Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere apparaten op één nano-receiver ??  (gelezen 3431 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Meerdere apparaten op één nano-receiver ??
« Gepost op: 2015/02/09, 21:40:24 »
OS: Ubuntu 12.04

Ik heb een draadloos bundel 'Logitech MK520' muis en toetsenbord met nano-receiver.
Ik kreeg voor mijn 80e verjaardag een draadloze hoofdtelefoon: Logitech H600 ook met nano-receiver.

Mijn vraag is: Kunnen beide apparaten werken op één nano-receiver?
Indien ja; hoe moet ik dat doen?

Informatie op de site van Logitech is voor mij te ingewikkeld en/of in het Engels.
Wie kan/wil mij in eenvoudige Nederlandse taal helpen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Meerdere apparaten op één nano-receiver ??
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/09, 22:42:17 »
Hallo, met nano-receiver bedoel je dat hele kleine usb-stickje dat je in de pc steekt waarna de draadloze muis en het toetsenbord werken?
Als dat dingetje is ingeplugd en beide apparaten werken én je zet je draadloze hoofdtelefoon op en je hebt geluid, dan is het antwoord op je vraag: ja dat werkt.
Als dat niet zo is, dan is het antwoord op je vraag: neen, dat werkt niet en zul je dus de meegeleverde nano-receiver van de hoofdtelefoon apart moeten aansluiten. Ik weet niet eens hoe dat werkt, via Bluetooth, wifi, infrarood? Geen idee.

Mocht je een gebrek aan usb-poorten hebben, voor een paar euro koop je een usb-hubje met vier poorten, die je op een van je vrije usb-poorten aansluit.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Meerdere apparaten op één nano-receiver ??
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/09, 23:47:23 »
Op een (1) "nano-receiver" kan je tot 6 logitech gelijke apparaten aansluiten.

Om meerdere apparaten te koppelen moet je met een programma gebruiken. Logitech heeft (helaas) geen Linux versie op http://support.logitech.com/software/unifying

Er is een opensource versie Solaar voor Linux maar (helaas) niet in de Ubuntu pakketbronnen (wel als PPA), zie (Engelstalig) http://www.omgubuntu.co.uk/2013/12/logitech-unifying-receiver-linux-solaar
Klik links bovenin op Documentatie

Offline KeesS

  • Lid
Re: Meerdere apparaten op één nano-receiver ??
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/10, 13:22:45 »
@Paul Matthijsse,
Inderdaad de nano-receiver is het kleine stickje wat in een USB-poort gestoken wordt. Ik heb 2 van die dingen; één bij de muis + toetsenbord en één bij de koptelefoon.
Ik zou graag alle drie apparaten op één stickje laten werken; net zoals het met BlueTooth apparaten kan.
Volgens Nabil A van Logitech kan dat niet, maar ik heb op internet informatie gevonden waaruit blijkt dat het zelfs met Ubuntu 12.04 wél kan.
Helaas is die informatie in de Engelse taal en die ben ik niet voldoende machtig om alles goed te begrijpen en uit te voeren.

@testcees,
Ik heb op internet ook iets gevonden van 'Solaar'  ("Pairing Logitech Unifying Devices on GNU/Linux") waaruit ik begrijp dat het wél kan.
Bij dat artikel staat zelfs een review van Devis : " worked perfectly on ubuntu 12.04, thank you "

Met Google Translate heb ik het artikel omgezet naar de Nederlandse taal. Helaas komt er dan zo'n kromme vertaling uit dat ik er nog niets van begrijp.

Is er op dit forum iemand die zelf ervaring heeft met het gebruik van meerdere apparaten op één nano-receiver of
 kan iemand dat Engelse artikel in voor mij begrijpbare taal samenvatten en mogelijk stap voor stap aangeven hoe ik moet handelen?


« Laatst bewerkt op: 2015/02/12, 16:12:15 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg