Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen de 1e sessie per dag internet.  (gelezen 481 keer)

Offline Ben Guzzi

  • Lid
Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Gepost op: 2019/04/10, 12:22:22 »
6-4-2019 Ubuntu 18.04 geïnstalleerd en internet toegang via een kabelaansluiting. Als de computer wordt uitgezet en na een tijdje weer wordt ingeschakeld is internet afwezig en ik kan niet ontdekken waarom. Wifi  (t.b.v. telefoon) is voortdurend aanwezig maar die voorziening heeft mijn computer niet.
Er zal ergens iets al of niet aangevinkt zijn denk ik, alleen kan ik (na 4 dagen proberen) niet ontdekken wat en waar.
Goede raad is welkom.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/10, 13:30:20 »
Heel apart, Ben!

Het eerste wat ik zou doen is die kabel in die tweede sessie in een andere laptop schuiven, zodat zeker is dat er echt internet op staat.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ben Guzzi

  • Lid
Re: Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/04/10, 13:57:00 »
Hallo Just
Alle andere aansluitingen (tv) blijven functioneren alleen mijn computer ziet bij een 2e of 3e sessie op een dag geen internet meer. Het icoontje rechtsboven is dan ook verdwenen. Gewoon wachten tot morgen en het is er weer. Ik heb dit nu 4 dagen uitgeprobeerd. Heel vreemd.

Als er (onbewust) iets is aan- of afgevinkt dan moet dat volgens mij terug te zetten zijn, maar wat.
Ik heb al overwogen om opnieuw te installeren (uitgaande van, dat het dan weer normaal wordt) maar dan kennen we de oorzaak nog steeds niet.

Ben

Re: Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/04/10, 16:19:53 »
Hallo, sommige (veel?) routers hebben een voorziening waarmee je internet op bepaalde tijden kunt uitschakelen, bedoeld om kinderen niet de hele dag aan het internet te kluisteren. Misschien dat je daar iets verkeerds hebt ingesteld?

Je had het over opnieuw installeren, maar het probleem zit volgens mij in je router en helpt een verse installatie van Ubuntu dus denkelijk niet. 

Offline peer

  • Lid
Re: Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/04/10, 16:51:37 »
kan volgens mij ook wel in het opstartprocedure zitten maar ik zou niet weten waar je dan zou moeten zoeken.

Als je bij de tweede keer de kabel verwijderd en weer terugzet, lukt het dan???

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/04/10, 18:45:26 »
Wanneer je geen internet hebt, wat zegt het commando ifconfig dan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/04/10, 20:28:12 »
Citaat
Er zal ergens iets al of niet aangevinkt zijn denk ik, alleen kan ik (na 4 dagen proberen) niet ontdekken wat en waar.
Ga eens naar instellingen > Netwerk
Bij Wired dubbelklik daar op het tandwieltje
Bij details is daar het vakje aangevinkt "Automatisch verbinden" ?
Als dat niet aangevinkt is vink het dan aan en klik op "Toepassen"
Sluit het menu en herstart de computer .
Citaat
(t.b.v. telefoon) is voortdurend aanwezig maar die voorziening heeft mijn computer niet.
Er is toch toevallig geen mobiele telefoon aangesloten ?
« Laatst bewerkt op: 2019/04/10, 20:30:31 door swake »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/04/10, 20:55:29 »
Na installatie van 18.04 had ik geen internet.
ipv6 uitzetten hielp bij mij.

Offline Ben Guzzi

  • Lid
Re: Alleen de 1e sessie per dag internet.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/04/11, 13:46:02 »
Alle verbindingen nagelopen en op de router meermaals van positie gewisseld.  geen reactie.
een commando rechtstreeks invoeren (ifconfig) daar ben ik niet zo in thuis (75+)  en weet ook niet waar ik dat moet doen dus dat heb ik niet aangedurfd.
Ik weet ook niet meer of er na de 1e installatie op dezelfde dag een sessie wisseling is geweest (vermoedelijk niet vanwege het tijdstip)

Ten einde raad gisteravond maar opnieuw geïnstalleerd.
Hoera, tot op heden werkt alles zoals verwacht al zal ik nu alles nauwkeurig bijhouden wanneer ik iets wil wijzigen of aanpassen.

Met dank aan iedereen voor advies en meedenken,  Ben.