm veel fouten aan in het bestandssysteem.
Een oplossing heb ik helaas (nog) niet kunnen vinden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/12, 11:30:39 »
SDA en SDB heb ik nog nooit gezien.
ik weet dat je in de laatste stap voor het installeren moet aangeven waar de boot sector moet komen. ik krijg dan maar 2 opties

( interne schijven zijn losgekoppeld ) /dev/sda en /dev/sda1
ik heb het op beide al geprobeerd. maar er gebeurt helemaal niks.

Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/12, 11:47:20 »
Gaat het de topicstarten nu om een installatie van een live systeem op de hard disk, of een gewone installatie van ubuntu op een externe harde schijf? Uit de eerste post krijg ik de indruk dat het de bedoeling is een live systeem te installeren. Terwijl ik de indruk heb dat de antwoorden te maken hebben met een normale installatie?

edit: de link op pendrive linux is wel die van een normale installatie.. dus dat lijkt weer te duiden dat toch een normale installatie gewenst is?

Na deze tutorial gevolgd te hebben: http://www.pendrivelinux.com/installing-ubuntu-to-a-usb-hard-drive/ kwam ik tot de conclusie dat het weer niet werkte..

------
knip
------

ik wil het werkend!!
iemand ervaring met het maken van een usb hdd live cd dinges  :P
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 11:49:20 door Thomas de Graaff »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/12, 11:52:00 »
Dan zit daar de fout (denk ik ........)
Omdat je interne schijven zijn losgekoppeld, denkt je BIOS, dat de USB schijf je SDA schijf is.
Je kunt beter alles aangekoppeld laten en bij de laatste stap van de installatie kiezen voor de expert mode (heb ik die naam goed ?), dat was dacht ik op scherm 10 van de grafische installer.
Je dient dan wel zeker te weten, wat je USB schijf is (waarschijnlijk SDB) en wat je interne schijf is (waarschijnlijk SDA).

Verder een uitleg:
SDx is de naam van een gehele harde schijf.
SDx1 is de naam van de eerste partitie op SDx.
SDx2 is de naam van de tweede partitie op SDx.
enz.
Grub dient op SDx geïnstalleerd te worden, dus niet op een partitie!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/12, 11:52:11 »
correct ( graaff )




helaas.. ik heb net puppy linux 4.3.1 weer geïnstalleerd op mijn usb hdd. en die start wel fijn op

dus. het moet iets anders zijn..

zijn er geen programma's om manueel bootsectors toe te voegen?


ik waardeer de hulp.. ( femke98 ) alleen word ik er schijt-beroerd van dat het niet werkt met ubuntu en mint.

ik volg verdorie een tutorial ervoor. en die zooi werkt gewoon niet.  >:( :'(





Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/12, 11:55:43 »
k ( ron ) ik snap waar ik grub moet installeren!

als ik mijn schijven aangekoppeld laat. en ik volg dan diezelfde tutorial? dan zeg jij dat het moet werken?
geld dit dan ook ervoor als ik mijn usb hdd aan een andere pc hangt?

want ik vind het nou een beetje vaag worden.. sorry.. ???



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/12, 11:56:44 »
@Thomas de Graaff:
Een live installatie op een USB drive werkt wel, maar het heeft alleen maar nadelen.
Boot je gewoon van de CD, dan is dit sneller (op mijn hardware) en ook dan kan je files save op de hardeschijf, maar je kunt niets installeren en/of updaten v.w.b. de software.
Een "gewone" installatie op een USB schijf is wel traag, maar je zou alle mogelijkheden van een "normale" installatie moeten hebben, maar dan wel portable !
Helaas heb ik dat ook niet voor elkaar kunnen krijgen, en krijg ik allemaal "bad blocks" bij het opstarten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/12, 11:59:54 »
ik waardeer de hulp.. ( femke98 ) alleen word ik er schijt-beroerd van dat het niet werkt met ubuntu en mint.
Kan ik me voorstellen. Reageer dan je frustraties af op een boksbal of die mooie "Western digital 320gb USB HDD" van je.
Niet hier.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/12, 12:00:36 »
( femke98 ) correct, dat kan. maar dit is nou eenmaal mijn  "spreektaal" trek het je niet te persoonlijk aan!

ik bedoel er verder niks mee.


