Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?  (gelezen 3925 keer)

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #25 Gepost op: 2017/03/05, 16:57:01 »
Ik heb hier overigens nog een setje DDR2 van 2x2GB geheugen liggen, die kan je eventueel overnemen voor een symbolisch bedrag. Ik weet echter niet of reepjes van 2GB op je moederbord gaan?

Ah wacht, die 2GB wordt niet wat, het moederbord accepteert max 1GB per slot. Wel 4 slots totaal, dus 4GB totaal.
http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3514/t/19288357

Ik zal nog even kijken of ik nog 1GB modules heb liggen, maar volgens mij heb ik die al eens eerder weg geven...

Bij voorbaat dank voor het aanbod maar als het goed is krijg ik ze binnenkort van een vriend van me die zijn soortgelijke dell gaat uitfaseren. We hadden deze allebei tegelijk gekocht omdat er in 2006 een game uit kwam die we graag wilden spelen :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #26 Gepost op: 2018/01/19, 13:34:52 »
Geachte lieden,

Het is al een hele tijd geleden dat ik dit topic had gepost. Nu eindelijk na een hele hoop andere zaken die mijn aandacht vroegen, kan ik weer eens wat ontwikkelingen melden.
Ter opfrissing: het betrof een probleem met mijn stokoude Dell dualcore uit 2006, 2gb werkgeheugen etc. Trok youtube niet meer zo goed. Zo uit de reacties bleek was een ram upgrade aan te raden. Dat moet ik nog ergens vandaan zien te toveren. Zit wel een goede grafische kaart in Geforce GT430.

Nu na enige tijd heb ik de machine losgekoppeld en elders neergezet om een nieuwe OS er op te zetten. Resultaat: de ouwe Del(l) doet niet veel meer. USB booten gaat niet meer en dat soort dingen. Ik ga eerst de harde schijf in een andere computer prikken en dan OS er op installeren, dat opstarten doet het ding nog wel.

zoals u kunt lezen, heeft de ouwe Del(l) nog wel mijn aandacht. ;)



Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #27 Gepost op: 2018/01/24, 20:59:20 »
Heb uw hulp toch nog even nodig denk ik. Ik wil ergens nog extra RAM geheugen vandaan zien te toveren.
Het moet sowieso ddr2 zijn en elk slot kan een ram strip van maximaal 1gb hebben.
Welke specs moeten voor elke strip gelijk zijn. Maakt verschil in mhz bv nog uit? Wat is het verschil tussen bv pc 4200 en 3200? Moeten alle strips hetzelfde mhz hebben? Alle vier pc 4200 of 3200?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #28 Gepost op: 2018/01/25, 11:52:28 »
Gelijke waardes is wel het beste. Voorkomt de kans op conflicten.
Ongelijke merken willen ook nog wel eens met elkaar vechten.
Maar ben ook niet te bang, want in de meeste gevallen werkt het gewoon. Maar probeer zo dicht mogelijk bij elkaar te komen.

Probeer in elk geval wel dezelfde grootte naast elkaar te zetten. 1gb naat 512mb bijvoorbeeld geeft snel als eerste conflicten (kapotte clusters).
Probeer dan ook zo hoog mogelijke hz te krijgen. Dat werk toch net wat sneller.
En zo duur zijn ze niet tweedehands. Vaak kun je ook setjes van twee hetzelfde merk met dezelfde waardes kopen (dus twee exact dezelfde).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #29 Gepost op: 2018/01/25, 12:08:13 »
Stel je bios eens opnieuw in, misschien reset naar optimal.
Dan stel je boot hardware in je bios,
en kijk bij je harde schijf controller, stel dit in op AHCI dan loopt de hd het snelst, raid of ide is niet goed, ide werkt wel maar is langzamer.
Alle hardware die je niet gebruikt, zet dit in de bios op uit.

Xubuntu zou gewoon moeten werken tav je hoeveelheid geheugen.

Heb je chromium, firefox en chrome getest?
En zijn de browsers schoon, dus geen plugin geïnstalleerd?
Drivers videokaart, test alle versies.

En sluit je pc aan via kabel, tijdens testen.
En zo min mogelijk software installeren, dus de standaard installatie zo min mogelijk wijzigen, en dan testen.

« Laatst bewerkt op: 2018/01/25, 12:10:05 door jan11000 »

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #30 Gepost op: 2018/01/25, 16:12:25 »
Stel je bios eens opnieuw in, misschien reset naar optimal.
Dan stel je boot hardware in je bios,
en kijk bij je harde schijf controller, stel dit in op AHCI dan loopt de hd het snelst, raid of ide is niet goed, ide werkt wel maar is langzamer.
Alle hardware die je niet gebruikt, zet dit in de bios op uit.

Xubuntu zou gewoon moeten werken tav je hoeveelheid geheugen.

Heb je chromium, firefox en chrome getest?
En zijn de browsers schoon, dus geen plugin geïnstalleerd?
Drivers videokaart, test alle versies.

