Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] systeem bevriest  (gelezen 3172 keer)

Offline Aely

  • Lid
[opgelost] systeem bevriest
« Gepost op: 2010/01/18, 10:46:53 »
Goede morgen,

Mijn systeem bevriest op onregelmatige tijden, soms een paar keer per dag soms een paar dagen niet. De ene keer wanneer er programma's draaien zoals firefox, evolution en OpenOffice. de andere keer wanneer er niets draait. Alleen de muisaanwijzer beweegt nog over het scherm.

Eerst op het forum gekeken, naar aanleiding daarvan de systeemkast schoongemaakt, geheugentest uitgevoerd, visueel gekeken hoe of alles in goede conditie leek. Alles ziet er prima uit en bij geen test kwamen er fouten boven.

Het gaat in dit geval om een NEC POWERMATE-F-VL4, P4 2.66 Ghz, 1GB geheugen, 35GB harde schijf waarvan 8GB in gebruik.

Op hem opnieuw op te starten reset ik het systeem telkens.

Heeft iemand nog ideeën waar het aan kan liggen?
« Laatst bewerkt op: 2010/04/16, 17:06:31 door Aely »
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya

Offline Dave

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/18, 10:53:09 »
het systeem zit niet vast anders deed de muis ook niets meer. Lijkt eerder op een geheugen stoornis waardoor een deel niet meer geladen is.
Begin eens naar de aansluitingen/sloten te kijken of alles goed zit, hapert de HD ook niet?
anyway ik gok op hardware.


Offline ivo

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/18, 11:05:41 »
@Aely, kijk eens hier. Het is geen oplossing maar misschien roept het bij degenen die er last van hebben een
gezamenlijke herkenning op waardoor mogelijk de oorzaak duidelijk wordt.

Overigens, zit je ook op de 9.10?

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/9-10-bevriest-regelmatig/
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Aely

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/18, 12:39:36 »
Dave en Ivo,

Allereerst bedankt voor jullie reactie, het Ubuntu forum is daar volgens mij uniek in.

Ik heb de topic 9.10 bevriest regelmatig helemaal uitgeplozen, maar daar staat niet mijn oplossing. Ik werk inderdaad met 9.10. ik heb een upgrade uitgevoerd vanaf 9.04. 9.04 Werkte probleemloos. Of is het beter een schone installatie te doen van 9.10, en hoe doe je die zogenaamde schone installatie?

Mijn idee gaat ook uit naar hardware, en in eerste instantie naar het geheugen. Ik heb begonnen om alles schoon te maken, toen dit niet hielp ben ik begonnen met geheugens wisselen, dit alles zonder resultaat.

Ik heb begrepen dat de voeding ook nog een probleem kan geven, kan ik hiervoor gewoon een andere voeding uit een andere pc halen en die er inschroeven om te testen, of is dat te simpel.

En houdt Ubuntu logbestanden bij waarin hij aangeeft wat het probleem heeft gegeven?

Ik hoor graag suggesties.



NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya

Offline ivo

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/18, 13:35:00 »
Dat schreef ik, dat daar de oplossing niet staat.
Een schone installatie is vaak beter, dat lees je overal. Ik begrijp dan echter niet waarom men de mogelijkheid tot upgrade blijft bieden. Een schone installatie doe je door de door jou gewenste versie te downloaden, de .iso op CD te branden en deze te booten. Van daaruit de installatie uitvoeren.

Als de voeding een probleem zou zijn, zou het hele systeem daar last van hebben. Dat lijkt me dan ook niet de oorzaak.

Ik heb gisteren de 10.04 alpha-2 versie (schoon) geinstalleerd. Eens kijken hoe die zich gaat gedragen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Dave

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/18, 14:14:57 »
Meestal is een live cd prima om te testen of het aan het systeem ligt of aan de installatie maar als het soms een paar dagen kan duren niet echt een optie.
Snelste manier zal zijn een schone installatie uit te voeren.
Wanneer je data/home apart staat is dat niet veel werk.


Offline mrGee

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/18, 14:30:10 »
Hallo

Toevallig de laatste tijd, veel van ongeveer dezelfde type Nec powermates, voorbij zien komen. Oa. waren
er een aantal voor het goforafrica projectje bestemd. Ik heb er wel iets van 4 moeten verschroten;
voeding heel erg instabiel/ tot; totaal niet meer te starten. Ook een aantal mobo's waarvan de
elco's flink bol stonden. Vervelende aan die lage desktopkasten is dat er geen 'normale' atx voeding
in past.  Als je een andere voeding hebt liggen, probeer die toch maar eens, leg hem er gewoon even naast
de kast.
Voor een kennis nog een knutsel oplossing met een iets te lang model atx voeding uit een compaq erin
gefrummeld; steekt alleen 5 cm van achteren uit, maar doet wel netjes zijn werk.

Groeten Gerrit


-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Aely

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/18, 16:29:51 »
Allen weer bedankt, ik zal eerst Firefox wat beter afstellen zoals in topic

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/9-10-bevriest-regelmatig/

voorgesteld wordt door Lexaldo.

Mocht dat niet helpen prik ik er een andere voeding aan van een (windows) pc die geen problemen geeft.

En als ik dan nog de oplossing niet heb zal ik opnieuw (schoon) installeren. Dat blijft het meeste werk. Kan ik via die methode ook 9.04 weer (schoon) installeren, toen die op het systeem draaide had ik geen problemen. Dan wacht ik gewoon op 10.04LTS.

Voorlopig genoeg te doen, als een van de suggesties de oplossing was laat ik het weten, en als het allemaal niet werkte ook.
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya

Offline ivo

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/18, 17:43:40 »
Allen weer bedankt, ik zal eerst Firefox wat beter afstellen zoals in topic

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/9-10-bevriest-regelmatig/

voorgesteld wordt door Lexaldo.

Mocht dat niet helpen prik ik er een andere voeding aan van een (windows) pc die geen problemen geeft.

En als ik dan nog de oplossing niet heb zal ik opnieuw (schoon) installeren. Dat blijft het meeste werk. Kan ik via die methode ook 9.04 weer (schoon) installeren, toen die op het systeem draaide had ik geen problemen. Dan wacht ik gewoon op 10.04LTS.

Voorlopig genoeg te doen, als een van de suggesties de oplossing was laat ik het weten, en als het allemaal niet werkte ook.


Het ligt niet aan FF, want dat gebruik ik al maaaaaanden niet meer maar toch bevriest de desktop.
Die moeite kun je je besparen.



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/18, 22:42:10 »
De Linke Lucy die ik gisteren installeerde is nog niet gaan hangen........
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Aely

  • Lid
Re: systeem bevriest
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/16, 17:06:00 »
Ook ik heb 10.04 Beta 1 geinstalleerd. Nu al weer even geleden.Update regelmatig en tot nu toe geen problemen meer.
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 14 Nadia
NEC Powermate F-VL4 P4 1GB Linux Mint 13 Maya