Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!  (gelezen 13070 keer)

Offline kiemo

  • Lid
Dag allen,

Ik heb net Ubuntu 11.10 beta1 64bit gedownload en wilde het gaan testen met Virtualbox.
Nu ontdek ik dat na de installatie je standaard geen klassieke desktop meer hebt bij Ubuntu net als bij de 11.04 versie.
Waarom????? Ik kan niet werken met de nieuwe interface. Het is een soort doolhof, het is ook niet gebruikers vriendelijk
vind ik en het word je opgedrongen om het te gebruiken. Ik heb zitten puzzelen hoe je de klassieke desktop terug kan krijgen.
Onder versie 11.04 was dit probleem makkelijk op te lossen. Nu ben ik zeer geïrriteerd omdat het me niet lukt.
Ik vind dat ze bij Ubuntu een verkeerde keuze maken door te kiezen voor Unity. Op een desktop PC is het gewoon niet handig.
Dit zal een hoop gebruikers wegjagen denk ik.

Zo, tot dusver mijn irritatie.

Blijft over mijn vraag. Hoe krijg ik mijn klassieke desktop terug?

groetjes,
Kim
« Laatst bewerkt op: 2011/09/06, 23:45:23 door kiemo »

Offline emiel1976

  • Lid
Ubuntu 11.10 heeft geen Klassieke omgeving meer. Je kunt kiezen uit Unity 3D en 2D.
Als je de klassieke omgeving wilt dan moet je het volgende doen.

http://www.youtube.com/watch?v=5xDXeOsLQ3k&feature=feedu

Filmpje is in het Engels maar het word er mooi uitgelegd.

Het is niet zoals Gnome 2 maar het komt in de buurt.

Mocht je liever geen Unity of Gnome 3 gebruiken, dan is Xubuntu misschien iets voor je.
Het lijkt van alle desktop omgevingen, het meeste op Gnome 2.

Offline kiemo

  • Lid
Bedankt voor de snelle reactie emiel1976
Het werkt nu weer zoals ik gewent ben dus ik ben weer helemaal blij :D

Dan gebruik je 10.04 LTS of 11.04, waarin de klassieke omgeving nog zit. De wereld staat nou eenmaal niet stil...
« Laatst bewerkt op: 2011/09/07, 00:01:34 door Cumulus007 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Of installeer Xubuntu 11.10, zoals emiel1976 al zegt. Lijkt inderdaad nog het meest op Gnome 2: http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Dat doe ik trouwens zelf ook.  :)

"Ik vind dat ze bij Ubuntu een verkeerde keuze maken door te kiezen voor Unity. Op een desktop PC is het gewoon niet handig."

Dat vindt jij ja. Ik vind Unity op 11.10 heerlijk werken :)
Daarnaast E17 :)

Zo zie je maar: smaken verschillen. Ook Unity valt dus wel degelijk in de smaak bij mensen, toevallig niet bij jou, en daarom is het mooie van Linux ook dat het open is :)

Mijn bijdrage... Maar dit is natuurlijk een persoonlijke mening. 2 maanden geleden (ongeveer) zat ik op dit forum ook te mopperen op Unity en zei onder meer dat ik naar Mint of Suse zou gaan of de LTS versie blijven gebruiken. Uiteindelijk zit ik nu toch op Unity

Het is stabieler geworden en geleidelijk aan valt er toch meer te tweaken. Het voordeel is ook dat je over nieuwere software beschikt als je meeloopt met de 6 maanden cyclus, dat is toch wel prettig. Maarja, nogmaals, dat is mijn 2 cents.  :cool:

Ik deel je 2 cents, dat maakt 4 cents.

Offline emiel1976

  • Lid
Nee dan heb je er ieder 1 Vistaus! XD


Fijn te horen dat je blij bent met de oplossing kiemo (Kim).
Probeer Xubuntu 11.04 eens in Virtualbox en kijk eens hoe dat bevalt.
Mij is het zeer goed bevallen en ik kijk al uit naar Xubuntu 11.10.


Offline Suns

  • Lid
Ik vind Ubuntu 11.10 Unity ook goed werken en begin er al aardig aan te wennen de opzet van het nieuwe  systeem en zou niet anders meer willen :-))
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline kiemo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/07, 11:26:45 »
Ik ga toch met Virtualbox maar eens kijken of ik kan leren werken met Unity  :|
Als het me niet bevalt blijf ik gewoon 11.04 gebruiken.
In elk geval bedankt voor al jullie reacties.

Waar is trouwens mijn poll gebleven die ik had toegevoegd  ???

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/07, 11:40:31 »
Hier een methode om de klassieke GNOME-interface te gebruiken:
http://www.webupd8.org/2011/08/installing-using-classic-gnome-desktop.html

In 11.04 kon je tijdens het inloggen nog een andere sessie kiezen (= GNOME klassiek), maar in 11.10 is deze mogelijkheid vervallen c.q. vervangen door Unity 2D. Bovenstaande methode lijkt me in ieder geval veel minder ingrijpend dan een andere afgeleide van Ubuntu kiezen, Xubuntu of zo.

Ik heb het bovenstaande niet uitgevoerd (ben zelf zeer tevreden met Unity), maar misschien wil iemand dit uitproberen?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/07, 11:43:08 door markba »

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/07, 11:47:16 »
Is dit hetzelfde als Gnome3 fallback mode? Zoals hier wordt weergegeven? http://www.dedoimedo.com/computers/gnome-3-fallback.html
« Laatst bewerkt op: 2011/09/07, 11:52:37 door erik1984 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/07, 12:49:35 »
Is dit hetzelfde als Gnome3 fallback mode? Zoals hier wordt weergegeven? http://www.dedoimedo.com/computers/gnome-3-fallback.html

Ja, dat lijkt er op. Blijkbaar is binnen Suse het pakket gnome-session-fallback standaard geinstalleerd en kun je daar met een eenvoudige instelling komen. Bij Ubuntu moet je alsnog dat pakket (= gnome-session-fallback) installeren en tijdens de login die desktop kiezen.

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/07, 13:21:04 »
Kijk, dat vind ik nou mooi. Maak je een nieuwe krachtigere desktopomgeving, dan moet het toch mogelijk zijn dat die zich gedraagt als een oudere desktop omgeving voor wie dat prettig vind. :)

Ik vrees echter wel dat deze Gnome3 fallback optie meer van je hardware vraagt dan de Gnome2 desktop. Maar goed, dat is nu eenmaal niet altijd te vermijden met vooruitgang. Heb je oudere hardware, dan kan je altijd Xubuntu, Lubuntu e.d. gebruiken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/07, 14:25:32 »
Als ze slim zijn bij Linux Mint, dan pakken ze gnome-session-fallback, poetsen ze 'm op zodat-ie er mooi uitziet, en maken ze er de standaard van. Een gat in de markt, lijkt me.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/07, 14:45:36 »
Hier een methode om de klassieke GNOME-interface te gebruiken:
http://www.webupd8.org/2011/08/installing-using-classic-gnome-desktop.html

In 11.04 kon je tijdens het inloggen nog een andere sessie kiezen (= GNOME klassiek), maar in 11.10 is deze mogelijkheid vervallen c.q. vervangen door Unity 2D. Bovenstaande methode lijkt me in ieder geval veel minder ingrijpend dan een andere afgeleide van Ubuntu kiezen, Xubuntu of zo.

Ik heb het bovenstaande niet uitgevoerd (ben zelf zeer tevreden met Unity), maar misschien wil iemand dit uitproberen?

Als je de video had bekeken dan had je gezien dat, dat al gegeven was. ;)

Heb het zelf gisteren ook getest maar mij beviel het totaal niet.

@Thomas de Graaff, Het kan best iets zwaarder zijn maar dat was het probleem niet. Het is toch anders dan Gnome 2 waardoor ik mij niet op mijn gemak voelde in die omgeving. Ik heb het er net weer af gehaald en ik ga zo Xubuntu 11.10 er op zetten om weer eens te proberen.
Maar goed dat is wat anders.

@kiemo, Waarschijnlijk is je poll verwijderd omdat er al meerdere topic's over Unity zijn geweest waaronder ook al een poll met daarin ongeveer het zelfde.
De vraag om in 11.10 weer de klassieke omgeving te krijgen was nieuw maar de rest is en word in andere topic's uitgebreid besproken.
Voor je moeite gaat doen om te wennen aan Unity, probeer eens wat andere omgevingen zoals Xfce, KDE en Gnome 3.
Gnome 3 is wel ook geheel anders dan Gnome 2 maar wie weet bevalt dat wel.
Je hebt nu tijd zat om rond te kijken naar wat je fijn vind en vooral als je alles in Virtual box draait, kun je er rustig op los testen om te zien wat het beste bij je past.
Zelf ben ik over gestapt naar Xubuntu vanwege Unity en ondanks dat er zeer goede dingen in zitten blijven een paar dingen mij zo tegen werken en vind ik een aantal dingen zo omslachtig dat ik naar iets anders ben gaan kijken.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/07, 14:48:17 »
Als ze slim zijn bij Linux Mint, dan pakken ze gnome-session-fallback, poetsen ze 'm op zodat-ie er mooi uitziet, en maken ze er de standaard van. Een gat in de markt, lijkt me.

