Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet meer  (gelezen 455 keer)

Ubuntu start niet meer
« Gepost op: 2024/03/12, 07:58:08 »
Nog geen drie maanden na instalatie start ubuntu niet meer (versie 22.04.3).  sedert de laatste update enkele dagen terug.Volgende melding in rood. 'Failed to start NVIDEA-persistence Deamon'. zie bijlage
Wat nu?

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/12, 08:09:12 »
Bij het opstarten zie je normaal een paar grub regels, dus start je pc weer op en kies de regel recovery mode daarna zie je een ander venstertje met enkele regels kies daar eens bestanden herstellen en duw op enter
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/12, 08:11:57 »
ik heb zojuist zoiets gedaan, paketten herstellen dacht ik ...Ga zodadelijk nog eens kijken

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/12, 08:14:19 »
ja klopt die regel moet je hebben, vermoedelijk kan je ook in safe mode via de grub laten opstarten, en daarna die driver nvidia verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/12, 08:20:34 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/12, 08:26:43 »
ik heb hier nog iets gevonden wat je kan vooruit helpen   https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98113.0
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/12, 08:45:02 »
Ok bedankt, ik heb "dpk g - gebroken pakketten herstellen" uitgevoerd. probleem niet opgelost. Safe mode start ubuntu wel. Ik ga het later nog eens bekijken als ik tijd heb.

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/12, 09:40:51 »
Ok bedankt, ik heb "dpk g - gebroken pakketten herstellen" uitgevoerd. probleem niet opgelost. Safe mode start ubuntu wel. Ik ga het later nog eens bekijken als ik tijd heb.
dus in safe mode herstart je pc wel dan zal je moeten zien hoe  je die driver kan verwijderen.
heb jij security boot uitgeschakeld in je bios? dit moet je doen.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Oesje

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/12, 10:24:09 »
Citaat
Bij het opstarten zie je normaal een paar grub regels, dus start je pc weer op en kies de regel recovery mode daarna zie je een ander venstertje met enkele regels kies daar eens bestanden herstellen en duw op enter

Ik zou die recovery modus niet gebruiken maar kiezen voor een  eerdere kernelversie .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/12, 11:12:57 »
Citaat
Bij het opstarten zie je normaal een paar grub regels, dus start je pc weer op en kies de regel recovery mode daarna zie je een ander venstertje met enkele regels kies daar eens bestanden herstellen en duw op enter

Ik zou die recovery modus niet gebruiken maar kiezen voor een  eerdere kernelversie .
Dat heeft TS al uitgevoerd maar heeft helaas niet geholpen,het zou nu best beter zijn dat hij via safe mode zijn pc kan opstarten en dan die driver verwijderen, is de beste methode volgens mij.
terug naar een oude kernelversie gaan vind ik persoonlijk oke, maar hij zal dan wel terug moeten gaan naar de nieuwe kernelversie (dat gebruik je enkel voor nood de oude)
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/12, 12:00:39 »
Start terug: Oorzaak? Is mij niet bekend.Configuratie is als volgt; Schijf 1 MBR partitie Windows 7 en Fedora - legacy en Schijf 0 = GPT partitie UEFI; ubuntu staat op sda6 naast windows10, ernaast op sda8 staat debian 12. In het begin na de instalatie van ubuntu moets ik telkens na gebruik van windows10  de setup menu opstarten omdat windows boot manager bovenaan de lijst stond en 'grub 2.06' dus niet opstarte. Na de instalatie van Debian 12.., is dat probleem opgelost, pc start altijd (grub 2.06-13debu1) waarin ik kan kiezen welk systeem te gebruiken , ook na het gebruik van windows 10.
Tot enkele dagen terug na updates van Ubuntu, start ubuntu niet meer zoals hier eerder vermeld. Ik heb nu de setup opgestart en ubuntu bovenaan geplaatst met als gevolg dat (grub 2.06) opstart en ubuntu ook kan gestart worden. Nu kan ik debian en windows opstarten vanaf(grub 2.06) , Maar ubuntu niet meer vanaf (grub2.06-13 debu1). Ik weet niet wat er precies veranderd is met de update.
@Oesje, security boot staat uitgeschakeld.
@pinokkio, citaat per ongeluk geplaatst , weet zelf niet hoe het gebeurde? krijg het niet meer weg.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/12, 12:34:35 door ubuntu en linux »

Offline Oesje

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2024/03/12, 18:07:21 »
Ik lees
Citaat
In het begin na de instalatie van ubuntu moets ik telkens na gebruik van windows10  de setup menu opstarten omdat windows boot manager bovenaan de lijst stond en 'grub 2.06' dus niet opstarte.

Wat bedoel je hiermee concreet  dat grub 2.06 niet opstartte ? Ik denk het maar dat je dit kreeg te zien .Zie bijlage .
Je eerste afbeelding in je  startbericht , ben je er zeker van dat je Ubuntu wou laten booten en niet Debian wou laten booten ?
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Oesje

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2024/03/12, 19:28:34 »
Citaat
Maar ubuntu niet meer vanaf (grub2.06-13 debu1).

Mijn euro is gevallen zoals men hier zegt
https://packages.debian.org/bookworm/grub-efi-arm-bin

Is iets waar anderen meer kennis van hebben en iets kan uit bijleren .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2024/03/12, 19:50:13 »
Nog geen drie maanden na instalatie start ubuntu niet meer (versie 22.04.3).  sedert de laatste update enkele dagen terug.Volgende melding in rood. 'Failed to start NVIDEA-persistence Deamon'. zie bijlage
Wat nu?
Als ik u bijlage goed lees zit er maar een fout in,die driver ga je moeten verwijderen om die fout weg te krijgen,maar zoals @oesje zegt je kan u pc laten opstarten als je een oude kernelversie neemt,maar dit is een voorlopige oplossing omdat je achteraf weer naar de nieuwe kernelversie dien te gaan.
Ik zie dat je nogal wat gedaan hebt met je harde schijf is dat niet om problemen zoeken beste?,ik zie 6 besturingsystemen staan waarvan 1 die echter niet nodig is (w7) waarom is dat nodig?
Ik heb er hier 2 linux mint en ubuntu en op mijn andere pc windows11pro en zorin os core17.1pro, Voor mij persoonlijk zijn er 2 per pc voldoende.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Ubuntu start niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2024/03/12, 20:48:34 »
@pinokkio. Inderdaad momenteel zijn wel veel systemen maar ze staan niet op een enkele schijf. W10 heb ik nodig om mijn recentste dslr camera software te gebruiken, kan niet in win7 of linux. W7 heb ik nodig om mijn canon .scanner 9950f te gebruiken , wordt niet meer ondersteund in w10. Verder heb ik al jaren 2 linux systemen naast windows , het is handig als er eens eentje fout loopt en ik vertik het om met windows op internet te surfen. Ik had Fedora al geinstaleerd naast windows7 op de tweede schijf omdat er eid software verkrijgbaar is en omdat fedora redhat gebaseerd is wou ik het verschil eens zien. Deze schijf start lagacy mode, kan zo uitgeschakeld worden indien nodig. Nadien heb ik w10 geinstaleerd op een schijf gpt partitie stijl met ubuntu en later debian ernaast. 5 systemen op 2 schijven dus er zou er een weg mogen...maar ze werken allemaal vlot en ik kan niet meer kiezen. Dus ik gebruik een linux systeem om te surfen, een ander linux systeem voor financiele zaken en het derde linux systeem voor de websites van de overheid met een gezamelijke partitie voor data opslag. Nu UBUNTU start wel vlot nu hij bovenaan de lijst staat in UEFI boot order, dus die videokaart zal waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Ik denk dat de fout in de bootlaoder van debian geslopen is? Bij de volgende ubuntu update "kernel update"zal ik er voor zorgen dat ubuntu bovenaan de lijst staat in UEFI boot order
@oesje, inderdaad een foutmelding kan niet bevestigen of het indentiek was?
En Ja ik heb weldegelijk herhaaldelijk UBUNTU geselecteerd in de boot loader van debian en het ubuntu logo is na de selectie verschenen zoals gewoonlijk, pas daarna de vermelding zoals op de eerste afbeelding.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/12, 21:14:15 door ubuntu en linux »