Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Xubuntu  (gelezen 8252 keer)

Offline yJi

  • Lid
Welke Xubuntu
« Gepost op: 2011/10/30, 00:13:30 »
Welke Xubuntu kan ik het beste installeren? De i386 versie's
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Welke Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/30, 00:17:41 »
Dat hangt er vanaf of je een 64- of 32-bits processor hebt. i386 = 32-bit, amd64 = 64-bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/30, 00:28:07 »
De 32-bits is generiek en draait op alles, ook op 64-bits-architectuur. Beginners raad ik sowieso 32-bits aan.

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/30, 11:36:26 »
De 32-bits is generiek en draait op alles, ook op 64-bits-architectuur. Beginners raad ik sowieso 32-bits aan.

Ik heb een Intel Celeron processor 1.5 GHz er in, da's dan 32-bits?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/30, 11:38:12 »
Ja, dan werkt alleen de 32 bits.

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/30, 11:39:52 »
Ja, dan werkt alleen de 32 bits.

Moet ik dan de 'gewone' iso versie downloaden?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/30, 12:10:30 »
Ja, gewoon de i386 versie.
Je kunt kiezen voor de live-CD en de alternate CD, hierbij heeft de live-CD de voorkeur, dan kan je testen voordat je gaat installeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/30, 12:43:53 »
Omdat het hier om een stokoude PC gaat, check je voor alle zekerheid eerst of deze voldoende werkgeheugen heeft. Zie deze hyperlink http://www.xubuntu.org/get waarin 256 MB RAM als minimum wordt genoemd. En 512 MB RAM als aanbevolen hoeveelheid. Heb je dat niet, kun je beter kiezen voor een lichtere Linux distributie http://wiki.laptop.org/go/Minimal_Linux_distros
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/30, 13:14:27 »
Omdat het hier om een stokoude PC gaat,
> 1GHz is bij jou stokoud ?
Dan zijn mijn PC's mogelijk antiek in jouw ogen, maar ze werken als paarden en nog (redelijk) snel ook :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/30, 13:22:33 »
Omdat het hier om een stokoude PC gaat, check je voor alle zekerheid eerst of deze voldoende werkgeheugen heeft. Zie deze hyperlink http://www.xubuntu.org/get waarin 256 MB RAM als minimum wordt genoemd. En 512 MB RAM als aanbevolen hoeveelheid. Heb je dat niet, kun je beter kiezen voor een lichtere Linux distributie http://wiki.laptop.org/go/Minimal_Linux_distros

Nou zo oud is mijn joybook ook nog niet hoor en ik heb wel 1 GB RAM (hoewel 5 jaar zal wel oud zijn in comp. taal).
Wel vraagt hij een hele boel waar ik nu weer niets van begrijp!

Volgens het installatie van Xubuntu heb ik 4 partities te weten:

#1 PKKAIR 35.0 GB B (mijn XP partitie) NTFS
#5 Logisch 21 GB B ext 4 (mijn verziekte Ubuntu partitie)
#6 Logisch 1.0 GB
#2 primair 2.1 GB fat 32

Tot daar aan toe gaat het nog, maar dan weet ik het niet meer want ik wil wel XP eerst nog behouden op die 35.0 partitie.

Hoe stel ik nu het zo in dat de cd de #5 schoonmaakt en dan Xubuntu er op zet?

En hoe maak ik verschillen op de cd's dan Rob, jij hebt het over een live-CD en een alternate-CD?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/30, 14:44:59 »
Kies voor handmatig bepalen, dan kan je zelf de partitie kiezen,
kies dan voor de EXT4 partitie, en laat deze EXT4, kies formatteren en mount als "/"
Nu zou het moeten gaan, met behoud van de NTFS partitie (Windows), dus geen probleem.
Alleen mis ik een swap partitie .......

v.w.b. de CD's :
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/11.10/release/
Hier staan ze allemaal .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/30, 19:42:35 »
Computers verouderen nu eenmaal sneller dan televisies en wasmachines. Diehard gamers kunnen dat beamen.

Partities handmatig specificeren is in dit geval inderdaad het beste. Alleen zou ik voor zulke oude hardware de extra stabiele Xubuntu 10.04 LTS aanraden. (X/K)ubuntu 11.10 is meer bedoelt voor (splinter)nieuwe hardware. (Zoals de nieuwe PC uit mijn onderschrift.)

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/30, 20:41:36 »
Kies voor handmatig bepalen, dan kan je zelf de partitie kiezen,
kies dan voor de EXT4 partitie, en laat deze EXT4, kies formatteren en mount als "/"
Nu zou het moeten gaan, met behoud van de NTFS partitie (Windows), dus geen probleem.
Alleen mis ik een swap partitie .......

v.w.b. de CD's :
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/11.10/release/
Hier staan ze allemaal .......

Kan dat zo zijn dan dat iets verkeerd is gegaan met de installatie van mijn eerste Ubuntu installatie.
Dat er daarom geen swap partitie op staat?

Verder zegt Jolo dat het beter is om een stabiele Xubuntu 10.04 LTS te installeren.
Hoe is jullie mening hierover?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/30, 21:25:05 »
Mening ......... hier gebruik ik op 2 laptops en 2 desktops de 11.10 versie, zonder problemen.
Deze versie is zelfs de mooiste die er bestaat (mijn persoonlijke mening).
10.04.3 is een LTS versie en die zou moeten grenzen aan het perfecte, maar ik vind het niet mooi.
Download de beide ISO live-CD's en bekijk het zelf, of ga op zeker en neem de 10.04.3 versie.
Ook hier weer mijn mening en mijn smaak, je zult zelf moeten beslissen !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/31, 14:37:11 »
Mening ......... hier gebruik ik op 2 laptops en 2 desktops de 11.10 versie, zonder problemen.
Deze versie is zelfs de mooiste die er bestaat (mijn persoonlijke mening).
10.04.3 is een LTS versie en die zou moeten grenzen aan het perfecte, maar ik vind het niet mooi.
Download de beide ISO live-CD's en bekijk het zelf, of ga op zeker en neem de 10.04.3 versie.
Ook hier weer mijn mening en mijn smaak, je zult zelf moeten beslissen !

Tja, het ging hier wel meer dan om een mening hoor. Ik installeerde Xubuntu dacht ik op de EXT 4 partitie, maar met het zeggen om daar alles te wissen daar, was ik echt alles kwijt.
Dus ondanks jullie duidelijke uitleg, had ik het maar beter eerst nog op ubuntu moeten laten staan. Toen kon ik immers nog overal bij.
Ik kreeg iets van "greb search" alleen maar nog in mijn scherm, en kon ook niet meer naar het menu, dat er anders altijd wel als eerstie optie stond.
Met ubuntu ging dat naar mijn gevoel wel veel gemakkelijker hoor dan met Xubuntu.
Ook dit computerleven zit weer vol verrassingen hoor!

Zijn er misschien nog echt duidelijkere adviezen die wel op te volgen zijn?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/01, 18:19:32 »
Moet ik dit nu downloaden als een imagefile of als een iso?
Dat laatste heb ik gedaan, maar nu start de CD niet eens meer op!
Wat kan daarvan de reden dan zijn a.u.b?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro


Offline ThomasN

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/01, 19:45:54 »
De 32-bits is generiek en draait op alles, ook op 64-bits-architectuur. Beginners raad ik sowieso 32-bits aan.

Ik heb een Intel Celeron processor 1.5 GHz er in, da's dan 32-bits?

Celeron is een naam die al meer dan tien jaar door Intel gebruikt wordt. Een 1.5 Ghz Celeron processor kan een oude, erg trage, 32-bits processor zijn, maar er worden ook nu nog Celeron processors gemaakt, waaronder 1.5-Ghz-uitvoeringen, volgens de nieuwste Sandy Bridge-architectuur die relatief snel en 64-bits zijn. Wel is het zo dat de 32-bits-versie van Xubuntu altijd zal werken en de 64-bits-versie weinig voordelen biedt als je minder dan 4 GB aan ram in je computer hebt.

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/02, 16:50:00 »
Zo branden:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

Nou, zo makkelijk was dit dus toch niet en met Nero was het wel een fluitje van een cent.

Nu heb ik dus Xubuntu op mijn joybook staan, maar flashplayer schijnt niet (meer) te installeren zijn?
Wat kan daarvan de oorzaak zijn dan. Ik heb maar even drie verschillende versies geprobeerd mar allemaal zeggen ze NOP!

Verder vraag ik me ook af of mij USB-schijven wel willen werken nu. Immers onder Ubuntu 11.04 dus ook net echt goed.

Graag jullie suggesties over beide zaken.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro


Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/03, 11:20:51 »
Lijstje afwerken:
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Onder jouw tip is niets te vinden hoe ik een externe usb hdd actief maakt.
En mijn beide usb-sticks doen ook maar weinig. De ene 1GB stick doet niets en mijn 4 GB stick staat alleen maar te knipperen maar blijft ontoegankelijk.
Mijn beide ext. usb -hdd schijven blijven tot zover ook nog ontoegankelijk.
Verder heb ik ook nog rondgekeken waar dit wel zou kunnen staan, maar zover nog niets gevonden...
En heel veel gegeven tips onder computertips schijnen niet te werken bij mij.

De printer wel geinstalleerd en je ziet dat ook, maar toch werkt die dus ook al niet.

Dat allemaal nu onder Xubuntu 10.04 LTS, wat wel te doen dan
« Laatst bewerkt op: 2011/11/03, 16:33:40 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/03, 19:52:03 »
Dat is raar, usb zou gewoon moeten werken. Als je de usb hdd erin stop wordt hij vanzelf aangemeld en krijg je onder XFCE een pictogram op de desktop. Ik heb Ubuntu al op heel veel pc's geinstalleerd en veel problemen gehad, maar nog nooit met USB.
edit: een ding vergeten, had problemen op Bodhi met USB. Die draait kernel 3.0.12. Volgens Vistaus zit daar een kernelbug in. Maar met 10.04 heb je een veel oudere kernel die dit probleem niet zou moeten hebben.

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/05, 10:16:04 »
Dat is raar, usb zou gewoon moeten werken. Als je de usb hdd erin stop wordt hij vanzelf aangemeld en krijg je onder XFCE een pictogram op de desktop. Ik heb Ubuntu al op heel veel pc's geinstalleerd en veel problemen gehad, maar nog nooit met USB.
edit: een ding vergeten, had problemen op Bodhi met USB. Die draait kernel 3.0.12. Volgens Vistaus zit daar een kernelbug in. Maar met 10.04 heb je een veel oudere kernel die dit probleem niet zou moeten hebben.


Het zou misschien niet zo moeten zijn, maar datzelfde probleem had ik ook al onder Ubuntu 11.04. Toen werd me aangeraden om een over te gaan op Xubuntu en dat heb ik nu dan dus ook gedaan. Maar het lijkt nog slechter dan onder Ubuntu 11.04.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jolo

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/05, 11:14:36 »
USB zou op een vijf jaar oude computer inderdaad "out of the box" behoren te werken met (X)ubuntu 10.4.3 LTS. Dat wil zeggen, indien de USB controller in het BIOS staat ingeschakeld. Check daarom voor alle zekerheid in het Terminalvenster de output van lspci -v | grep -i "usb" [Enter]

Bij problemen met de uitvoering van dat commando, zou je eventueel kunnen volstaan met alleen lspci [Enter]

Check verder met je USB randapparatuur ingeplugd de output van lsusb [Enter]

Hoe worden je USB schijven gezien door Schijfgereedschap?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke Xubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/05, 11:37:41 »
USB zou op een vijf jaar oude computer inderdaad "out of the box" behoren te werken met (X)ubuntu 10.4.3 LTS. Dat wil zeggen, indien de USB controller in het BIOS staat ingeschakeld. Check daarom voor alle zekerheid in het Terminalvenster de output van lspci -v | grep -i "usb" [Enter]

Bij problemen met de uitvoering van dat commando, zou je eventueel kunnen volstaan met alleen lspci [Enter]

Check verder met je USB randapparatuur ingeplugd de output van lsusb [Enter]

Hoe worden je USB schijven gezien door Schijfgereedschap?

Dit toont het met lspci -v | grep -i "usb"

Dus de poorten worden wel herkend, maar mijn hdd's schijnen toch niet te werken. Immers ze zijn nog niet benaderbaar.




Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro