Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PYTHON  (gelezen 2261 keer)

Offline softbart

  • Lid
PYTHON
« Gepost op: 2009/12/09, 12:14:29 »
Ik ben begin jaren '80 in aanraking gekomen met computers en daarna ook een paar kleine programma'tjes geschreven.
In 1987 mijn kick zie: http://forum.ubuntu-nl.org/programmeren/wat-was-je-beste-stukje-code-ooit/msg523951/#new
Begin '90 begonnen met AMBI. Helaas toen door de staal-crisis moeten stoppen.
Daarna is de aandacht voor programmeren verslapt.
Ik heb besloten om het programmeren, nu ik meer tijd heb, weer op te pakken.
Ofschoon PASCAL niet echt meer een taal is van deze tijd, vond ik het een goede gestructureerde programmeertaal.
Voor mezelf dacht ik dat PHYTON een goede (her)start is.
Mochten er nog andere ideeën c.q suggesties zijn t.a.v PASCAL<->PHYTON dan hoor ik dat graag.

groet,

Theo
« Laatst bewerkt op: 2009/12/09, 14:54:46 door softbart »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: PHYTON
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/09, 12:35:12 »
Nog even iets over de vraag of ( Object ) Pascal nog van deze tijd is : eigenlijk is Object Pascal zeker nog een programmeertaal uit deze tijd ! Er zijn nog heel wat toolkits die bindings hebben voor Object Pascal, en de ontwikkeling van de Object Pascal compiler GNU Pascal is nog niet dood.

Re: PHYTON
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/09, 12:36:05 »
Misschien is dit iets voor je:

http://www.freepascal.org/download.var

ps. Voor softwareontwikkeling op Windows kan men trouwens bij Codegear de gratis Turbo Delphi (gebaseerd op Delphi 6) downloaden met een gratis licentie voor 100 jaar (levenslang dus).
« Laatst bewerkt op: 2009/12/09, 12:39:06 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: PHYTON
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/09, 12:37:52 »
Ik denk dat GNU Pascal makkelijker is : dat zit namelijk in de repository's ;)

Offline softbart

  • Lid
Re: PHYTON
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/09, 12:45:46 »
Free-pascal kwam ik al tegen toen ik aan het rondkijken was op deze rubriek. Misschien een optie.

Joshua822, Free-pascal is ook opgenomen in Synatic zie zoeken: pascal.

groet,

Theo

Re: PHYTON
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/09, 12:49:28 »
En als IDE kun je Lazarus nemen
« Laatst bewerkt op: 2009/12/09, 12:56:45 door EricDrijv »
Se non è vero, è ben trovato (als het niet waar is, is het goed gevonden)
Desktop: Kubuntu | Laptop:Lubuntu

Re: PHYTON
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/09, 12:51:20 »
Misschien ook even de titel aanpassen van dit topic, het is namelijk: PYTHON.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: PHYTON
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/09, 13:41:17 »
Als ik jou was zou ik aan python beginnen.
Zelf doe ik bijna alles in Java...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline softbart

  • Lid
Re: PHYTON
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/09, 14:57:20 »
Misschien ook even de titel aanpassen van dit topic, het is namelijk: PYTHON.  :D
Bij deze gewijzigd.

groet,

Theo

Offline softbart

  • Lid
Re: PHYTON
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/09, 15:56:49 »
Nog even iets over de vraag of ( Object ) Pascal nog van deze tijd is : eigenlijk is Object Pascal zeker nog een programmeertaal uit deze tijd ! Er zijn nog heel wat toolkits die bindings hebben voor Object Pascal, en de ontwikkeling van de Object Pascal compiler GNU Pascal is nog niet dood.
Joshua822,
Sorry ik had over jouw reactie heen gelezen.
Ik heb het over de tijd van voor Object Pascal, Pascal for Windows en Delphi. Daar zit nu zo'n tijdsgat tussen.
Nu na bijna 20 jaar heb ik daar geen enkele binding meer mee. Ik vond het toen prettig om mee te werken.
Nu moet ik alles opnieuw leren. Vandaar mijn voorzichtige keuze voor PYTHON.
Pascal is een optie. Ik denk echter dat er op dit moment meer met PYTHON wordt gedaan.

groet,

Theo

Offline Joshua822

  • Lid
Re: PYTHON
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/09, 16:06:29 »
Ah, sorry, dat is eigenlijk mijn fout ;)

Maar verschilt Object Pascal dan zo veel van het originele Pascal ? Is het niet meer een verhouding zoals die van C en C++, waar C++ grotendeels gewoon een aanvulling van C is ( behalve bij bijvoorbeeld dynamisch geheugen, daar zijn in C++ operatoren voor, en voor I/O, waar er "stromingen" worden gebruikt, waar C hiervoor nog gewone functies gebruikt, maar dat zijn eigenlijk kleine verschillen, voornamelijk omdat het 'm hier niet in ANSI C++ zit, maar in de bibliotheken ).

Maar goed, als je echt gewoon de standaard programmeertalen van nu wilt leren, dan is Python inderdaad een goede keuze. Python wordt erg veel gebruikt in de GNU\Linux wereld.

Over het zitten van Free-Pascal in de repository's van Ubuntu : ik kon 'm niet vinden, maar als je hem kan vinden, is dat natuurlijk goed. Ik heb ooit ook met Free-Pascal gespeeld op Windows en het is een makkelijk te gebruiken programma.


Offline softbart

  • Lid
Re: PYTHON
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/11, 13:23:11 »
Alle bedankt voor het meedenken.
Ik heb toch besloten bij Python te blijven.
Ik heb nog een vraag: Python is, zover ik het begrepen, nogal gewijzigd in de nieuwe versie (3.1)
Zijn daar al goede boeken over?

groet,

Theo

Re: PYTHON
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/11, 13:59:30 »
Mijn mening is dat het nog steeds beter is om 2.6 te leren dan de 3-reeks. Heel veel documentatie en modules zijn gewoon voor Python 2.

Om van 2 naar 3 over te stappen is niet veel moeite, zeker als ge goed leert programmeren in 2.6. Er is zelfs een script dat alle dingen aangeeft die veranderd moeten worden.

Offline Javabean

  • Lid
Re: PYTHON
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/22, 14:57:38 »
Alle bedankt voor het meedenken.
Ik heb toch besloten bij Python te blijven.
Ik heb nog een vraag: Python is, zover ik het begrepen, nogal gewijzigd in de nieuwe versie (3.1)
Zijn daar al goede boeken over?

Ik heb zelf het boek Programming in Python 3 (2de editie) van Mark Summerfield. Prima boek wat mij betreft.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: PYTHON
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/22, 15:01:22 »
Over het zitten van Free-Pascal in de repository's van Ubuntu : ik kon 'm niet vinden, maar als je hem kan vinden, is dat natuurlijk goed. Ik heb ooit ook met Free-Pascal gespeeld op Windows en het is een makkelijk te gebruiken programma.

http://packages.ubuntu.com/karmic/lazarus
http://packages.ubuntu.com/karmic/fpc