Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04: Hyperlink in PDF start Google Chrome niet op. (In Linux Mint wel)  (gelezen 287 keer)

Naar volle tevredenheid heb ik Ubuntu 16.04 op mijn laptop draaien. De Unity desktop ziet er prachtig uit en werkt flitsend. Ziet er innovatief uit.

Zojuist viel mij het volgende op. Vanuit Google Chrome heb ik een email opgeslagen als PDF, met daarin hyperlinks naar websites. Als je daarna de PDF opent met het PDF-weergaveprogramma Evince (standaard aanwezig), blijven de hyperlinks actief (met de muis boven de hyperlink verschijnt het handje).
Als ik op de hyperlink klik in het PDF-bestand, zie ik het Google Chrome-pictogram wel verkleuren, maar Google Chrome start niet op. Kortom de betreffende website van de hyperlink opent niet.

In Virtualbox heb ik Linux Mint 18. Daar heb ik precies hetzelfde gedaan. Bij het klikken op de hyperlink in het PDF-bestand opent Google Chrome en wordt de betreffende website prima weergegeven.

Weet iemand hoe ik dit ook in Ubuntu voor elkaar kan krijgen?


 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hallo Wim,

Doen de hyperlinks in mijn boekje over Xubuntu (zie onder in mijn handtekening) het dan wel? Daar heb ik nog nooit opmerkingen over gehad en ze zouden het dus altijd & overal moeten doen. Ben benieuwd.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Hallo Just,

Dank voor je reactie. Ik heb je boekje over Xubuntu geopend. En de hyperlinks doen het prima.
Wel is het verschil dat jouw boekje opent als PDF in de webbrowser.
In mijn geval gaat het om het openen van een lokaal PDF-bestand met daarin de hyperlinks.
Zo'n PDF-bestand wordt in Ubuntu geopend met het weergaveprogramma Evince.
Ik heb jouw boekje gedownload en lokaal opgeslagen. Als ik daarna het boekje open en op de hyperlinks klik gebeurt er niets.

Als ik in Linux Mint het lokale PDF-bestand met de actieve hyperlinks open met Evince, werken de hyperlinks prima. In Ubuntu niet.

Complimenten trouwens voor je boekje over Xubuntu. Ziet er mooi uit.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/17, 13:14:24 door WimvanHooff »