Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waarom mag ik evolution niet verwijderen  (gelezen 2082 keer)

Offline profk

  • Lid
waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Gepost op: 2009/02/18, 20:09:21 »
Hallo,
Ik ben waarschijnlijk niet de enige die zich afvraagt waarom Evolution niet volledig verwijderd mag worden. Toch? Het lijkt me zo typisch niets voor Ubuntu/Linux om de gebruikers op te zadelen met software die ze niet gebruiken dan wel niet willen. Lijkt een beetje op het mee-leveren van IE bij Windows ...
Hans

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/18, 20:10:36 »
Waarom zou je het niet mogen verwijderen?

Offline profk

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/18, 20:20:10 »
Waarom zou je het niet mogen verwijderen?
Tja, dat weet ik ook niet, maar als ik de posts lees, bv die van Pjotr123, dan schrijft hij Evolution *NIET* verwijderen ...

DarkEra

  • Gast
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/18, 20:23:19 »
Dat komt omdat Evolution geïntregreerd is in de Ubuntu desktop. De kans is namelijk heel erg groot dat als men Evolution verwijdert ook automatisch de desktop verwijdert.

Offline profk

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/18, 20:25:42 »
Dat komt omdat Evolution geïntregreerd is in de Ubuntu desktop. De kans is namelijk heel erg groot dat als men Evolution verwijdert ook automatisch de desktop verwijdert.
Als ik dat lees, dan moet ik toch heel erg aan MS denken. "Dat komt omdat IE heel erg geïntegreerd is in het besturingssysteem", of iets dergelijks. Ik blijf het toch heel erg niet-Ubuntu vinden. Het zou, zo lijkt mij, gewoon via Symantec volledig verwijderd moeten kunnen worden...

Offline woteb

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/18, 20:33:05 »
Je kunt natuurlijk ook Xubuntu gebruiken, dan heb je geen Evolution. Wat je ook kunt is een blokkendoos-installatie met een minimalistische Gnome: Dat is wel opnieuw installeren vanaf een Alternate CD [bij het opstarten van die CD op F4 drukken en tekst-modus installatie kiezen] en daarna het volgende installeren:
Citaat
sudo apt-get install ubuntu-minimal gnome-core gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-mount gnome-system-tools gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-system-tools gnome-panel-data gnome-splashscreen-manager nautilus-open-terminal gdebi gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base ubuntu-artwork xfce4-terminal xscreensaver thunar

Daarna de pakketten installeren die je erop wilt hebben. Dan heb je een Gnome zonder Evolution en die is bovendien veel en veel sneller dan de ubuntu-desktop (de door Ubuntu meegeleverde Gnome).
« Laatst bewerkt op: 2009/02/18, 20:35:15 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline profk

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/18, 20:39:32 »
Wat je ook kunt is een blokkendoos-installatie met een minimalistische Gnome

Bedankt hiervoor, maar daar begrijpt toch niemand iets van (sorry hoor ... niet vervelend bedoeld), en het is zeker niet wat ik zou willen. Ik dacht dat dat nu juist een van de geweldige voordelen van Ubuntu zou zijn. Ik voel me nu een beetje als een FBTO-verzekerde. Zogenaamd alleen dat verzekeren wat je wilt, maar ondertussen niet van je kraamverzekering af kunnen

Offline woteb

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/18, 20:54:43 »
Er zijn er meer die een blokkendoos-installatie hebben uitgevoerd die het ook snapten, waaronder 'beginners'. Zo moeilijk is het niet. Kijk hier http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28192.0.html eens voor meer informatie. Maar de Ubuntu-desktop heeft een volledige Gnome erop staan, en daar is Evolution een van de kernonderdelen van. Je kunt het vergelijken met een raamkozijn. Zonder een raamkozijn kun je heus wel een raam zetten, maar bij de eerste windvlaag valt het glas je uit de handen.
Maar waarom probeer je Xubuntu niet? Daar zit geen Evolution op, en is zeker zo makkelijk te bedienen als Gnome
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline profk

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/18, 21:10:51 »
Je kunt het vergelijken met een raamkozijn. Zonder een raamkozijn kun je heus wel een raam zetten, maar bij de eerste windvlaag valt het glas je uit de handen.
Punt is dat ik al/pas sinds de introductie van Hardy een behoorlijk tevreden gebruiker ben, en eigenlijk geen zin heb in een her-installatie. Het argument dat Evolution een kernonderdeel van Gnome is, komt me (excusez le mot) erg MS over. Het is waarschijnlijk dat e.e.a. aan mijn technische onvermogen ligt, maar waarom is een programma als Evolution zo geïntegreerd in Gnome? ("Evolution is the personal information manager (PIM) of Gnome. Evolution is the Gnome app you would use to sync with a mobile phone or PDA. Also of note, Evolution is probably the best application for working with an Exchange server at this point." - uit de Ubuntu Wiki; volgens Wikipedia is Evolution een e-mail programma. Outlook en Outlook Express kun je ook verwijderen ...)

Offline Tom

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/18, 21:22:11 »
2 = Verwijderde programma s: Via Synaptic pakket beheer.

Aspell Eng + bluez audio + bluez cups + bluez gnome + Britty + Ekige + F spot + Gimp help Eng + Orca .

iAmerican + Bogofilter + Bogofilter bdb + Bogofilter common  + Brasero + Open office Cal + Vino + Vinagre.

iBritisch - Myspell  + Espeak + Espeak data  mee verwijderd zijn automatisch > lib speak + lib gnome-

speech7 + Transmission compleet + example content + contact lookup applet .

libegroup wise1.2-13 ( overblijfsel Evolution ) niet verwijderen .... kan een Gnome disply manager error geven  ?.

Eng - Myspell Eng-USE + Myspell Eng-GB + Fortuna Mod.  + Fortuna min .

Open office org help Eng-GB + Open office org help Eng-US + Open office org hypenation Eng .

Open office org i 10 n Eng-GB + Open office org i n Eng-ZA + Open office Thesaurus Eng-A + Eng-U

Language pack Eng base + gnome Eng base + support translation(eng) + Writing Eng + Tomboy .

Totem ( dummy ) + Totem Moz plugin + Tracker + ttf Arabyes + Arpic + Indec fonts + Kochi mincho + Lao .

Malayalam + Thai + unfonts core Korean + ubufox + W American + W Britisch + Compiz fusion plugin extra.

Compiz fusion plugins main + Compiz plugins + Compiz gnome + Compiz core + Compiz backend gcofig +

Libcompizconfig0 + Libdecoration0 + gnome cards data + gnome games + gnome games data.

Evolution ( 91 MB ) + evolution common + evolution exchange + evolution plugins + evolution webcal .

XServer xorg video ati  ( automatisch  mee verwijderd  XServer xorg video all )  +  Xserver xorg video amd

Ik heb geen  amd  en geen  ati  componenten  in mijn Linux  machine.

Ik  heb brasero verwijderd omdat ik de standaard geinstall; Nautilus brander gebruik.

Niet verwijderen >  Evolution Data Server Common  <  dan heeft U  grootte  problemen !  U lacht zich slap.

Dat kunt U allemaal verwijderen zonder dat Uw systeem naar de Vaantjes is.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/18, 21:25:46 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline woteb

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/18, 21:22:28 »
Google is your friend: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=801008
http://domrand.livejournal.com/13904.html
en http://www.staldal.nu/tech/2008/12/08/packages-you-might-want-to-remove-from-ubuntu-804-hardy-desktop/

Lees die links eens aandachtig door. Vooral die laatste is interessant om Ubuntu vakkundig te strippen.
Nogmaals: Als je opnieuw zou beginnen kun je beter er alleen opzetten wat je echt nodig hebt, dat is makkelijker dan een bestaande situatie te strippen.

Verder kan ik je niet helpen, maar lees die links maar eens door. Er zit best wel wat bij wat je kunt gebruiken. Succes!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/18, 21:27:29 »
Let er wel op dat je evolution-data-server(-common) laat staan. Deze deel van evolution wordt door gnome gebruikt. De rest kan je gewoon verwijderen.

Offline woteb

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/18, 21:34:03 »
Overigens (een beetje off-topic), je kunt Windows XP ook installeren zonder Explorer. Met Nlite kun je zelf een installatie CD maken met je eigen drivers erop, en je kunt onnodige pakketten eruit strippen OOK Explorer (alleen explorer-core zou ik laten staan).

Iets dergelijk kun je met de blokkendoos installatie ook doen. Een paar onderdelen zijn essentieel voor de desktop, waaronder een paar onderdelen van Evolution. Die kun je er niet uit slopen omdat andere pakketten hiervan afhankelijk zijn, maar Evolution als zodanig staat er dan niet meer op.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline profk

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/18, 21:50:35 »
Bedankt allemaal. Ga ik morgen eens proberen. Ik zal terugmelden hoe het me is bevallen. Voor nu: welterusten!

Offline heir4c

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/18, 21:59:58 »
Zie deze link voor wat je wel en niet van evolution mag verwijderen.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,33714.msg326771.html#msg326771
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ed

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/19, 18:09:25 »
Maar waarom zou je Evolution willen verwijderen, prachtig programma, email, agenda, taken, backupsysteem, wat wil je nog meer.

Gr Ed.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/19, 19:55:30 »
Maar waarom zou je Evolution willen verwijderen, prachtig programma, email, agenda, taken, backupsysteem, wat wil je nog meer.

Gr Ed.
Als je van webdiensten gebruik maakt, is een desktop interface soms niet nodig.

Offline heir4c

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/19, 20:07:45 »
Maar waarom zou je Evolution willen verwijderen, prachtig programma, email, agenda, taken, backupsysteem, wat wil je nog meer.

Gr Ed.
Wel, waarom ik evolution niet wil is juist daarom. Een progje met teveel mogelijkheden moet ik niet hebben, als die 'uitvalt' heb je 'niets' meer. En dan word dat progje zwaarder en zwaarder bij het opstarten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline woteb

  • Lid
Re: waarom mag ik evolution niet verwijderen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/20, 23:55:47 »
Bedankt allemaal. Ga ik morgen eens proberen. Ik zal terugmelden hoe het me is bevallen. Voor nu: welterusten!
Heb je het al uitgeprobeerd?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)