Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Karmic in WindowsXP  (gelezen 5879 keer)

Offline kjvdveer

  • Lid
Karmic in WindowsXP
« Gepost op: 2009/11/11, 11:57:45 »
Als een praktische newbee heb ik geprobeerd Ubuntu 9.10 in windows XP te installeren, dit gedaan hebbende en na opnieuw opstarten kwam ik automatisch weer in WindowsXP zonder een keuze te hebben om te starten met Ubuntu.
Met explorer bekeken of in de Ubuntu map die gemaakt was een exe file te vinden was, maar geen enkele mogelijkheid om Ubuntu op te starten!!
Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand kan zijn ?

Ubuntu opstarten van de CD zonder installatie werkt wel !!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/11, 12:29:34 »
In de map c:\ubuntu zou je wel een exe file moeten kunnen vinden: uninstall-wubi.exe

Maar daarmee kan je ubuntu niet starten. Je zou bij het opstarten voor Windows of Ubuntu moeten kunnen kiezen.

Ubuntu is geïnstalleerd in c:\ubuntu\disks en c:\ubuntu\winboot. Die submappen zijn er wel?

Klik links bovenin op Documentatie

Offline kjvdveer

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/11, 17:50:53 »
Inderdad ik had verwacht dat ik bij het opstarten een keuze tussen windows en ubuntu zou kunnen maken , maar dit is niet het geval.

Er is wil een .exe file die ubuntu weer deinstalleerd en ook c:\ubuntu\disks en c:\ubuntu\winboot zijn wel degelijk geinstalleerd, dus daarom verwachte ik ook een boot keuze, maar niet dus.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/11, 17:56:56 »
Installeer eens met de voorkeursmethode:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/11, 19:06:52 »
Zo te zien aan c:\ubuntu is de installatie goed gegaan.

Probleem is er mogelijk een probleem met de windows bootmanager. Je kan eens kijken door met de rechtermuis op "Deze computer" te klikken en dan Eigenschappen te kiezen. Er komt dan een scherm "Systeemeigenschappen". Kijk in het tabblad Geavanceerd. Het onderste deel is "Opstart- en herstelinstellingen". Klik op "Instellingen".

Kan je met de bovenste balk maar 1 besturingssysteem als standaardbesturingssysteem (Windows XP) instellen? Of is er ook een keuze mogelijk voor Ubuntu? Waarschijnlijk dus niet.

Klik dan op Bewerken. Bestand boot.ini wordt dan geopend in kladblok. Voeg eventueel de volgende regel toe:
C:\wubildr.mbr = "Ubuntu"
Opslaan, sluiten, herstart.
Kan je nu wel voor Ubuntu kiezen?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/11, 20:59:33 door Ron »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/11, 19:47:11 »
Een nieuwe installatie is altijd een gemakkelijke oplossing vanuit het oogpunt van de "forumhelper".
Maar als je dan vanuit het oogpunt van de vraagsteller gaat kijken is het een moeilijke en tijdrovende zaak.

Opzich komt het erop neer dat een installatie binnen windows (wubi) en klassieke dual boot installatie allemaal hun voor en nadelen hebben. Als ik kijk op de site van pjotr zie ik van een wubi installatie alleen maar nadelen.
Terwijl er ook wel voordelen zijn.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi

Als de vraagsteller in dit topic heeft gekozen voor een wubi installatie, omdat hij vindt dat het voor hem het beste is. Dan zouden we hem hier ook mee moeten helpen. Inplaats van toch die andere methode proberen op te dringen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/11, 19:58:22 »
Als de vraagsteller in dit topic heeft gekozen voor een wubi installatie, omdat hij vindt dat het voor hem het beste is. Dan zouden we hem hier ook mee moeten helpen. Inplaats van toch die andere methode proberen op te dringen.


Mwah, vind ik niet; ik dring niks op. Ik adviseer alleen. De hulpvrager kan mijn advies gewoon naast zich neerleggen als hij er niets in ziet; even goede vrienden, hoor.  :)

Overigens betreft het een nieuw forumlid, vermoedelijk een beginner met Linux. In hoeverre is Wubi dan een weloverwogen keuze? Een beginner is vaak blij met een duwtje in een andere richting, waar hij misschien niet eens veel bij heeft stilgestaan. Indertijd, toen ik nog een beginner was, was ik af en toe erg content met zulke duwtjes van anderen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/11, 20:17:41 »
Heren,
Graag ontopic blijven, iemand heeft een vraag gesteld.
Om een meningsveschil uit te praten (uit te forummen) zijn andere wegen.

Moderator Edit: Een aantal niet ter zake doende berichten verwijderd of aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/11, 21:06:52 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/11, 21:38:21 »
Moderator Edit: Een aantal niet ter zake doende berichten verwijderd of aangepast.

die censuur gaat een hoop mensen vervelen
Volgende doelwit: Stamkroeg? Serieus: Waarom moet iets ter zake doen? Ook in het ondersteuningsgedeelte worden antwoorden afgewisseld met XD's. M.i. is dat de ideale werksfeer.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/11, 21:51:08 »
Moderator Edit: Een aantal niet ter zake doende berichten verwijderd of aangepast.

die censuur gaat een hoop mensen vervelen
Volgende doelwit: Stamkroeg? Serieus: Waarom moet iets ter zake doen? Ook in het ondersteuningsgedeelte worden antwoorden afgewisseld met XD's. M.i. is dat de ideale werksfeer.
je mag geen kritiek leveren op bv iemands onbeschofte gedrag. dit is trouwens al langer aan de gang. de " werkwijze " van het team is dan ook de reden dat ik dit jaar niet meer op de install parties verschijn, reklame maken voor deze club is er door mij niet meer bij. ik kan mijn tijd wel beter besteden
Jammer, nu dicht je de moderatoren wel heel veel macht toe. In de meeste draadjes doen zij net alsof zij een normaal lid zijn.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/11, 21:57:11 »
Citaat van: ThijsG
Volgende doelwit: Stamkroeg?

Wat bedoel je hiermee  ???, onnodig olie op het vuur gooien kunnen we echt wel missen hoor,mochten er problemen zijn los het dan op een andere manier op.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/11, 23:45:07 »
@Arie: Dat je niet over iedereen tevreden bent is duidelijk.. maar waarom moet je hardnekkig blijven proberen andere mensen door het slijk te halen?
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/12, 01:24:03 »
ik heb er al meer als genoeg van gezien.. en je gezeik komt me eerlijk gezegt de strot uit..
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline kjvdveer

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/12, 09:12:09 »
hallo TESTCEES, deze informatie was vrij nuttig en toont dat je weet waarover het gaat.

In de opstartfile is  onder de default tevens een multi operating regel met als 2e regel c:\wubildr.mbr="ubuntu"

Nu is de letter van mijn systeemvolume H: en niet C: dit heb ik dus maar eens verandert in de file maar ook dat brengt het niet.
In de hoofd directory van H: is wubildr.mbr wel aan wezig.
Is dit nog te volgen ??

Offline track

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/12, 12:10:27 »
Hoi kjvdveer,

allereerst nog welkom op het forum !
Mag ik even vragen waarom je voor een wubi- installatie gekozen hebt ?

Want vanuit mijn perspectief ziet het nu onnodig ingewikkeld uit,
je moet met het Win..- menu èn met het grub-menu prutsen.
Bovendien mis je ook de spreekwoordelijke stabilitiet van het ext3- bestandsysteem
van Linux dat je op een eigen partitie zou hebben.

track

Offline kjvdveer

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/12, 13:41:11 »
hallo TRACK,

mijn vrouw en ik werken op de desktop en zij vindt een computer sowieso een eng ding, daarom wilde ik zien of ik met een WIBU installatie de computer automatisch na een tijdje in XP op zou kunnen starten, zodat er dan in wezen niets verandert voor mijn vrouw.
Vandaar deze poging!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/12, 13:48:19 »
hallo TRACK,

mijn vrouw en ik werken op de desktop en zij vindt een computer sowieso een eng ding, daarom wilde ik zien of ik met een WIBU installatie de computer automatisch na een tijdje in XP op zou kunnen starten, zodat er dan in wezen niets verandert voor mijn vrouw.
Vandaar deze poging!!

Ik ben het met track eens; een gewone installatie is beter en lukt waarschijnlijk wel meteen.

"Windows eerst" kun je ook bereiken met een gewone installatie, als je daarna even de opstartvolgorde verandert met Opstartmanager....

Gewone installatie:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Opstartvolgorde veranderen daarin:
http://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Offline n00buntu

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/12, 14:12:25 »
Als een praktische newbee heb ik geprobeerd Ubuntu 9.10 in windows XP te installeren, dit gedaan hebbende en na opnieuw opstarten kwam ik automatisch weer in WindowsXP zonder een keuze te hebben om te starten met Ubuntu.
Weet je dat zeker?

Bij een WUBI installatie, moet je wel even opletten als je de PC herstart/opstart; het keuze menu verschijnt namelijk maar een paar seconden in beeld (4 seconden? 5 seconden? Enfin; zoiets, dus.) en gaat daarna zonder actie van de gebruiker standaard Windows opstarten.

Geen idee hoe dat werkt bij een 'echte' installatie, maar dat vind ik zelf juist erg prettig; na een paar seconden standaard Windows opstarten als je geen keuze maakt.

Offline Mark81

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/12, 14:24:58 »
beste Topicstarter,

Ook welkom namens mij. Het begint een aardig topic zo te worden en ik ben erg benieuwd hoeveel verder je bent gekomen. Even snel ter inleiding, ik heb Wubi nog nooit gebruikt en heb altijd met succes een dual boot gedaan. Desalniettemin heb je gekozen voor Wubi en ik denk dat we daar als Ubuntu community je ook bij moeten helpen.

Naar wat ik begrijp komt er geen keuze menu. Nu vraag ik me af wat de keuzes zijn bij het opstarten van Windows. Kun je eens naar de opstartmanager van Windows gaan. Dat doe je door op Start te klikken. Vervolgens Control Panel en dan naar System. (ik heb een engelstalige XP hier, maar in het nederlands is het iets van Configuratiescherm en dan Systeem). Ga daar naar het tabblad Geavanceerd en klik op de derde mogelijkheid, iets van Opstartbeheer. Heb je daar de keuze uit meerdere opties?

Zo ja, zie bovenstaande respons en probeer dan de tijd dat het menu verschijnt te vergroten. Probeer het dan nogmaals.

Zo nee, dan is er bij de installatie toch iets fout gegaan. Na wat gekeken te hebben op internet, hoef je denk ik niet meteen alles te verwijderen, hoewel je dat wel kan doen. Doe je dat niet, probeer Ubuntu dan nogmaals te installeren via Wubi. Wil je Wubi eerst verwijderen, doe dat en loop dan het hele installatie proces nogmaals door. Het kan zijn dat het een tweede keer beter verloopt...

Hou je ons op de hoogte? Succes!

Offline track

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/12, 14:31:40 »
...
mijn vrouw en ik werken op de desktop en zij vindt een computer sowieso een eng ding, daarom wilde ik zien of ik met een WIBU installatie de computer automatisch na een tijdje in XP op zou kunnen starten, zodat er dan in wezen niets verandert voor mijn vrouw.
Vandaar deze poging!!
Ook bij een "Dubbele boot" met een eigen partitie kun je makkelijk instellen dat XP na 5 sec. automatisch opstart.
Bij mij staat XP zelfs helemaal boven in de lijst.  Geen probleem dus.

En, de handleiding vind je bij Pjotr zijn links.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/12, 14:33:36 door track »

Offline n00buntu

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/12, 15:04:52 »
Desalniettemin heb je gekozen voor Wubi en ik denk dat we daar als Ubuntu community je ook bij moeten helpen.
+1

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/12, 15:08:31 »
Desalniettemin heb je gekozen voor Wubi en ik denk dat we daar als Ubuntu community je ook bij moeten helpen.
+1

-1

We "moeten" helemaal niks. Punt.

We mogen adviseren wat ons goed dunkt voor de hulpvrager; de hulpvrager mag daar vervolgens mee doen wat hij zelf wil. Punt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/12, 15:20:41 »
Desalniettemin heb je gekozen voor Wubi en ik denk dat we daar als Ubuntu community je ook bij moeten helpen.
+1
+1

LOL

Nog geen ruzie genoeg gemaakt in dit draadje, Arie?   :D

De enige die me kan vertellen wat ik "moet" doen, is m'n baas. Verder niemand.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/12, 15:39:19 »
Desalniettemin heb je gekozen voor Wubi en ik denk dat we daar als Ubuntu community je ook bij moeten helpen.
+1

-1

We "moeten" helemaal niks. Punt.

We mogen adviseren wat ons goed dunkt voor de hulpvrager; de hulpvrager mag daar vervolgens mee doen wat hij zelf wil. Punt.
+1

Desalniettemin heb je gekozen voor Wubi en ik denk dat we daar als Ubuntu community je ook bij moeten helpen.
+1
+1
+1

Offline kjvdveer

  • Lid
Re: Karmic in WindowsXP
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/12, 15:42:29 »
Aan alle goedwillende hartelijk dank en vooral aan Pjotr, want na zijn suggesties te hebben gevolgd heb ik nu de Opstartmanager kunnen installeren in Ubuntu en weet hoe de opstartvolgorde te wijzigen.
Houd het het een beetje vriendelijk allemaal