Het is helaas niet alleen op poetsen. Ik voelde mij er niet in thuis maar ik ga het in VB nog een keer proberen en zien wat ik er mee kan want ik heb niet echt gekeken naar wat ik wel en niet aan kon passen.
Het zag er lelijk uit na het omzetten naar de fall back omgeving maar dat was waarschijnlijk wel op te lossen met een andere thema.
Het is toch net iets anders dan Gnome 2.

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/09, 09:10:03 »
Wees blij dat ze die GNOME rommel er eindelijk uitgegooid hebben....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/09, 09:22:30 »
Als ze slim zijn bij Linux Mint, dan pakken ze gnome-session-fallback, poetsen ze 'm op zodat-ie er mooi uitziet, en maken ze er de standaard van. Een gat in de markt, lijkt me.
Deze heb ik getest, het lijkt erg veel op de "oude" desktop, maar is het net niet, het plaatsen van dingen op de werkbalk gaat b.v. heel anders.
WIl je persé met Gnome werken, dan is dit de oplossing (nog).
Wil je een mooie goed werkende desktop, die intuïtief werkt, dan vind ik XFCE beter (en mooier).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/09, 10:46:51 »
Wees blij dat ze die GNOME rommel er eindelijk uitgegooid hebben....

Gnome rommel  ??? ???
Als u de Gnome3shell bedoelt oke ,maar Gnome levert ook zeer goede programma´s.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline kiemo

  • Lid
Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/09, 10:54:50 »
Wel de meningen over Unity en Gnome verschillen nog al merk ik. Maar dat is maar goed ook denk ik.

Ik heb nu met Virtualbox één versie met Unity en één met Gnome.

Ik heb geprobeerd Unity te doorgronden maar ik kan er gewoon (nog) niet goed mee werken. Ik vind
de werkbalk aan de linker kant wel handig maar ik ben er nog niet achter gekomen hoe je die kan aanpassen.
Hoe kan je daar je favoriete programma's aan toevoegen zodat je niet elke keer door dat menu moet ploeteren
opzoek naar bijvoorbeeld je terminal. Bij Gnome kan je gewoon je favoriete progjes toevoegen aan bijvoorbeeld je werkbalk.

De nieuwe Gnome omgeving is best aardig. Als je gnome-shell installeert heb je nagenoeg een normaal werkende Gnome omgeving.


Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/09, 11:03:03 »
Iets aan die linkerbalk (de starter) toevoegen gaat als volgt:

-Open je favoriete programma
-Rechtsklik op het icoontje van je favoriete programma wat nu is verschenen in de starter
-Kies voor 'In Starter vastzetten'
-Nu staat ie in je starter :)

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/09, 11:05:26 »
Wel de meningen over Unity en Gnome verschillen nog al merk ik. Maar dat is maar goed ook denk ik.

Ik heb nu met Virtualbox één versie met Unity en één met Gnome.

Ik heb geprobeerd Unity te doorgronden maar ik kan er gewoon (nog) niet goed mee werken. Ik vind
de werkbalk aan de linker kant wel handig maar ik ben er nog niet achter gekomen hoe je die kan aanpassen.
Hoe kan je daar je favoriete programma's aan toevoegen zodat je niet elke keer door dat menu moet ploeteren
opzoek naar bijvoorbeeld je terminal. Bij Gnome kan je gewoon je favoriete progjes toevoegen aan bijvoorbeeld je werkbalk.

De nieuwe Gnome omgeving is best aardig. Als je gnome-shell installeert heb je nagenoeg een normaal werkende Gnome omgeving.



Wilde net een reactie geven, maar Vistaus is me voor :P

De terminal kun je ook nog op een andere manier openen, namelijk door de toetscombinatie: CTRL+ALT+T

Re: Ubuntu 11.10 hoe verwijder ik Unity. ik wil gewoon de klassieke desktop!!!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/09, 11:10:17 »
Wel de meningen over Unity en Gnome verschillen nog al merk ik. Maar dat is maar goed ook denk ik.

Ik heb nu met Virtualbox één versie met Unity en één met Gnome.

Ik heb geprobeerd Unity te doorgronden maar ik kan er gewoon (nog) niet goed mee werken. Ik vind
de werkbalk aan de linker kant wel handig maar ik ben er nog niet achter gekomen hoe je die kan aanpassen.
Hoe kan je daar je favoriete programma's aan toevoegen zodat je niet elke keer door dat menu moet ploeteren
opzoek naar bijvoorbeeld je terminal. Bij Gnome kan je gewoon je favoriete progjes toevoegen aan bijvoorbeeld je werkbalk.

De nieuwe Gnome omgeving is best aardig. Als je gnome-shell installeert heb je nagenoeg een normaal werkende Gnome omgeving.



Hier vind je ook voorbeelden hoe je e.e.a. kan aanpassen http://askubuntu.com/questions/30334/list-of-application-indicators
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"