Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon MG6100 series geinstalleerd, print niets  (gelezen 690 keer)

Offline meanrat

  • Lid
Canon MG6100 series geinstalleerd, print niets
« Gepost op: 2013/05/22, 15:34:02 »
Ik ben een volledige ubuntu newbie. Begin hier met 12.04 en ben gematigd enthousiast. Het is tot nog toe retesnel, maar heeft regelmatig vastlopers. Een keer kon ik niet eens mijn computer starten door ubuntu. Waar komt al dat enthousiasme toch vandaan?

maar goed, ik ga door en stuit nu tegen de leercurve om drivers voor je hardware te installeren. Ik heb een Canon MG6150 en heb daarvoor de drivers gedownload van de Canon website (voor Linux of course). Daarbij heb ik getracht de "install.sh" uit te voeren, maar krijg de melding "a necessary package could not be found in the proper location". Toen heb ik gewoon gedubbelklikt op de .deb packages voor amb64. Er waren er twee. Een common en een CanonMG6100 series. Die installeerden goed.

Daarna zag ik nog steeds geen printer, maar wel toen ik een netwerkprinter wou toevoegen. Toen verscheen de Canon wel in beeld. Ik dubbelklikken erop en alle stappen volgens de 'recommended' gevolgd en zonder foutmeldingen uitgelopen. De printer leek geinstalleerd, maar toen ik een testpagina wou afdrukken deed ie niets. De printerstatus is nu "inactief" en de afdruktaak is "vastgehouden". Als ik een lpstat -l op de commandline uitvoer krijg ik:

Canon-MG6100-5          maarten           1024   wo 22 mei 2013 15:31:05 CEST
   Status: cannot get hostname
   Alerts: resources-are-not-ready
   queued for Canon-MG6100

Heeft iemand enig idee? Ik wou het nog deinstalleren maar zie ook niet hoe dat moet. Dan krijg ik de printer wel weg, maar zie ik bovenin de statusbalk nog wel het printerikoontje staan om de afdrukrij op te vragen.

Alvast bedankt voor de hulp, want ik wil zo graag dat ik verder kan met ubuntu en niet steeds hoef te switchen van ubuntu naar windows om te scannen en printen ofzo.