Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SPDIF verliest signaal  (gelezen 511 keer)

Murderlove

  • Gast
SPDIF verliest signaal
« Gepost op: 2010/05/15, 19:46:41 »
Beste lezers,

Ik ben vrij nieuw op het gebied van Linux. Ik heb mij ingelezen op een aantal zaken maar loop nu tegen een probleem aan waarbij ik jullie hulp nodig heb. Mijn setup is als volgt:
Ubuntu 10.04 via Wubi installer
Asus Xonar Essence STX geluidskaart --> optical/SPDIF aansluiting--> DAC--> RCA-aansluiting--> Amplifier--> RCA aansluiting--> 2 boxen en subwoofer.

De drivers voor de Asus Xonar STX zijn volgens mij geïnstalleerd. Ik zeg volgens mij omdat ik niet dit plaatje zie: http://techgage.com/viewimg/?img=/articles/asus/xonar_linux/asus_xonar_stx_linux_101909.png&desc=ASUS%20Xonar%20Under%20Linux
Bron: http://techgage.com/article/using_the_asus_xonar_essence_stx_under_linux/

Ik heb de laatste versie van ALSA geïnstalleerd en heb volgens mij de STX als mijn default geluidskaart geselecteerd. Ik heb onboard geluid via de BIOS uitgeschakeld.

Ik heb al het geluid werkend kunnen krijgen, maar nu gebeurt het volgende: mijn DAC geeft aan dat ik geen signaal heb totdat ik een geluidsbestand afspeel. Op het moment dat ik een geluidsbestand afspeel hoor ik een krakend geluid uit mijn boxen komen waarna de DAC 44.1 KHz aangeeft en het geluid afspeelt. Dit krakend geluid is van korte duur, maar zeer irritant. Wat mij ook zorgen maak is dat mijn DAC aangeeft dat ik geen signaal heb wanneer ik geen geluidsbestand afspeel. Het lijkt alsof de SPDIF uitgang op hibernate wordt gezet totdat er een geluid moet worden afgespeeld. Ik kan namelijk door middel van een lichtje zien wanneer de optical/SPDIF uitgang aan is. Dat lichtje gaat aan wanneer een geluidsbestand afgespeeld wordt, maar gaat uit wanneer dit niet zo is.

Ik heb dit ook getest met onboard geluid, precies hetzelfde verhaal.

Mijn vraag aan jullie is: wat kan ik doen om de SPDIF uitgang werkend te krijgen, dus dat hij zichzelf niet uitschakelt wanneer er geen geluidsbestand wordt afgespeeld? Dat krakend geluid is erg vervelend.

Graag hoor ik van jullie.

PS: bovenstaand probleem heb ik niet in windows.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/15, 19:52:30 door Murderlove »