Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] menu systeem->beheer->netwerk niet zichtbaar  (gelezen 2205 keer)

Offline ercmrj

  • Lid
[opgelost] menu systeem->beheer->netwerk niet zichtbaar
« Gepost op: 2009/12/31, 15:59:07 »
Ik ben bezig om een pc waar ubuntu 9.10 op geinstaleerd is aan te sluiten op een windows netwerk maar ik zie in verschillende topics dat je in het menu onder systeem->beheer->netwerk wat netwerk instellingen kan wegschrijven maar het menu op mijn pc komt alleen maar netwerkhulpmiddelen voor en onder systeem voorkeuren hoofdmenu kan ik ook geen vinkje bij netwerk zetten.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 10:54:14 door ercmrj »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: menu systeem->beheer->netwerk niet zichtbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/31, 16:32:08 »
Ik ben bezig om een pc waar ubuntu 9.10 op geinstaleerd is aan te sluiten op een windows netwerk maar ik zie in verschillende topics dat je in het menu onder systeem->beheer->netwerk wat netwerk instellingen kan wegschrijven maar het menu op mijn pc komt alleen maar netwerkhulpmiddelen voor en onder systeem voorkeuren hoofdmenu kan ik ook geen vinkje bij netwerk zetten.
Hier zie ik ook geen "systeem->beheer->netwerk". Het netwerk gebruik ik altijd via Locaties->Netwerk.

Voor Windows netwerk toegang is geen beheer nodig op de Ubuntu pc, dat werkt gelijk. Maar het werkt bij jou niet?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline ercmrj

  • Lid
Re: menu systeem->beheer->netwerk niet zichtbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/31, 17:43:41 »
Ik heb ubuntu ook op mijn werk geinstaleerd en daar hebben we 2 servers. Onder Locatie->Netwerk zie ik wel 1 server maar de ander niet.

Ik dacht dat je bij ubuntu ook ergens het ip-adres subnetmasker en gateway in kunt vullen maar ik kan nergens vinden waar.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: menu systeem->beheer->netwerk niet zichtbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/31, 18:58:23 »
Ik dacht dat je bij ubuntu ook ergens het ip-adres subnetmasker en gateway in kunt vullen maar ik kan nergens vinden waar.
NetworkManager applet ergens rechts bovenin het paneel.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline ercmrj

  • Lid
Re: menu systeem->beheer->netwerk niet zichtbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/02, 21:30:56 »
In de help staat dit voor networkManager:

NetworkManager is een klein pictogram in het mededelingengebied rechtsboven in uw scherm. Het ziet eruit als 2 overlappende computers of 4 blauwe of groene strepen (bij draadloos internet).
   1. Links klikken voor automatische functies, zoals verbinden met een netwerk.
   2. Rechts klikken voor handmatige instellingen en het in/uitschakelen van verbindingen.

maar ik zie geen overlappende computers wel 2 verbonden stekkers.
Als ik daarop klik, krijg ik een scherm waar ik geen wijs uit kan.

In deze tutorial http://tille.garrels.be/training/ubuntu/ch12.html#sect_08_01 staat bij fig 12.3 een schermpje wat heel veel lijkt op zoals het bij Windows in zijn werk gaat en wat voor mij veel duidelijker is.

Enig idee hoe ik dit scherm op kan roepen?

Offline ercmrj

  • Lid
Re: menu systeem->beheer->netwerk niet zichtbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/04, 10:45:55 »
Na enig zoeken toch nog gevonden. Rechtsboven in het scherm op de 2 stekkers klikken (bekabelde netwerkverbinding) vervolgens <verbindingen bewerken> kiezen. Dan tabblad IPv4 kiezen en methode op handmatig zetten. Daarna kun door op de knop toevoegen te klikken Adres Netmask en Gateway invullen. Dan is de verbinding met de server ingesteld.


Testcees bedankt voor de hulp.