Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internet server te doen?  (gelezen 2393 keer)

internet server te doen?
« Gepost op: 2016/12/01, 23:54:54 »
Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat maar het betreft wel een server. Internet server om precies te zijn.

Mijn vraag in een ander topic of dit makkelijk op te zetten is werd vrij snel positief beantwoord door Ron
Maar ik wil niet te voorbarig zijn met blij enthousiasme want mijn vraag moet wel gespecificeerd worden.

Is een internet server onder linux makkelijk op te zetten?
Dan denk ik aan een overtollige pentium4. Met een uitgeklede ubuntu of linux? (Wel desktop/bureaublad)
Stand alone, want alleen voor dit doel.
Denk ik aan apache, html, en vooral php en sql. Mogelijkheid van chmodden hiervoor noodzakelijk.
Dan denk ik aan (een soort van) ftp voor sitebeheer, met goede beveiliging met gebr&ww.

Dit zou voor mij erg interessante uitgebreide mogelijkheden bieden. =D
Is dit te doen? Komt hier veel bij kijken? (Router instellen hiervoor ben ik mee bekend)
« Laatst bewerkt op: 2016/12/01, 23:58:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: internet server te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/02, 07:54:31 »
Ja, ik doe dat bijna elke dag. Ikzelf doe dat met docker, waardoor je oneindig veel mogelijkheden hebt. In mijn geval gaat het dan vaak om een nginx server (in docker, gekoppeld aan python webservice (in docker) die gelinked zijn. Gebruik je iets als wordpress, dan is er niets gemakkelijker dan een docker van wordpres (inclusief webserver) te runnen. Hoef je bijna niets voor te doen, klaar in 2 minuten. Wel poort 80 en 443 open zetten natuurlijk.

Maar als je Docker niet kent (wel een aanrader om je eens in te verdiepen) kun je gemakkelijk een lamp server installeren uit de Ubuntu repo. Dat is dan Apache2 met php en de hele mikmak. Is iets meer werk, maar misschien iets makkelijker om te begrijpen.

Re: internet server te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/02, 09:58:12 »
Heb het een jaar of drie geleden eens als probeersel gedaan. De installatie van de server zelf gaat bijna net zo makkelijk als een desktop. Zeker als je je er vooraf een beetje in verdiept en een goede howto bij de hand hebt. Meeste gedoe was het instellen van mijn router zodat de server ook daadwerkelijk verbinding met de buitenwereld had. Dat vergde wat meer zoekwerk om te vinden waar en hoe dat in te stellen.

{edit} Qua hardware zou een pentium4 ruim voldoende moeten zijn lijkt me
« Laatst bewerkt op: 2016/12/02, 09:59:48 door DirkJan »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: internet server te doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/02, 10:14:44 »
ik kan alleen vertellen hoe ik het doe, en dezelfde procedure werkt ook in Debian en Mint, waarschijnlijk ook op alles dat er op lijkt (Debian /Ubuntu based).
1. Open een terminal en type [b]sudo apt install tasksel[/b]
2. type [b]sudo tasksel[/b]
3. vink de [b]LAMP server[/b] aan.
4. gaan met die banaan.
De server werkt dan out-off-the-box als een Apache web server met PHP en MySQL ondersteuning.
Wil je ook .htaccess file gebruiken dan is een kleine modificatie nodig in de file /etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf, het stuk even opzoeken en aanpassen als hier onder.
<VirtualHost *:80>
    ServerAdmin webmaster@localhost
    DocumentRoot /var/www/html
    ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/error.log
    CustomLog ${APACHE_LOG_DIR}/access.log combined
    <Directory "/var/www/html">
    </Directory>
</VirtualHost>
Dan de file /etc/apache2/apache2.conf daar moet het bewuste gedeelte als volgt worden aangepast:
<Directory /var/www/>
    Options Indexes FollowSymLinks
    AllowOverride All
    Require all granted
</Directory>
Je hebt dan een volledige webserver, met (voor zover ik weet) alle mogelijkheden.
Vergeet niet, om jezelf lid te maken van de groep www-data !!

Voor FTP zou je ftpd kunnen gebruiken, die is redelijk simpel en klein.

Laatste tip:
Installeer de server versie, of een versie zonder desktop.
Met tasksel kan je ook een Lubuntu minimal installeren, dan heb je minder ballast in je systeem en installeer je gewoon wat je nodig hebt :lol:

Dit heeft hier een tijdje gewerkt als een server voor 24/7 op een pentium-1 en een HD van maar liefst 4GB.
Het was een oude laptop, met val-schade en zonder beeldscherm.
Later kwam ik er achter, dat hosting goedkoper is............
« Laatst bewerkt op: 2016/12/02, 10:19:52 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: internet server te doen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/02, 11:56:08 »
En vooral leren tav veiligheid, want je zult alle hackers tegen moeten houden, dus alles tav veiligheid moet je op de laatste stand houden, 1 fout en het gaat mis.

Re: internet server te doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/02, 14:47:44 »
@Ron. Dat gaat zeker ook meegenomen worden.

Misschien dat de main pc met U12lts toch geupgrade gaat worden door een andere. Dan kunnen diverse pc's hier door schuiven, waarna er een P4 over gaat blijven die dan lekker webservertje mag gaan spelen.

Later kwam ik er achter, dat hosting goedkoper is............

Tjah. Dan ben je voor een tientje of 3-4 per jaar klaar.
Dat is op jaarbasis misschien goedkoper inderdaad, als je hem alleen voor een site-je wilt gebruiken. Ik wil er dan misschien toch wat meer mee gaan doen. Misschien toch ook een stukje intranet voor eigen gebruik en handigheid. Zo iets had ik vroeger ook al eens wat jaartjes draaien hier.

En ach, er lekker mee experimenteren is ook leuk.

Gebruik je iets als wordpress, dan is er niets gemakkelijker dan een docker van wordpres (inclusief webserver) te runnen. Hoef je bijna niets voor te doen, klaar in 2 minuten. Wel poort 80 en 443 open zetten natuurlijk.

Wordpress of zo was ik niet van plan. Als ik een server op zet is het om alles juist zelf in beheer te hebben zonder derden te betrekken.
Mijn kennis is toereikend genoeg om zelf een uitgebreide modulaire site te bouwen met een diversiteit aan functionaliteiten, in php waarbij een sql database in de meeste gevallen ideaal werkt. En de modules die niet beschikbaar zijn of niet helemaal naar wens kan ik zelf ook nog naar wens (her)schrijven.
Als het moet bouw ik half een persoonlijke google na met webmail, site, weblog, drive, agenda en nog meer, gescheiden te gebruiken door alle gebruikers hier in huis. Ik heb al allerhande soorten sites gebouwd, tot webwinkels aan toe, van gekoppelde modules tot volledig eigen scripts.
Dat komt dus wel goed. =D

Meeste gedoe was het instellen van mijn router zodat de server ook daadwerkelijk verbinding met de buitenwereld had. Dat vergde wat meer zoekwerk om te vinden waar en hoe dat in te stellen.

Router komt goed. Er heeft hier al vaker sitedomain en mailserver gedraaid. Dns en domeinbeheer en al wat er nog meer bij komt kijken ben ik ook voldoende mee bekend.

{edit} Qua hardware zou een pentium4 ruim voldoende moeten zijn lijkt me

Dat dacht ik ook. Dvd en cd spelers eruit, wat intern geheugen erbij, en dan lekker vol duwen met zoveel mogelijk 'overbodige verouderde' harddisks.
En pompen maar. www.eigencloud.hier  =D

En vooral leren tav veiligheid, want je zult alle hackers tegen moeten houden, dus alles tav veiligheid moet je op de laatste stand houden, 1 fout en het gaat mis.

Redelijk mee bekend.
Aan de andere kant, dan wordt een site gehacked. Geen probleem mits recente backup voorhanden.

Inderdaad wel een punt. Daarom vraag ik jullie ook welke mogelijkheden hiertoe zijn aan beschikbare software.
Ik kan me indenken dat er iets van een ftp service (proggie?) overheen gezet kan worden waarbinnen veilig met gebruikers en wachtwoord gewerkt kan worden. Dat zou tenminste helemaal ideaal zijn.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/02, 15:02:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: internet server te doen?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/02, 15:39:21 »
Wordpress of zo was ik niet van plan. Als ik een server op zet is het om alles juist zelf in beheer te hebben zonder derden te betrekken.
Mijn kennis is toereikend genoeg om zelf een uitgebreide modulaire site te bouwen met een diversiteit aan functionaliteiten, in php waarbij een sql database in de meeste gevallen ideaal werkt. En de modules die niet beschikbaar zijn of niet helemaal naar wens kan ik zelf ook nog naar wens (her)schrijven.
Overigens is docker ook de manier waarop giganten als netflix services aanbieden.

Als het moet bouw ik half een persoonlijke google na met webmail, site, weblog, drive, agenda en nog meer, gescheiden te gebruiken door alle gebruikers hier in huis. Ik heb al allerhande soorten sites gebouwd, tot webwinkels aan toe, van gekoppelde modules tot volledig eigen scripts.
Dat komt dus wel goed. =D
Oh, ik geloof zeker dat dat goed komt. Ikzelf bouw veel websites voor een intern netwerk gebaseerd op Django of Flask. Deze services zijn vaak zeer tijdelijk. Met Docker zet je de omgeving in een mum van tijd op, inclusief tijdelijke postgres/mysql services. Erg handig. Alles blijft in de container, dus toegang tot de rest van je systeem is beperkt tot wat jij wilt.
Voor een beperkte toegang zou je kunnen denken aan een openvpn oplossing. Alleen de mensen die er bij mogen kunnen inloggen op die vpn. Alle communicatie met die perperkte gebruikersgroep is volledig encrypted.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/02, 15:40:59 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/