En sluit je pc aan via kabel, tijdens testen.
En zo min mogelijk software installeren, dus de standaard installatie zo min mogelijk wijzigen, en dan testen.

Bovenstaand zijn stappen die ik sowieso ga nemen. Ik heb geen haast dus ik kan toch gelijk ook rustig naar RAM zoeken.
Daarom wil ik eerst sowieso graag weten welke specs bij RAM geheugen mogen verschillen en welke absoluut niet. Dan is de hardware zo ik het hebben wil en daarna de boel fijnstellen.
(het wordt een dual-boot. Windows blijft zo kaal/schoon mogelijk)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

youpie123

  • Gast
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #31 Gepost op: 2018/01/26, 14:59:08 »
Heb uw hulp toch nog even nodig denk ik. Ik wil ergens nog extra RAM geheugen vandaan zien te toveren.
Het moet sowieso ddr2 zijn en elk slot kan een ram strip van maximaal 1gb hebben.
Welke specs moeten voor elke strip gelijk zijn. Maakt verschil in mhz bv nog uit? Wat is het verschil tussen bv pc 4200 en 3200? Moeten alle strips hetzelfde mhz hebben? Alle vier pc 4200 of 3200?

If you install mixed pairs of DDR2 400-MHz (PC2-3200), DDR2 533-MHz (PC2-4300) and DDR2 667-MHz (PC2-5300) memory, the modules function at the slowest speed installed

http://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt_dimension_desktops/dimension-9150_owner%27s%20manual_en-us.pdf


Addressing Memory With 4-GB Configurations
Your computer supports a maximum of 4 GB of memory when you use four 1-GB DIMMs. Current operating systems, such as Microsoft
® Windows® XP, can only use a maximum of 4 GB of address space; however, the amount of memory available to the operating system is
 less than 4 GB. Certain components within the computer require address space in the 4-GB range. Any address space reserved for these components cannot be used by computer memory.

Ik had in mijn Dell Dimension van 2001 op het laatst 8 GB Geheugen en dat werkte gewoon. Zowel in het BIOS als in het OS (Linux)  ^-^

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #32 Gepost op: 2018/01/26, 15:13:48 »
Heb uw hulp toch nog even nodig denk ik. Ik wil ergens nog extra RAM geheugen vandaan zien te toveren.
Het moet sowieso ddr2 zijn en elk slot kan een ram strip van maximaal 1gb hebben.
Welke specs moeten voor elke strip gelijk zijn. Maakt verschil in mhz bv nog uit? Wat is het verschil tussen bv pc 4200 en 3200? Moeten alle strips hetzelfde mhz hebben? Alle vier pc 4200 of 3200?

If you install mixed pairs of DDR2 400-MHz (PC2-3200), DDR2 533-MHz (PC2-4300) and DDR2 667-MHz (PC2-5300) memory, the modules function at the slowest speed installed

http://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt_dimension_desktops/dimension-9150_owner%27s%20manual_en-us.pdf


Addressing Memory With 4-GB Configurations
Your computer supports a maximum of 4 GB of memory when you use four 1-GB DIMMs. Current operating systems, such as Microsoft
® Windows® XP, can only use a maximum of 4 GB of address space; however, the amount of memory available to the operating system is
 less than 4 GB. Certain components within the computer require address space in the 4-GB range. Any address space reserved for these components cannot be used by computer memory.

Ik had in mijn Dell Dimension van 2001 op het laatst 8 GB Geheugen en dat werkte gewoon. Zowel in het BIOS als in het OS (Linux)  ^-^


Ok dus de "PC 0000" aanduiding staat voor de snelheid. Dat wist ik niet. Ik heb er nu twee 1gb strips in zitten en daar had ik er twee bijgeprikt die weer ergens uit de oude computer van een buurman kwamen. Bij inschakelen begon de machine te loeien. Het was ook niet geheel duidelijk wat voor strips het nu eigenlijk waren. Ergens in kleine lettertjes stond "2g" maar er stond ook ergens "kit of 2". Ik houd het er op dat het twee keer 2g is. Jij zegt nu in feite dat mijn Dell wel 2gig strips zou moeten kunnen supporten ? Kan natuurlijk alleen die 2g strips dr in doen en kijken of die hem pakt. Machine zal er heus niet van ontploffen ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

youpie123

  • Gast
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #33 Gepost op: 2018/01/26, 16:23:27 »
Ik heb wel een beetje zitten opscheppen over mijn oude del  =D
Citaat
Maximaal 2 GB PC2100 (266-MHz) or PC2700 (333-MHz) DDR SDRAM (non-ECC)
Die draaide dus 4GB i.p.v. het maximale 2 GB.  Niet op 8 GB  ???
Het was ook nog een 32 bits dame met een gewone Intel P4 CPU
En hij draaide net meteen weer, zonder probleempjes op Antix

Ja, lijkt me sterk als die van jou geen 8GB aan kan!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #34 Gepost op: 2018/01/26, 17:26:34 »
Ik heb een paar reacties terug een linkje gegeven naar het moederbord van je pc. Helaas wordt meer dan 1gb per geheugenslot niet ondersteund op die pc.

youpie123

  • Gast
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #35 Gepost op: 2018/01/26, 17:42:10 »
Ik heb een paar reacties terug een linkje gegeven naar het moederbord van je pc. Helaas wordt meer dan 1gb per geheugenslot niet ondersteund op die pc.
Waarvan akte maar dat is de officiële versie. Voor mijn moederboard was het 2GB en die draaide op 4 GB

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #36 Gepost op: 2018/01/26, 20:41:53 »
@Valk en Youpie,

Inderdaad officieel kan mijn machine alleen 1gb strips aan en dat maakt dus een maximum van 4gb. Het zou wellicht best kunnen dat meer mogelijk is. Daarom zou het te proberen zijn om die twee strips van 2gb die ik heb liggen er in te prikken en de 1gb er uit te halen maar anderzijds denk ik dat dat niets uithaalt. De machine begon immers te loeien toen ik die er bij prikte.
Wellicht is er dan toch iets anders aan de machine van Youpie waardoor hij wel meer ram kan draaien dan de aangegeven specs. Iets wat ik met mijn kennis niet kan verklaren.

Voor nu neig ik er naar om gewoon op marktplaats twee stripjes te scoren. 4gb voor deze machine is mooi.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

youpie123

  • Gast
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #37 Gepost op: 2018/01/26, 22:01:32 »
Ohhh, je probeert die 2 x 2gb niet even uit zonder die 2 x 1gb?  Denk niet dat hij ontploft hoor

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #38 Gepost op: 2018/01/27, 09:45:49 »
proberen kan wel, maar inderdaad zonder de 1gb reepjes. Het moederbord kan sowieso niet meer dan 4gb aan.
Let bij het plaatsen van het setje ook even op welke positie je ze plaatst. Vaak wordt het met een kleur of nummers aangegeven welke posities een setje zijn.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #39 Gepost op: 2018/01/27, 09:47:20 »
Ik heb hier eventueel ook nog een setje 2x2gb voor je. Nog even gecheckt, maar geen 1gb reepjes meer. Wel 512mb maar daar wordt je niet wijzer van...

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #40 Gepost op: 2018/01/27, 10:05:35 »
Even tussendoor voor de lol: ik heb net mijn nc6120 van 512MB opgewaardeerd naar 2 x1GB, voor € 10 besteld in China, en dat is een denderend succes. Mijn HP uit 2005 draait met Lubuntu nu als een speer :)

Verbaasde me al dat ik wat kreeg, na 2 maanden. Gloednieuw keurig in blisterverpakking. Ik neem aan dat het dead stock is, ze produceren zulke dingen toch zeker niet meer?
« Laatst bewerkt op: 2018/01/27, 10:08:41 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #41 Gepost op: 2018/01/27, 20:00:22 »
Ik heb hier eventueel ook nog een setje 2x2gb voor je. Nog even gecheckt, maar geen 1gb reepjes meer. Wel 512mb maar daar wordt je niet wijzer van...

Die heeft u dus nog steeds? ;) Die had je lang geleden toen ik dit topic startte ook nog liggen en daarna stelden we vast dat het moederbord in principe alleen 1gb strips aan kan. Ik heb hier al 2x 2gb strips liggen, waar mijn machine dus van ging loeien toen ik ze naast de reeds aanwezige 2gb prikte. For the record: Er wordt ook wel her en der gesuggereerd dat dualcore processoren toch niet meer zo goed raad weten met de hd streaming. Apparaat is tenslotte nog altijd uit 2006. Er staat nu een acer veriton met Pentium onbekend processor op de televisie, intell graphic chipset en video gaat goed op wat screen tearing af en toe na dan. Neemt niet weg dat de Dell in dienst blijft zo lang als mogelijk.

@newbie,
Het lijkt me niet dat DDR2 van die generatie nog geproduceerd wordt. DDR2 nog wel. Hoewel ik wel DDR2 geheugenstrips bij de lokale computerwinkel heb gezien van 1gb die verdacht leken op wat ik nodig heb en daar werd schaamteloos iets van 40 euro voor gevraagd.... Of ik heb het niet goed gezien...(dit begint een hardwaretopic te worden overigens. Moeten we gaan verhuizen?)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #42 Gepost op: 2018/01/27, 23:40:39 »
Sorry :)

Maar ik bedoel maar, je kan wellicht 4 x 1GB in China bestellen. Kost in ieder geval niet veel.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Dual core 3gzh, hoe het best te configureren?
« Reactie #43 Gepost op: 2018/01/29, 08:16:33 »
Sorry :)

Maar ik bedoel maar, je kan wellicht 4 x 1GB in China bestellen. Kost in ieder geval niet veel.

"Sorry"? waarvoor ? ;)
Heb ook al het nodig op marktplaats gezien. Ik ben niet zo van in China bestellen :P Hoewel iedereen waarschijnlijk al meer indirect in China heeft besteld dan bewust of gewild. Dat is een andere discussie......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.