Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digikam fotobewerking  (gelezen 2215 keer)

Offline miel

  • Lid
Digikam fotobewerking
« Gepost op: 2012/10/14, 10:13:51 »
Digikam is mijn favoriete fotobewerkingstoepassing.

Ik wil digikam 2.9.0 gebruiken.

Ik heb meermalen deze ppa geladen maar bij installatie krijg ik tekens digikam 2.8. en bij updates commando ontvang ik mededeling, dit is latest version.

Digikam 2.9.0 bestaat wel en is te vinden in de ppa: Philip5/kubuntu-backports

Digikam 2.9.0 is voor mij van essentieel belang om dat die versie in staat is de RAW opnamen van mijn camera te decoderen.

Wie kan mij een duw in de juiste richting geven?

groet Miel






Offline RikRik

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/14, 10:48:24 »
Had je hier dan toch niet Digikam versie 2.9.0 ?
Citaat
Een bijzonder goede morgen voor mijzelf want na gisteravond de site van mikevaughn bezocht te hebben heb ik vanochtend vroeg de instructies van mike's site uitgevoerd en zodoende digikam 2.9.0 kunnen installeren. Ik dank jullie voorje aandacht en de aanwijzingen.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/digikam-2-9/

Offline HarzG

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/14, 12:45:53 »
Er zijn nogal strubbelingen bij digiKam. Een belangrijk punt van de kritiek was/is, dat er te veel ontwikkelaarstijd is gestoken in de versies voor Windows/Mac terwijl digiKam een OpenSource-project is.
Ook 2.8.0 leverde crashes bij bewerkingen en dat moest met 2.9.0 hersteld zijn. Helaas was dat ook niet helemaal gelukt en zo kwam er 2.9.0-3. Inmiddels is 3.0.0-beta1 van digiKam verschenen.
Het is afwachten of de laatste versies meteen voor Ubuntu of als ppa beschikbaar worden. Zelfs in Debian sid is men nog bij 2.6.0-1+b1 voor normale systemen. Dat de nieuwe versies meer functies hebben - prima. Maar het is normaal dat de nieuwste versies ook met bugs gepaard gaan.
Dat staat er dan ook expliciet bij, bijv.
experimental (rc-buggy) (graphics): digital photo management application for KDE
4:3.0.0~beta1a-1: alpha amd64 armel armhf i386 ia64 kfreebsd-amd64 kfreebsd-i386 mips mipsel powerpc s390 s390x sparc
Zelfs in de nieuwe Ubuntu-release staat digiKam op dit moment op 2.8.0. Uiteraard kan je vanuit een ppa iets installeren, maar let op: bij de ppa staat
Citaat
KDE packages are built against KDE 4.9 (https://launchpad.net/~kubuntu-ppa/+archive/backports/).
... en bij een normale Ubuntu-12.04-installatie heb je te maken met KDE 4.8.5-0ubuntu0.1.
Vandaar dat alleen de beschikbaarheid van digiKam zelf niet voldoende is en dat nog een extra repository moet worden toegevoegd voor KDE. Dat staat daar dus verkort uitgelegd.

Het zou dus kunnen dat je systeem defecten heeft omdat er meerdere keren installatiestappen werden uitgevoerd en weer ongedaan werden gemaakt. Als je nu een mix van KDE 4.8.5 en KDE 4.9 hebt, kan je beter eerst een reparatie uitvoeren. Eerst alle ppa's/backports uitschakelen in de softwarebronnen.
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:mikevaughn/omnilinux
sudo ppa-purge ppa:kubuntu-ppa/backports

... en verder met opschonen/repareren in de terminal
sudo apt-get clean
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get update
sudo apt-get install -f
sudo dpkg-reconfigure -phigh -a
Pas daarna zou ik weer aan de installatie van digiKam beginnen met de volgende stappen:
sudo add-apt-repository ppa:kubuntu-ppa/backports
sudo add-apt-repository ppa:mikevaughn/omnilux
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get update
sudo apt-get install digikam

... en nogmaals, je hebt geen garantie dat je dan een correct werkende versie van digiKam hebt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Ramana

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/14, 14:44:07 »
Bij 2.6 heb ik zelf weinig gemerkt van crashes. Is dat bij 2.8 anders?

