Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden  (gelezen 1434 keer)

Offline Phil II

  • Lid
Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Gepost op: 2018/11/27, 16:59:00 »
" When you delete sensitive files from your Dropbox account, you may think you’ve deleted them permanently. However, the files remain in a hidden cache folder on your hard drive for efficiency and emergency purposes that is cleared automatically every three days"
en
" Dropbox keeps deleted files on their servers for 30 days. Deleting the cache files on your computer does not affect the deleted files that are stored on their servers."

dus goed nadenken vooraleer je je in hogere sferen begeeft .. en wil je ze netjes opruimen  :

https://www.howtogeek.com/212705/how-to-clear-your-dropbox-cache-in-windows-and-linux/

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/28, 14:33:58 »
Wat je ook verwijderd op welke schijf dan ook, staat het nog precies op dezelfde plek waar het heeft gestaan...
Wil je iets echt verwijderen zul je het toch echt moeten overschrijven, en het liefst een aantal keer zodat restsporen ook verdwenen zijn :)
Dat is dus ook zo op schijven van Google en Dropbox, ze zullen iid vanzelf een keer overschreven worden.

Dus niets nieuws onder de zon.

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/28, 14:50:19 »
Wat je ook verwijderd op welke schijf dan ook, staat het nog precies op dezelfde plek waar het heeft gestaan...
Wil je iets echt verwijderen zul je het toch echt moeten overschrijven, en het liefst een aantal keer zodat restsporen ook verdwenen zijn :)
Dat is dus ook zo op schijven van Google en Dropbox, ze zullen iid vanzelf een keer overschreven worden.

Dus niets nieuws onder de zon.

Niets nieuws onder de zon nee. Maar er zit nog wel een verschil tussen verwijderde gegevens die op een HDD achterblijven, of verwijderde gegevens die gewoon nog bewaard worden maar alleen zichtbaar op de achtergrond.

Phil heeft op zich wel een attentiepuntje. Alles wat je upload in de cloud kun je voor jezelf verwijderen, maar zal voor de cloudbeheerders zichtbaar blijven.
Als jij een bestandje verwijderd in de cloud kunnen zij je bestandjes nog gewoon zien en afgeven aan eenieder die ertoe gerechtigd is er naar te vragen. Net als al je foto's en info social media, ook al 'verwijder' je je account.
Al is dat ook weer niets nieuws onder de zon.  =D
« Laatst bewerkt op: 2018/11/28, 14:53:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/28, 17:56:21 »
Wat je ook verwijderd op welke schijf dan ook, staat het nog precies op dezelfde plek waar het heeft gestaan...
Wil je iets echt verwijderen zul je het toch echt moeten overschrijven, en het liefst een aantal keer zodat restsporen ook verdwenen zijn :)
Dat is dus ook zo op schijven van Google en Dropbox, ze zullen iid vanzelf een keer overschreven worden.

Dus niets nieuws onder de zon.

Niets nieuws onder de zon nee. Maar er zit nog wel een verschil tussen verwijderde gegevens die op een HDD achterblijven, of verwijderde gegevens die gewoon nog bewaard worden maar alleen zichtbaar op de achtergrond.

Phil heeft op zich wel een attentiepuntje. Alles wat je upload in de cloud kun je voor jezelf verwijderen, maar zal voor de cloudbeheerders zichtbaar blijven.
Als jij een bestandje verwijderd in de cloud kunnen zij je bestandjes nog gewoon zien en afgeven aan eenieder die ertoe gerechtigd is er naar te vragen. Net als al je foto's en info social media, ook al 'verwijder' je je account.
Al is dat ook weer niets nieuws onder de zon.  =D
Nee :)
Maar ook al verwijderen ze het pas na 3 maand, dan nog blijft het daar gewoon op die plek staan, totdat het ooit een keer overschreven word bij hun..dus mogelijk staat het er misschien wel  veeel langer  dan we zelf denken :)

Maar ook dat .... 8-)

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/28, 18:53:16 »
Maar ook al verwijderen ze het pas na 3 maand, dan nog blijft het daar gewoon op die plek staan, totdat het ooit een keer overschreven word bij hun..dus mogelijk staat het er misschien wel  veeel langer  dan we zelf denken :)

Maar ook dat .... 8-)
Wat ik bedoel te zeggen.....
Als je bijvoorbeeld je FB account verwijderd is het alleen uit jouw zicht verwijderd. Op de achtergrond is het nog steeds gewoon volledig beschikbaar en zal het nooit overschreven worden (want gewoon zichtbare bestanden).
Dus verdwijnen je foto's en info daar nooit want worden nooit overschreven.

