Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootvolgorde  (gelezen 940 keer)

Offline kokkie44

  • Lid
Bootvolgorde
« Gepost op: 2011/08/05, 16:15:05 »
Goedemiddag
Ik heb gisteren via Wubi Ubuntu naast windows 7 geinstallerd, eitje.
Maar ik wil de boot volgorde van de pc veranderen.
Nu staat er in het dualbootmenu eerst windows 7 en als tweede Ubuntu.
Dat wil ik graag omdraaien.eerst Ubuntu en dan Windows, zodat ik mn pc aan kan zetten en dat ie direct naar Ubuntu gaat.

Wie kan en wil me vertellen hoe dat te doen?

En ja, als ik aan Ubuntu gewend ben gaat Windows er helemaal af, ben er wel klaar mee na 12 jaar.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bootvolgorde
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/05, 16:50:43 »
Hallo

kijk even bij het antwoord dat Johan hier geeft;
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/opgelost-volgorde-bootopties-omdraaien-bij-dual-boot-ubuntu-winxp/msg368039/#msg368039

maar ik zou eventueel die Wubi verwijderen en er een echte dualboot ervan maken. Zoals ie nu is, is Ubuntu binnen Windows
geïnstalleerd; dus wegpoetsen van Windows gaat dan op termijn ook niet lukken.
Als je zoekt op Wubi, zie je dat de ervaringen nou niet onverdeeld positief zijn.
Als je besluit te gaan voor een dualboot; wel je Windows netjes backuppen en op een laptop ervoor zorgen dat er tijdens intallatie Ubuntu
niet een partitie wordt overschreven (moet je voor kiezen trouwens) waar bijv. je recovery van Windows nou net op staat.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline kokkie44

  • Lid
Re: Bootvolgorde
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/05, 16:55:22 »
Ok Gerrit , bedankt, ga het ff proberen.

Off topic: Als ik gewend ben aan ubuntu gaat windows waarschijnlijk de vuilnisbak in, al mijn belangrijke info staat op mn Nas

Offline aartje

  • Lid
Re: Bootvolgorde
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/05, 17:39:17 »
Ok Gerrit , bedankt, ga het ff proberen.

Off topic: Als ik gewend ben aan ubuntu gaat windows waarschijnlijk de vuilnisbak in, al mijn belangrijke info staat op mn Nas
Als je Ubuntu via wubi hebt ge-installeerd zal je waarschijnlijk nooit
overstappen. Wubi geeft meestal problemen. Een dual-boot installatie is veel
beter. Dit als tip.

Offline kokkie44

  • Lid
Re: Bootvolgorde
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/05, 18:40:28 »
Is gelukt, ga na mn vakantie, eerst ff weekje Oostenrijk, een schone installe van Ubuntu doen, dus win er helemaal af, ben benieuwd of het me gaat bevallen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bootvolgorde
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/05, 18:46:39 »
Zomaar je bevallen zal het zeker niet. Overstappen naar een ander besturingssysteem is niet zo eenvoudig. Je moet jarenlange oude gewoonten laten varen en veel nieuwe dingen leren. Echt overstappen vraagt wat volharding, en volhouden als er eens wat tegenzit. Als je dat een tweetal weken kan opbrengen, dan zal je zo goed als "over" zijn.