Prima alternatieven (speciaal voor RAW) zijn: darktable en rawtherapee.

Offline miel

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/14, 15:34:55 »
Geweldig dat jullie zo behulpzaam zijn.

Ja, ik heb digikam 2.9 gebruikt maar door onduidelijke reden werkte het niet meer. 

Digikam 2.8 werkt goed maar crasht soms. Geen probleem want het is onmiddellijk te herstarten.

De 2.9.0 versie is belangerijk voor mij omdat ik een Fuji X-S1 camera gebruik. De camera heeft een andere configuratie dan de gebruikelijke.
(details ken ik niet)
Digikam 2.9 kan de decodering van de RAW opnamen aan maar Digikam 2.8 kan dat niet.

Ik ga nu de instructies uitvoeren en proberen of ik daarmee uit de brand ben.
Al vast hartelijk dank voor de hulp en ik houd jullie op de hoogte.

Miel

Offline Jenske

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/14, 15:37:37 »
Digikam is mijn favoriete fotobewerkingstoepassing.

(...)  mij van essentieel belang om dat die versie in staat is de RAW opnamen van mijn camera te decoderen.
(...)
groet Miel

Ik gebruik al jaren Digikam (nu 2.5.0 onder Ubuntu 12.04) en lees vlot RAW-beelden van Nikon -- daar genoemd NEF -- in. Bedoel je dus dat je geen RAW-beelden kan inlezen in Digikam of bedoel je dat het in de nieuwere Digikam-versies mogelijk zou (moeten) zijn om rechtstreeks met RAW-beelden te werken?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline miel

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/14, 16:20:10 »
Voor de duidelijkheid

 
Ik kan de RAW (bij Fuji, RAF) beelden wel inlezen maar ik kan ze niet als RAF beeld bewerken. Bij het omzetten blijven het beelden met een beperkt kleurenpalet waaraan ik niets kan wijzigen. 
Fuji verstrekt wel een CD met een bewerkingsprogramma dat dit kan maar dat functioneert niet onder Ubuntu. Alleen met Windows of Mac.
Ik heb al een mail gestuurd naar Fuji en gevraagd of ze soms een onderdeel van MS zijn maar natuurlijk geen antwoord ontvangen.

De RAF beelden van mijn vorige camera, de Fuji S100FS(fabelachtig apparaat) kan ik prima bewerken in Digikam.
 
Ik heb net alle instructies van hartzg uitgevoerd. Helaas krijg ik opnieuw Digikam 2.8.

Ik heb het zelfde probleem met Rawthrapy. Het ligt aan de sensor van de camera denk ik.
Natuurlijk kan ik opnamen in JPG maken en bewerken maar ik werk liever met RAW bewerking.

Groet van Miel.



 


Offline HarzG

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/14, 16:47:21 »
Blijkbaar kan de ppa op dit moment niet geïnstalleerd worden.
Citaat
sudo add-apt-repository ppa:mikevaughn/omnilux
Cannot access PPA (https://launchpad.net/api/1.0/~mikevaughn/+archive/omnilux) to get PPA information, please check your internet connection.
@miel:
Kunnen Gimp of darktable de RAW/RAF-bestanden bewerken van de Fuji X-S1?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/14, 17:48:39 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline miel

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/14, 18:23:37 »
Jammer genoeg kunnen geen van beide programma's de RAF images van Fuji's X-S1 bewerken.
Er is éen mogelijkheid die ik nog niet geprobeerd heb dat is het bewerkinsprogramma van CD naar mijn Harde schijf kopieren en trachten via Wine toegang tot dat programma te krijgen maar ik heb er een hard hoofd in. Als ik de site van Digikam raadpleeg lees ik dat die specifieke Fuji X-S1 in de lijst van ondersteunde formaten staat. Ooit zal het wel in orde komen. Intussen spaar ik mijn RAW opnamen voor de dag dat de mogelijkeid van bewerken zich aan dient.
 