( ron ) minder, minder, er is ook nergens op google een beetje fatsoenlijke informatie over te krijgen

over flash drives wel..
dan kan je met een programmaatje linux gewoon erop kopiëren. en dat werkt gelijk.
alleen dan krijg je te maken met een savefile, tot 4gb. en volgens mij kan je dan geen programma's enzo extra erbij installeren?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/12, 12:03:05 »
als ik mijn schijven aangekoppeld laat. en ik volg dan diezelfde tutorial? dan zeg jij dat het moet werken?
Ja, maar pas op, één verkeerde handeling en je HD wordt ook gewist, zorg voor een goede backup !!!!!
geld dit dan ook ervoor als ik mijn usb hdd aan een andere pc hangt?
Dat hoeft niet.
De eerste HD zal SDA heten, de tweede SDB enz.
Jouw PC heeft één HD, dus de USB schijf zal SDB gaat heten.
Een andere PC heeft misschien 2 HD's en dan heet de USB schijf ineens SDC !
Ook kan het zijn, dat b.v. een CD/DVD speler een SDB aanduiding krijgt (afhankelijk van de hardware en BIOS in de PC).

Wanneer je portable wilt werken, is de live-CD gewoon de veiligste oplossing, desnoods deze op een USB stick zetten.
Het is dus maar net wat je bedoelingen zijn ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/12, 12:03:41 »
 :P hehe prachtig

easy. ik zal er op letten :D

enig idee verder femke?

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/12, 12:06:11 »
ik wil graag dat de "live cd/usb" updateable is.
ik wil dus programma's kunnen updaten! toevoegen of verwijderen!

als men een alternatief weet! graag!

dan zal ik mijn frustratie is uiten op mijn WDMP (usb schijfie ) zoals wazzaa zei  ;)  :D


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/12, 12:15:46 »
Nu ga ik je matsen !
Hier heb ik een USB-HD geregeld van 80MB, daar ga ik nu op installeren, eens kijken of het lukt, op een stick ging het dus niet.
Je hoort nog van mij, maar het zal wel even duren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/12, 12:18:58 »
ik wil graag dat de "live cd/usb" updateable is.
ik wil dus programma's kunnen updaten! toevoegen of verwijderen!

als men een alternatief weet! graag!

dan zal ik mijn frustratie is uiten op mijn WDMP (usb schijfie ) zoals wazzaa zei  ;)  :D



nou ben benieuwd!
ga je die tutorial volgen? of ga je je eigen gang? naja ik hoor het wel!  :o

Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/12, 12:44:42 »
(vooraf: heb je de live-cd gecontroleerd op fouten?)

Het is dus de bedoeling om een normale installatie te maken op een externe usb schijf die op elke willekeurige pc te booten is? Dan denk ik dat inderdaad de geëigende methode is om alle andere harde schijven los te koppelen, en vervolgens Ubuntu op de normale manier te installeren op de usb harde schijf. Je geeft aan dat je dit gedaan hebt, maar dat het niet werkt. Dat je verder geen enkele melding krijgt, maar alleen een knipperend streepje duidt er denk ik op dat grub überhaupt niet opgestart wordt vanaf de usb schijf. Dat dit op geen enkele pc waarop je de schijf installeert gebeurt geeft aan dat het niet met de computer te maken heeft. Dat puppy linux wel boot vanaf dezelfde harde schijf geeft aan dat het ook niet met de harde schijf te maken heeft.

Maar een normale installatie gebruikt puppy volgens mij net als ubuntu grub, maar wellicht grub1 en niet grub2 zoals Ubuntu 9.10. Het zou dus kunnen dat wanneer je de nieuwste Ubuntu probeert te installeren dat grub2 roet in het eten gooit. Het zou dus kunnen dat het wel lukt met Ubuntu 9.04 die nog grub1 gebruikt.

Wat ik dus zou adviseren als je Ubuntu 9.10 hebt geprobeerd te installeren, is om hetzelfde nogmaals te doen maar dan met Ubuntu 9.04. Dus de installatieprocedure zoals je die eerder hebt gedaan, dus eerst loskoppelen van alle andere harde schijven, vervolgens Ubuntu 9.04 in plaats van 9.10 installeren vanaf de live cd op de usb harde schijf. Verder niets doen met geavanceerde opties bij het installeren, dus grub gewoon op de usb schijf, die de enige aangesloten schijf is, laten installeren. Vervolgens in je bios instellen dat deze boot vanaf usb, de overige harde schijven voor de zekerheid nog losgekoppeld laten, en dan je vingers kruisen en booten..

