Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke *ubuntu  (gelezen 3373 keer)

Welke *ubuntu
« Gepost op: 2011/05/03, 23:06:21 »
Hallo,

Welke *ubuntu kan ik het beste installeren op een pc bij iemand die totaal geen verstand heeft van computers.
Op de pc moet je kunnen internetten en tekst documenten kunnen maken, bewerken.
Ik dacht zelf aan Firefox en LibreOffice Writer.

De pc heeft 512 mb geheugen en processor snelheid is iets in de 700Mhz.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: Welke *ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/03, 23:22:14 »
Ik zou voor een LTS versie gaan, bijv. 10.04 deze is in ieder geval degelijk. Verder gewoon icoontjes op het bureaublad voor internet en open office eruit halen als je liever Libreoffice Writer wilt installeren. En zorgen dat jij alleen als root kan werken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Welke *ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/03, 23:32:37 »
Ik heb ubuntu 10.10 geprobeerd te installeren maar dat lukte niet, maar 10.04 die zou moeten lukken?
@Gijsbert "En zorgen dat jij alleen als root kan werken." dat snap ik niet echt. En ik werk er niet mee, ik moet het alleen installeren omdat hij zelf helemaal geen verstand van computers heeft. De persoon die het gaat gebruiken die kan wat hij wil.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: Welke *ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/03, 23:40:24 »
Oei dat hangt helemaal van de gebruiker af. Is het iemand die met de tijd toch wat meer wil met een computer of ziet hij het als noodzakelijk kwaad?
In het eerste geval zou ik voor een LTS versie gaan.
Bij het tweede zou je ook aan Lubuntu kunnen denken, deze zal op de beschreven machine werken als een speer en kan daardoor ook weer sneller uit ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Welke *ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/03, 23:48:21 »
De pc waar het op komt is een tweede pc die daar thuis staat.
Wat de pc moet kunnen blijft het zelfde dus internetten en tekst documenten bewerken.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welke *ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/03, 23:57:27 »
512 MB is wat 'dunnetjes'. Ik zou Xubuntu of Mint LXDE erop zetten, en LibreOffice er daarna bij installeren.
Chromium is een wat snellere en lichtere browser dan Firefox, en erg gebruikersvriendelijk. Althans, zo ervaar ik het  ;)

Ik denk dat wat Gijsbert bedoelt, je een apart account voor de eigenaar aanmaakt. Dan kan hij geen verkeerde dingen doen. Nadeel is wel, dat jij dan elke keer moet opdraven voor de updates.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline liawim

  • Lid
Re: Welke *ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/04, 00:07:59 »
Misschien macbuntu?(mac kopie maar dan linux) lekkere simpele interface met een geweldig docky waar je alle veel gebruikte programmas overzichtelijk in kan zetten(drag en drop).  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/04, 00:10:15 door liawim »

Re: Welke *ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/04, 00:14:33 »
512 MB is wat 'dunnetjes'. Ik zou Xubuntu of Mint LXDE erop zetten, en LibreOffice er daarna bij installeren.
Chromium is een wat snellere en lichtere browser dan Firefox, en erg gebruikersvriendelijk. Althans, zo ervaar ik het  ;)

Ik denk dat wat Gijsbert bedoelt, je een apart account voor de eigenaar aanmaakt. Dan kan hij geen verkeerde dingen doen. Nadeel is wel, dat jij dan elke keer moet opdraven voor de updates.
Inderdaad asphyxia, als iemand zelf kan "rommelen" kan benjamins alsnog komen opdraven, alleen kan het "leed" wat groter zijn.
En 512 MB is meer dan genoeg als de grafische "trukendoos" niet wordt open  getrokken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Welke *ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/04, 00:33:44 »
Nu ik er wat langer over nadenk is misschien Bodhi linux ook een optie. Dit is in feite gewoon een kale 10.04 met E17. Het grote voordeel is dat je dan alleen writer hoef te installeren en evt. de browser kan vervangen.
E17 is denk ik heel makkelijk voor iemand die weinig verstand van computers heeft.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Welke *ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/04, 04:30:35 »
Ik had eerder al aangegeven, dat ik een bejaarde man een laptop verkocht met Kubuntu 10.04 LTS, en hij vindt het erg fantastisch werken, en hij werkt zelf ook bijna nooit met computers (behalve Skype).

Ik zou ook kunnen gaan voor Ubuntu 10.04 LTS, als hij nog nooit met een computer heeft gewerkt, voor dat soort mensen maakt het geen ene flikker uit waarmee die beginnen, want het eerste is altijd het makkelijkste, volgens de mensheid.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/04, 04:32:10 door Freak of the Day »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Welke *ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/04, 16:59:32 »
Welke processor is het? Alles vanaf Pen lll is nog goed.
Je kan er eventueel wat Ram bij zetten (256MB erbij zal al een hele verbetering geven.)
10.04 LTS zal daar prima op werken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke *ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/07, 13:14:00 »
tjah voor iemad die geen verstand heeft van computers? elke *buntu!
voor iemand die zwaar ingebrugerd is in windows? gemodificeerde GNOME zodat hij op windows lijkt of KDE!

Re: Welke *ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/07, 16:16:02 »
Weet je zeker dat je KDE wilt draaien op 512 MB en 700 MHz?
Mijn 512 MB/2,8 GHz PC kan KDE niet eens aan, en het 3D heeft minstens meer RAM nodig.

Re: Welke *ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/07, 16:22:14 »
@Freak of the Day: Weet je zeker dat je bevindingen kloppen? Had hier Kubuntu ook geruime tijd draaien op een 512 MB/2,8 GHz PC met een bagger onboard Intel-videokaart van 128 MB Shared en het draaide prima :) Niet geweldig, maar voor huis-tuin-en-keuken-gebruik draaide het prima :)

Re: Welke *ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/07, 16:27:07 »
Ik heb een PC met 512 MB, 2,8 GHz Pentium 4, en 128 MB nVidia kaartje, gekocht in 2004.
KDE start sinds 4.0 niet meer op (3.5 werkte wel), Vista werkt lekker vlot hierop, maar ik heb totaal geen drivers voor Vista.
Dus heb ik maar Ubuntu 10.04 LTS op die PC gezet, die wordt gebruikt als een Bar PC.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke *ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/07, 21:51:14 »
Dat is vreemd, ik heb KUBuntu 10.04 gedraaid op een 1.4ghz celeron laptopje, simpel onboard ati kaartje en 512 mb geheugen. Geen problemen met snelheid.

on topic:
512mb is genoeg om Xubuntu of MintLXDE te draaien. Ik denk dat het laatste (Mint) beter draait op een 700 mhz pentium 3.
Ik zou niet gaan voor Bodhi linux, die was bij mij nogal buggy. Neem voor Xubuntu of MintLXDE zoals gezegd de LTS versie.MintLXDE is prima om te internetten. Voor textverwerken denk ik dat Libre office iets te zwaar is, ik zou voor ABI word gaan, die best wel goed is voor huis-tuin-en-keuken gebruik.