Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brother MFC5860CN printer/scanner probleem  (gelezen 2375 keer)

Offline Bitbuntu

  • Lid
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Gepost op: 2008/10/27, 11:01:43 »
Na een tijdje klungelen heb ik dan uiteindelijk mijn MFC56860Cn van Brother aan de praat gekregen.
Althans het printen, en dan nog enkel over USB. Niet dat dat een groot probleem is dat ik niet via netwerk kan printen, mar het was wel handiger om dat we met twee gebruikers zijn, en nu telkens de usb kabel moeten ompluggen. MAAR ik heb nu toch al beeld op papier.

Maar nu het volgende probleem. ik heb ook de drivers van de scanner (proberen) te installeren. Volgens de Brother website zou het in orde zijn.

als ik dit ingeef:
dpkg  -l  |  grep  Brother

krijg ik dit:
jan@Acer:~$ dpkg  -l  |  grep  Brother
ii  brscan-skey                                0.2.1-1                               Brother Linux scanner S-KEY tool
ii  brscan2                                    0.2.4                                 Brother Scanner Driver
ii  mfc5860cncupswrapper                       1.0.1-1                               Brother CUPS Inkjet Printer Definitions
ii  mfc5860cnlpr                               1.0.1-1                               Brother lpr Inkjet Printer Definitions
jan@Acer:~$

Dus veronderstel ik dat de driver in orde zouden zijn.
Echter als ik bv Xsane opstart, dan geeft hij mij inderdaad aan dat ik een scanner van Brother aan het usb lijntje heb hangen maar als ik verder ga dan geeft hij dit: Kan apparaat niet vinden 'brother2:bus5;dev1
fout tijdens apparaat comunicatie

in blijde afwachting, groetjes

Offline Bitbuntu

  • Lid
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/28, 11:32:57 »
Niemand op het forum die mij zou kunnen helpen met mijn scannerprobleem?

Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/28, 13:24:45 »
Ik heb mijn Brother MFC5860CN die aangesloten is op mijn netwerk (dus niet via usb) perfect werkend gekregen. Helaas vind ik geen MFC56860CN terug op de site van Brother. Eens alle drivers waren geïnstalleerd (4 *.deb paketten en 1 *.tar.gz pakket), moest ik enkel de printer poort gaan aanpassen via Systeem >> Beheer >> Afdrukken. Xsane (scanner) werkte ook meteen perfect.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/28, 18:35:09 »
@patattezak

Waar haal je die *.tar*gz pakket dan vandaan? ik heb enkel die 4 .deb pakketten  van de website van Brother gehaald. waarvoor diende dat 5e pakket dan?

Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/28, 21:18:19 »
Ik ben wel nog een linuxleekje. Ik zie dat ik 6 paketten heb geïnstalleerd. Dit zijn de namen:
Citaat
mfc5860cnlpr-1.0.1-1.i386.deb
mfc5860cncupswrapper-1.0.1-1.i386.deb
brmfcfaxcups-1.0.0-1.i386.deb
brmfcfaxlpd-1.0.0-1.i386.deb
brscan2-0.2.4-0.i386.deb
ink3_GPL_src_101-1.tar.gz
Ik zie dat de Brother site intussen is aangepast, bijgevolg vind ook ik de tarball niet meer terug. Blijkbaar zijn de drivers bijgewerkt?

Offline Bitbuntu

  • Lid
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/28, 21:42:44 »
@ Pattttezak

waarom diende die tarball dan?
Thans als ik kijk zijn de drivers geinstalleerd, Ook als ik xsane opstart, dan zie ik die printer/scanner erbij staan. Maar als ik die dan aanklik dan geeft hij aan dat hij  de scanner nie tkan vinden????

Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/29, 08:55:25 »
Hier kan u de door mij gebriuikte drivers downen. Ik weet niet meer waar deze tarball voor diende. Als ik me niet vergis, heb ik ook interessante informatie gehaald uit de FAQ van Brother. Daarin stond ergens dat u eens de drivers heeft geïnstalleerd u konsole dient te openen en het volgende dient uit te voeren: sudo brsaneconfig2 -a name=zet_hier_een_duidelijke_benaming model=MFC-5860CN ip=Het_Ip-adres_van_uw_toestel

Offline Bitbuntu

  • Lid
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/29, 17:29:59 »
@ Pattattezak

ik heb de printer nu voorlopig nog aan de usb hangen. Volgens mij zijn jou drivers geschikt voor netwerkverbinding en niet voor usb

hendrikius

  • Gast
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/29, 21:33:28 »
Kan met mijn Brother 135-C ook niet printen of scannen.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/29, 21:44:44 »
@hendrikius

Is dat een MFC-1335C ?

hendrikius

  • Gast
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/29, 21:47:14 »
Dcp - 135c

Offline Bitbuntu

  • Lid
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/29, 22:36:37 »
@ hendrikius

Jou printer staat thans op de website van Brother. in onderstaande link kun je de drivers downloaden.
http://solutions.brother.com/linux/en_us/download_prn.html
en op deze link kun je terugvinden wat je moet doen.
http://solutions.brother.com/linux/en_us/index.html

Let wel op, ik denk dat je eerst de drivers moet installeren met een NIET aangesloten printer. Na de driverinstal ziet Ubuntu de printer en gaat dan nog eens die printer in de printerlijst zetten. (Althans bij mijne toch) Die hij eringezet heeft bij het installeren werkte bij mij niet. Wel die hij er achteraf in gezet heeft.

Verder kan ik je ook niet meer helpen, want het scannen is bij mij ook nog steeds niet gelukt.

suc6, en laat me iets weten of het je gelukt is.

Update van dit bericht. ik heb de scanner ook aan de praat gekregen. ik moets een file editeren. Stond ook op de site van Brother en ik heb daar helaas verschillende keren naast gekenen omdat ik dacht dat het niet voor mij van toepassing was. ik hoop dat het u ook gaat lukken.

Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/29, 23:31:17 »
Citaat van: Janneman3000
@ Pattattezak

ik heb de printer nu voorlopig nog aan de usb hangen. Volgens mij zijn jou drivers geschikt voor netwerkverbinding en niet voor usb
Toch wel! Alleen hetgeen dat u in de console moet typen is specifiek voor netwerk. In plaats van IP= moet er komen aan welke usb poort uw toestel hangt. Ik ben trouwens blij dat u er in geslaagd bent om uw toestel aan de praat te krijgen. Het is inderdaad zoeken op de Brothersite. Maar blijkbaar is hun informatie wel redelijk volledig.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Brother MFC5860CN printer/scanner probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/29, 23:59:05 »
@ Pattattezak

Inderdaad. Het staat op hun site. Enkel jammer dat je ergens een file moet editeren om het te doen werken. Nu is het me na even zoeken gelukt, maar ik kan me voorstellen dat de verse newbee's een verkeerde stempel op linux drukken als ze files moeten gaan editeren. Want dat zijn ze niet gewend onder windows te doen. En als ze het dan iet klaar krijgen is het weer de schuld van Linux. Het was mischien interesanter dat Brother daar een instalprogie voor maakte die dat editeren dan zelf doet. Nu, ik kan ook wel van ene kant begrijpen dat dat redelijk werk is voor hun als je ziet hoe lang die site is met de types erop.

Maar oke, ik ben alweer een stapje verder, en als we mekander kunnen helpen geraken we er vast wel.