Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian 9 in Windows 10  (gelezen 583 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Debian 9 in Windows 10
« Gepost op: 2018/03/12, 21:03:54 »
Na Ubuntu voor Windows 10, openSUSE en Kali Linux heb ik nu ook Debian geïnstalleerd uit de Microsoft store op mijn klein Windows 10  laptopje.
cees@user:~$ uname -a
Linux user 4.4.0-43-Microsoft #1-Microsoft Wed Dec 31 14:42:53 PST 2014 x86_64 GNU/Linux
cees@user:~$ more /etc/debian_version
9.3
En dit alles draait soepel naast elkaar in slechts 4 GB op een kleine mobiele processor (Intel N3540 - VirtualBox is veel te zwaar voor dit laptopje) in Windows 10 home.

Door gebruik te maken van een X11-server voor Windows (VcXsrv) of xrdp (Kali Linux) werken ook grafische programma's en zelfs de (xfce4) desktop (al is het Windows Subsysteem voor Linux, WSL, hier officieel niet voor bedoeld).

p.s. Ik heb (inmiddels) wel begrepen dat niet alle lezers van dit forum enthousiast zijn dat Canonical (de organisatie achter Ubuntu) samen met Microsoft een Linux subsysteem voor Windows heeft ontwikkeld - toch is de komst van Debian in de Microsoft Store mijns inziens wel (weer) nieuws dat past in dit Algemeen forumdeel (“Nieuws en discussie over ICT, technologie, smartphones etc.”). Het is ook geenszins een advies ofzo WSL te installeren als je geen Windows, liever een dual-boot of Windows als virtueel systeem wil: iedereen doet wat hij of zij wil  - het is niet omdat het moet maar omdat het kan :)
(wil je wel Debian in Windows 10, zoek je simpelweg op "Debian" in de Microsoft store om deze te installeren)
« Laatst bewerkt op: 2018/03/12, 22:30:33 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie