Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?  (gelezen 2545 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Gepost op: 2020/04/24, 09:29:04 »
Ik ga later vandaag een andere SSD in mijn reserve PC boven zetten en daarop heet van de naald de nieuwe Xubuntu 20.04 installeren.
 
Is er interesse voor als ik een Jitsi Meet sessie opzet zodat je het mee kan maken en zo mogelijk vragen kan stellen? Jitsi gaat goed tot 35 deelnemers, dus dat is de grens. Maar ik neem de video op dus die kunnen we terug zien. Hoe het afloopt weet ik ook niet, maar dat zien we dan wel. Hoe laat die Meet wordt weet ik nu ook nog niet, maar dat probeer ik wel van tevoren te melden.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/24, 19:41:38 »
Geen reacties is wel een beetje sneu. Maar ik ga de meeting nu opstarten en om acht uur vanavond gaat het dan echt beginnen.

De link van de meeting is  https://meet.jit.si/Xubuntu-Ned

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/24, 20:38:59 »
Ik heb geen microfoon en geen camera aan boord. :o
En ik heb al zo veel Xuby´s geinstall en dan gaat het interesse ook wel een beetje eruit ,daarbij ga ik waarschijnlijk mijn Xuby 18.04 draaien tot  April 2023 .
« Laatst bewerkt op: 2020/04/24, 20:43:46 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/24, 21:37:21 »
Hoi Tom,

Ik dacht eerlijk gezegd ook meer aan mensen die voor  het eerst de installatie zelf willen doen. Wat betreft verder gaan met  18.04. Ja waarom niet. Maar de 20.04 heeft GIMP 2.10.18 aan boord en de gebruikelijke ppa brengt me niets. Ik werk veel met GIMP, dus wat nu dan?

De meeting liep verder vrij aardig. Eén anonieme bezoeker, met gedempte microfoon en camera uit. Ik ga er eens over denken of ik langs deze weg een goede video kan maken.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/27, 13:52:49 »
De meeting liep verder vrij aardig. Eén anonieme bezoeker, met gedempte microfoon en camera uit. Ik ga er eens over denken of ik langs deze weg een goede video kan maken.

Just
@Just, misschien was ik dat wel. Ik had en heb de camera uitgeschakeld staan (niet in de gaten). Later realiseerde ik mij dat ik dit gedaan had op advies van beschrijving Pjotr https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-4.html#ID8
Volgende keer beter.

gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/27, 20:45:01 »
Hoi Henk,

Die gedachte was ook bij me opgekomen. Dat kan je ook nog hebben. Nou Henk, bedankt voor de melding! Lucht toch wel wat op.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/27, 21:50:34 »
Just,
In verband met die ongenode gast, het volgende.

Je kan een jitsi-meet opzetten en er een paswoord voor instellen (dat je dan per mail stuurt naar door jou aanvaarde personen). Dat moet je wél onmiddellijk doen als je de site opent. En vervelend genoeg moet je dat wachtwoord telkens opnieuw instellen als je opnieuw naar die pagina gaat als organisator.
Maar misschien wist je dat al en wilde je geen restricties instellen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/28, 00:36:39 »
Hoi Jenske,

Wat mij betreft was iedereen welkom. Ik heb ook niet gezegd dat de bezoeker ongewenst was maar wel anoniem. Nu denk ik dat ik het beter anders kan aanpakken, maar als je nooit wat onderneemt zal je niets leren.

Gewoon rustig er mee doorgaan.

Bedankt Jenske!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

JorisC

  • Gast
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/28, 10:45:43 »
Citaat
Ik heb geen microfoon en geen camera aan boord.

Zoom lijkt me iets intressants , kun je jouw mobieltje aankoppelen aan je PC en je camera gebruiken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/28, 10:51:28 »
Hoi Joris,

Zoom is zeker een goed ding. Ik vind persoonlijk Jitsi Meet zelf wel gemakkelijker voor mij en zeker ook voor anderen. Je moet vooral aan het gemak voor ouderen denken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/28, 11:08:38 »
Zoom is zo lek als een mandje en verkoopt data van de gebruikers door. Steeds meer bedrijven en overheden verbieden, kijk bv eens op security.nl.
Jitsi heeft bovendien het voordeel dat je ook via nl servers kan "bellen"
https://www.bitsoffreedom.nl/2020/03/26/tool-nodig-om-te-videobellen-probeer-jitsi/
https://vc4all.nl/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/28, 11:16:09 »
Hoi Rico,

Bedankt voor de tips, vooral vanwege die extra servers!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

JorisC

  • Gast
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/28, 11:32:53 »
Citaat
Zoom is zo lek als een mandje en verkoopt data van de gebruikers door. Steeds meer bedrijven en overheden verbieden, kijk bv eens op security.nl.

Zo zie je maar eens dat mensen rare wezens zijn .
Wel gaan velen spotgoedkope webcams kopen bij Chinese webshops die voorzien zijn van spionagesoftware en je gegevens onbeveiligd worden opgeslagen op Chinese cloudservers .

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/28, 11:43:56 »
De markt voor webcams is nu compleet overspoeld. Dus heb je er nog eentje, geef hem niet weg!

Wat betreft veiligheid is Jitsi ook niet helemaal het einde. Het heeft encryptie, maar geen end to end encryptie. De organisatie kan meekijken. Een wachtwoord is altijd aan te bevelen. Ik moet eerlijk zijn. Dat deed ik in dit geval ook niet. Dat doe ik voortaan dus wel, al is de opzet die ik voor ogen had dan niet mogelijk. Dat moet ik dan iets anders aanpakken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/28, 12:06:32 »
Het gebruik van Zoom is inmiddels niet meer toegestaan voor de ambtenaren van de Vlaamse overheid, omwille van onveiligheid. Zoom is écht gevaarlijk, want niemand weet wat er met de gegevens gebeurt.

Bruikbare alternatieven zijn Jitsi (in België via praatbox.be--> zeeeeeeer gemakkelijk op te zetten, eventueel met paswoordbeveiliging) en Google Meet (de organisator moet een professioneel google-account hebben).Jitsi is echt wel handig, maar mist enkele voordeeltjes van bv. zoom, nl. je kan niemand in een zgn. wachtzaal zetten, je kan geen presentaties delen (maar wél je scherm, dus dat lost een en ander wel een beetje op). Maar of dat werkelijk zo'n probleem is voor een gewoon vergaderinkje met familie of vrienden is maar de vraag.En wat ook zeer handig is aan jitsi: je kan eventueel de videokwaliteit of geluidskwaliteit verlagen, zodat er meer en sneller informatie door het internet kan worden gesluisd.

Ik hoor positieve dingen over Microsoft Teams maar heb er geen ervaring mee.

Ik heb zelf, lees en hoor bijna alleen slechte ervaringen met skype en google hangouts als je deze wil gebruiken voor een vergadering met meer dan 3 personen. Deze programma's beginnen erg traag te worden van zodra er meer dan 2 à 3 personen tegelijk aan hangen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/28, 12:07:46 »
Ik las dat ze bij Jitsi aan een end-to-end encryptie werken. Zou een kwestie van weken zijn voordat dat in orde is.


(...) Wat betreft veiligheid is Jitsi ook niet helemaal het einde. Het heeft encryptie, maar geen end to end encryptie. (...)
Just
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/28, 12:21:57 »
Oh mooi Jenske!

We moeten natuurlijk niet uit het oog verliezen dat de huidige situatie ineens de belangstelling voor dit soort software enorm vergrootte!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/28, 13:04:40 »
@jvecht, filmpje opnemen en dan op youtube, vimeo of een peertube server zetten. Kan je bovendien eerst evt kleine (schoonheids)foutjes wegwerken.
https://joinpeertube.org/

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/28, 17:02:12 »
Hier is ZOOM recentelijk door het koninklijk gebruikt zie  hier:  https://www.4webcom.com/veiligheid?fbclid=IwAR1A3bPxxUnEnhaSCWFP1hMWW7zE7Dd2dVmIb6_XTDzPFkRYVEip6F7qzbU

 

Offline Gamer

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/28, 22:02:17 »
Ik heb niets met xubuntu. Anders had ik misschien ook nog wel mee gekeken.

Ik vraag mij wel af, waarom er zo veel mensen in de ban zijn van zoom. Hel lijkt wel of half Nederland er gebruik van maakt.
En niets om zijn privacy geeft.

Resentekijk kwam ik dit artikel tegen over video bellen.

https://www.vpngids.nl/veilig-internet/zakelijk/veilig-videobellen-online-vergaderen/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #20 Gepost op: 2020/04/29, 11:16:33 »
Ik vraag mij wel af, waarom er zo veel mensen in de ban zijn van zoom. Hel lijkt wel of half Nederland er gebruik van maakt.
En niets om zijn privacy geeft.
* Heftige marketing
* Functioneel zeer goed
* Goede gratis mogelijkheden

Jitsi
* Functioneel zeer goed
* Helemaal vrij en zonder beperkingen
... maar het ontbreekt de marketing.

@Just, je kan een live sessie meteen ook naar Youtube (voorlopig enkel Youtube) streamen. In Youtube kan je de stream bewaren. Je moet dan echter ook een klein beetje Youtube wizard worden, en mogelijk heb je daar geen zin in  =D.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/29, 11:19:19 door vanadium »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Installatie Xubuntu 20.04 bijwonen via videobellen?
« Reactie #21 Gepost op: 2020/04/29, 14:05:50 »
Hoi Vanadium,

Dat streamen heb ik nog helemaal geen ervaring mee. Om het installatie gebeuren met mijn mooie tablet met Jitsi te volgen met (hoopte ik) wat commentaar en vragen van bezoekers was natuurlijk alleen al een duik in het diepe.

Ik ga zoiets nogmaals doen, maar dan wel met een afgeschermde meeting met wat geïnteresseerde deelnemers. Naar aanleiding van een vraag hier: ik gebruik zelf al jaren Xubuntu. Dan is het logisch om de installatie van die versie te kiezen. Maar een andere versie is verder het punt helemaal niet. Als daar belangstelling voor is graag zelfs. Ik zou alle versies wel willen doen, maar dat is voor mij wat teveel gevraagd misschien.

Op dit moment ben ik druk met de laatste hand leggen aan het Helpmij Magazine met twee artikelen van mijn hand, eentje over beeldbellen en eentje over onze mooie nieuwe Ubuntu 20.04. Morgen is onze deadline al. Daarna pak ik de draad weer op.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021