Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost door terug te gaan naar 8.04] Na opstarten van Grub2 gestoord beeld  (gelezen 2589 keer)

Ik ben al een aantal dagen bezig om op een Ricatech RPC1020B netbook 512MB geheugen en een 80GB harde schijf, in het inlogscherm te komen van Ubuntu . Na het doorlopen van Grub2 krijg, met een meegegeven VGA parameter aan de kernel in het opstart menu van Grub, ik alleen een gestreept beeld of een aantal minuscule beeldjes te zien aan de bovenrand van het scherm. Ik heb voor de zekerheid een CRT monitor aan het netbookje gehangen.
Wat ik tot nu toe heb gedaan:
Eerst een upgrade gedaan van 8.04 naar 10.04
Resultaat na de upgrade en een herstart een gestreept beeld.
Niet goed te krijgen, ook niet na diverse opties te hebben meegegeven.
Op de site van de fabrikant gekeken, zowaar een driver voor 8.04
8.04 opnieuw geïnstalleerd, driver geïnstalleerd, effect 0,0  
xorg.conf aangepast naar een Vesa driver, modeline 800x600 toegevoegd. En jawel op de CRT beeld en op het netbook de juiste verhouding 1024x600, beetje vreemd, maar het werkt wel.
Als 8.04 lukt, moet 10.04 toch ook lukken.
Na veel proberen, ook met 10.04 UNR en Kubuntu, uiteindelijk gelukt met Ubuntu 10.04. Alleen was de muisaanwijzer, ontzettend klein of beter gezegd niet te zien. Met behulp van het toetsenbord wederom de xorg.conf aangepast naar vesa 800x600 en je raad het al na het Grub2 menu, gestreept beeld.
Nu mijn vraag: Heeft iemand een oplossing om de kernelregel in Grub2 zodanig aan te passen dat ik weer een normaal Ubuntu inlogscherm heb?

Ik hoop dat ik zo een klein beetje duidelijk ben.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/15, 16:52:28 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
Re: 10.04 Na opstarten van Grub2 gestoord beeld, kan daardoor niet inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/14, 15:16:53 »
Waarschijnlijk een overbodige opmerking,maar al gekeken of je vga kabel niet los zit (pc of scherm connectie),of e.v.t vga kabel wisselen/vervangen.(zo´n zelfde grap een keer meegemaakt had alleen nog maar een ¨rood¨ beeld,vga kabel vv en probleem was opgelost)

Foute opmerking gaat om een netbook  ???
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline heir4c

  • Lid
Re: 10.04 Na opstarten van Grub2 gestoord beeld, kan daardoor niet inloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/14, 15:45:17 »
-Installeer zonder tweede scherm.
-Zet de xorg.conf van de 8.04 in je Persoonlijke Map (onder 10.04)
-Testen wat dat geeft.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: 10.04 Na opstarten van Grub2 gestoord beeld, kan daardoor niet inloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/14, 16:11:58 »
Tijdens het eerste paarse opstartscherm druk ik snel op esc, dan krijg ik wel de talen opties etc te zien. Zonder CRT krijg ik na de opties, alleen een streepbeeld te te zien op het netbook. Ik ben nu bezig om via F6 en de optie vga=0x303 op de live USB bezig om de xorg.conf van de geinstallleerd 10.04 aan te passen, tot op heden geen succes. En de CR moet er anblijven, als Ubuntu opstart, zie ik alleen nog strepen op het netbook scherm. Wat een geknoei allemaal. Ik hoop dit netbookje niet aan te treffen op de RP in Ede. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: 10.04 Na opstarten van Grub2 gestoord beeld, kan daardoor niet inloggen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/14, 16:15:32 »
En dat "nomodeset" dat hier ergens op het forum meegegeven word om na de kernel-line te zetten zou misschien wel iets zijn.
(Heeft iets van doen met het grafische.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Drummies

  • Lid
Re: 10.04 Na opstarten van Grub2 gestoord beeld, kan daardoor niet inloggen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/14, 16:34:50 »
misschien heb je iets aan deze info @Gijsbert.
#GRUB_GFXMODE=640x480
* You can remove the # symbol to make this line active. The entry sets the resolution of the graphical menu (the menu text size). It provides resolutions supported by the user's graphics card (e.g. 640x480, 800x600, 1280x1024, etc). The setting applies only to the boot menu display, not the resolution of the operating system that boots.
          o Tip: Setting the same resolution in GRUB 2 and the operating system will decrease boot times slightly.
* Although not required, the user can also specify the color bitdepth by appending it to the resolution setting. An example would be 1280x1024x24 or 640x480x32.
* The user can also add multiple resolutions. If GRUB 2 cannot use the first entry, it will try the next setting. Settings are separated by a comma. Example: 1280x1024x16,800x600x24,640x480.
* If using a splash image, make sure the resolution setting and the splash image size are compatible.
* If using an entry that produces a "not found" message when running update-grub, try adding or changing the color bitdepth.
*Resolutions available to GRUB 2 can be displayed by typing vbeinfo in the GRUB 2 command line. The command line is accessed by typing "c" when the main GRUB 2 menu screen is displayed.
*If this line is commented (#) or the resolution is unavailable GRUB 2 uses the default setting determined by /etc/grub.d/00_header.
*For a guide to changing resolutions when using a splash image see the Splash Images and Theming section.

De gehele link https://help.ubuntu.com/community/Grub2
En info v.w.b kernel parameters
http://www.kernel.org/doc/Documentation/kernel-parameters.txt
« Laatst bewerkt op: 2010/05/14, 16:36:50 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline HarzG

  • Lid
Re: 10.04 Na opstarten van Grub2 gestoord beeld, kan daardoor niet inloggen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/15, 11:04:59 »
#GRUB_GFXMODE=640x480
...
* The user can also add multiple resolutions. If GRUB 2 cannot use the first entry, it will try the next setting.
Settings are separated by a comma. Example: 1280x1024x16,800x600x24,640x480.
...
De link naar Grub2 was vandaag moeilijk bereikbaar, uiteindelijk heb ik de Google cache geprobeerd.

Het aanpassen van de xorg.conf heeft geen invloed op het tonen van een beelscherm in Grub2 omdat X nog niet gestart is.
Je kan de resolutie dus met Grub2 vastleggen (default=niet geactiveerd). Als dat hekje wordt verwijderd en dan de resoluties in aflopende volgorde worden geplaatst, begint Grub2 met de 1e resolutie en probeert bij het mislukken de volgende.
Volgens mij werkt het zo: zodra je het inlogscherm ziet, worden de instellingen uit de xorg.conf/driver gebruikt. Wat in het bootproces met vga-modes aan grafische instellingen werd toegepast, wordt door de gebruikte coderegels uit xorg.conf "overschreven" zodra X gestart is.
In principe zou de instelling GRUB_GFXMODE=640x480 voldoende moeten zijn.

Als de bovenstaande beweringen niet correct zijn, dan lees ik dat graag.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/15, 11:13:46 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: 10.04 Na opstarten van Grub2 gestoord beeld, kan daardoor niet inloggen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/15, 16:49:17 »
Ik zou niet weten of je beweringen juist zijn. Ik heb een keer kunnen opstarten op 10.04, alleen was de muisaanwijzer niet te zien, deze was er wel. Je kan via het toetsen bord wel instellen dat als je op CTRL drukt dat de positie van de muis aanwijzer wordt weergegeven met allemaal cirkels. Geprobeerd om de xorg.conf juist in te stellen, zoals de openchrome website aangaf. Helaas na de herstart hetzelfde probleem. Ik heb alles uit de kast gehaald, maar het wilde maar niet lukken met 10.04. Daarom maar met 8.04.4 Alternate de boel opnieuw geïnstalleerd, het netbookje blijft voorlopig maar op 8.04. Ik heb ook nog geprobeerd om de driver van de VIA site te compileren, op beide versies lukt dit niet, dus ook geen 3D ondersteuning en de juiste resolutie. Zonde van de bestede tijd. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

  • Lid
Behoor je ook bij "de club" die hier last van hebben?
Wat laat deze code bij je zien?
lspci -nn | grep -i VGA Als daar de Intel-chip genoemd wordt met het probleem, dan kan je nog aan de bootopties van de kernel toevoegen
i915.modeset=1
Citaat van: Floris Van den Abeele
wrote on 2010-05-01:       #43

I have encountered the same problem on my IBM Thinkpad X40 after upgrading Karmic to Lucid Lynx.
My display adapter :
description: VGA compatible controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device

I can confirm that enabling KMS fixed the freezing and now I am able to boot in a normal manner.

My setup is a bit different though, the i915.modeset=1 gets passed to the kernel by GRUB while booting. This can be acheived by adding 915.modeset=1 to the grub boot options after pressing 'e' in the GRUB menu.
To make these settings persistent edit /etc/defaults/grub and run grub-update.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Nee het is een VIA chip. Zij hebben een driver voor Ubuntu op hun site, een tarball, alleen deze krijg ik niet aan de praat. Ook met de openchrome driver lukt het niet. Voor beide heb ik ook enorm veel gelezen en uit geprobeerd. Helaas het resultaat was 0,0. Ik laat het wel bij de 8.04 zonder 3D ondersteuning. Het netbookje is niet van mij, anders had ik nog wel verder geëxperimenteerd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.