Ik verbaas me altijd weer dat fabrikantenvan hardware zo weinig aandacht schenken aan Linux gebruikers. het moeten er inmiddels vele miljoenen zijn. En daarbij komt dat bijna alle grote systemen bij Banken en verzekeeringen met Linux werken.  Het negeren van een zo grote groep gebruikers kan fabrikanten verkoopcijfers  kosten.  Canon heeft intussen wel ingezien dat ze met drivers voor linux vele klanten extra over de streep trokken. Ik kijk naar mijn kersverse IPS Monitor van LG en ondervind soortgelijke problemen. de software om te calibreren  is alleen geschikt voor Windows en MAC.  Zelf ben ik vast besloten bij Linux te blijven. Het word een soort van principe kwestie. De tirannie van Microsoft begint langzamerhand ook minder vindingrijke gebruikers de keel uit te hangen.
Ik stapte over een jaar en een half geleden en heb er geen seconde spijt van gehad. En zelfs mijn vrouw, 71 jaar, gaat nu over op Ubuntu. De verwachting is dat binnen enkelen jaren het aantal Ubuntu gebruikers de grens van 200 miljoen zal passeren.
Lang leve de open source software wereld.

Een groet en dank voor de hulp, Miel,



 

Offline HarzG

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/14, 21:31:08 »
@miel:
Eigenlijk had ik geen tijd. En ik heb ook mijn twijfels over ppa's. Maar ik zag je worstelingen om met Linux/OpenSource een resultaat te bereiken.
[pathos]Het is voor mij een eer om voor jou en andere gebruikers te mogen werken/adviseren aan/over OpenSource-alternatieven.[/pathos]
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline miel

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/15, 14:52:14 »
Vanochtend heb ik de gehele procedure zoals aangegeven opnieuw uitgevoerd.
Resultaat is dat ik thans een Digikam 2.8 heb die wél de RAW beelden van de X-S1 kan decoderen en bewerken.
Waarom het nu wel lukt weet ik niet maar ik ben tevreden.
Nogmaals allen bedankt voor tips en aanwijzingen.
Miel 

Offline Jenske

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/18, 00:53:41 »
Miel, vreemd dat je die RAW-bestanden kan bewerken. Da's inderdaad goed, maar ik had begrepen dat het niet de bedoeling was van de fabrikanten van die RAW-bestanden dat er überhaupt een mogelijkheid zou bestaan om die bestanden te wijzigen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline miel

  • Lid
Re: Digikam fotobewerking
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/04, 18:14:00 »
Neem me niet kwalijk dat ik nu pas reageer op je aantekening aangaande RAW bewerking.
Dit wordt een lang verhaal.
Sinds korte tijd begrijp ik dat wat Digikam biedt is het bewerken van een jpg versie van een RAW opname. De conversie van RAW naar jpg doet Digikam eigenlijk automatisch als je het progr. zijn gang laat gaan. Maar de RAW-opnamen van de Fuji X-S1, gebruikt kennelijk een format dat Digikam nog niet kende.(nu wel) Daardoor kreeg ik vreemd gekleurde foto's waarin ik met kleurbewerking van Digikam niet uit de voeten kon.
Dat probleem is nu opgelost door het installeren van een bijgewerkte versie van Digikam.
Maar nu!, Als ik in Digikam RAW beelden wil bewrken kan dat maar daarvoor moet ik kiezen voor hetgebruik van RAW Therapy. Dat heb ik geinstalleerd en nu wordt dat automatisch opgestart wanneer ik er om vraag.
Overigens, bewerken in RAW is een heel andere tak van sport.  Nieuwe begrippen moet je onderzoeken en leren begrijpen en omdat de bestanden erg groot zijn duurt iedere bewerking lang. Het is interressant om te onderzoeken.
een groet van Miel