Tip:
De tutorial die jij hebt gebruikt van pendrivelinux.com is voor een oudere ubuntuversie, namelijk 7.04. Dat je deze gebruikt voor de nieuwste Ubuntuversie, 9.10,  waar de tutorial niet voor gemaakt is kan dus de reden van je probleem zijn. Het is altijd verstandig om te kijken of een tutorial niet verouderd is voordat je deze gaat gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 12:46:53 door Thomas de Graaff »

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/12, 12:51:04 »
humzz. ik had niet verwacht dat het zo'n groot probleem zou zijn, welke versie ik gebruik van ubuntu

erg jammer dat het dan mogelijk met 9.10 niet zou gaan.

wat is überhaupt het verschil tussen al die versies? loop ik met 9.04 in de toekomst tegen restricties?

Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/12, 13:01:36 »
humzz. ik had niet verwacht dat het zo'n groot probleem zou zijn, welke versie ik gebruik van ubuntu

erg jammer dat het dan mogelijk met 9.10 niet zou gaan.

Het staat niet vast dat het met 9.10 niet mogelijk is. Ook niet dat het probleem ligt aan de ubuntuversie. Het is alleen een mogelijke oorzaak van het probleem volgens mij, vandaar dat ik het zou proberen met 9.04. Mocht dat ook niet werken, dan was dat dus niet het probleem.

Citaat
wat is überhaupt het verschil tussen al die versies? loop ik met 9.04 in de toekomst tegen restricties?

9.04 wordt tot oktober 2010 ondersteund. Dat is dus wel een nadeel. Misschien kan je nog beter gaan voor 8.04. Die wordt ondersteund tot april 2011. 8.04 is een Long Term Support versie, die wordt langer ondersteund. Volgens mij kan je van de ene LTS versie direct naar de andere upgraden? (wie weet dat?). Dat zou dan ook nog een voordeel zijn van 8.04. Dan kan je als 10.04 uitkomt eenvoudig upgraden. Grub blijft bij een upgrade volgens mij gewoon grub1, dus dat zou dan geen probleem moeten geven.
http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-version-names-and-end-of-life-details.html
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 13:06:51 door Thomas de Graaff »

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/12, 13:06:05 »
wat houd ondersteund precies in voor een linux distributie?

ik wil jullie ( ron en graaff ) vast bedankten voor jullie uitstekende hulp.
ondanks er nog geen oplossing is. vind ik wel dat jullie heel goed jullie best doen!

toppie dus! petje af  ;)

hoop dat we er ooit uitkomen  :rolleyes:

Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/12, 13:10:21 »
thx. ;)

Ondersteund wil zeggen dat er updates worden geleverd. Na afloop van de ondersteuning worden er geen updates meer gemaakt. Dat betekend dat wanneer er een veiligheidslek wordt gevonden, deze niet meer gedicht zal worden. (Het is trouwens zeker discutabel of dit voor een normale thuisgebruiker een probleem is. Maar als je zeker wilt zijn van veiligheid moet je een ondersteunde versie gebruiken.)

Offline Support4u

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/12, 13:22:36 »
Ik ben zelf een netwerkbeheerder.
ik hou ervan om van alles de laatste versie te hebben, + dat dingen goed up to date te houden zijn.
vandaar dat ik geen fan ben van een "live" installatie op mijn usb schijf. ( de usb schijf word voor andere doeleinden )

Voor de live installatie maak ik liever een multi-boot usb stick

Heb je nog leuke trouble shoot programma's? een website waar ze bijgehouden worden ( net als bijv distrowatch )

heb op het moment de volgende iso's al klaarliggen:


ubuntu
UBCD ( ulimate boot cd )
gpxe (used to fetch and run other Linux distributions from the Net)
riplinux
partedmagic
clonezilla
ophcrack windows xp en vista ( windows 7 is er nog niet helaas? )
ymlf ( windows bases linux distro )



ik weet namelijk niet of dat in de bovengenoemde distro's cpu testers, benchmarkers en al dat soort applicaties in verwerkt zit.

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/12, 13:32:15 »
Niet helemaal oftopic.

Citaat
Maar een normale installatie gebruikt puppy volgens mij net als ubuntu grub, maar wellicht grub1 en niet grub2 zoals Ubuntu 9.10. Het zou dus kunnen dat wanneer je de nieuwste Ubuntu probeert te installeren dat grub2 roet in het eten gooit. Het zou dus kunnen dat het wel lukt met Ubuntu 9.04 die nog grub1 gebruikt.

Waarom werkt grub2 wel met de multyboot stick?

groet,

Theo

Offline Gijs1967

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 op mijn Western digital 320gb USB HDD
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/12, 13:33:15 »
Als je graag ´Linux op zak´ hebt, op je usb dus, dan kan je heel eenvoudig dit eens proberen :
http://www.damnsmalllinux.org/download.html ;-)