En een bestand ECHT verwijderd wordt is inderdaad nog even beschikbaar voor recovery.
Al denk ik (mits ik goed geinformeerd ben) dat linux veel sneller overschrijft omdat deze niet inefficiëntie gefragmenteerd wegschrijft zoals sommige andere  ;) OS'en standaard wel doen.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/28, 18:55:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/29, 17:44:33 »
Wat partyrabbit stelt, klopt volledig.
Hele volksstammen denken nog steeds dat in de cloud opgeslagen data verwijderd is, nadat jij dit als gebruiker van die clouddienst hebt verwijderd. Dream on! Afhankelijk van de cloud-provider staat je data  in principe voor altijd op hun servers en is derhalve altijd toegankelijk voor 'bepaalde instanties'.
Als je al gebruik wil maken van een clouddienst, dan moet je wel heel veel vertrouwen in die specifieke provider hebben en ook heel goed nadenken wat je uploadt.

Dropbox zou voor mij een no-go zijn. Amerikaanse aanbieder. De gerespecteerde site https://www.privacytools.io/ raadt deze dan ook af (zie onder Encrypted Cloud Storage Services : ' If you are currently using Cloud Storage Services like Dropbox, Google Drive, Microsoft OneDrive or Apple iCloud, you should pick an alternative here. ')

Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/29, 17:48:47 »
Dropbox zou voor mij een no-go zijn. Amerikaanse aanbieder.     < Idem hier !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/29, 17:52:25 »
Dank je Tom ;)
Een boek doet het altijd...

Offline rico70

  • Lid
Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/29, 21:33:14 »
Stack van TransIP is een prima vervanger voor die amerikaanse data graaiers. Weet niet of het nog steeds mogelijk is, maar een paar jaar geleden kon je gratis 1 TB krijgen, uiteraard in de hoop dat je tzt een upgrade doet naar meer en betaald  8-)

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/30, 12:23:53 »
Stack van TransIP is een prima vervanger voor die amerikaanse data graaiers.

 ^-^
Nederlands als ik het goed begrijp? Moet voldoen aan de Nederlandse richtlijnen dus.  :rolleyes: =D
Moet ook nog zorgen dat het niet zelf aansprakelijk/strafbaar wordt door medewerking te verlenen door faciliteren van... en hoe doen ze dat en wat wordt er van ze verwacht?
Verdiep je er maar eens in en roep dan nog maar eens of het een prima vervanger is.  :-X

Naar mijn mening is geen enkele cloud service 'prima' (om het daar maar even op te houden).
Privacy op internet bestaat niet, ook niet hier. Het begint al bij je meterkast door je internetprovider die ook weer aan 'verplichtingen' moet voldoen.
Ik kies er in elk geval bewust voor om niet in de wolken te leven. Gewoon twee benen op de grond.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/30, 13:02:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/02, 14:43:29 »
Het blijft een beetje 'risky business'.  Daarentegen bestaat er niet zoiets als 100% veiligheid en/of anonimiteit. Het gezonde verstand (blijven) gebruiken is belangrijk.

Cloudopslag an sich is natuurlijk een uitermate handig hulpmiddel. Ik heb begrepen dat de alom geprezen encrypted email-aanbieder/ VPN provider Protonmail/ProtonVPN (https://protonmail.com/) mogelijk in de toekomst ook cloudopslag gaat aanbieden (geen aandelen overigens hier  ;)). De jongens van CERN (Zwitserland, jurisdictie-technisch een zeer prettig land :)) zitten hierachter en die weten redelijk goed waar ze het over hebben =D.
Mocht dit daadwerkerkelijk gaan gebeuren dan ga ik het zeker eens nauwkeurig onderzoeken. Privacy-gevoelige data zal ik echter persoonlijk nimmer in de cloud plaatsen.
Een boek doet het altijd...

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/07, 15:35:18 »
Ik kwam deze clouddienst toevallig tegen die erg veilig schijnt te zijn : https://tresorit.com/
Heb er zelf geen ervaring mee, maar ter info meld ik het maar even hier.
Een boek doet het altijd...

Re: Dropbox : kijk uit voor de verborgen bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/07, 17:28:43 »
Als je even door whoist kom je via een domeinregistrant uit bij de host wat de clouddienst XXXXXXXXX is.

Citaat
XXXXXXXXX is an American content delivery network and cloud service provider headquartered in XXXXXXXXX, Massachusetts, in the United States.

U S laws dus.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore